15 Ağustos 1943 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

15 Ağustos 1943 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

5/8/1943 orikası men atli Tdare w dap k toplantı « «olunur. çimi, kür 231 ie hastane iahaleleriyie netici © kiymetli alenen sunmağı bi Kazancıoğlu I, Beyaz Kalesi, Bsire nn eaatları. orkestra. igin). 1 ve lar, er. D Korsakot£ arça), (e) ve konuş. » un neticesi kapanış Sant in Şiir Üzeri. Slmlar la eni Siyavuş; Divan grinde te lat — Bedri Rahmi Eyüboj Desene dair — Şiir ve Tee GL. a ten çevir: Turan No. 16 TABİAT BİYAT kitaplarının bey- ile nümerik bile Türk tabiat, Tanzi- miştir. ve ilk yani örn Memi ait ya nk Sıdir. Bu hükme gö *k şairi, asırlarca, tabiat e debi bilmiş, gözü görmemiş, kulağı üymesin görüp bile RAhİBE aye yor. Öyle bir mahlük ki id- ,E di hayülllar. Kulmindan, data Dir remil, bir büyü veya acayip Dır duanın baş döndürücü ve e e bir mahlak ki dağ ie deniz görmemiş, kuş sesi i- | kokusu duymamış esabiyl ve Baadetine eremiyen | şairlerimizle tabiat arı ahra'da gördü- güm le farklı bir. 3 ol » rüşü ve duyuşu mu vardır? Bu iki ay- Tı tabiat mündelesinin bünyesi e- dir? İşte, edebiyat © kitaplarımızın Ka akma ae 1 Küzumunu duyduğu İN gibi, ilim gibi, sanat da, şiir de, tabiatin insan ji, aymı zaman. tlajiyi gene “ablak tur. Gökyüzünün m derinliği yıldız. ların parlaklığı, denizlerin engin- liği, fırtınalar, boralk bol av, bol ME e, heran, mamliemmeki GE 9 bürünen o sonsuz tabiat sa; İlk tabiat destanı olan mitolo- ide ke BÖLER une raları, tabiat unsur ve hâdisele- rinin birer sembolüdür. Olympos dağında meclis kuranların, or - manda, kırda, su başında serpilip eğ ani Pier farkı yoktur. Diyonizos,un yetindeki keçi ayaklı ne bedenli ilâhi rileri, İYONİZOS, evvelâ şarabın * ırısı İdi, sonraları nebat hayranlığım, #badet haline gelen vecdini ifade eder. İnsanlık, site din ve hayatındı dön AYARA cepli bir kı etini ve bütüm Şürini de alıp götürmüşlerdi. Pan, tabintm- sem ölen Hi: Coban Ap Zar tik yolcuları Ürkütmez olmuştu Hiristiyanlığın zuhuru sıraların da Eehinade adaları civarından geçen bir gemiciye hafiften şöyle bir seda gelmişti: — Palode'a söyle ki, büyük Pan e Alemşümul müştü. e NG LE an bir. varlık gibi yaşamayı ar LU Gelecek pi okuyunuz ÜZEL SANATLAR eden din, Pan'ı kahrından öldür - müştü. İnsan a doğrusu cemaat içinde ahiret için yaşıyacaktır. Vaftiz, Ademoğlümu e hayat ve adlariyle mücerret Dir Si ağa “doaşma lana, gibi bulut yumakları arasında, Gentanre! gh Br ormanlar 1 çinde gezinm: kere terci Sökba ia a ki tabiatı bile öldürerek saf bir Tuh haline gelm: Ni cehdin uzun, ihtilâçlı bir çilesldir. İlkçağın Me zg 1e- Ti artık uzal ndir. Çoban a rengerenk — cenneti sararmış, solmuş ve e anasi im dön müştü İnsal tablat ve La yarin ii dren ortaya Ez tanın bu çifte mahrumi - önesans kadar uzayıp gi- OPU, pusulayı, matbaayı, ea merika'yı, çağı keşfeden Rö- De tabiatı keşfeti büyük mazhariyeti, mek olmuştur. Ideal ve meraklı bir engin biz aşkın meva çerin tah yansız klâsikl > e gi 0 Asıl romantiklerledir ki tabiat, sanat ve edebiyatta maceralı ha- yatına başlıyor. Romantikler, ta- ta ibi gü e yegâne teselliyi onda buluyor- dar. abint eta, yalama ileri kavradığı bir âlemdir. Roman cemi tik rul iyetten bıkınca, içtin mal tan azap duymıya baş- tarihe, yahut tablata 8 e tabiatın sinesinde tat- ki bir rehavet içinde dertlerini nutmıya çalışıyor. Romantik &: rın ruhu ile tabiat arası daki muadele, cüzün kül ile kay- ertler, s- yanlar yatışırken duygular da gev- $iyor ve ruh, yarı uyku halinde, uyuşuyor. Realistlerle natüralistlerde ta- günle görülen yabıt ka: ayyeniyet olarak kav - yanılan kabintüır. li biatı ihsasların kavradığı bi lem, teheyyi etli düm iade bir Kal olmuştur. Kami 5 ana sabr Esal Siyavuşgil A A DAİR ! : ULUS MUSİK İSKONUŞMALARI MUALLİM İSMAİL N 'ECVİT okunduğu ve mek- ep camisinde namaz kı hındıgı devirlerde, sarıklı, sakal- ken şeyi, göken yelyans golmez kalmalerden pılmış bir terkip gibi görmüşler- yolcu ikler dığı zamatlara.. İşte böyle bir e virde, bundan kırk beş yil İsmail, öğrenmek ihtiyaciyle Tev. fik Beye koşuyor, piyano ii şaailerinle eçimiğor. armoni Kontrapunt'un çile tesbihini çeki. yer, 48 kimi çolabik ve şısındaki “beyiye,, mağaze yasiyörd 811? Nerede? Mekteplerde ancak diz döğerek ilâhiler öğretilebilir. Halbuki o, yeni bir şey yapmak istiyor. Minyatüirün sathından, ha- ülyas AM GE Böyle m Buyu değil sezen bile yok- ur İsmalı Züntü, derdini bir gün bir dostuna açıyor, ve iki kısım - 1, üç“kısımlı ai Mita el müdürü ile münakaşalar, gl, sz yar. Nihayet İsmail Zühtü, tepte “ticretaiz ol ver. mek imkânını ae Tezde “ir ye, iki yıl, Ve “talebe efendiler", De Kaç scl sote teminlerini zevk- » Talebede alâka, ği el yılın emeğinden “ta. iebe efendileri ça ale gede ahlerin dön. üşlerdi. İsmali Zühtü de. belki ZÜHTÜ Ahmed Adnan SAYGIN ARAR AŞAR başında, gini hazirlamak Yulmuştu.. Türk gençliğini sesli musiiye doğru 1k gi Te dur sanırım. biyerde şuurla almiş gerektir. vi a “enne” il dei eşrutiyet, İsmail Zühtü'yü me ie de buldu. fik tecrübeden sonra radan yıllar akıp en gençlik MM mi AN Ş E mişti. O mektebin ted- ris yramiplrlek Pa güzeli de. böl BE bil ıp de ötekiler gibi tür- iu ği Gretirdi. Paha spor, dil ve.. musiki, he yi yarımı 3. Bilgi arttıkça Eylül ayının ilk günlerinde çıkacak olun “Giizel Sanat. lar, sayfalarımızdan birini a a z ae benbrleri haki at oku cularımıza çok alâka verici azılar atiNaCAğIZ. sabırsızlıkla bekleyiniz bir. kısmını nihe dan ötekine atlanır, ve ses” in zevkime girer; biraz dü- a e Alemin Men sonra, er- ig eee wi "o temrinleri izler, o dacia Moğlşurduk. “Yalar ee İsmail Zühtü'ni mektop şarkıları yüzü aştı. Bun- e güzel m e Finde, bir garltnn #iüminde “düz yek, ie ala İsmall Zühtü bize diz dövdürmeğe | başlamıştı. Bir, Iki tecrübe. > Ve yüzümüzü tekrar batıya döndük. O, her za- man arıyan bir adamdı. Kudi ib Heal mın gen) pll e Mektepte bu yol başarısız oldu, IE eski yolumuzda yür duk. Artık'en güç tem- bize, ve biz; türlü nasip değilmiş. Anadolu'ya erd ve mektebi demir kapılarım kapadı. smail Zühtü'nün Anı mek abim, geminin am yorum. İzmir'e döndüğü | zaman artık e a eda göçtü o Fakat sanat düny na hediye etiği gençler Alâ, 0. nun temiz sanat heyecanını bir meşale gibi kalblerinde ve elle- rinde taşıyorlar. O; mı Kk on mış, alaz. Miektemdr ailene" uyurken, ye- ni zevklerin peşinde koşan oydu. e a şarkılı içinde Süne; ni ruhlara Anado- İsmall Zühtü. bir mezarın bile yok, ve adını bi- lenler çok seyrekleşti. Seni, dost- de emme dalla ri, İz- her Heyhat. Senin m e şimdi, yattığın yerden bir yol geçiyor, B i I YATRO, opera ve mimart gibi; ancak işbirliği ile mey- vasi yaren sanatları düşünüyo - rum. “Tiyatroda; muharrir, akt ma geti yu işbirliğindeki ahenk anışmanın kuvvetine bağlı caba mimaride de bu böyle de- vi edep Maki devirlerin melmati eti ın ve işleri plânlı bir şekilde ta - kip ve tekemmül etti ve faları bir tarafa bırakalım - laki vazifesi, mim: rın duvar duvar biraktığı boşlu! ları büzük m nalkrcn süslemek, de muştur. çalar killer gele Piro dergi eki fotograflardan anlıyoruz. Bu Avrupa” iledir de, ni biz ılamıyor? Bunun se la AY pilemiyoruz. Yalaz kendi Dr rw korasyonu lüzumsuz bal uş e a iştir? Bu suale gene kendimiz ce- vap vermek. zorundayız. Avrupa- ipi “dan e ee yerleşen modern mimarinin - resim aa alem etmediği mem e ceğine NR peer emi atiyle Olan alAKamahğından © ve biraz da bu sahadaki kültürlerinin azlığından doğuyor, âj dekor! düşündü e Yazan: Arif KAPTAN İNALARA hususiyet veren bu dekorlar, yapı ile bera - racak ve beraberce ihti - e. da değildir. Zi- ra ir devirde ressam sipariş alm; ima e ir büyük Ml kadar Yapılarımızda, mimarla ressa - sn yapacağı bu bil renal büyül çalış - nl yapı işlerinde deko - ehemmiyet vermekle - Delin 1 kolayoa tan edeceği bir sanat hareketi olacaktır. Yapıl makta Ez Yapılacak olan Devle. te alt resmi binaların inşaatın sarfedilecek masraf üzerinden yüz arak ayrılacak münasip bir miktar tahsisat tezyinat işine has redilmelidir. Bu suretle hem sa - natkâra çalışmak ve çalışmasına arının rdükleri ikabil bir kazanç temin Prank yermiş olacak, diğer ta — raftan ortaya çıkan mimari eser bu tezyinatla daha çok kıymetle > ecek, aynı samande halkım göz zevkeme, ve kültürüne hiz met edcektir ilm camilerini, korvansa- ma mai esi, yapılacak dekorla. ressamın uzun uz vakit bul - mi marinin karakterine ve hususlye- tine uygun köyde “Lido” adiyle bir plâ) açıldı. Burada plâjın mimari güzel- likleri üzerinde ke. de Yalmz İstanbul un bir kıyısında, denizden yieağta ME bavımlağaiğte pl lardan e GA e b bize derhal bir güzl ve Bir yeni yn bl muzu hatırlatıyı (Sonu 6 ıncı sayfada ) İerese ( Terez MİLE Zola'nın bu romanı im. asırdan evvel Munl i e ın Mullim Naci kafasında biri hayatından Acçlip Türe okuz yucusuna' lamtılmıya kalkışılması Bu sözi arasında Dre ne ait hiçbir işaret yok. Böyle olmakla AR m lay e e ami edebilir. Meselâ, bu tarihleri allim Naci, kayın babası e şia Akk Adl ya balanin çen yeni okulların ilk yemişleriydi, il te ve rm bir “fen dâvası” tutturmıya. ardı, önerim Gü Gla e siralürdi (abu; Barsan! bulüş lan müspet İlimciliğin fikisleri Naci gençlerin ateşi Beşir Fut, Nabizade Nâzım gibileriyle gazete arkadaşlığı ediyordu. Bun- ların telkinleri de bu hesaba ka talabilir. ACİ bu Terez Raken terci - mesine “Mecmua-i pi ğu der a altı e “eyezan” adlı iki küçük hikâ- vi öğe YY Hikayesi ir igilin “Nakil” serisinde “Bir köylünün v ü” ve “Afuvakkat Aşk” hikü. eleri dilimize çevrildi. Bu arada dn 108 üne sayıda tefrikaya bap. Meşruti “Jan Gor Yanl KAbalaneliğr. Zola man, Edebiyat krem Dir gl almış is de gene göreceği asıl işten maş Nami Duru (Kanaat (0) siker en tabevi), 1 İFİGENİA TAURİS'TE Çeviren : Selâhattin BATU Fiyatı 1 Jira 1 liradır Her kapa bulur. | a OUIN., Raken ereseesssesnsese Yazan ;erreeseremesesee. Mustafa Nihat ÖZÖN bulunuyordu. Onun için Zola'nın romanı vermek İstediği “şekil bu yoldaki di pek uyuşe eserleri bulunduğu halde etütler çapında malümat veren kaynağımız yoktur. m Raken, yazılış sırası - i RE A i hakkında düşün i larla ei GEN ii ia z tr, yetmiş altı yıl önce basi elleme, kanki EMİLA “Natüralizm” kelimesini ilk defa Kullandığı ir önsüz ilâve edilmiş i tir (çok yazık ki bugün. dilimize h iki ayrı yazar tarafından çevrilen : yoktur, bulunması çok gerekli bir ; ya) lü İn mora Mak Sala E um yazarken raftan 1 “Marsilya, EE yet ve adliye romaj yas eekikale nı uman 20 kitapları arasındaki farkı edenlere “ge: ları'ndı 'madığını ve hayatını Küzanmak in il Dee (Sonu 6 inci la ) “Resmin dili | | Eşref UREN Geride bıraktığımız yüzyillarin Karanlığında » saplliyom esli i geleneği” kıpırdanmakta, gerin | Bi yaların iç e e deleştirilmelidir. Fikirleri doktrin- leri zonklamaktadır. Yeni bir na - zariye kütlelerin denklemini ve eşe RL dece bir empresyon olmaktan kurtuluyor, çıkıyor, göze haddim bildiriyor. Akıl ve hissin istekle - i rine in e eleme. e sim, bir Kabara Ge ir âyin Düyi ir dever: (*) Uzun zaman Gevguin'in bu- lunduğu Fransa'nın şimalinde bir şehir,

Bu sayıdan diğer sayfalar: