ayarı, e) şarkılar, anından, Su Keman 7. Mans alebe - e Tür - gün). ans har rinin. 0/5/1943 Sanatın anan doğuşu insanlığın doğuşu ile karnı çek lk apeks çk seledir. enli da, bi lan insan zekâsı, ilmin ve evrim neticesinde ser. pilip geliştiğini ister istemez" kabul ediyor ve doğuş meselesi üzerinde du: Fuyor, aşağı yukarı yüz elli yıl betti, inan tecessüsü gerilere doğru beden sefaleri ışadıkları bir devirde bis Ml ee işi” 2 e es ından geldi, Lartevnin, Car- ları — Meorüler'ni; Pie tin almaları meieinde, £ kemik as ler NEBİ İbi se hr a ea yumuşak taştan yapılmıs heykeller ikarıldı. Mağara 9 luvazla - ilen resimler ve gravürler ia yakın zamanlarda balla Tarihten. önceki devrin en güzel simlerini duvarlarında « an m Bara, biç bir hususi bilginin bu gibi araştırmalara ei Marcel no de Santuola adında bir İspanyol matkisi tarafından bulunmuştur. 1878 de Mey al dolar şan bu amatör bilgin, tarihten dağa e Gali Erbamn eyi gün dahi hayranlık uyandıracak bir “durumdadır. avallı Marki bu şaşırtıcı ban ln yen dirdiği zam e böyle el mekten de inmedi mele mi söyledil İn beraber bu görülmedik renk tesi da ale” etmek, çin Medi Gü > samın kullandığı malzemenin gars- beti karşısında da bayretlerini saklı yamadılar, ez ei Resimler, kaya üzerinde çizilmiş eN Gi miş kırmızı, mavi lerle di Pale şi İlk medeniyetin ilk belirtilerini az çek stalkla yontulmn tata veya ai Gi Eba ik devir veya es taş A e e de vi ll anma insan, yaptığı Âletlerin bazılarını düz pia Doğuşu Suuf Kemal YETKİN ler ve daha karışık endüstri bilgileri elde eder, S onunda madenleri çıkarma - Hye hack örün o man tarihin eşiğine ayak basar, he Saian önceki sanat bu çağın ÜZELLİĞİN belli bar. lı unsurlarından iki sinin “şekil” ve “a- henk” yn ire hibi olmak da ne kadar cu ise şiir yüteriminin çe- ıda virdiği dilde şai öylece şartı Yazan : Behçet Kemal ÇAĞLAR olme ter, Tercüme nesir, Güzel Sanatlar Şiir ancak şiir olarak tercüme edilir bor- lin ne ip rl kuvvetli ve güzel Hida zi le kal sineye talik ahenk sun, bizi asıl şirin dünyası ve larla ulaştıramaz. Güzel bir im olm. Haier sr vi Fotoğrer Ne ARARANMIREN: “asl H, güzel Pele elimle kar sir tercüm dar çevirdiği dilde üslâp Süren döle Hezlâlidir. e Fitz Jerald gibi ie gair- girse ve es: kudretle ve ahenkle yeni başlan verseydi o şair - ken di dilinde birincilerden masa yasında Hayyam kadar meş- hur olurdu. (Sonu 6. ıncı sayfada) üç büyi mahsullerini i- çine alı alma ş taştan bi ir balta a varmı leyiş yolu üzerinde — yürümemişt gectik devir, mükemmelliğe en yakın e ler veren devirdir. en eski devir olduğu bem de en güzel rnekleri eriği ndir ki, sanatın doğuşu © meselesi rken yalnız bu dev- tin, eszlerini gözönünde bulundur. - mak yerinde olur. Fakat bütün pale.” olitik eyl resim sanatını idrak Gün “e yanl Sizgilere bu isim verile - e e tabakada yaşıyan insanların çakmak taşından ve kemikten daha ilerlemiş âlederi vardır ve içinde yaşadıkları mağaraların duvarlarına taşlarını ve kullanılan eşyanın üzerine figür - aşlamışlardır. Bu in - sonra gelen Sale Menim gibi san grubuna mensup sanatçı - şim ME lr de nunla birlikte ortadan kayboluyor. e insanlar, an- le ek için mağara - ÜN faşdalrıyorlar Bu yeni in - ferahi ma e cm kazalı gbi se e başlıyor ve alçaliyor. st paleolitik çağı vücude Pr ml solut « agdalönien de Ü virlerin, sanat elemli tn kımdan en zengin olanı, sonuncu de virdir. Aurignacien devirde, © arkaik lin heri, Felek Mi gl vi ve sevinçten, Şarkılar duy İli ai içek sizlerin ve yalnız! e alt meyvalar gibi dali Sir ME içim: ğ e r ki enginimdeydi, inlüm Mavilikler.. o âheni ecri bekledi gürim ie e lee cıdan anda Gin in gecelerce. Ah! Irak, yıldızlar, ırak! Çok la çok ırak! Ve benden ü a Tuttuğum tı Ankara: 1942 tmiyen sonsuzluğu altında yıldızların. Işıktan ve gölgeden gittim yıllarca, aklardan günlerce, ai ie Ikrmlar gibi İmla, evgiler ki sükündu sevincimde, Lezzetti, tattı ve arzüydu içimde, Ve o bekleyiş bir güzeli yollarda. sulardı r ki bendeydi iler nl gibi gibi ei ve duygulardan, sükün, sessiz, e, ei a “kadar beyaz... olan bestesiydi rüzgârların, Yıldızlar damlardı tek, tek ve altın, altın. 'e bir See si A in zamanların, sıdır. dım, avuçlarımda rak, Yıldız ve toprak Selâhattin BATU Resmin dili Göz ve akıl öz orgânımın yor- 7-9 du ti oldu- e e BN kizi ık ki a meyvasıdır. do a Vadi bu zorlu EE zn e sanatın sadece uygu ile başlama SE ği Parla, 17 subat 1908 AYGI DEĞER ŞAİR, Mekt dün önce ah anı Görerdiğiniz bik ve samimi e dolayı teş yapay elimde ez durmuyacağım; günkü her mi e e mmül ede İlinin Bana m Oraya bir sürü © anlaşamamazlıklar çıkar. Bu gibi şeyler, sne BL göre örülü EE e Kül olmadığını, ala şahsiyet kazanma yolunda sessiz ve kel ağla söyyeb ir şekilde “RU- kil inn ebe sana. Hibaşlı yok ii adi ver- diğiniz "ald le de, ye ait olanda da yok. lerinizi “bike A e e e li bak aks lr öy dinlatıyor. Misralarınızın iyi olup olmadığı. ni soruyorsunuz. Bunu hana soruyor. sunuz, Bundan © önce de başkalarına sordunuz. Onları dergilere gönderi- yorsunuz, başka | şiirlerle kıyaslıyor. sebebi araştırınız. köklerinin, kalbiizln (se dence de a m Yazmanız menedildi- yaşayamiıya: ilhassa sessiz nde yazmak miyim? diye kendi e Tm vi bir cevap çıkarmaya çalışınız. Eğer im ie sade- “mecb > ve 1 bu ihtiya (Sonu 6. ıncı sayfada) r Gelecek pazar Ne sayfada la ianatın doğuşu: Sü Keraal YETKİN Yaratan acı lühattin BATU Mehallt renk Ahmet Adnan SAYGIN Rübens Refik EPİ Ağaç altında bir konuşma Arif KAPTAN Düz resim - Kabarık BR Esref ÜRİ e Kemal Çağlar'dan bir Ez > in Mlz bu iebdlnizün bi İM seti, bir delili olmalıdır. İşte o zaman iz. abi zaman ibi, yaşi yi sevdiğinizi e kaybet eyi. denersiniz. Aik girleri eek Her şeyden ce, yi ol meki den a olr in büyük, ol Gi ii erim drete JE lardan epice iyi ve kısmı olanları kendilerini Bunun İçin umumi sen de parlak ötelerde. motiflerden ayağın kendi ebelik motiflere sığınını isteklerinizi, mi — her hangi bir güzelliğe i- > bunların vaz ifadesi olan mamut, yabanöküzü W eyik cinsinden hayvanların gtsvür leri görülüyor. Bu devrin sanatçıları yalnız resim ve gravürle uğraşmamış- ehistorik sanatın en ga - Bı ii lar çi ait olan- devrin sürerl alerdak döle e am Wa inn çok uz uzun , çağlar devamınca, sanat öl olduğu gibi ifade yolunda & bi çaba olak. gör büyük nda, başlar. De- taşıyan sonraki devir bol sanat eseri vermemiştir. Fakat sayıca az da olsa hayvanları tasvir eden bu. eserlerin bazıları gözden kaçmıyan bir realizm taşırlar. Halbuki aynı devrin insan figürleri çok kaba daldir. Bu devre Mürğeleli Lir öden örneği olan hörgüçlü bir yabanöküzü, yal niz iki ayağının olmasına, ve profil. den bir baş üzerinde karşıdan gösteri ie taşımasına — rağmı rignacien devrindenberi ke nan ilerlemeyi açıkça gösterir Ren çağının son deyrini Maxdali len devrin. ysk söyler nu 6 boynuzları en dolu eti yfada) LU-Son yıllarda bilhassa Türk bil neticesinde Imda Adıyaman'da bir mağara duva sında tesbit edilen yabami dağ keçisi ee in de bugünkü bili e Anadolu'nun üst ek air Karla (Bn bik gileri do. lar kli don MUSİKİ KONUŞMALARI Hamle mecburiyeti IŞIN karlı ve soğuk gün- m ramış, süreyi ve gövde, ha- Ma — ceki kuru dal ve bu çini öamıuk, AE birini kovalıyor. Artık top ir cak bir yaz gününde yapraklar di rasına gizlenmiş parlak renkli mey. o Dorya Yu rr dari Mia ve ikinet m sokuk ülkelere ile berltmişlerdi. ılan kapısında ağar, solgun yap- darı dökerken yerde cürüyen meyvenin parlak rengi artık bir Ahmet Kina SAYGIN idir, ve hamle olmıyan yerde ö İl le Her cephesiyle £ da b and rn atlar bri Lidya ecek bahar, gelecek hamleyi e e kirdeği, yeni bir hayatın özü ola” caktır. de ilahisi oldu. İsa'nın di Hamle e bir Gökü haplıyan kara bulutlar da yarının haya & sik mektep” “polifonik, mektep”, mekle gelişen verdiği dei e ği ale. makamlar m neğmele; de yeni hir haya gets yor Bin yıl yle geçti, A gelişme- maların bize ren arnı hediyesi 0- ax 'nin musiki'nin — sema- ie oil aliil > v8 si özi vii Mo yele eni yaşlardır. varlı bi abi emi bir hapisanede bile olsanız - çocuklu. Bunüz bu eri nlar ha zinesi, bu muhte ginlik sizin b 1443 ON yallardı e bi olduğunu saniyoru: miştir. Öyle ise gene rim yani kendi Me cenli benliğimize dönmek lâzım. Evi bir rafi teb”in “Kon. el he ön a rada le 3 tir. On dokuzuncu asırda Gilinkee'yı, Korsakof'u, hat- tâ Lisat'i halk musikisine ekilmiş bul birbirini kovaladıkça * Sonu 6. kaçı sayfadaği ii ie al İl İni bulamayışıdır. İkinci sebep; resi e inanılır sanat münekkidi isi gilerini in ve gr 5 enç bir şaire MEKTUP değil mi? Dikkatinizi oraya çeviri Se oy yalla ai hü yalarını canlandırmayı deneyiniz. zaman kuvvetle esiniz, “inzivamız > da, kı 2, hayacınızdan bir parçayı görecel ve hayatınızdan — bir sep duyacak: ihtiyaçtan doğduğu güzeldir. Ona verile- Dur. Sanat eseri “ancak m Gür başk saygıdeğer şair, verilecek bir tavs ize dününüz. hayatınıza ali derin kösele Yen > Yarat. ii midir cap bulacaksınız. Bu gibi alınız. doğmuşsunuzdı pıza boyun eği Belki a lk ratan, başı başına bir dünya olmalı, her şeyi içinde, bağlandığı tabiatta bulmalı, Fakat belki de bu araştırma, bu insiyaya Mile e maktan vazgeçmek zorunda kalirsı « e e ri) kat o zaman dahi, şi Meğer siken belir gl e ne ciddiyetle gelişmenizi ve e inen işimi iz. ve duygularınızın ancak. en. ses- m ln başka biz şey yapmış Yazınızda, Profesör Haracek adi ilime çok sevindim. Bu yorum. Rica ederim, siz kendisine bes nim bu duygularımı söyleyiniz. Hâ- Me in tur ve ben bu edi i büyük bir. Jüruf. İbtfun değerini takdir Gi açık ve Ee Ve be ki ka ww e . sa çol tün rmeğe çalı lb lâm ve sa) ” RATNER MARIA RILKE'DEN Çeviren: Melâhat ÖZGÜ. İLİM ve SANAT ayda bir yayınlanan İki Üniversitesi Dil ve Tarih - GE " İ, sanat konusu tüzerinde yapılan icin Beri yerimiz sar sebel erelierimnnnlı eme igieliblanlala yi ini ve eseriyle sıla im gaya lerinde Şal evle sö sönüm iletinin az oluşudur. e Devletin plâstik sanatlarla yakından sergilerinin muntazaman cakal aşkla leşi mpi Sizle keai kolaylikla vade çek: kültür diğine Ni ri or. Bu ei pp> di kisi sanat Yazılarını temenni lunur, Kitaplar arasında “Sanat konuşmaları, > yayım, gittikçe genişlemi Dell me e Mi edilebilmesi, açılması, e a e e betin, idi daha diki tirizlikle eser , her zaman için münekki görmedi mh afra ekatle, dah: hazırlamak yo- Birkaç hi vel, Ressam Nuri (SANAT ar adl bir kitap. ya Bu kitap onun, lila sanat mevzuu üzerine ii iz bahisle, yüz yirmi sayfa tutan bu eser, cessamın ü e dör çin- kli e Minlermmelir eman ili mceilerle doludur, EA Gm emi em başına bir sanat dâvasını anlatmakla beraber, Mi vii düşünülerek bir sıraya ik ir. Kitap est: asırdan f; ci kısımda: Di Em leri gözden geçirer: ek, bul Hlk pri kei “ktm kısımda Nurulla int içli bir dille lek hikâye erme nokta göremedim Kitap MİR li emri limelerin ki rinin tam karşılık İnü biliyorum. Bununla beraber ii irçoğunun atılabileceğine de inanı eserdir. Fakat dil bah arşılığını bulmak yolunda harcanan gayreti az buldun Kl örn Me Me Mi akardı df gi bi esidir. Berk, şimdi aramızda bulunmıyan kışmetlerin sanat ve hayatla” ekle, hem anları sanatseverlere tanıtıyor; hem de mer mr 7 bugünkü ik sanat tarihi seyri içinde ve cemiyetle olan mümbele Şir Kitabin diğer kısımlarında da ressam kafasiy kınından fransızca kes etle, kullandığı firenkçe tâbirleri Arif KAPTAN