diğ 9 MART 1946 TARİH İÇİNDEN : Son sadrazamlar hakkında eyin Hilmi Pa iki ke- şayı nadâ, — kere re dah de Romada gördüğümü söylemiş tim. İkinci defa görüşüm bir yıl afa Paşanın ku- sattığı dığı beldeden bir kere daha KE oldu. Pek tiyar arya imparatoru ve Macaristan kralı ii Joseph aim sonra, Kara Musti 5 bulunuyord bu ei çok ei zatın bu- namış olup simi sordum. — Banamak d Bütün yi in İzni oğlu an veliahdı, bel rator Chari Ee Gidi halük lk diya e bulundu. İmparatoru yetine mazhar olup onün e e uzun zaman sonra ge- gecek ey e tecrübelerile ir bali vardı. mi ay üçün ncü de- ilm iile yan, bilği ie ket et- il İ. evimize akın olan ei bir e bulunup #ordurmuştum. Paşanın ve evlâ Viy: ruy i iğim adamdan hareket gi rarak emane- ti istasyona yolyacağıı bildir. miş. Acaba buni tedbir o- ak mı münasip e Zi- ra, eve yollasa elbette ki götür- mezdim ve zira, emanet, iki bü- yük hasır zenmbil NE tecelli Sanat ve Fikir Meseleleri Bir şair dost tİkinci Kardeşim, Bana yazdığın mektupla hep giir- den bahsetmemi istiyorsun. — Sorarım v veilisinden bahset sev meden durabilir mi7 İstesek de iten mesek eş yon , ml güzel çilesinden söz açmaya a iz? Şiiri a w- eği ona, ır yaklaşmış oluyoruz ça güzelleşen bir çehre gibi anat mizi alıyor, konugtukça yenileşiyor, ye eri nileştikçe Va Şiir Şiirden ama, sım: tık rsi » esi içi inde gil; Hoedensin tarif et- anı zi den” bahsetmek isti iyurum. Gi ma ter bem ştir, er ikisi de gerçek bir sanat an- i inAE Şan mak çü e değerlendirecek tenkitçiyi bek- Zili yeni ölme ir nie düzenini veren şehircilik uz , edebiyat yaratışlarına isti- n, eli verimli sa- r heşikte doğar, örtünde gelişir. Mito- ak inançlı olsa t eset yeti arasında bir maya çalışır, Böylece, sanat eserinin m Ai değersizliği hakkında bir ia ir bir eserin de — ası - gereker ği ii mi- si mi bilir Bütün bi bine e Ti sanat anla; telef mahsulü olan Mesnevi, kendi zamar : amana day yeni sayıla e temayl) (Tendence), büyük e an, eserin zengin atmos deri, vaa: zam Müh tehk ve perspektif içinden beliren n Yazan: Nahid Sırrı ORİK etti. İki zembilin içini türlü türlü Oteldeki vatandaşlarımız a- sebzeler tamamen doldurarak > , pek güzel ve men de bulunı 9 zarif bir genç kadın vardı ki, sevmek ve takdir için, B a2 sefaret- güzel bi hanemize 2 gür EE tee send haya a u- etm. zun e beni mecbur bıraktı- FBE (— Aman ve zam. ınız? Bu remi hanımefendi ne fevkalâde şey! € > , ir men- suptu. Kığı kıyafeti pek münta- zam, eşimi ve mevkiine uygun- du, W kası ile tama- men m bir arze- bütün ki Adetlerin in hepsini Par şir mü: bürinci gi > bit Sıtkı cının yaş) Di bağı ba 1 bakana Kerem m de ün- ölçi pall Galağı in ie Bi mesel lan göre bunların karşısın- da susmak en doğru bir olsa see Kimisi de şaire e Eski Eserler rr; © Yazan: Nurettin Rüştü BÜNGÜL Beş altı asırdanberi Türkle- rin icat ettikleri kilitler, mübarek sayılan makamların, camil tekkelerin er talik edilen kilitler, demir; bakır ve çelikten pır ve üzerine Ayetler, Hadis e ebu il gayet sa- natkârane yapılırdı. İşte size bir e eyi vardır. Bunlar hep bi W Daki ürer W6 e kap raşmakta, Şi uğr vi ede eme Yinaz r geni Kak itmiş | tanesini arzediyorum: ma se: Yeriya;; gitmiş 1.“ Be erer fi yulundu. hi âş m beyyina tir in makamı ib- Bir n i Taht e ii taşındı i vaktile bu ii in in Bele ölen beki va peki, kei tün canl kiyen | duğu anlaşılıyor. Bu kilit padişah- ndaki hu m bir | lar ından tecdit. edildiktei bei ti ay al ra eskileri müzeye immllğı. me memiş olduğunu, sini teşyji es- tarsa tutsun bu ölçüsüz Kiki nasında,- kasketlerini an 0- tel kapısındaki müteaddit kü. Bununla beraber birinciliği kaza- lara ve otomobilinin şoförüne nan şiir olgunluk bakımından al- ayrı ayrı selâmler vermek sureti ii ie Mk. ZER le gösterdi. Fakat bunu kaydet adresini bilmek istedi. Kuyumcu- kin b izi uz memek daha yerinde olur- yu bulmamağa imkân olmadığını, ada m " ikin YA güzle « du. Çi da değmez bir şey. Viyana sokaklarını karış karış | Ju$undan uzak, Fakat hanımefendile etrafındaki bilen şöförüne şöylece bir tarifin | | —. ii a a b e id hürmeti İka otelin holünde kifayet edeceğini söyleyip israr bilh: etti. Nihayet, her şeyi bildiği hal | unu aynen bir. komedinin İçine de kıskanmağı şanına lâyık bul- medin ve haremihi, yazılı olduğu dik gibi - “uni a ne Bebiyiler: vel seni ti ti mie - Va tarihi yazılı e sim, a yogi mi sahibi sultan Beyazıdın mışlardır. Hattâ Kayalara kür desi yapılmış olduğu anlaşıyor, deki caki bedestende kulanılan tirmek o mümkündür. Ne yazık a yetişerek, hattâ bu ziynet ki, isim ve fakat tah- merakiyle ve bu saffetle hafifçe min ii -apıları da tamamen kapa- za bile ederek, vi değiş- ak ol hı deği sre muvaffı » Cemi; habersiz, sinin ıstira- bını haykırmış; k ısı dindi- dahi ki kilitler de vardı! 2 Gülü hazel kufi mü sanat kilitler, yakın zamama küm, diye başlıyan bir kilit da- Si lr al çekilip götürülmez ve ve Arap tarzında yapılan bir şi barel ha ket olur. Fi ri bu şi- Flıktanı korkuyor; yaran aki sokağın or- | ılan ve Profesör Kesele- seda El yerler. Adelemizi, ka kafamız, ve in de açılıp kapanmak noktaj mazar edilmiş bir tanka kenti iş ka nunundan yardım bekliyen öi kuvvet çin meli Sanat onun & pi ki, mfek bir Mey kilid nim ya *2 hali nihayet er ie kadilan ö- nündeki otelimize babama bir ilti fat olarak si o | im- paratorluğun müteka- it olup eye bazı ficali Mü Mücmdele ile meşgul a mektuplar » mektup) Yazan: Şinasi Özdenoğlu “e benii ie dikkat eder mi- yiz? r türlü sanat dı- gi için değil; şakaklarında bir kaç tane ak sa: rel Çünkü o, bu şiirinde cemiyette Zil; aynaya bakıyor. züntüsünü Si se hiç ek- gibi sari, sik olmıyan ğı gün vazi! n olduğ şarmış olaca| sa eee ye bü yi Bu kili tığı vakit ağar saçlarını takat aya zelin. deki “Mir” atı mücellâ”; başka türl bulmakta çi .? sebeplerini Ja açılmazdı Yalnı cekmiyecektir. m en şeyi Be tan ik temayü- Yı tut Daimi ie ei a in insana vardığı ve insanı aşı zeman formi mutlak bir kaide sa) le! bir anlayış #lçü- alm ahfada intikal eder vE ki böyi süne meler kullamlırdı. Türkler diğer di komedilerine bir ima ar yapıyorlardı, ve ilam ki me mi Bin Si e di sap yan iğ elçiliğinin nihayet buluşun iyeceksin ki ortada kuvvet nk Düzeni danberi e nbula dönmiyerek A- Bir cemiyet, deği vustun uryadı , kalmış olan Hilmi olsaydı, elbet t Paşa da rakam Be; değilim. Bazı cemiyetler, nasıl k gelmişti. Bundan evvelki yazım- tm eği da bahsettiğim im de nisbe- asırlar boyu da sözü dinlenir bir sanatlar z ia ten yakın bir zamanda uğramış, dan sonra bulmuşlardır. i oğ e e Me a Şa TE Oğel br kay be tmij değerler yeti Mz > edebiyat, ten- t i. Ke nd, de kitçisini yılları ırkasında bekle- | kırk günlük gün im ağ miş, durmuş! 1 zamanın Ö- | betmis bulun: sia bi ir gün zaman ki durum, sanatkârın bu en- Gn dk a Edebiyatı- miz yi bu değer ve e fırtı- | deceği na 8on verecek, iz. ağ imi nasıl bilir dim! ğin saym; ponyada Amerikalıların orta an e iş çalıştıkları Şintoizm nedir? a) > ilkin Japonların deviet dini idi. Bu, aları devlet Ayini şek- ini almıştır. Şintoizm esasını yerli dinlerinden alm sonraları, Çin ve Kı kn Sapolyağa Sual e Yazan: Kâzım Peyami ALTINSA G atında yüksek bir ta Birleşik Amerikada ilerlemiştir. rot mhbeğee de iyardır “MN > el Mw çimler in parmaklıkla kaplanmıştır i yapm irleşik” Amevikai enizlerin karaya çok yakın kısım nin en geren samed müemeeselerik larında da bir çok Şinto ibadetgâhleri Pord ve General Motors'tur. Son bi dikilmiştir. Bunlar deki Torii'lerden ibaretti, ortasında masa şeklinde bir mihrabı vardır. Tak o suretle konul- dininin tesirleri altında kalmıştır. Bu din fazla — ve mistiktir. En mühim 4 Amaterasu'dur; bu vir güneş Allah ni b) Şintoizm'de esas şey dedeiere tabaiyetiz, Bunllfi riva kler N to ile- duğu gün olan 21 haziranda güneş tam gönen bie. amm ve te gündüzün en uzun olduğu gün çen bu mm önüne giderek ilâh- ar elen, günes takın “arkasından dür. a rırlar, yüz g 2 olup beni sa; i üye ba: miki Yazinin. | Jar, tah iy “ Me e) ihsan nerede? Bu yumu- köri 'ktuğum için yavrularımı yıl- pay vini bu parlak tuncları 1 lardır kucağıma almamış, yüzle- aran gelecek, bilmez. rinden doya doya öpmemiştim. u sözlerimi Nürull Onları bağrıma basmak için bay- e. Taba ba b Kİ geçir Kral büyül ük merasime dedelerinin me- zarlarna gitmiş lar giymiş bü Yük rahiplerle bir takım merasim yap- tıktan sonra bu ecda nihi ğu y ir, «) Şintoizm'in bir çok esasların GEnalle) ibadeti denilen çirkin ibadet teşkil eder, Phallie (ibadet erkek ve kadın Tai mi uzuvlarının ilâhlaştırıl ması ve bunlara ibadet edilmesidir. İp b) Muhtelif memleketlerde h erin önce sam cetveli 5 gemini” Birleşik Amerikada side vi > Fransada yin rum?” si öd 5: ei it, iie: Pe ir yahut eş ayrıl. ibedindeki taş sütunlar bu da yı & ra gil. ma döş i gibi uzuvları göstermektedir. İngilterede ” m JAf etti, nefes tüketti, Ama, ba- mi sebepleri beklerdim. na Japonlarda nan lâkkisi Almanyada .” bi ve a bildiğimiz. Kanadada yi bü vet AN Si a ei Fakat sesinin elemli dinleniş dır. Bu ilde ir. Bunlar bütün ailece çi Avustralyada iz ilgisini bütün genç nesil Üzerinde mü. | leri hâlâ kulağımda kalan bu DE ee ea my mr emer Bibi, Ky . r ği i ME eri girmektedir. Kavsin ponyada bir veye Da Zaim gi ii vw ln dertli, bu hakikaten muztarip ba: | yukarı Torli denilen iğri bir tahta istediği gibi yapamadı serbesti. m C, Amerika Dominyon ,, trip afk alak örtün yyl ba bir kaç yeni misafir — Jile kaplıdır. Tik avlunun sol tarafında memlekette bir çok mâbedler birer u İspanya " tad, kültürüne ve hassasiyetine tağ- | birden değişti. Çökük hali | eniaolikian ba di e İran ma : 141000, meh, bazan hislerinin sevkettiği yol- | Siyasetten vakur bir eda inn söz Ma a ara ia sin a sam nini nan ei li pi” dee delerden sonra Beçin e e hirinide en e Ju açtı. Ve gelenlerden biri kendisi: & de 18000, İsveç — veziiya ailen Kötü şeylere hayran du e | nin krar sadarete geçmesinin m me nn ismini taşıdığı “ala le keli Li er Allah oldü- Mm, kn mana meye aa saflı, titiz bir Nurullah ne | pek İl ie olacağını ve bütü; Yine v9 öğüne “övbeliğ dir haz e MEM gr” er Hindistan 105.000, Me dar tatmin ediğorsa, sempatileri İ güçlükleri dan kaldıracağını | basamak daha yüksektir. Dana — Amerikada yeni baştan otomo sika 97. AM İle 90.000” otomaoi konuşan münekkit o kadr üzüyur, 56 | Teri sürmekle vüc — undan Yerlerin güm bil imalâtıma hız ri a 21 edi kanun olacak bir Nur | 'Mukaddesler mukaddeni,, verildiği Birleşik. Amer 1900 48 4108 el rullah Atacı bütün kadrosile | bir râşe geçti. Ve ağir en nihaye diriliyor, ji çoktan beklemektedir, | rak: “—— Katiyen! ağ inci gü azman çam ağaçları arada ir ii yadaki ? al dari. m. ietite ile > ayrık N işl binadır, Mübedin duvarlar a) Otomobileilik sanayii bir taraf. gubatında Amel ) Birinci mektup, 2 “ v Ee altın ve « çeşitli renklerle süslenmiğ- vi > yalak harb ketteki ww İnek Ulan marea çıkmış | sirada, m Babiâliden tek» | tir, Sa: 4 Sü:4 Bunlardan başka Jâponyanın ber minliiyik Bi tur, Bu suretle bütün tü büyük otomobil cüreti ları harb sanayi İçin a