yeleri ral rılan ayarı (e). ayarı (PL) ayarı trası » n). ns har > FİKİR HAREKETLERİ Ahmed Hamdi TANPINAR — Te SİRER — Tah NGUO: — EH lil Fikret e KANAD — Dergiler me Bl Kitaplar ve fi- — Yeni kitaplar, Vo:2 MİLLİ m DOĞRU (5. Yamiz ABADAN ÜRK inkılâbının fiket karakte- deği emin ii bir. göri ln, tinin; YAlek rah sile hazırlayıcı mekteplerde Lâtince ve Yanancann okan be- gekmik bir tedris prensini bu ütün Avru; sırlarda bütün e lkimiyetini terin eti Militan asırda Protagoras ile önce beşinci an cağı çile bul ie m a - ii m a niden — buluşu, ienği atığın iklimli beye dönüşü mânasını, ei e m aydınlık devrinin sadi sahalarda ll ww İni gam b anla ik ie pi © önü kere aysan s3 mak gi ÜMANİST düşünce | sistemi, İmani ber şeyin Bil veri Protagoras Tor- e tayin sefi bakımdı kk sahada da ve vazgeçilmez fer di hüriyeti esas e “tabii hukukun zaferini hazırlıyor. Böylece Tasyo » © malizm, endividi allen, siyasi ve ikuk © bey ve ve klan yaratan fikri kaynak, bir kaç” cümle içinde hülâsa etme” ğe çalıştığımız bu hümanist düşi ce sisteminde saklıdır. RK, inkilâbını ruh ve mâ- BA dl bu ef ir ondan ayı olduğı he yoktur İlkin yenin Baimcel. iz yeni hayat Mi dayanan bir milletin yaratılması, daha doğ ku Tü ndine dönmesi, ekli bütün medeniyetlere kaynaklık eden öz ve asl hüviyetini bulması, tele çalışması, iza hâl fikri karak ile himanar düşünce sisteminin belli başlı iştirak nokta iŞ Buna mukabil bizde asla dönüş, hiçbir. m li ilkine dayanarak ferdi hüviyet ve ine kavaşmin: Kendini bulmada yalnız akliyle. Mk az in iyii ie > mill b Kl Tenli Bra mi inanmakla milli di mil m bil elle, mili duyguya yüksek değer biçmekle ki hi di. Şefi, kurtulur ben iletin çük ulm ee in km il ir m gibi gönlünde di yarak Anadolu, ya aya: ancak gaye ve maksadını hş ii bahşettikleri safha saba k yele yilin klon ağaya, gel Kabi Tün ayaz sahıs bu mesut âmme dır ki inkılâbı ve şefini akla sığmaz. başarılara ulaştırıyor. U izahat, hümanist tefekkür etamin ancak kendi mii m fikri, yi mn sanlığını gön e hakkımı İleriyi yle öğetermletir b MR iğ verimleripi bug e ni gilin ye goçuklarnım. omuzlardı. Bu se za idir ki hayat v5 naz i olan ili değer yemle ei kiymetlerin inkişafı düyası kal bl ye Veni barak kimin. temeli saymak, ve hn erkihiyle / vasılandırmak ele mütenal teslim edilir. “le bir terim bulunduğu agi va değil çekle tasilik eniği Gİ bunu — sevinçle iin değerli okuyucularımız emin olabilir. ha b Tün irmeği bii ie ai milli ile insaniyi zeneli üret ii np bas ir fi İl dabi kimi MA > karlara mücsseselerimize derin ni im. yafl iz bi İm im pe ima olmamız © adar mukaddes milf dagi Milli hümanizma, zihniyeti, ink zn e elâkkişini,* hukuk nalimin dn - be ibra iii kol. lektivist, totaliter izmin en - enasyönul > proleter içtimai İnşa satemlerinden bambaşka esaslar üze- rine kurmuş olmamızın sebebini de izah eder. Aktüel 'siyasi mukayesele- re: girmeksizin gelecek yazımızda bu zihniyetin neticesi olan hukuki ina kriterini belirtmeğe ve Fransız inkı- Mihiyle daki bımızı ayıran yn z yu bakımdan mütalcaya çalı : YENİ: KİTAPLAR > Millet ve insan ULUS DERG İLEER bu topra “Ulus” bu sayfasında mecmua- larımızda ve gündelik gazeteler- ye e ei m celiyecek ve iardaki #ikie İstikametle > Di altındaki yazılarda iki türlü :sadı göz önünde bulunduraca- ri Avrupa'nın bütün kıymetleri 1) “Aydı larla © inkâr ediliyor. “Avrupa'nın zaman iri çet Seri Yen » ve mekân üzerinde yaşıyacak olan mek, 2) .İnsan kudretinin. en i kadar “gerçek” e bağlı alışmış bir okuyucunun. be vii e “larda görebileceği eksik tarafları meydana vurarak ortaya konulan fikirlerin tamamlanmasına yardım etmek. Ta ret rağın insanları, hay- toprağın tari- Ba zekidir. Ba duygu “Arel ranlığiyle mest oluverme” dir, öyle ni a eye minen inanı- A inkılâbını hedeflerinden ei İyiki la mastolma iletin ve iin disi ran adetemlke aşağılık o fikirlerin sahip — Güygusunu kaldırmaktır. Bu yol da yürüme hiç şüphe edilemez ei ler ki ME dım olacağında şüphe etmiyoruz. £ inkılâbımızın çizdi Ve bu sütunda o vazifeyi de yap. | MeĞİr mak istiyoruz. Yalnız Vedat Nedim Ti İM yaz şi kıymet kaynaklarını ii is tiyen ifadelerinde il ik ve bir ml mz Bizde çıkan mecmuaları dört zümre içinde toplamak mümkün - dür: 1) Doğrudan doğruya e fikirleri yaymak için çıkan kaynağını yaratan coğrafya mı- mualar, 2) Okuyuculara belli” ia dır? Bu topraklarda türlü mede- kirleri yayma iddiasında olmıya- tt ua yak sadece öğretici veya sanat İması ui toprakta yaşıyan devsst ve medeniyet kurma ve her türlü ei ve selşirici yazıları topl - 3) İlim müesse- lerimi irklar me den faydalanma hususandaki Jar, 4) “Magazenler. be ağn yalnız birinci ve ikici e eviden mecmualar arasından iki- ii e iz . 2 onyıymlacımınaarlacak 9 a bunlar hakkında düşlincelerimizi söyliyeceğiz. fakat Geçen ay Ankara'da çıkan “Hep lan ve insan toplulu- bu topraktan” birinci nevi mec ettiği kudretten ge- mualaşdandır. Vedat Nedim “Tör lulukların gi bütün miraslarını v öekteki isteklerini topyekün ifade eden kelime ise “millet” tir. ğı başyazısında mecmuanın savaşmak ği bol yak erek e # ve millet. illet- tr değil de “Hep bu top- ıktan”” in 7 — nlayış dışında bir rmelerine iml k- Kr lacak unun ifadesi oku- kalmamıştı Bütün Tacik ni ayl olacaktır. yıkan Avrupa'da bez, yanma! re halinde birçok bul man ve kendi kendisini sömi erçekten ren masallık canavarı andır: inemli sebeplerden biri a bize örnek ve dünyada rel er: çok girift ber kıta olmak vasfını kendi hi meseleler hakkında sadece umumi v ve kapari, m ve fikirler yazmıya âde- Bizim hayra olacağımı ia müptelâ olmal adar, Girife İş “bu ler tahlil edilmez ve fikirler çok i kelimeler içine sokulursa Yerle ee N ir ve ği — kelimeyi öğrenmeden ibaret ka- Tır. Sayın Şevket Aydemir'in bu mecmuada bazı fikirleri bakımın- kar er İml “le dür. Fa- kat bu sözlerle zanmetmemelidir ve FİKİ RöL-E-R ktan > dan dikkate değer olan Bai ve ölçüde - İşte beklediğimiz aaa İnsan topluluklarının çözülüşü : | Irk ve Dil nasıl çözülüyor ? e Yazan: Reşat Şemsetlin SİRER ERA RA IRKLARDA : sırları > em zda İRLEŞİK Amerik: ya kadar var di Kür sor Ni ai AD iyor e lr | e Mi ler. ei Türlü alanda. üstün eri ihtısas yaratmıya neler engel ln AML oluyor? Türlü alanda iş heyecanı ei Büyük cap- in esaslı hatları iyi ölçüde teşkilât Das a ağıl e vi makalenin içine bunlar nasıl si e ri yemin bülmettiği konulardan bir tanesini alsaydı ve meselâ alanda iş kudretimizi atarsak teşkilât e adunlatsay dı yazi a Bezi çalarlar e. Horkekiu gektniğie Kolaylık ii mi Araya bie lard: ii Na sarfed.ldi v kork kü rejimleri Almanları Yen Mn evlenmekten menediyor. Vakit va- kit bazı gn yazarların ve siya- set adamları! i betlerin silşt pir Gin edefler güderek ve- âhazalara uya- Sakman deği din yazını da bun! e addeti kalkar. Bu- na, top- a e enler pk lale bu toprağın çocukları başlıklarını e dar milletimizin kudret inanma © heyecanını e ei e «dalı “yazılardır. Onları okumayı herkese tevsiye etmeyi vazife bi- liyoruz. “Hep bu topraktan” ın sanat hu- Kanada ki rl ear de nusu dışında olduğ a çin ondan bi rada bahsetmiye: İlk bakışta sadece öğretici ve sanat zevkini yayıcı mecmua şek- linde Klee kolaylıkla riyle ami erdi: Vi mm başta gelen sebebi fikri terakki ile mütena- sip olarak kültü Keymetleri ati: tıkça insanların muhtaç oldukla- rı ve kı reken bağları Me e iki yele km KL anımda aramağa e Gi lu hal en çok üniversel dinlerin ipgum SE pig iner eakiyabilerek. yük- vardır belli fikirleri önler. arasında sek ve kutsal tek bir bağ aş e Dİ ki bu da dinlerinin. akideleridir. haline gelebilir ve kene dine böyle | Bunlara göre in sanlar sadece iki bir istikamet çizebilir. “Yücel” | zümreye ayrıca inlete, bazı Mei bi a rai Müh Senki, istila ii dilleri ne limen olm kani b ie lime Rl za götü. kümdarın tebaası © bulunurlarsa ok ekti” yakisnı lk. defa AE hep kardeştirler. Ve anlarına eğimle kendi ken k bir ailenin fertleridir. i bil RAPLARINKİNDEN ayrı ie bir ırka mens m Habeşistanlı Bilâl bü çi lar MİMİ deşi olduğunu söyliyen islâm haline gelir. Gençlerimizin çı dığı bu Mİ böyle bir güzel yazılar taşı mecmuanın kendine ke EE bir yol çizmesini Bally > z kkk ik bu Ek peygamberi için amcası Ebu Ce- aşklardan Ebu Süf, a tat li Yazan: Peyami SAFA OMANLARINI, ilmi denemele- rini ve gazetelerdeki yanl alâka ve zevkle okuduğu” Peyami Safa'nın son günlerde inen ve İnsan” adlı yeni bir eseri itap, ikinci dünya harbi ie yaz ali muş e e ailesine mensup olanların yanyana e Keçi gelmiş olmak: zan yarim çini arma ml cemiyetin uzvi bi ında ir vününlük lü birçok ilmi me a orya ve barış devirlerinde yet ii milli ideale te göre ie ca viyetleşme) di sonra eserin ağırlık merk pi nda, Tailiyetgilik) mektedir. Bu bahiste lerek, şönyoloji, biyoloji, plko- bi ekonomi, tarih ve ii efe yönle- hepsinde mil- tüyetçiliğin, bugünkü topluluk hayatı nın zaruri şartlarından. biri olduğu dö i, harp, m e, ferderin faali. ve m Dz —— e elk Va e sındadı İKITAPLAR ve Fİ Milliyet ideali VE topyekün milli ARLIĞIMIZI millet halinde e 5 Yazan erene ira ea e Kl in halk Ta inlü KR bk e yen ei harda Hıfzırrahman imei hi şüphe yek ki terbiye m > Hünel in ni ÖYMEN © : memleke izülümessmesanesanamesamsan 1: yş000e0? eril k mer a DE ve ilerisi içi ya ll “böyle bi terbiyeye yelek Daha Sar ak üz o günlerden lin- ciye kadar, sölaminn ni ya muharebesinin başlama! e bay: da Türk duğu bir sırada Türl Harbiye hitabeden Atatürk, milli e yuhumu belirten sonr diyordu, b ili düvamızın inkişafı tammını ge; vü) hainemizi, $ Mn ciyei milliye ve tarihiyemizle mütena- a ve kitap sam are sip bir kültürde, milli kültürde” ara- il en geri kalmış değiliz umalıyız. pür ii İnönü, ler Tüymkan ve anki GöNAZEN arkasını sie end ziyaret eden uzakta bulunuyoru: muallimler kongresi âzalarına, yaşa- manın şartını tek bir cümle içinde Hazırladığı eserleriyle meslek arka- a ei mânatiyle göyle anlat. taların dalma Sa i olmağa çalı uş, “Yaşıyacaksak, yekpare, bir mil Çan Mak ad arkadaşımı e kükesi olarak yapıyacağız.” eniiiyez Teni ve Try adlı eserin nu ele almış bulur yari Kile maz VE amel Güle iki bölüme ayıran müellif, milliyet ide- Büyük millet şeflerinin bu sözlerin- de kanaatımızca, milli, terbiye Tuhu e balm den , bütün dünyaya ha” KİRLER | terbiye | an bu yana m ni sözlerin- topladıktan sonra m tri ie ili e karşılaş” içinde, Tü tiriyor ürk mal lerdeki iy b görüşünün eni ei eski ve ça ve köklü olduğunu meydana ko- del yarak ME) yıllarına de yalarının otoktonlariyle ” karışıp ru gelyar Fikret Kanad ikinci | kaynaşmağa koyuld a da milliyet çe linin “aşılanması için” önce engeller le “millet içinde birliği bozan ve ide- EŞFİNDEN bu yana geçen alin yerleş mâni olan” unsur. zaman içinde bu kıta üze - larla nasıl zmücadele edilmesi lzım- i kula fiziki ve gelceli, Soryet Rusya'da komün. in neticesi olarak din, "Almanya'da sasyonal soya. İlzilizce Eni şimali Amerika rejimi mücadeleleri telkin usulle- il İspanyolca ve Porte - 4 terbiyesi teşkilâ |, kizee konuşan orta ve cenubi Ame- duyduklarını ve bildiklerini lelien onta, bugünkü , umumi Müellif | yeni milli ehemmiyeti yu 6. imcı sayfada) larından, eski çağlar- çar iel göre tahlil ve izah ediyor. Ve nihayet hayatında terbiyenin ve ok tanın oynadığı rolün” bakarak bu <Sanı “milletlerin sl teşkili. | ZİL kilâtın vazifelerini gös“ yeni ğe s1. “e a ei m yur ya ge klaşma ui arr menler zikirleri ve yeni dün- i | zika milletleri doğdu. Bu olaylar Gi e Ri re e Ki oluşlar da ırkı kor ileri gevetir v inden çö- yolundaki titi irk topluluğunu kendiliğinden zülmiye yöneltir. GRUPLARINDA: e , küçük ve uslar- la Tek, Çek ve aran e > 11 HAZİRAN 1943 grupları vat, Sloven, Sırp ve Bulgarların yarim pi Jatı 19 uncu asırda Slavlar Biri di dilli ve'ceriyabanı a ma ve bu cereyanın türlü tezahür- e olm “dileri Yağlar Mikay e bir safhaya gelin şube leri konuşan lm i arasın- ve yakınlık el zayıf üç anlaşılır bir hal alır, VU unsurlar, ve siyasetçe her hangi bir ae aşma hareketini uyandıra- m Bu suretle biribirleri çok uzaklaşmış İ artık kül AALBUKİ köklerine kaynak- larına doğru çıkıldığı tak - dirde kendi a aralarında İbra- nice ile Arapçani selâ bugünkü Lehçe ile Çekçeni ki veya Almanca ile Felemenksez ninki kadar yakınlık bulunabildi ü Lengiştik haber veri Fakat ık devirlerde biribirine çok yakın i araş diler kaman Zümreleri dilleriyle birlikte her gün biraz daha ayırmış ve re laştırmıştır. O kadar ki artık ara- larında akrabalık telâkkisine da- EM kökte, dilleri konuşan insa: İN e one vela mışlarsa ayrı milli camialar ha - linde yaşıyorlarsa zaman ile t Fayhı vi yalla drtvmisan. ibgnöikeeler "kal Ge pen e c ie şeş e a ae