EE Kam ki EBEDİ ŞEF bir okulda ATATÜRK Sene 1923. Atatürk geniş bir memleket seyuhatine çıkm nıştır. Her (gittiği yerde hale arasına Ea iie Onla « Ta sual s0 uallerini din- iyor, a en güzel nutukl: Bunu bu seyahati esnasmda sonradan hakikat olan bir arının bir ço - söylemiş ve çok va - ları bu se me bahsetmişti we ahati © Fakir bir üddet, sonr: iyi Atatürk tr dön indikten sonr: dali sinemi Bi 'e a Ana masına mi ette binası, ulema, eş Taf v nf hal 3 ab eden çi vim den yani ıncahınç dolm nüyordu. Atatürk, İzmit'in Ne düş - man zulüm ve yi a, MAFUZ dan ve nihayi iki azim ve imani: niyle aykl kurtarıldı - Papia Pm son: isahabesini a hasbıhal si yap nr bulu e âtiye dik şüinceleri t bulunduğunu, ne gibi hasar. İeredelie düştüklerini ve han- seleleri anlamak istedikl sor - üzerine dinleyicilerden bazıları ee yetimilliye esaslariyle, hilâfet me « #ölesi, maarif, iktısat, ve ticaret hu. > takip edilecek hareket tarzı hakkında sualler sormuş ve tlhassa o sı Tali urulacağı sayi olan “fırka” hak- e ainisar, ölme a işlerdi. On yedi yıldan beri, milleti refah memleketi umrana kavuşturma yolunda her gün yeni bir kararına lesin. us rını işte İzmitte, Anadolu sine- masında yapılan bu halk toplantısında m. etmiştir. atürk önden, halkın lerine mi İH Gfüğin, o sarman ad sebbislerin yapa: vâl len iğ nemilekete hiç bir düm İl glliy ve Hi Belim progra- | milletin fikir ve mütalealarına müracaat un bütün etin fikir ve emelletinin | ettiğini beyan ederek Szbiğti ki: ek “Öyle bir fırkanın ruhu aslisi bam izl: faydası dokunma- edeceği meclis ve onun ee muhassalası olacak ve tatbik edilebileci isi. istiklâli| kip e program, hiç AE ekilde tanzimi icap ve Ve işte bu| tam ve bilâkaydüşart hakimiyetimillişe - | letin hal tine ve makamda Halk Fırkası hakkında bütün dir, Bu milletin mukadderetini ellerine | kilmemesini e in ATATÜRK ve İNÖNÜ Halkevinde Dil e e di lecek gözleri çıkarmaktan baret 10/11/1941 Hitler diyo Her şey mü fakat Alp ırı «çinde sessizce ezilip hur- geçmemi karşı koymi şünmi bir delitikir. ia e, Kemal'i yakından anma Lombro- mi kali Zi ie — ves iri cim Ee vi vu orun ne ia ne kadar ölçülü z. Eski an kaplana özi), de les) imiz iyle ifade edi- has alıyorum. Bu saydığım ordular, hı mi yar, cismi yok” bir takım heyulâlar- dır. 'ondros mütarekesi imza olunur olun. bütün muharip kıtaların efradı ter- nin dilmedi mi? Silâh ve cepl m el. ii sn alınıp “kıymeti iyeden” ir sürü kadrolar mine bn li ATATÜRK bir yurt lamazdr. Bu zihniyette olanlar yalnız a- vam değildi; e mz denilen in - Sanlar böyle düşünü, e halde çarei halis ararken iki $ ubahsolmıyacaktı. e eli devletlerine karşı vazı husumet ya caktı. Ve padişah ve Bally li işa iz it ve sadık kalmak şartı esas a ın meticesi olarak üç türlü “karar” lar selmş bulunuyordu : Dine e mandası Ti $ nevi karar RM desk Şi ös manlı ylrieire e kül halinde muhafa- gezisinden dönüyor muşta. Ortada bir avuç Türkün barel ana yurdu kalmıştı Son mesele bull N halife, kalmamış bir takım bimâna elfazdif retti, ve bilirdi ? o e Ebil devleti tesis et maili Ben nı Sa iter a n, dah umumi ve şamil bir sele, da ö- nühden geçiyor. Bünün ini, “Bü- yük matuk” un bulan bem ı- tırapla okuduk, Fak beynini git- tikçe daha bi yük b yari fn işliyor. Bu levhanın tasvirinden tabiin geçi yor: “Aluhasım devletler, padişah ve halife olan zat, “hayat ve rahatını kurtarabilecek çareden başka hiç bir e. düşünmüyer. Hükümeti de aynı halde, farkında olmuya- rak başsız kalmış olan ilk, zulmet ve müphemiyet İçinde tecelliyata muntazır. aa ve ve sikletini eni yaş» naz devletler beyninde ise kül halimde, “bir devletin ia Sini yesinde bi E Ee d $ ş ş g > » rine matuftu, kenalriniz Özman inin taksi e Osmanlı memleketlerini Iryanlar, bulundukları muhit v bildik ir deriler Garef hölis elikki grledikleri e mütevessil.. r cismi iile Mümanler rekkej inin. kane e ral a gz 2? 5 meşakkatleriyle yorgun, vatanın Eirelumyekir Zi e; çalışıyor. , bu kari > Sanil çökmüş, alan- duğunu (görmekle dil hun; gözleri önünde derinleşen karanlık felâket uçurumu kenarında Si ağları ça- m. . Millet ve ordu, lk halife - nin hiyanetinden yi oldı gibi o makama ımda bulunana karşı asırların kökleşt irdiği lie bıtalarla muti ve sadık. Millet ve ordu arel halâs düşünürk, iti dın sevkiyle kendi: muallâyı hilâfet ve saltanatın masuniyetini düşünüyor. ız halâ, ne ERE dinsiz e hain, i halâs Fransa, Sn gibi gücendirmemek esas gibi e, üz Karacam. halım inde maka a derde ann pik Halk Partisine ebedi direktit.. bütün dim eğim ver eba ii Aynı seyahat ” her ği ven devleti, enide, Koskoca; Alaa E vk bri ni inal ve ii Macaristan, e en Jup mir sl rı söylemi mleketin âmal tamamen na yesine ipmak imi ismir kılma “Halk Fırkası” külü siyasiye lüzu: yim. Bence bizim millet çok farklı barla yek lunagelen muhte! Mevcut sınıflar yekdiğeri zumu mahiyetin. Fırkası bilcümle sunufun babiterakki ve sandetini gal edebilir.” mutabık 1 menafi taki edecek vesbu İti- diğeriyle mücadele lif sunufa malik dej li inin lâzım ve indedir. Binaenaleyh ri fun tasa ld olmalıdır. K. ATATÜİ işti: ve an N hukukunu ve es- temine hasrıişti- rruf şrarı RK mağ yedi yea Di a husı e er olübilscek ei jar a ha büyük mantıksızlık ve akılsızlık o (1) (Büyük Nutuk) taki muhakeme ve mütalealara göre yazıyorum. ATATÜRK bir geziden Osmanlı memleketleri tamamen parç: dönüşünde karşılanıyor AHILIĞI ksimini teminle eN Osmanlı e, onun hükümet, bunlar Mil ek ve kimin masuniyeti için ne muavenet talep olunmak ist o halde ciddi ve hakiki karar Mi Bu vaziyet karşısında bir tek pi bükmek me ka; mari Li müstakil yı 0. mal; İşe, niçin BÖYİ Ml inler başlamak i#' Zira eski ipe söz söylemeğe “mk ies mum usta azal ee ve divan e ini e ği v y ii saba öle e dindi takan milletler gibi, Türk Eli eti vi idamdan ayrı bir varlık olafi oi eN çıkmıştır, Kendine mahsus yi tabii hudutlarının içinde yaşyan b* milyonluk millet, o anı ve dvasının payls! rp gânimetini aralarında rün water Sİ se in a aa a rini varlağıi ve yüzlerce menfi "donn ediyordu “Ecnebi bir devletin BİP betini kabul m kim e iciz mü 9. uncu SA (1) “Büyük Nutuk” #85