p ŞE SAYFA 4 Kitaplar ve Kütüphaneler Mevzuu üzerine verilen konferans münasebetile Yüksek Ziraat Enstitüsü genel ki- ph Stum- saat bir konferans verdi, ve b konferans B. Mehmet Ali tarafn türkçeye şevrildi. Sayın konferanacı, yazı, ya- zmn bul bazı ya: arın hakkında rakamlara dayanarak ulundu. Projeksiyonla re- Süte bizim için özel öne- mi bir dikkati mizi al için kendisine veşekiküre Yalnız Dr. Si sorgu üzerine nı ve akımından mevzuun hiç mi miş olmasını bir eksiklik sa; e Si eee için e kaç Eri) m hurufat tipi ile ilk matbaayı işimi De iz » Stummvoll'a göre Gutenberg,- dir. | Böyle işeme tabiidir. Çünkü ütü, thausien de « Bibliothekal kskunde > adile a0 de eserinde ayni fiki yal ene mal etmek isteyenler k değil. Halbuki Ke m ylnda büs- bütün başka türlüdür. Manâda Kitap Basış, yani iŞ li mü- ak harflerle kitap basış asırlar- önce Çinde, ve türk ime vi slime. Hattâ o amerikalı di ve Gm bası! m ng ) adlı eserinde bn selale a me lara doğru er ancak U; türklerinin hizmeti olduğunu ve ma: lâm e müteharrik ein ile rin çe oldu; ri eder : ( People of the Margest share in aynen şöyle ii race had carrying blok- ting westward the carliest extand movable type are in Turkish the , endisinden ilim in ei ek beklendiği geni şında ölen Garterim rom Pelliot, ei ingiliz Denison Ros etekleri lerin talebesi ğin DE iğ ei e 300 Yk akril Mısır'da Tür Mem asile bankımot bastıkları bilinen hakikatlerdendir. Mütehsrrik Harfli matbaa ile bir Tefrika: No. 32 likte kültürün yayılmasına eden iki âmil: kağıdın blaaş ve inceleştirilmesi hususun. rın ve bu meyanda türklerin zag ları hizmetleri de daha açık mek lâzımdır. Eskiden paşavradan lerini kâğıdın 15 inci asırda italyan - alman icadı olduğu öyle nirdi. 1885 yıllarma doğ orta ka- rından kalan kâğıtların incelenmesi sonucunda bunun arap icadı olduğu: nu kabul ettiler. 1911 de Aurel Stein in Doğu Türkistanmda bulduğu bel- geler milâttan önce 150 de Sogdla - rın çinlilerden in yapmayı öğ diklerini gösterdi. Tabiatile Uygur- larda da la ren- da ke ri çok evvel kâğıdın düz ve ince çeşitleri hazır. lanıyordu. 751 de türklerle | arapl arasmda yapılan ATL araplarm eline tutsak düşen türk us- talarmlan arap larm kâğıt yapmayı ğrendikleri 'kand, Kahire, il â pm nıtmal » Orta karında e) da halk şöyle dursun derel eri oku- itle ve bilgi ye rahiplere hâs bir imtiyaz ol- mak ve yazmaktan Berlin, Paris, Londra müzelerinde görmek ve a neş- mümkü riyattan göstermi a Gi kültü: e m ER tesirin: ir nel bahset Fakat bu islam kültü- ründe eği arslan payı işaret edil- medi. Ayrıca doktoi runik adı verilen türk yazı Mi mengol yazı sı adını vermesini bir lisan sayı 4 ik bizi en çok ilgilendirdiği için bu cihetin derinleş- tirilmesi beklenmişti. | Konferanscı > tuttuğu için imkân bulam Bütün bu milim lara rağmen aha önceden işaret ettiğimiz gibi yüksek ilim ii ei ene ma il Bir sorgusu ve kütüphaneler alanında çıkan her yazı gibi bu ta umumiyet- le faydalı olmuş ve kalabalık mü ver bir kütle tarafından ilgi ile din- .0miştir. Dr. H. Koşay bu tarihten itibaren süratle biribirinden u- zak ei M on ri yüzyıldan beri ULUS S MART 1936 PAZARİESİ Yabancı gazetelerde « okuduklarımız! Japonyadaki hadiselerin iç yüzü Si aa Ejder,, cinli nasıl çalısır? , çok alâka verici. hadiselerin iç yüzü, dir. - Bu isyan “Siyah Ejder” adiyle a- bir cemiyetin eseridir. halkla ğe arasına dami nılan gizli Bu cemiyet, hı giren siyasi a zaı aman öldürerek, Mika ali arzu larını iyi ai ak imk bulur, “Siyah Ejder,, cemiyeti, çol kuvvetli, zengin üfuzlu bir ku- amı na a Japonyada biri gizli, öteki â i kuvvetin “Si. yah Ejder, © cemiyeti Memi de i hücumu, iz ve ma bir şekilde e lardı Bu hadise, herzaman büyük bir saygı gören imparatorun etrafını çevirerek onu halktan ayıran smnıfa karşı mi kanlı bir hareketti. reisi olan ocuk- sonra » Toy: tinden dır. Bu- o den olup bugün ihtiyarlamış bulunan Riyohe Uşidadır. Bir kaç yıldanberi bu cemiyet genç nun do; doğruya imparatora müracaatta hakkı vardır. ia şekillere saygı gösteren japon- usuller öyledir ki, bu ü benimsemişler- halk. a giri en bal EREN anlıktaki yenilik birr un Halk, ırkın babası .ı on imparatora yal yn istediği dseverler- ei di yek a — v de kendi presleri Mene İk e ME Kialan aynen MN biri a Da işler bakanı olan Hirota iy bakan! miz da Toyamanın “talebe,,si, hattâ dost- 1 ei? CEMİYETLER li yadaki gizli cemiyetleri İnukayın katl sonra Yuruluşu 1867 yılmı bulur. Şimdiki Tayan oğlu pm İleriki nesilden olan japonlar, Genyoşanım | “Kan cemiyeti, yahud Ketsu Meidan, AZ di 4 iğde * uykusuz bir gece takip mezi r dey fena Kema r, İnsan şa ein vee bir olmaz, Her e valiz Uk şark 1 dinlenmiş bir vücut ve gerilen sinirlerdir. Eger sinir! tk Bromural bear a) Müsekindir ve uykuyu temin eder ve hiç bir zararı yoktur, bütün Münya komprimeyi kavi tüpe e EEE reçete ile satılır. Knoll A-G, kimyevi maddeler fabrikaları, Ludwigshafen s/Rhin. İmparatorluğun tir. Avrupa, on dokuzuncu yüzyılda dünyayı eri bir tarafa atıla. o fethetmeğe çıkan büyük neslin yurdudur. u, işte bu üçü tahrik etmiş- atılmıştır. Fakat, bi ğin bir ejderin kafası kesi yerine yirmi tane yeni nun için, b gibi, an, baş vini o eld gizli olan bazı küçük e hemen kapa- tılan bu cemiyetin yerini tutmuşlar- dır. Bunların azaları, basit, ateşli ve yoksul kimseler olup, orduda kendi yerlerini tutacak olan genç subaylar- la birlikte çalışan tekaüd edilmiş su. e şte, yadaki modern, Ek leşmiş sikime neticesi! bus saf rı lu, çabuk elli in rim istiyorlar. japon in. z ; g DE “3 m © ? z 3 # açığa büyü nı U- mumi hayata iştirak ii be- raber ve lüzumlu tanzim eder. Gene çok bir cemiyet o- tan ve Hirani m başkanı bığflın- -anumann duğu Kokuhonşa eyi herkesin bildiği general zi tarafından ida- olunmaktadır. Fakat eri bu ce- la Araki, “doğ mane mel ve eman bir çol edin- ii subayların bu ai sonra, Japonyadaki bu buhranı, dramatil > olan sını bitirmiştir. sel sar ölecektir fhala: Bige ünkü sever cemiyeti de var demektir. Entransijan RADYOLAR ANKARA Hukuk ilmi yayımı Karışık müzik plak neşriyat Karpiç Şehir lokantasndan nakil (Orkestra Ajans haberleri Karpiç Şehir lokantasından nakil (Orkestra) İSTANBUL zle dersi. Üniversiteden t Bozkurt Ork msikii (plâk) Opar imi piyano bir siye ai 20.30 yil lilik Son haberler Saat 22 den sonra Anadolu gazetelere ih sus havadis servisi verile- cektir. kaç tecrübe yam değildir. a li ile TI. Mahmud, âdilane reformlar. idarenin mir ile i İNE kilan Ma m anamda yur m. mak istemişler ve bunu 5 ebeni von von BISCHOFF rak şiddetle bastırılması, dini ea ile fatih nesil, ilk ağızda Osmanlı ee ken A' vver mutlakiyet” dev- Türkçeye çeviren: Burhan BELGE (dini tefekkürü şeriat sahasından koğmuş ve o torluğuna raslamıştır. Yüzyılın henüz baş: rindi sullerden ilham ak ae ie ——- arikatlere iltica etmeğe icbar etmiştir. Ta. langıcındayız. İmparatorluk, Avruj mak istemişlerdir. Fakat bu teşebbüsler, ne“ Din ile dünya arasındaki bu g vah- Tikatlerin çerçevesinde ise bu tahassüslerle bağrına iyice sokulmuş bir haldedir. Asya ticesiz kalmış 'ünkü imparatorluğun in det, eğer uzun mücade! kü neticesi; e on tefekkülerin islam dini ile büyük bir ilişik ve Airikadaki vopraklarnın i ise, Arpat ar mahi yeti, ile padişahların yi et sekizinci yüzyılda tahribe a, bunun likleri kalmamıştır. tır. Bunun neticesinde, dev. için, strateji gü suçu, bir akide ve fikir iin 8 müslü- let hayatı ile sosyal hayat için, çoktan öl. zip tarafları vardır. d'un Topkapı sarayında a ve manlıkta değildir. Çünkü la i pa- ş ve kurumuş bir fıkrh'ın, artık türbedar- İmparatorluğun bünyesine gelince, batr- Napolyon husarlarının üniformalarmı hatı” disahlar, nasıl padişahlıklarını amış- lığını pey başka bir iş kalmamıştır. nn saldıran kuvvetlerine karşı yy ve mu- atan elbisesi, ken dinden. önceki ve kendi” larsa, hal imamlıklarını da öylece ya- Ve talisiz Osmanlı D den s pamamışlardır. Çünkü müslümanlık, on bir artık deği ols ve din olsun, bereli İN yukarda, imparatorluğun bu bünyesin inden gu sı kolik asırdanberi malik olduğu ve bunun sayesin- tir. Çünkü Kuran'ın şu sözü, “ nrı işle rini- bahsetmiş ve kantitatif bir yığın halinden bir sembol gibidir. Bir sembol ki, eğer A“ de birçok milletleri kendi akidesi içine al- Ke e ie değil kolaylaştırmak isterf”, çıkarak kalitatif ve fonksyonel bir varlık rupanın modern politikasına gil fikirlere mağa muv gu elastikiyeti, tam bu Mümin kayan lamamasmı, İni € esaslara merbut kalk intibak a sallanmakta olan ii sıralarda kaybetmi: EM İPARATORLUĞUNUN ve imanlığın. icab ettirdiği zi ni kuvvet ve yeni hayat e açıya 7 Ve bu tarihten sonra müslümanlık, he DAİR yet ile izah etmişti leceğini m ii Osmanlı padişahını hü yata yabancı ve inkişafa düşman kalan ezici Nasyonalizm, erim ekonomi ve bun. Bu istihaleyi yapebiliek hususunda, on tırlatmaktadır. R hir ik eri inkrlâb eder Hayat ile din, ların en oğulları emperyalizm; Osmunlı dokuzuncu yüzvrlın başlansıcmnda ciddi bir- (Sonu var ğe ekiz Gan iha