Hölen sa eri z de, pazar anktadın, ayet gün akanmaları iğün sizat Muh Bahattin ularımızdan enleri cür miştir, Ye. EEE | müne- » im. MA, ağu b sat Ayarı, EY. Operası w. türieiler, yekestrası, gi g" e 0 : Gelecek pazar okuyunuz: Suut Kemal Yetkin a Eyüboğlu Sanatm tekâ- ze n Say dahı) Ağaharın Dak Hero ve Lenhderi” Güzel Sanatlar 71 ta, Şiir üs stünde konuşma, çe- ii Eşref Üren: Resimde kay. naşma. all doğuşu in yıl 'UNDAN yirmi beş bi önce, emine Tez bi eşsiz eserler vermiş ol Suut Kemal Yetkin ilk insan, her halde içinde Sa mağaranın duvarlarını, dal duvarlarını da ekliyim 7 gibi, yaptığı resimlere süsleniyor kavimler arasında, yaşayış ve das O İl ale dür elek Serel Jamamen bayar aaa Melih de cablıyiı 1s sil edenleri vardır. Bu kavimlerin m ie kismi nisbeten daha ileridir. Me. ve hele nasıl oldu da yaşayıp gelişe- ” evabın daha açık ali muzla eli bir nokta üzerinde, sanat esi &sas karakteri üzerinde durmak fay- dasız Be yaşayışı sağlıyan in - a li ibare Bi bir beril aylin, Bir berken, bir tablonun, hayat için doğrudan doğ- W melena bel na misal teşkil ederler. Mü ei imi bu geri ia iri le kıyaslamış, incelemiş, > minik irmiştir. Bugünkü geri kavimle - Fa senet overleizle cp devrinim'mez 9 Hara duvarlarında görülen sanat e serleri arası Hik vardır. B mat eserlerinin tetkiki sanatın büyü ie ye dine ik iy ilgil olu m bize ğremekdr. Bü gesi İnne areketlerle ve sözlerle yapacaklarına bilsinler, urun balansı büyünün ahiyetinde bul ediyorlar. İnssuların yolunda e ma süs ve oyun Kamel siyle kendisi - ni gösterir, ressamlık UGÜN söz götürmez sa » ilk sanata © ceki mağaraları lanmıyor mu? in m - Bazı bilginlere göre bu duvarlarda. ki mam, m rengeyiği gibi hayvan erinin büyük — inanışlar KR yuhakkaletır. Ta- ik çağlardı iri 2 a ansız bir dirim ve ölüm savağında ii am e ili vE İs mezi. ten deri yaşıyan in ği gren bazı bilginler, 2 el km gibi hasbi bir fa. sites olan bu hayvanları üretmek ve lie değ zaruri bir faaliyet 0- ı doğduğünu ileri si Böyle üüünenleiz ba m rd dik ye akik GE Kür vetlendirmektedir. Amerika'da, Avus vanda, Polisin adalarda ve AK seçmez yer iz & r z zimle aynı zaman içinde bulunduk * Jarı için çağdaşlarımızdır. Fakat bu (Sonu 6. ıncı sayfada) İ Mus AVUT ile Golyat'ın kavgaları. iy ga yardımını lam m uyku: derle Beetlin 20 Han ve kardeslik callrini teren üm eden Dokuzuncu Senfoni'yi yaz» miştir; Beeihoventin Sentoni dedik leri milcerret musiki surumu da kattığı bu eserde ideni- vasıta haline gelmiş. nan anmadan deri anlatan tr beteri yilan İlk yarısında, Yeni Dünyamı An müalümaen İbn. Serme ie hritisan sevinin. Liszb'in de, Vie r Hugo'nun: O altitude 1 I KONUŞMAL MAHALLİ RENK s in mer ved ep e k gerektir. 148 ARI: İİ Uraz ihti 1870 harbi, Klik preneik > Ahmet Adnan SAYGIN © ierüer vini rr RAAARARLAR AAA Osmanlı ülkesinde aa kay grimsi olim ve Lar By rak meydana geti iL eli ta - 1 SAVAŞIN. Yunanlıların. Ün hn Ya m m A dme mi erlere aha ra gr er mi mücadeleyi mlandırdığ ye EM naşiR. da Kuhmau'n n aç gir gene alir ında mekle ve senfonli pi 1 bunun tezal e do - zümcu asrın kirmizi EE dur. Milliyet şuurunun beşli ola alonlu sanat adamlarıcin etinde Ra Rus hürrem bayrağı > ih: dalgalan - Macar melodilerinden 1 - maki pliyan Liszt, Alman efsanel menbalarına “inerek. Nieblume peralarını vücuda getiren Wagner, gelisme n'n soğuk ve buzlu ikliminin v, sekizinel ve ox is rın opera kayn hep bu elli yılın adamlarıdır. Gerci yana bırakalım, ver devirde hamleler, hızlarını halle- sahasında da değin tan almışlardır. vü defaki öte- ha erin başını Kilerden ayrılıyor. Bu bazı sanat a- ve senfonide almanların Dürehfih - © damlarını din kavgalarına sürükliye; yl e erir layân ve “cek kadar büyük bir ayrılıktır, ve Mozarv'tan, tün anlam ikm b e işl ürsüz -, milliyet duygusiyle halka Ku- certet ve, billürlasmış manzarasını —— lafını vermiştir. a Kaldırın ve bunları yaşayan varlıklar haline. getirmisti. Gene, son. erlerin mine. Hastalıklar git Gali ÖYLECE sesler aleminde, o 2 a aa m re ler görülmiye ve eli On dokumuncu darn #şiel u hal daha ziyade biges m Mimi Benelli. sek tapa olana, gili, Teka gil Diri m ekme So dan bak yeke aa etirerinde melisa önce koltuk deri da Jarımda ona, sırtlar b pa bi e türkü devsirmeye koyulmuşlardır. Böylece mücerret mevzulardan yi nemli SARMMİNAL. aray TABAK yan ayaş uzaklaşıyor ve insan He, © çark geline psi ir mak > ie çan e dah yakından la ecrlrde en olarak Kulan dığımı, yahut termlerin halk türküleri, neti anar, sl ne benzetimi görülür. yi Tenik" miyim meri Her dçvirde sanat, halk türküle - Xa nl içerki yiden alanım On sn ar. m ın yoldur. vü 6. inci sayfada) Kanıma EE bahar Ağaç altında bir konuşma Yazan: ize Ç kişi idiler im meraklısı bir. genç, yaşlısı da emekl Ci Saye mam, Gülgen gemiye besinden sağlam, zl yesili biz cinler, gümüşi bir halı gibi yer çınarın A oturuyorlardı. Güverci a En kızışıyordu. Genç adam heyecanlı, ressam dü - 0 maşalı altın gözlüğünü bar Sli kl kaşmir Me Genç adam: — Mademki, 2 iz ba kadar atı diledi Ml Mi sam yaş İRKİ mümkündür. Tabianan resim, deyip de, ondan bu detece ayrılmanız benim köleyim ban Sel geliyor ii BE gerin aynını yapmak rp tabiattan uzaklaşı un dos | plan bar hi eş tabiat karşısında biç de he ın kaç türlü sebep- a kolayca Kin Bununla il ler ale ie) liz. Ressamın serbestliği, gördüğünü bize aksettiren bir fotogri — Yanılıyor 1 dedi. Serbest çalışmak derken, bunu hangi ledi klâsik resimleri, bugünün resim) tersen; dedi. Ben bu m, Neyi ararsın da, onu karşın Fa. bekeniyorsni Bibi eser yazmıyorlar!" diye kabahatli buluyor mu - ? Günkü burada onların Teine düşündüğün bir hakikaç ver aşamış olmaları. “Klâsik ressamlar için gayenin tabiat oldu: ğu gibi aksettirmek olmadığını takdir etmen lâzım, Onlar bugünkü ressamlardan) daha çok taklitçilikten uzaktılar. Neye bayret ediyorsun? Rubens'in bir tablosunda bizim dlnyamısın yağ, znkleindei evet renklerini gör iyi DE I “Kaynak” ad. yanın en marifetli fotoğrafçısı, en güzel bir kadın vücuduna İngrs'n 1 tablosundaki form güzell ivesi. ıl Verem > ebe taklide iç kız vücuduna, eski yunan in ölçülü ve hes nız çişim ei wsin'in ağaçları gördüğümüz. er mi? San Ali timleri çok ef çalışılmış ol olmalar olağanüstü bir işçilikleri bulunmasından ötürü, tabiata daha yakın rsun, lessam susmuştu... şesinden hi yük pri sı geçiyor, çınarın sağa, s0- la ei uzun vi güvercinler uçuşuyordu. Bitmek üzere olan sigarasını) e çekerek devam ett — Bütün DE söylediklerime bir. daha ilâve e deceğim dostum! de olceğa alel Eafcani de; VELİ digi bi de ariyeler üzerine kurulmıyan bir tesim, sanat eseri ola -| ele akli ar olak, een mz inni Ev söylerdi ? adam: — Bir ipucu vermiyen tabiatın; dedi, Ressam için ne kıymeti ola bilir? Ressam: — Beni mutlaka yanlış anlamak ein dostum! dedi. Tabiat res GE em e endini birde vermez, Bilgisi olan bir sanatçı tabiat karşısında il keki dolup taşar, “Allahım! derimi rai diyen Corot bu sözüyle, bilgiden de| Tabiat Mi aid bana bildi ymakla kazanılan bir kendisini tekrarlamak gat ki Bil; tabiat karşısında uzun tan ne derece korktağı bi lâzımdır. Kusacas Sira doğ: emek, Bu kırk yıllık sakine Eritd de | Bir çiçekten daha çok bağla kaldım bir taşa. Uğramazdı yanıma tozutup geçen bahar. ne yapsın. isen bahar? İ İstedim birdenbire şehrin kenar İN ? Bir ağaç-kakan gibi gövdenin tahtasını di ille fâni ei içmek, içmek; rlsım dilim n dilim üneşi parça par: Yıl süren gecelerin göreyim tanlarını: Ey bahar! Yak, dahâ yak ağaç şamdanların: Behçet Kemal ÇAĞLAR İnsan ve sanat hakkında: nl Yaratan acı k, sevinci li vardır. Fakat ii az tam manasiyle n hayal mesut olduğumuz zamanlar çok dır. Saadete vardığımızı dakikçda, ekseriye © bönün büyün. nü kaybetmiş, usaresini ve renklerini tüketmiş bulunur. Daldan bir mey « a Koparılan ilimiz. iha, aha yüksek bir dal gülüm > 1. Hal bü. ye Onlar ne ka - mişleri aramaktadır. dar daha olgun, renkleri ne kadar da- v ki in yelecak günlerinde - e daima, bike yarını özler, yinçlerini düşünürüz. madan, usanmadan ona ki ne içimizde ri bırakırız, fakat onlar bizi, bırak - maz, Ve son nefese kadar bizimle ge- kal lir, bizimle kalırlar, Fakat acaba niçin bahtı daima eri- nee mutlaka ge- ecek günlerden bekleriz? Tanrının günleri, ağaçları ve meyvaları ara Mi bar olmuş. bir kaderse, ni- sicae mi en bü Yann ekiple bnde: akıla - a mk le belet, sey yumuş a ALBUKİ -bir, ların ruhumu imi lale masında, ve ği âsi Di tereke na erişmekte en bü N Tabiatta her şey e Çi acıların ğini in ömeü e Gk İM ear Kl Aly dl pal e. görmeden vas bei e igin er sonra öğcenir ve o zaman, His var mı bu dlemde mekabet gibi Hatlı? diye sevi a lir Koi ve e e sıdır. cılar. güzel, br yürekte değildir. bütün 1. yi zel değerlendiren, onun. karanlıkkı- rından aşığı, zehirlerinden balı sa - O nl ya nimetlerini yaratan odur. Yalnız, Dierre P, “Siege sehir e daha sonra da “Cologne” da geçti. Ba - ası ölünce anası iyiler bir bir. e Fele- k'e 'dönüb yerleşti: Rubens, resim sanatını üç hoca- dan öğrene Birinci hocan rosaam, yede va Haecht) bu manzara- cı hoca talebesinef fırça — tutmak tarzını lerim tmekten başka bir fay- da temin edememiştir. Bı hu Tess mm atölyesine girdiği zaman Ru- yaşın i İkinci he 4 Van Noort) Mr Paye e bir ressamdı. Rubens bi dört sene, yede dı gal BE Kanban elma. un (Otio Vosüks) Bü hocası bilgili bir om Bizon zerinde büyük esiri oi: it, sanatının ve bil irdi, Genç adam uzakta bir yere dikmişti ün bu ime müddetince; dur yermiş bölü g yil susup oturan hariciyeci, göz-| böy! Ma kere yutkur anda Onun delme böyle bir sone çiklimk ve bu sonucu hakimce bir tavurla söyl deti idi. Genç adama döndü ve kısık) bir sesle © Hay aşili Hilmi ön, şap bie elele işim, buz si be arr lar, biraz ötede yüzletce güvercin bir anda havalandı. Bu sessizliği acı bi ni yare, e görmek Hemme giren İtalya soyak Ruhens de yapmış ve orada tam sene çalışfaıştır. — nun, eserle - örnek alarak çalıştığı ressam- Ya bilhassa, Venedikliler id. Bu ressamlar arasında Tinforetto-Tit Paul Rubens (1577-1640) Yazan: Refik Epikman zinno başta geliyordu. Yalnız, Tit- sinno'nun 20 portresini kopye et- mesi bu üstada karşı duyduğu hay- ğın derecesini anlatmıya kâfi- hens, İtalyan plâstik güzelli- Hini, Flamand sanatının hususiyet- e din lam meliyetle ke vali kiç bu sihir - denli ir, li sanat ee seleri kapı he dünya görünü birbirle; kalmış Pari tuştur. at rinde çalışırdı. Fakat bütün bu te- 7 1 bir tnrz- natcı, Avrupa'nın her yerinden #- * m. zlar Ke akk EM dalin çoğunu ın gıkan tablonun elesik yerle- kabul edememek zorunda kalıyor- aralamak, eze du, Bu devirde a em onu 6. ıncı Bayfadağ yaratmanın. lğndan vardır. Bütün büyük yaratıcılar, Le açmış bir ağaç gibi, meyvaya durmi Se önce m tadarlar, Sürü üp gi e a günler ayse ve ıstrapsız olduğu - se lükle, i e elini ie z ön ei riz. Bizi yapan kaynak, dınlandığını, ağardığını gör ki bize dır beklediğimi çeği yetirirler, açarlar. Böyle acılardan sonra, o 22. Ham kaan hiztenbili bala Bir rin a dağın, bir düğümün çö- züldüğünü görürüz. Sanki bir Bl Dk mn mış, bize kendi içimizi apdınlammışı Nİ m li ar gene ag ie iken ba ll arr ba ri üstünden yi miş için in büyük gerçekler, li baldağamaz sehir en li eml le içimizden ve cılazır Selâhattin BATU CABA hayatta karanlıkla ay - dınlığın, hayırla şerrin, bi içüğün alar, kirleri MMLİlLİE: kaleme, her yenilgiden muzaffer çıkanlar büyük, arm e a değ tüçük ık defa yenilenler olduğu ki ler da gi eda, oluş ve iye, Erün ir ve ga le acidan sevince, © sevinçten fe mr etsche, "bütün yazılmış le rin içinden, ben yalnız sehibinin kas yazılanları severim. den. On Gone dili imi, ma vranmal erişme rm Şedülkelklari salan bakımdan içindeki des, mi kn bü: ön beyana be Gelleşen adamdır. Or yak ğe. a “onunla atar, afili tamdir bir gön. miyan ve dinmiyen sitmaları kıvrandırır.. Fakat buna karşılık ese yn iğ Resmin dili Düz resim — kabarık resim 7 ÜREN sanatı oldum korkusiy! eni Dünüm Pahalı im sanı satıh züzelliğinin ülkesine götü- ka ekerek eee niklere, öamlatıkları a kayu hafif le kaçıcı me- yanan sararmı met 4 mm eş h gözü yi Sima a alın yazıları olan x ebrar ra ressamlarını! ba Hel yoldan birine saptar gö- rür gibi oluyorum, Mn