aat ayari (PL) "Palyaço, rk ve sikestramı, orkestrası saat ayarı orkestrası, ajans han hacei-Trio, E. Sezen, ser için sonat, # girmeme erener, a... ; Estetik Dersleri Yazan; la Si Yetkin 2 lira Dil ve Tarih » Coğrafya No:8 i Fakültesi yayınlarından : GÜZEL SANA Pevzasın Geçmişi JEYZAJ bir ruh halidir, diyen fransız manda (Amiel), sn feyasımın değ ruh halin çe amal çenem pe e ei bu aa göziyle gör mezi a m ei vir tına, kar, sabah - akşam gibi tabiat olaylarının her birinden ayrı ayn ZİL er Bu duygular, her in tmek kabiliyetine göre ime mke Bu peyami mer are üzerinde ih. yapması, bunları sölerinln al lk de ba har bağlı tabi lie da, peymnğim e mt. içinde nin ça yer emeği vi it bulunduğunu hu tırlatmak ist N ii uncu asm birinci yarında, resamın boya ku AN gi masiyle bir yenilik, realist bir sında, getirdiği yenilikler ve anlar el Hi band teni başbaşa kal. mani kaş dn yarım dan' sonra Claude al Mi enipresyonizm, p: atına, a yine deseni ihm çil olan bağlarında çok peyzaj üzerinde ten doğuşu; pe) ranlık renklere, #1 bir tepki idi. İn İnsanları kl gen Ai sıyırmak kolay eğilir. Sen lee re madara İm 'empresyonizm; sevildi ve kendini ka» bul erirebild penceresinden görünen tabiat parçasına dikkat edersek, bu yayın günl el saatlerinde ineşli havada, kapalı havada, hat- Yazan: Arif KAPTAN Y.N tâ mevsimlerle renge m ğine, b hamak yeni görün Ören empresyonizm; günün. vah saaılerinde — muayyen içinde — güneşin eşya üzerindeki te sirlerini tuval üzerine bu yedi renkle tesbit eder, 'EMPRESYONİZMİN,* yalnız. renk mefhumuna. dayanarak, rardığı göri Yelin halin nl solmaz inşacı bie desenleri ardı. Bu Glikmaki, sösilarilştei. sk salduğu gün, empresyanis peyzajların e e ti Halbuki; sanat de yaşadıkları del. ei akal din mali olduğumu çek iri bilen emp- yonisiler, kimyevi, terkiplerle pılınış “bir maddeye bel bağlamanın Mal bi aim andılar. ihtiyaç Senrat'nm kurduğu e yani anealima | asu ünde ölülü, yanın sında hesaplı bir çalışma & a kayda Başla ar ati yeni sanat hareketine Kanla Ban sari İşte kübizm buradan doğ. se eman pe “sanatına. bi“ ULUS | MUSİKİ KONUŞMALARI inler ulaşmışız. yolu aletli iğ aramak ba manlar: Sidi rekiyor. . Sıkıntılı “kayank”/a koşmayı, dedeler mi öğrettiler. Fakat nasıl? Bu yolun şeytanları, yalancı ışıklar tutuyor; ve i kaynal leri getiriyorlar. Sanki yağmuru bekliyen çi izin yar, Bahçıvan da duymuyor. tir. İş bü anak ilir, bir âlem var: sihirli taşlar, büyü- Ji sesler, görülmiyen ağızlardan sonra ME ii e bir istiha: den i, bize efsunlu men yazdığı meyi önce. * Yazan Ahmed Adnan SAYGIN TT Âlemlerden 'bahsedecekler. Halk türkülerini niçin topluyorlar? Ma- yalin hlmeçelere sin konuyor. lar? Çünkü, kuruyan çiçi vermeli gerek, ve mağaradan ge rarlı sesler işitiliyor. ŞTR son asrın sanat adam- arı, “Halk” a bunun için gidiyor; ve kötü anlaşılan ” gefbumu sanat ger alı sergisi” ha- “milliyet” lerini, bir “yerli ma line getiriyor, öY yolunun toprakları üstüne my gene bir köylü kasını ha ir Yem Diz Dannii iri meçhul bir dan ağıt ha ank lir Yen leri dolaşan, köylüyü, türküye ni ve ayranın köy. iii zorlıyanları indüm. Anladım ki, musikiciye, İn zezdik. ii önce, o türkünün a se- ii Kendini arıyan sanat adamı ya a ele Ye re si- atalarından ayrı ünüler Ve mademki, insan, “şuur” un teme- mat adamı da, bir eğri dağrayi me e il eğe görecek; taklit Yalan ve Sanat bu iki şeyden, ne kdar zate buluna | ve. Gi yı bırakıp hayatın içine girmek tek İ yol değil midir? miras; tabint, ışığı, rengi ve gali yene Yessam. hain yaptığ gi vir (bütüm) olar tur. Önen Gi sim sanan en eni oluğu kadar da mücerret bir hi miştir Komanik peyzafularn, © kılanın yene hurça İl gr yazdıkla sabe rcsyonistlerin içinde / kuşlar. gi- ba öümükleri, (açık. bafa) den sonra Picaso ve nda İce ne kadar büyük ME yani İfade ederte dej ilk zamanlar, bu Kere en iin er EMPRESYONİZMİN, bir bee küftesiz isi el si ale kaymeileri aramak ve etin e ğer er Bu bal muna, Skam ELELE) almak. istemeden, mütemadiyen ke, dinden vermek yoluma Götze ba lal a hapse bu temeyüler iler; hattâ bazı kapris derecesindeki arafrmalar; Ter sama, yalınız. vale ve bekdelerle da, durulmuş bir şar nat eseri ola ln la issin 3 3 İz a ul yu hisş kllanmak olanda bir a bir malzemeden ibaret oldüğumu çabuk anlatmıştır. Sönlü 6. ıncı sayfada) Bir Bir şiir | kitabi ÜKRÜ Enis Resü'nün “Bu- Ş hu” adlı küçük gür kitabini o isti di mminden çıkan bu gil Jer, bize 1 ik meselelerin, mu- lir pirletimi değil ön. a ın seyri içindeki küçük, kaçi- a şiirlerini veriyor. Zaten hayat de böyle biribiri ar- ei lan Hin e Jarın topluluğundan ibaret midir? rü duygularımız- dan in “ağa 1k aral nı a onlardan bize güzel şüzler verebilmiş FA har gelecek, yalar filizlenecek Saâdet buğulanacak dallarda. paylaştığımız. bahçede Tekrar bakacağız sevgilim Papatya falına. Şükrü Enis de lyaları zamanımızda, e birçok şaifler gibi ahengi ve rit- mi ikmal etmiş. Vakıa onun şiir- lerinde pervasız bir eda yok ama, Şiirde ritmi ihmal etmek, onu hiçe saymak şiir için olduğu kadar şair için de zararlıdır. Böyle olmıyan şiirler olsa olsa bir an için bizim olurlar, kendilerini tekrar tekrar ve zlar. Kalemini, assasi- fade uğrunda yeni kullan- maka başlıyan S. Enis bu küçük Kitabındaki gözleriyle bizde tatlı isler uyandırıyor ve bize bu ili varlar taşlı billiriyER YİŞLER Gemilerim var uzakta, Dönmesini bekliyorum. a doldu gözlerime kliyı Gemiler döner mi bilmem Karanlıklar söner mi bil ilan Durulunca deniz bir anlıklar sönör yavrum, söner| Gün gelir bir seher vakti. Ve insanlar bıkar yavrum, bıkar kadar mesut olsalar hayattan Bilmem dönecek mi gemiler Uyup. annemin sözüne uzaktanl, Yalnız kitabının baş sayfasında meri “Kendi yi bir araz. Emi şey ai iddia- nda Şiiri diası olmıyan” iye yeleli emir daya a olsu Şu m'de şiirlerinin, Ek eklişle; ei mânasiyle bir iddiası olduğuna üphe mi var? Gönül bu genç sairin, yolunda emin ve ai adımlarla yürü'- mesini diler. İRomancı ve e pu realizm deni. İK ahramanları 29 eylül 7 1864 te Bilbao'da doğan ve bundari birkaç yıl önce ölen Miguel de ln Aedar karışık — Unamuno, lm asrın yeğ en kn gehrelerinden biridir. Uzun yıllar din ir v. ai r. Gk bu re- e rsitesinin rel bu üniversitede Grek edebiyatı oku- al İpe renlitesi nedir? Re salizm de- en Umuma #air, roman. ve izi ei eşsiz eserler Şiirlerini en tamamen dua it, acayip kabuk. Poesias adı alönda Mai 1907 ai en meşhur. e ları Niebla yani Sis z91. 4 te; La in Yula Çala hala), ere > lebi 1 bistorin ime a b e Sane chez, bir ihtiras hikâyesi) » yınlanmışt len en mi şiirde süzel hikâyeler güzl erdi — bir ratmada, realite münekkidlerin se. lr Me yanda sete iradeden gelen bir iş ir ir varlık e ortaya koymaz. Ri Silin bi iplerin harekete ge: tirdiği ve karınlarında bir fonografla, Mate Plasti sokaklarda ie ia AE nini nl Benim Avgusto. yi a ka bir şey ağa ala ki de haklıydı. Bir insanın en mah- Tem, yaratıştan gelen en gerçek.tara- dedik Burda Oliver edeli > deilim bilinmesi Jâzma a a eki inni e şb 2— Jan ın düşündüğü Tan: ger. çekte olmıyan bazan da kendinden pek farklı olan, 8-— Thomas'ın düşündüğü 'ne gerçekteki ne de Jan'ın düşündüğü. Jen Biseriya ber ikisinden de farklı “ü Thomas: 1 — Gerçekteki Thomat. Tan'ın düşündüğü Thomas, ar elan, ar olğüm sanan, iü tası e e e yün a m bir tundayım, Diyorun kir amya: sl olduğumuz. varlığı. m — “eğer! onun yanında dir sek — başkalarına göre varlığımızı ve mahvolur ya kurtulun a kile imsak; en cezalar» irmak için, olmak inemiş olduğumuz halinde ebediyen kalın: bre edecek. İlâve edeyim ki bazı İmak “istiyor .bazı kim- iyor. A da yal sahalara ika. iii ilan olduğu gibi etten ve kemikte, slm gerek, inanlar 2 a e karari rey erler önle e ime ardır. Fakat buna. geçmede “Yarolmamayı itemekle, yarak: mayı İtememenin aynı şey olmadığını anlatmak lâzım, ada bulacaksınız Migüel d. UNAMUNO” 1 Çeviren: Nihat GÖK durüm vardır, İki. Gerçekt si müsbet. a) Varolmayı istemek b) Varolmamı e 4 İkisi de menfidir. dr vememek d) V Arel öpülür lir Dın varolmadığına İl “Tanrı nın varlığına inanmamak, Tanrını lığina inanmamak, Tanrının MN na İnanı Tanrının varoldu; kanl mi değildir. rl varolma» istemek, varoli temek de- BE ve rinden, bir zoman ekalramanı, şairane o bir o mahlül güçtür. Fakat va Giyenler böyle bir kahraman mak mümkündür. yen muhakkak ke, çserinden henlanan, iz e beraber ektar yaratığı in Cerve e Mate zünde tekrar yaratmak rını Da ler. Ben de kendimi ci Ni de verre'iyle ME a mi enin se arak, ğu 7 * e 'N gerçek insanın, realis en res, en (sey) gg yani en e se b inn 3 ya ola: Le ayi ve yayan a e duğunu tayin ettik, yahut bana öyle geliyor. Yalnız Kant gibi adını vereceğimi adam, bu fi venal) W e kii çekerla yin lan cipler e e a ayal etmek mec- indedi. Traji ii hikayen ve nivolanın doğması bu çek insanların biir e - sındandır. Fakat realite, insanın için- de olan malına. Böyle bir tesir pp perdelerden ne dekorlar ne el m gelmiştir. kiot', her iki de e hayal gden Çaman nan Ünamino halkin yardı, ölü hir yan seli b Meyan ölenplra ya iy şü irak in 5 lor) si Bini toplamıştır. Rom kal ağınız. parca m Del mancı ve kahraman. proloğun tercümesidir. eserini inin yepyeni ba e aral plan Den işotun hayatındaki reslite yeldeğir. enleri değil, derlerdir. Değirmenler birer olaydır, birer Dev. Ver mumeniki Gael İsim GİY Hayat olan, realite olan, yaratı olan, Paul'e göre e rk ee, tmaktır. Bir roman, ger: ei çim ma Odyascus epopei bize, bir reslistin sanatından kapı dışarı edeceği ziya Mail lale mi ha Tomanlarıma musallat o len mekle ni ni “bilirim. Tezli roman, fel Semboller, inna kılığına /humlar, konuşma tarzım. bunun gibi Bir inan, e Bir ol de inan abi “im m dei mefhum şahsiyet ola- im ki byperbole gr ki iyi en una m İNE ümitsiz gayreti gi hyperbole'ü bize bir şahıs, sahur olamak gönterceci. Elips (katı : nakıs) an iki odak inanıyorum, Gİ e bu roma alane bi güne. gi Halman Alg diz mak istiyorum Don Miguel, mak Dyer, i m erke bei de öldüğümü his- MO lde guns id m seki ke yam Onlar be m Ye yum... Bu başka yüzü benlik, bu aşkın (emasi) ve m benlik derdi O ) Or bilir, belki de Tanrının ke İfigenya Toris'te Yazan: Selâhattin Batu Riatı 1 Mira Her kitapçıda bulunur 20 HAZİRAN 1948 Kenan Hunusi Koray için | DI ea ia izin Yazan? * be yıl önce Ye ; DE leşe adiyle çıkardık h lar, dia e ME il Kenan Hur ap tek mr Nahit Sırrı ÖRİK Taha EL mM amamnMnAnnlE a çıkıp. bir kitap halinde tp- çan bahsederken de bunun bir di lanmaları, üzerlerine büyük bir mn bilmeyieiei alâka çekerek gençlikleriyle ol - şi zmn ni Kam İN tasvir ettiği köyleri ii & bu “erkek kısa rak” tan pek farksız değildi, NA mukabil, in ilk e eli a x Edebiyat Fakültesine aram ba dal otit ve galil ha memur « madığı sıralarda, bil a . « yat” mecmuasiyle çı ne 'akat hem b hem'de yaş sirlerinin biraz karışık, girift ve r namını Ilar a pek hodkâm bir endi- MEG tmeliyiz ki, on unutamadım. Ve senelere. beş yirmi yılık zamanlar genclik. memiş olduğum bu eski. dostum ten ölüme erişilmesi tabii bir | ölüm haberi, a, irle; müddet değildir, bayan va kadar. tekrar kısa değildir ve hayatı çok ak bele Hi güzel and renge e kokuya ve zevke ve aşka karşı österdiği sonsuz sevgi ikale işle zelairm Kn ira geli lâyık gö: anın sararmiyı rında bırakıl portreler vermiye . Onu elimizden alan ç başladıktan sonra realist hikâye çağ, ies bile birden bir öldün © e eçilince alâkaya lâyık bulmaz oldu. di ul'a aittir, Bunlar arı undan, bir kış günü büyük şehir Karla örtülü üşürken İMDİ, “Kenan - Hulusi'nin ilk güzel yasla edim ın, çok sıcak Bu suretle or ve sıcağı çayı kadar erzetli bie senelere kadar yazı iz ve “ “Bahar aycı dükkânının - hatırladığıma emt , “Bir otelde yedi kin Bütün bu iy ve Te büy hikâyeler biç de müş” ya kudreti bulunmuyan, zaten di Me gırpınan kopmuş bir ax buz rengi bir etik†sütunlarından geçerek kitapçı ca- (o Yar.. ve ik ve yekpare ve nis» b tav ir Ii ve buharlı camların ayırdığı kal ez üstünde bembeyaz bir göründüler ve öyle sanıyorum ki çoktan matulup gitmiş bulunu - yorlar. Bir eserlerin kendimi sı « “icerde buz rengi bie ikde yar, karak okuduğum bazı parçaların. o ve kristal bardakları ılık bir süye a mukarriin Ja yıkayan ellerin terceme gire ir hikâyesinde bir kısraktan - ilk A ei e ei seveili hayallerinden © mip bir glam klar. derde e e hasre- ir e kalbim ro yle - bahsettiğini, fakat kısrak - ida) Şimdi sizlere derim ki: ne varol. A e de olmamayı İtemiyen fakat yk vi koyüvere İspi anlarını doldur Resmin dili e z Impressiyonniste'ler ike en eN b klğelaş. al ve dileri ve bi allamalariyle, Bir gün geldi, biavuç ressam edi rengin oklariyle akademiz« re DİA e mele yak tir ir an kendilerini boyalta ii ianda yala gnd em SN e İçin le say A Dai ie Bu Shakesyenr'de de im ğı. endini anlaya kat, eğer cinden ele nlar MA ER AAA esl m li e) mn uhu Çiçınlk gör terecekleri günü, bir sayha, cümle e ii mer” yenklerin in yer mi aa e vr li aydınlığından ürkerek kavalanı - Belki o zaman a aki yane ln veya Thomas östiyen “dostun elk Thomas'ı. ve hut ol istiyen her iki- sini de daha iyi tanıyacaksın. Balzac başkalarından işittiklerini not emekle e O. kalabalığı kendinde e ER insanda birbirlerine” karşı duyan yedi free yedi gür dih bulunur. Gururludur, müs gözlü ve kansatkârdır; muptur,, gaddardır, mer hametlidr. hasistir, eli açıktır; tem- bekir. çalışkandır. azap ab dır, Kendinden ce e kide yeniden, her yenide eskiden bir şeyler vardır. İmpressionniste- 0ir'dir. di ağı gibi eğe gibi canl di , Habil çaktı gibi Kabil de gi onki Sğrve, bürbilerine arı ynı kaynak» ki ir e nnidarydak Sh gttklar “form” u,taşımak Renoir e Cezanne'a düşmüştür. Cezan- ne'a bugünkü resmin bir Courbet ve Corot'su diyebiliriz. O da bir iç ağaçtır. İmpressionisme biri. e olmadık nk Benli ar. Günl Yarın harikulâ- LR De formlarını büyük bir hazla bi- avuçlatacak, okşataçaktır.. Gü- Sn pe A Ii ve yeniyi arama ve bulma yo- a) Uzamuno'nun Sis adındaki £0- | Junda rastlanan zorlukları ale et (a) Galderon'an "tayat bir süya, | 27ek Teslim Sanatının meselelerin! dir, isimli eserinin kahramanı, çözmek imei e “zekâ; (3) "Bir ben vardır, bende ben. | #asibolmuştur. den içer, — Yunus Emre,