siryol- nisyon İFİGENİA TARİSTE İ Yazan: Selâhattin BATU Fiyatı i liradır Her kilapçıda bulunur No. 21 Romana ve romancıya dair NOK iL MR E ie 0 Ahmed md TANPINAR, KAR | roman Namık İZDE Nam malin İntibah'ıdır. acıya kadar müâzeğm bir şaf devresi geçirmişti. sik on yedinci ası ası ütün kaza, z şar! medeniyetlerinde hiçbir zaman tam ve âmil bir rol oynamamıştır. Her e şekilde bakılacak olursa roman Don DM a e ul mia af di, Son derece sathiydi. İyi niye- her şeyl atfettirebileceğine ka. A a akayamaiyl Dklista, yaman, memeleri, bizi imrenilecek bir safiyette bir mah- © 9 gan çetin Yakın bir Evl. yemlik. bir amimi arasi çin ye Çelebi, bir Nalma, bir Peçevi mm ye ear aüaaleğm «Türkçede yetişmiştir. Bunlar her. onum kitaplarına tekrar döndüğüm © pangi bir dilde Hüyük kire Kendimi, oyuncaklarını — gipi tanılabilecek muharı yu kudret, Baktım Lava yihi Hamidiye ve Nedim'in Sahal- fülahbar tercümelerindeki vazıh ve li elinle bile -ecip gösterirken #aadâtinden gülen b gocuğrun ki pp Tarifesiz. ergisiz bir güm A baler. Deal bal yaptı. ve Mari ile elya ara” © hiçbir suretle ğe sında saklanan zevki polis ve ci. taz bir şekilde ilerlemiş. bi bir A mesinin mevcut olduğu ipsinin nümunesini ver - onu bize kabul ettiremez. 44 Fakat bir defacık olsun hakiki te mânasında roman yazmıya şaha - istese, gördükleri ee abilecekt. Türkçenin en güzel a gg gag rk ri irt Kir irili rin sonra hsirefrimizin yazdığı bir sayfayı, hikâyelerinin şekli gene değiş - ( cümlelerin ritmine, diğer diller- SİM den iktabanlara, zettiği âyet ve adislere ve nihayet tavsif için Namık Kemale gelince roman: ismim binlere iyice dikkat da da rolüne ve şahsiyetine sa - © ederek yi : diktir. Zengin bir tabiatın hiç bir © çümle, ayr pizamaız ve başı boş gelişmesi. Bir ye yer yığın zaaf ve boşluk ve bir o ka- dar aydınlık. Namık Kemal'in Ah- met Mithat Efendiye üstün olan tarafı bazı eksikliklerinin farkın. da olmasıdır. Ahmet Mithat efen- dinin dolu azim atı. Direk © mesir dilinde yerde ia AI “Ey nesrin alıştığı ve hoplandı- a &ı bazı mevzulardan çıkar. çık- isinin de hakiki romancı O maz dikkatleri tükenir, ve küçük olarak ve romancı muhayyilesi Je tzkiyenin ve gündelik ihtiyaçla dci same mi ötesine z iksel yp Bu bir Mba pe sanat mı görünür. Fakat haz ir. Bununla beraber yeni d8 © kikatte daha eaanlı bir sebebe JR vir Türk hikâyeciliğinin onlarla © yanır. Eski âlemimizin ufku dar ve urun zaman onların dı. İnsanı pek az tanır ve ancak mirasını kullandığı da inkâr edi” o şöyle böyle kiymetlendirirdi Dış lem * hayı A Epa pa pa manı mütatea edilirken | Sul . Müslüman şark. psikolojik te- eessilsil pek az tammıştır.. Bazı olduğu ananenin ? B ? söylemekle nevi doğuran evolisyonun eemiyetimiz . İçinde tamamlanmın. olmadığını hatır latmak istiyoruz. ve sa ferdi ve içtimal bı yeteri. izl aletle > riyle derdiyetini bes n bin tür. N ROMAN roman çk DAN, çeşitli makale- nk v olabilir üçü) anın. sile in lebiyat seveni biraz ce “Yale” ga Yün akalesi, iyi Milan re b ifade meğe çalışıyor. gibi gözüken İşaretle; Ka GEM beli dokunuşla yıkıveriyor. “Aylardanberi reklâm yapılan ilk sayı emin a ri e a dali gelişmele- > Yzımgeldiği halde ayi ona ve- ecek en mühim tavsiye bu imi ÜZEL SANATLAR HUSUSİ SAYİ Seli ULUS “GÜZEL SANATLAR,ın hususi sayıları 7 Şini Atın hiç vir çeri Şimal edebiyatçıları- Fi el 1 Rl Şordağ in el romun kında inde diği, i il miyetli bulduğum: zel sanatlar fa die cu £ yucularına. sunty, Rüştü si BARALAR ALİR gibi her şeyden evvel okuyucunun vakaya alâkasını perma için felsefi görünecek görüş ve düşü- tayı müşlerden ve hattk, me gariptir. çince hakiki benzer Şek şey bun lunduğunu kabul etmek istemiyor. Fakat gene Yaşar Nabi, asıl roma- dışın terkibinide buldu- ene bir ana işle fazla itinalı görünecek bir Üslüp- İn Meyer kaidesini İle dahi usun mezi yan hüyaç ağa nn ya çıkı Pamay istiyor. Çünkü onlarda Gü va im ri e ve hususi görüşleri acık olmadığı m aydan landadır. söğlemakten 000 olmadığın. lar Şinasi Hi büyük bir yer ve ret ediyor. Darago nasihat dan uzun yazınında anlatmıya ça. © edaya, bir ukalden tefelsife mi Uştığı bu hakikat ispattan ei erki üs Şe şairane bir eda içinde, sadede hü: (,siYle olmıyalım' küm olarak genişletiliyor. Fem za- A e re türlü yazan ten artık ortada bunun da vok gibi bir mü aşi e in lojik romana tahlile hiç ye e mi varıyor. Günkü gok başka bir şey demek dia Işin aksi de eksik bir çalışma ol. İş bulunuz Sonu 6 ner sayfada İk o KA nel nar 'LARIMDAKİ e doğrudan doğruya hay: vii şahıslardır. Bir İtalde ola. e bir Böylece eserini baştan şan şu e şu köylüyü u- zun b zahmetine kat- lanm Na Ea çini sakladığı hayali Biraz dekiştirme- sl yer. Onürler, çoğu sam öm anlar, aca- ba mn varlıkların hangi ölçü ler içinde tekrarıdırlar, hangi öl- 8 ERE Ea garpışmalardı. Faik Baia işi met en pay bir ekametle d- vik ende gezi kalan vir, hayal var- dir kt o da iki ji Se al kani gayet basitti, tuşka Ni şartlarla ue ral j , başlangıç nok” işot'tan Goryo Bi kolojir #aremasudur. Sonu 6 ne adamı seviyordu. Benim (1) Romancwan bir kahraman. REH RAMANLARI anan Selatin François MAURİAC'fan Çeviren: Nihat Terez'le hiçbir birlik noktası yok- tu. Tere *ez'im drami onu bu cinaye. te sürükliyen sebebi ti. Bu, bulanık eöepei Tu olan büyütme ve şekil değiş $irmenin korkunç kudretini hesa- bilmemek- ihtiras lerini hiç bi Tomancınin. diki aralar hiç- mu de- angi içe rken elde etti Gerçekte m: m Mitler ve dım onlara başka bir halde, acaba bu ruh b: lağılır. yemeği gön yi sebe sonlarına ği in şeyler müştün in mermi İşte © romanemm yatı nelerden örülmüştür? Roman Amp, gn metalin Kimim çekle birleşmesinden o meydana ir. ünirienimme : İlini: ir gelir, Müşahedenin bize ri yi oeud de Viptre: ve hn İk bara Kain şeyi de kendimizle yahut © kendimizden (Şuur. Romancının büyültme ME eni e 5 abâ doğru olarak (hangi Şirin ir larda kiri, kahramanlarımızın işlem: günâhlarla yüklü birer kurban- bk koyun olduklarını veyahut da aksine bizim yapmaktan âciz ol. duğumuz kahramanca hareketle di oyak, ger b tü leri, yarı ilâhlar . olduklarını ve kb kk ii tiraslarımızı attı Np Bu romancı, lendi tig yi ii “a ba ka kun (2) Mavrlar'ım. yami Sefa kr öyerek gevril- Dünyanın onbeş romanı gazetesinin « üstün bir yer verdiği Phelps'in “Dün; yi kısaltıp dilim Detoe bu erine, v— dün- a Ke ve deri 82 me ça yerek ya 06 ydi mk eseri her ne kadar “insan deni - len hayvan"ı hicvetmel leme almışsa da bi muvaffak olmuştur ki Gülliver'in » seyahatleri 1726) Jonathan Swift ta- değe! oki mıştır. kitap, bel- ki de yazılmış hielvlerin en deh- şetiii olmuştur. Esere öyle bir tertip, bir bir hayal kudreti tiği katmıştır ki “Gulliver'in seya - hatleri,, 200 yal bu konu- nun en çok sevilen, en çok oku- leme alınan man, manlarının en > sekiz; k gösterip de bunları okuyabilenler, | sayfaları çevirdikçe alâkalarının. arttığı e uu, gerçekten, böyle gerekli olduğunu 2 Yun romanı (1749) elding dan yazılmıştır. Flelding, bugün ül adam kadar, ii Üç silâhşorlar asan a — Sn Da Ben, banda" dana fazla hoşlan- dığım roman bilmiyorum. D'Ar tozun ye iş nşor. yeryüzün- oneri okumasını bilen bütün eetmerin kadınların ve çocuk- ların en samimi dostları arasında e e ir. ga e ene et görülür, bü dön Gimp ii ve Dük e nükte ve zarafetle raftan sizi eğlen- gir vir kamran da size yeni nl Uhamlar ve David Copperfteld (1849) Charles Dickens tarafın. dan yazılmıştır. Hana kali Diem büyük İngiliz romancısıdır. Çünkü hem nm çok” okun pir ım de yerine koyacak bir başi bulamazsı- miz. Bir başka romancının bir eseri eye e maiğde e “her ne kadar onun udreti, yapıcılıktaki ustalığı, pi rildiyen üslübü her yazdığı eser- de belirir. hema viii romancıların hep« Düğümü, adiyle miştir, sinden m Tekil sü En Val e — e Sanatlar” sayfasında ün bir yı hire İngiliz Bhebiyah Profesörü Will en güzel on İK arda! Meri kronolofiye göre sraladığı Jöle çevirmeyi münasip gördüm. rdağ'ın sa tü Şa hatçılarımız ve eserleri hakkındaki portrelerini ve tenki Tada oki vE İç 19. Eylül 1943 en büyük Şu sırada ben ii Yale Tan payın romanı” İ şeri — human” oldukları için yas şarlar. * Kızıl mektup (1850) Nat- gina miştir. yiv iz © nd hah, Da MA en yüksek seviyeye çıkar- z i