| ! | FİKİR HAREKETLERİ No. 7 6. ALIR AMI, TİER LAS İT AANLA UHİ hayatımız sırf y zekâ Lİ ibaret değildir. İnsanın bütün ah- lk ve içtimai eseleri bunların dimağ akti seri aleni Her ruh has- oral muayene bir dedi, e #1 müzade Ahlâki ayl ol. madığı gibi, seciyesi bozuk olan her insanın da zekâca malül bir olması icabet- en. bütün maddi imkânları yerinde ol- duğu ir manifatura di kaz arından maksat - Be; tarak, saçmalıyan ve hattâ yolunu kay. bodasivbiediliin yalar akl e “doğruya. arazlarıdır; ri dam di meta nevin- . Ona mu- Kabı di çimi Taşeli zemin sında da kayfi ve kammi hiç bozukluk olmadığı hal ne elm anlara pisi Tağı Ele ba lara bap vuran bir insan veya karakter hastasıdır. Ah sızlık, hastanın ahlâkı ve ahlâk hastası başka başka şeylerdir. tarifi ve ta- ilozoflar ve psikolog- dll isiayak an ilk Takter sahibi diyo, eresasesanizinee Vaz Dr. Rasim ADASAL metafizisiyen glozotların ii olduğu gi- bi karakter ne uzviyetimizin he- hayattır. rette karakter ve ahlâk sahibi ol- içabetmez. Karakter ve ze- kâ da doğrudan doğruya birbiri bağlı şeyler ildir. Ürnmi ir köylü yüksek ahlâk sahibi olabildiği gibi, marul yüksek Böçniipierli. gözyal ral tecrübelerin topluluğu- (ahlâk mecnunları) şlığı altında mütalea e- dilmesi lâzım gelen bir ok insanlarda, bütün ri lekeleri tabii ve hattâ barık olduğu halde, al ml) bale Jeşmiştir. Bunl timai insiyaklar erik içtimai” kanunla, il körlük mevcuttur. h hekimlerinden “Ballet'nin . dediği e bu ca aşağı ler . şağı dejenere dedij m Ni Mpa Ni) ME ac ai m Si Ya a Cinsi t eri ü şekillerde mazi a le de bu “arüz bülbütün artar. çocuklarda serserilik ruhu iin Ee a lar t için birer beladılar Günkü Çarklar İnek de yaşlarında bu b ie Ti mez a çağların- da azlar; sık sık açi lerle eğ harplere düşerler. a e bunlar vatani (Son Jada) ULUS Mussolini'ye dair... Yy İNİ düştü. Senelerden- e İnsanlığı talihi le oy: nıyan adam, şimdi bir yığın ben- zi zerin side, patlamış bir balon Yazan: gibi büyüklüğünü, hatâlarını ve . kadn niyor Yrm er on Ahmet Hamdi Tanpınar eri daima ilk safta çen fi, hak ie ba Ga yetinde sağdıçlık eden bir Musso- yl hakiki şim kal. o PA, uzun müddet ona baktı. Fa- z kat hayır, Muse bu işi bcere "Yaşıyor mu, yaşamıyor mu oyu <ek adam değildi. O tarihi Keli ila Bümalyoruk. Ajabalaz, küb anlı | TD Kelime öğrenmiş Değişen filan hapisanede mahpus oldugu. YY? PUMYOrMu kâh dü dılar. in Ağ Modern diktatörlerin büyük vas- Hattâ son zamanlardı bir denizaltının içinde boğulduğu havadisi EN gisi A Sol ise dünyaya el > gürel makinede ri a ir. solini de öyle yaptı. En . Bİ bir Akdeniz federasyonu- bir uzvu olacak bir amel ğı yerde eski Ro- BE ee diriltmek istedi. Cezair'in sirin isi edik'in tacı onu, hara günün hakikatlerinden öbür tara- a vine fa çekti. Realiteyi bir opera de- ve o bir şekilde yaşadı ki, bilinmiyen k feda etti, Muztarip millet. hiç bir tarafı kalmadı denebilir, ike arip millet & lere 'el uzatacağı yerde onları bir Onun düşmesiyle gözümi sansar gibi boğmağı tercih etti ünde muazzam bir talih tamam- Bir insan sansar olabilirdi. Fa- landı. Sırtına geçirdiği arslan pos- dünya tavuk kümesi olmağa tu siyrılınca bu ms: irkaç tür- Tazı olamazdı. Tus i küçt lü çehresiyle ve arkı n hesap meselesinde aldandı. Onun hayâtına bakanlar, on. esal velâ fena paylaşılmış bir ya» zi sonra a akm “eğ nım doğurduğu aksülamellerden — lerini hesapla dı. İyi bakılır. birini göreceklerdi ra, 1 m on hayali ak adl çu sarın ortasındanberi hayata hâ- © mamış hayat pek &zdir. Bir halk kim olan adamı olarak işe başladı. Fakat teada imperinle leri 82 © bir zümre adamı olarak İş başına kat doğmuş çocuğu olan son asır. geçti, İtalya'ya hizmet etmek is daki İtalyan inkişafının bim bı tedi. Fakat millet adamı olmak ucubenin milletine ve dünyaya şöyle dursun sndece bir condeti musallat olmasında hissesi vardır. © ere a be İtalya diğer birçok Avrupa vet sikekle “ahin tamamla. memleketleriyle (oberaber âdetâ ve »k istediği İtalya'yı iki- kimyevi müstahzarlarla şişmanla- O Ye ayırdı tılan insanlar gibi suni binbir ted- “inn beraber örnekleri dai- ağa YE Or am 'akat Cezarı, Cezar olarak taklidetti. Napo- elince ancak üçüncü işebildi. Sadece darbel mini sre etmekten âziz milletler O müşterek bir nokta bulduğumuz aku Glen tezamt. | çin deği, berk San yele se si lâzımdı. Bir an Müs- — larındaki fark dolayısiyle, Mu e gir sol Banu yapacağı zanne- dildi. Habeşistan'a Milletler Gemi- lini . hayatının Sentelen mahpusunu çok takli- detti. hiç yetişmedi. Hattâ “dişmeni bile ona kanala klaştıramaz. Napoleon dama birinci olarak. kaldı. Yaşadığı vi viğün üşmünlemme. da oi “Kendisiyle “Yaterle'dn a genler DA bir kel yerin gi- tirmenin ıstırı a, Ölü asır fikri ve e- le ipa iyle ŞEN onun. pet ve Öfginanda Kali il sin. en a alma 1d inci safta, sadece küçük menin, Arasında kaldı. Birisi iradesini zaruretlerin yerine geçir- sap işi idi. Fransız cephesi mu- yeevamek Gü El Sil girmiyec: gi sukutu, > O hareketin değil, sözün adamıy- dı. Söz çok defa “üyümüğü öldü- rür. Çünkü ini mermi kolay zaferler kazanmağa alıştı. nr. rum e kend 3 zümresi ümitle, sözi Bart ve yalının kuvvetiy- le avuturken bugünkü sukutunu kendisi hi söz den si yır onun hayat e, yarturtlltan 1 Habeşistan dan uzağa aklim Bi Ee yayan he e (Son da) VA RA DELIŞ e GELİŞME 3EZ mıdır? Düne nazaran şlar girin "Ye birçok düğümler gözülğü halde aki talar gizli kalmaktadır. .NIN rahu sırlarla doludur. perdeyi açmak için Klein ii Yazan: Tat Fikret KANAD e Muvattak si. bugün insan ruhunun içine hayli gene bilmediğimi işte Sİ mn TAR DA ül e kabiliyetleriyle bir bütünlük 'asavv > teşkil eder. Tı :t verir. İrademiz hiç ve tasavvurlar: lar görülür. Don Kişot ten tamamen ayrı bir Bu ayrılıklar, apt. dir. Fakat yiz? — mü yüne cesl, yöneltilen muhakkak ki yaradılışımızın hususiyetleriyle e ei iÇ yüzüne bakkiyle nüfuz edebilmiş sai hee hisler vardır. hr irademize kuv- kamet alır ve bu suret- a göre birbirine kap idir epin Mü aratılışında bu gibi tesir ve karşıl yağan aynı çartlr SiLMAN ekiş on in t Werther 2 yemi ir are RK benzemez. Ve Werther de Hamlet'- ilgili. şeylerin Ve konuların sınıf ve” ci Ins: insle- ine göre başka başka alur. Konuların bir kismi İş e aleni nar tabiate alttir. Bir kısım da İç dimizi idrak m m a ayn mma tayları anki e ARİPTR. gruplardan birine az vey: bu ida âlemin idraklerine, yani kendi ken- etmeğe aittir. vi ayrılığa, göre ik türlü ilim ve tefekkür ilimler. Bunların aym ii ii dun yer grupu bul tertibine ai ki ran tümü bagi Gtrüüin Tağıman Halklar va çok mütemayil bulunurlar, Ve gebe İşimi için jimnazlar rtayı mıştır. ve ekim okullar. "Tablar metini. ra wi rapi İzak iyanedalaşle oliğter., 2, KE real hal Eyer hem matik ise başına bir tefekkür” “ik kasımda - gi bulunmaktad, Ml ara bir lim yoktur. Burada fil terden mek mümkün deği 5 Mi ilimde yarım bilgi yarım bilgi y sistemi teşkil st- iler tam ularımın bilinmesi ya 6 ncı sayfada) KİTAPLAR VE FİK İRLER 7 Tl k ikolojisi yman 'arih ve Cog- v ikeinin e vo düçenii Baktor Muzatfer e m enik yala) * Dr. Muzaffer Şerif BAŞOĞL p a -edileci yanıyor. Ba kitabın mahiyet ve yayan Diren a uya lan ar na yer ş ikaein Kapliyer v » ve yk mertebelerde bul vü debi- hi im müz ia eze ya, ural Kar la Eı görülür. Günün icaplarına gö. , akları im delillerinden istifade Te bazı ideoloğlar ve p-olitikacı. mi lar'da bunların Müellif kitabını yedi fasla ayır- yasi mıştır. İrk nazariyelerine bir bi mesi vas 17 başlığı sindi bulan lanmağa yeltenirler. Doktor Baş- | ©i oğlu'nun kitabı ırklar o arasında danberi Dir > mer m üstünlük ve aşağılık bulunduğunu. Zofların kendi ırkların iddia edenlerin ve bunların söy £ lüğü neticesini çıkarmağa yi lediklerinden politikada istifade. | cak raki gbi vü. Yalar ye kalkışanların yanlışlarını gös. (Şartlarının farklı ırklar meydana termek © maksadiyle yazılmıştır. getirdiğini izaha çalışmış olduk- Eserin ilim bakımından da bizim £ lârım bu izahların süpjektif kal kültür politikamız bakımından da ( dığını ve birbirlerini tutmadığını çok beğenilmeğe değer tarafı — anlatıyor. Sair ei karşı - burasıdır. Müellif; ırklardan birinin e arasındaki uri diğerinden üstün veya aşağı ol- e Sk, pine yem hir v rası sayılmayı istiyeceklerin her nen Emar ii türlü ark. farka ve hi yaş susta bazı farklar varsa. fikirlerine karşın ol ar ön geri ta za çen asırla; ni İlk yama tarzları ve ahiller; i â EB g3 2 mi yy çe yon me mesine eseflenenlerin de ırkçılığa (| fasıllarında ekli ma; leri Yar ve galiya, gi yat v karışık hal ve geçiyor. Bunlar üzerinde yapılmış üzel mukayeseleri, kullamlan tetsleri, meydana gelen istatistikleri, tee- belerde karşılaşılan güçlükleri tecrübelerin zayıf ve noksan ri gösteriyor ve şu meti- ls yancı elledi m daha zeki olduğu, birinin he- canlarını saklıyabilmek, «bmje” m Baktın olmak rureliyla GR rine üstün çıka eca. Dişnğe diğerlerinden fazla bir an kabiliyeti olabileceği yolundaki Emen Üy sepemekn b emişler. nın Bioloji” v EN Sn ek mi C aa ley) in bu maketi vin Talak “değeri aleyhine hareket miştir, gi ta her bah ve edilmiş ve 7 e hangi me- Be ei bulunduğu. gösterecek li Pie konmuştur. Bu eserin örnek olacak bir yeniliği idir. «İn sonuna bu ba- MİLLETLER hangi hallerde kolaylıkla ir ire iy Adalet bu va- arın a gelir. Ey erin- boyun Kurukdağı devirdir. Be der — Akıbete tam sosyal Avrupa milletleri yal iüesseselerinin yoninaği ettikleri eN ii N lan işaretlerini görmek müm etin, yaşıyanlar da doğan ve kizce rine ABANOTLARA at. toprak- e arı işgal — bir milin eşiği Eğ Konuşan milletlerin bünyele katıldılar. Yeni , ya agar Mi şa eserleri hakkında 6 cularımıza çok