ine İleri, ve gre erek b *. # ri sbramamarı “Çeviren hat Gök. Roma dair t'la Namık Ke ET Mithat Tak Avrupa biçimi ik Toman örneklerini vermeleri üç Çeyrek asra yaklaşıyor. Bu iki işte oynamış oldukla- n âyeyi masaldan ayırma» larıdır. Mithat'ın bu ayır. a“ yen” kilrine ni daha iyice asi. ve sıflarını iel ne mi he le sürgünde be e çinde bu iie gm Magosa'da evindeki ene a ifa zn iyo- bu gen il e ren ında, ilk rastladıkları ka- meyi hiç de mop görmiyecek be alay Hatta Düma oğlu n.da İMRD. böyle bi a mi den koyabildi. Aşkı şerint çerçevesi İçinde ve uysal bir evlilik hayatı. Da hazırlanmadan başka bir şey saymıyan cemiyette bunun dışina Çıkabilmedeki zorluğu göz önün- de bulundurmak gerektir. 2 e başka. türlüsü olmuy başka türlüş sl yirmiye Gemek değildir. rna ve in maya lak vağları engeldi. Ahmet Ra- #im “Fuhş-u Atik” kitabını ancak 1922 de yazdı. İntibah'tan sonra bir köşe başı sayılan Sergüzeşt de nımıza gessanesassnsseee Yazan: goreerenanosae0ı Bi Musta Nihat ÖZÖN bu tipte göreceğiz. bir şekildedir. İşin di değeri olan bir tarafı da göç Ale- minin bütün sevgileri “aile zinas,, halindedir; yan Kendininden kaçı” muyan, kendisine karşı görünmeyi Gere, imi Sememiş eldeki. ver ks Hanım olsun fazla taraflılık yü- e e olmaktan ileri geç- lerdir. Si mi tip olarak be- Hrt yananlar. Gini. vü m sline Mk GER AE. Cemil, Nihal (Zavallı) niha, Nurt de oluyor. Bunlarda OMAN HUSUSİ ULUS ALMAN ROMANI ve KARAKTERİ nının karakte- KE ye ale AN rini birtakım değişmez vasıflarda bu- tesbiti bi- esini 5 BE luyoruz. Bu vasıfların ze Alman romanının. mi Hep işitiyor Almancadan vaz > — ari ei rm bed Ti Mi a bep bu hükümler dolaşmaktadır. Vieki eder net dimkien bu dünyadan git- meği tercih eder ve kendini öl dür geniş bir ölçüde, ikinci fakat Klasisizm'den genin DE Bomanti ie lan Hölderlin'in “27 mektedir. Kahramanı, > vatanını temsil eden Diotima adımda Bir kıza âşıktır. Vatanı elinden gi- der. Dlotima ölür. gerefini ka zanmak, Hel ırtarmak için arkadaşı Aipanda ie yay dunda kahramanlık ateşini ale lendi çalışır. Mücadeleye gi mai dn ei Te- n- e ge aker ivadı ir. Kendimi tar e günleri böylece »vekkül içinde sona ere a er m se i çınlıyan, Da arda Kalbin ve duyulan ve istırabın şarkısından başka bir i İT Melâhat ÖZGÜ| şey olmıyan bu iki eser, baştan sonuna kadar şiir ve felsefe ile kaynaşmaktadır; hattâ metafizik de ekl deği ve Kuvveti Dir yale tisizm vardır. Bunun için de dü şündürücü ve ağırdır. Bu düşün dürücülük, hemen bütün Alman romanlarında. ra kahramanları da pek çekici değidir; çünkü görünüşleri hare- ketsizdi ae akar Hemen her devi Tadi iyle ma bir tezat halinde tadırlar. Aralarında dalma bir ğine. a MR Maddi kuvı yor; bun Yarma Gi ame ya a e a lr tahlilleri (le gös- tan Sü Me dirler. Fakat bunları hi za- man Pestalar'nla “Lienhard le derim yoldan men m bil ari eriştirir; b a Do e) gözönün- de bulundu, -amanlarım, bütün kabiliyetlerini sölşiirirek, bütün O merhalelerden geçirerek elerine, ideallerine kendi ken- dilerine eriştirirler. Alman roma- nının en kı ristik vasfını ter Kil eden bu "şekilverici roman- lar”dır. Okuyan, herhangi birin- de de az çok kendisini bulur. Kah- ramanların idealleri, gala yın işimde yaşadığı devrin idenl- leridir. Sırasiyle: Hırıstiyanlık, ha- yat sie Sanatçı, ahenkli ve İçten hür bir insan olmaktır. Bu- Dun için de doğuştan harikulâde kabiliyetlere ihtiyaç yoktur. Alel- Ade insanlar ele alınır. lat. lar henüz belirmemiştir. Yu- muşak, dirler; hâdise- eralardan ziyade, değişikliğe işaret dimekteir kr ri von rip bir vi a ee Gn ği lde dün; e diği, bu dünyada neler iğü, neler öğrendiği ve nelere taham- mül ettiği, sonra da neden hep- sinden istekle vazgeçtiği anlatı- m e kül ariyle ipi bat açığı gönle) Tebilmek için kahramanı çocuklu- Bundan e Simlex yal sit bir larak ele alır, ormanda bir köylü all - unda, kurtların arasında her tür- bi alık göst Hemen hepsi aym faklı örnekleridir. Bu da tor mızın eksik taraflarını gösterir. Gerçi | rom uzdaki o kahra- anlardan her birinin birer işi İcü vardır, fakat bunun in- San üzerindeki tesiri belirtilecek derecede işlenmiş olanına rastlıya- mıyoruz. Tablat, mi lüm gibi meselele, nsında ar üşüme em; dayan yar e gibi re, mü ele almmağa kalkışı gene eksikleri ç e tahini Bu eserlerin yanı başınd: Devi an aym, Rin bilec: ır vardır. Za- manının yufka “Yürekimğini eze- — şektide "acıklı ve içi”, takat ünersiz eserler hemen her devirde görülür. Edebiyatı Cedide- den e rm met Celâl ile başla- mış ol tarzı Vecihi bir hi h iniz. “Bir kadı 'Mehcure - Hikmet, hay- lının hayatı, Akif Bey” Sitaplar okuyucuyu he- ırmağı göz önünde bu ıpmacık bir. inleyip onların hepsinin birleyik” A e yl yazarları vardır, bunların çoğal- ması ve yaygın olmasi daha kuv- yelleri yetişmesi içn bir, ret bayulbmz. Femn im 28 da (Arapça kr Türçe sözlü #liilerde ola luğu gibi) bu edebi- yat çeşidinden tat alırlar, fakat bu çeşidi çabuk aşarlar. Bu devreyi geçiremiyenler. yaşları | m halde zevk bakımın: udi çek ole k yen nikel gerektir, üni bir are bini Dr dabi ele alınması 2: Mehmet Gi lâl, Vecihi Re ndan bugüne ka: dar gelip geçmiş Ee Si gibi, bugün de o Min lama yüz Tüyoruz “Bugünkü Romi rımız ve eserleri" kitabının iğ romam- RO ve EDEBİ NEVİLER ŞE. bir Paris dergisi getir. dedi. Bakın, dostunuz Lğautaud. "sizden bahsediyor. BEN — İnsanın yüreğini oyna- tmeyin. Ve — Leautaud yanılıyor. Bu A A - karda" değil yapılmı seçeceğim Saplar e gös” teriimişi. Bu gok:beğendiğim on mm command ğü 8u: edebi imizde en mühim saydıklı göstermem inni i yar Mebeplerizi MpiKyarak 6 nl an ea ki bir Amerikan dergisi taratın. alm ila aldı vi o ĞE day Gain Ea bn ape vir ör Re alabildim, hattâ me de ona ger- çek bir ilgi duyabildim. Fakat BAJA da ümlüimi esmek: dtemi- m — ama onu okuyamaz - ette! Gençilğimde, kadar okudum. bah. gös mız hemen hemen bu çeşit yazar- (Sonu 6. ncı sayfada), © Andrâ GİDE'den © Çeviren anlığını zorlamak, sevilme- feni, kürdü almoka Kotan varması onra ne için böyle olduğunu an- tekini — ışmasr da her halde me bir şey değil. a bu, önceleri hiç düşünüp 7 aşımadn edilen zevkleri kabul etmek — Hayır; yahu ladım. Bana, pek haksız olarak, yavan gibi geliyordu. Fakat Ste çe İaubert'in mektup- Ea 'değişmezdim. Si clk iii ini görü; armızı ve Siyah Nurullah. vr ör dilimize çevril - miş ve Maarif Vekilliğince yayın- lanan klâsikler serisinde çıkmış- Hayır, aşağı görmem Zata Fiberi ia entale' ce BEYA yekilri aağk, Fanbern Mektuplar'ı beni hiç bu kadar © lgilendirmendi ma ben biraz bep ben da habarlar çiçeğin — kine © uri çok, Valery'nin “reğeter ye. genmeğe e esi gibi, ge meyledi hüma — Racine'in tragedialariyle Bolleau'ya yazdığı mektuplar hak- kında da aynı şeyleri mi söyliye- cekalniz? ya ıplarının sayısı da- ha > e ea ihtiyatlı yaz- — Racine'in bütün tiyatrosu ıhafaza edeceğiniz on İki kitap- a rt rd, da leğil mi? “Bn -— Elbette; Ondan hiç bık- syn hlk bii a bile olam, çök geç usandı. verirdi. 0 ilminin mii ge ettim, | bunun ü- zerinde inde ta iyi ettiniz. Me sözü bilhassa bir ro- için er, Onan - nk ona iple, Mü lan, o icapları yerine getiren bir EL SANATLAR SAYISI: İNGİLİZ irminci lele tanınımı; adamların: > my Damada de £ yeni yeni verb Halbuki ee gele- istiyecekti li iyi le ilerliyor; hayatın caktır. Fakat acaba ferde dan umduğu gerçek saadeti ekine Sek alir DAA ebe Sag ım düşündüren meseleler... tobiyoğrafik romanında dev- rinin din ve terbiye sistemi- 3 hücum eden Samuel Butler. a olan hodkâm hareketleriyle karısına bile bir mal e ek m fn mal hücum eder. m ei değil, düşünce, sevgi ve nefretlerinde er var e e Friends” zorunda kalan lere kölecesin: zünden bu akıbet söyler, ve “ kölelikten, kurtarmak isti osyal kıymetleri. tenkid ve sosyal kurumlara karşı is- yanlı daha ziyade KE. Me A8 ğa eş a ziyade diyorum, çün- ii Kal olarak hi DA e lu günkü İngiliz gözünü cemiye cemiyeti insandan kendi iç alemine çevir- miştir; şuur altında gizlenen ger- çek benliğini tahlile (uğraşıyor. Bu bakımdan xx hel asır İngiliz romanı ti e özneldir. Bu tarzda başın- da “Ulysses” ki. eseriyle büyük bir şöhret sahibi olan Ja- olduğu gibi, - İskoçya aliçesi Mary'nin hayatım ya- saniHevlet gil romanda taze dönenler de vardı Vi kiri ei kendi “düşünceleri veya mam tini anlatmak tedi İngiliz romancı- skâye söylemekten Zi. e gaski Tüh hale- o iy yi e Bunun için de üzerinde eğ ep b a MM larında, hikâyede dirk temin eli rir bibaias cali şahsiyetler yaratmış olsun. Resim sergisinde otuz gün MALİK AKSEL Fiyatı 150 kuruş her kitapçıda bulunur bayaktkk andığını Gez tipler, kuvvetli. liz dramında da hal