b 10 ŞUBAT 1 1946 © HAFTANIN TANINI Günahsız olan ilk taşı atsın! aftanın rar esiz, İstanbul ir genç kadının Mr yalak, genç ve zengin bir yes evlenmesidir. e hal iletmeğ ğe teşebbüs en herkes işini, gücünü bı mi in izdivaç ile meşgul ol- makta, m zel amma dil bilmiyor! Diye itiraz ediyorlar. Halbu- ki onu genç kocası ile ingilizce konuşurken duyanlar ve bu dir den başka iki dil daha öğrenmiş Ankaradan mektup? Edebiyatı FİKRET pe olduğunu söyliyenler — Belki öğrenmiştir amma “Manire,, i yok! orlar. Halbuki genç, kese kendi “maniöre,, lerini bul ettirmektedir. 5 gene kadının aleyhinde daha bir çok söylenenler var. Gü- nün azm m odur. Çünkü, onu kıskanıyor Şu işi “kol ie sunu am dan e “Onlar ersin mu- radına,, demek daha kibar olmaz mı? Hem nalına hem mıhına | pa - muhalif Peyami Sa- fa Cumhuriyetin neden Cedidenin 50 nci yıldönümü Tören nasıl kutl andı? bir zaman e Anka- Be .. Ve se- tarihinde E- kuruluşunun iyatımızda gerçek iğ topluluğz Zan eskiden yeniye ye temsil eden Bici ya'z Cedide, bundan tam 50 y (1896 y igin Serveti rinin i haftalık dergide temel at 8i mışta. Doçent Kenan Akgüz'ün ada- letli bir tenkit çerçevesi içind e baştanbaşa pek güzel anlattığı edebi tarih Re 1887 yılıda met. İhsa mütercim olarak ğ tesine ei yün, da resimli ir ilâve eklenmesiyle mânalanı- 7 İşte bu “Serveti Fünun,, son- -arafından mn Ahmet tie k haftalık de met Şuayp, Ali Ekrem ve Hüse- yin Siretle bu aile bir büyük cep- he an mürekkej 1 bir 5 ile bir iyii gi. Eva yapılmıştı nl niliyor; nüfuzları nı kay u arada en hakikat gi ıyaca: ğimiz Ahm e ri “Timsali cehalet,, diye | tavsi ine karşı i iye beyin ag ve H. Nazım sar: tibi olmaları dolayısile ai rep larının ve bilhassa Fik- Sataşmalarından ve bazı 'arklarından ayrı- deki de Ahmet İhsana enkidi ie ekiliyor, in de Meet in dan sonra 2 bir ker yorlarsa da pimler işte vasıflar kaybolmuş; diğer bir tâ 25 mer TANİN ilân edilmiş olduğunu —— if sa Meğer d Malt « mek ii » yapak tethişleri hi TELESKOP Fikir arkadaşlığı aç türlü arkadaşlı Şöyle bir düşünürse! ia hatı- rımıza Eee arkadaşlık şekil- leri : Okul arkadaşlığı, yol- caluk la aslı, bayat ve ğı, lığı, ak 5 JFİKİRLER: Namus meselesi! azan : Sedat OKSAL mek için İs inle bir. âlet , Ve üstat, et ile muha- lifi komuşturu; Serv ver Safa — Kimin elin- de? Peyami Bedi — Devletin Server Bedi — Devletin ba- şında kim vardı? i Safi gorun? Adim göyneker Kork » Fal e ty run 1 Senin neler iamdyü or ki? Şah - Mat ye bir yapma dil “ulema- namına mn see pera arkadaşlığı g” tün bu ii şekilie- ri, insanların cemiyetteki sosyal münasebetlerinin o bir sonu- cudu zan nl lik tesis etmek lüzumunu erler. İster zoraki, ister tesadü- fi olsun, maddi veya manevi bağ- rla teşekkül etmiş olsun, eğer taraf ir iz ek hislerini, düşüncelerini e Se arkadaşlık- rını manın yette köl ötü e örnek telâkki ölmesini mezler. ki, arkadaşlık her sey Bu düşünce doğru rizede bene 'ünkü mazon nehrinin adının | ber, eksiktir. an- öz türkçe ol giüğeni lal özde ee ş iki in: nün ku dünyanır en gu için, ille “diğeri ise çalışmak nildiğini söy. ir Sky lemişti. ortaya gi Geçen gün İtalyan. Dia m elle tutulabilen bir iş bir dostum da Yücel diliniz koymak ve ni olarak bir nda italy: sea iddia | kazanç temi demektir. O etti. Kelime, it ide, ca şu asıllar- en, augello - ugello - ucel, Ön ile yücel arasındaki sa- rih be Gerçi edi emi ik onlardan m başlamıştı. F: — t sisi hareket “Serveti ni elinde amp yep yeni i bir ei > Ankara ş çi gi ü sa Fakülte at1ide e nin konferans a büyük bir genç kalabalığının cid- di alâkası önünde saat 2 dar i, Salonu! Serv Keller süslenmişt. Bunlar a- rasında Faik Âli, bizzat salonda bulunuyordu. lüsöyin Siret'i resini bulamamışlar... esi — şit Rey (EH. Nazım) hir da ila ve sempatilerini gönder n Başmuh; Sm ad- id- di bir v dolayısile tören- de bulun: madım, bu kelimenin mânasını sordum: — O hâlde kaybettin m beni “ia türkçe- Ben bu şahı sürünce dostum mat oldu... Gölge etme... “Vatan,, refikimizin Başmu- harriri, Londradan | ame mek- mi memleketimi o izm dalmadan sikâye sn ili çe smeşz diye- - hususunda ceğiz ki, tanıtılmal yapılan şmağa sevkedecektir. Tâ ki, bunda muvaffak oluncıya kadar. Yi GG okuduk, Kuru- i ğer n sonra, katil rülürken kadın, eek bir. kal suçlu- nun boyn: KER, 'am er- bez bie izle- din!,, namus sözlerle gesi ve say- gıla; ri e ) göstermişler. Cinayet her vakit ciayetlir fini hiçe Öldürülen, aile şerefini hi ak kı a t ”- 2 olsa bile!. “Nami bile! selesi, ze kad Ea ir zaman bir cani olmal taramaz. Varsın kanun ali hangi şartlar altında yapıldığını, katilin ruhi dı gözönüne > diliğimizden ceza biçmiye, hele bir hayata son ve- recek kadar işi ileri ü: elbette tahammül edemez! Bunun içindir > her öldürme vakası kar sısında insanlıktan hayvanlığa doğ e im gerileme, bir hayvanlaşma duy- amak ve tiksinmemek imkânı bie kiocnpen binin er eee si yok. muş gibi, anlaşılması zor, ii bir ei yet güç tasavvur edil sona erecektir. İşte, ma. kendini gösterdiği yapıcı ta Alı filozofu Niezehe” göre, zayıflar, — âliller-ve deliler kimselerdir. Her şey kuvvetlinin- | vicdan dir. Fakat, neden çalışamıyanı çalışacak, sakatı s oi e seyi akıllı bir hı a ve erki eğin gere ve müşterek bir hayati ia başka bir sey mi? Bu taahhüt, iki taraftan alltimz bir erkek bumu kendi: için bir namussuzluk, hayat arkadaşını nılmak, yanlış bira .. atma mü her vakit için mussuzluk yanlış değil - olsa olsa - hat na va Böyle bir vaziyet şüphesiz çok acıdır, ir. için- de insan kalmak istiyenler için böyle bir m baz ğını par başka yapa nunla kana arasında me sağl ia evlenir. Meğer N a bir fahişe imiş; aüzmeağız ne gün kocası evde yokken, tayin eski belâlısı o Yenmez pa ları ile bıyıkları . z dB g E 2 Fikir ari adadığı ardi ta esastır.. Yalnız çalışm ven insanlar arasında kul takdirde elti li urulduğu emmiyet imemektedir. 2 ski in Gün. detçe ven İster o kadın, ister erkek aile bağlarını parçaladığı, ayaklar simi aldığı gün aile — inhilâl etmiş » Bi Suçlu olan kanun yazi mes- ip cezasını görür. İşte buka- e yuvasına ihanet lunacak o bıyıklar herifin koca man avcunu doldurup hattâ art- ıktadır... :Zinin kollarını sıvıyas nene dolaştı va mış olduğu cihetle kol lar yazlar mezi plak? Kolla * e ii bizzat, ir bir hâdise 1 mi İngilbi me Amerika Doğudan ve Batıdan: âyesini gayet tatl bir dille latan Kenan Akyüz, sözlerini Fa- ik Ali'yi kürsüye davet ederek bi- ga aik Âli, bü en derin iki e land ğını anlatan bir tavırla sessiz, k bar ve beklerken - maddi ve mali değil sadece manevi - aksini gördük. o günlerde, Amerika e Nazırların, yi altında m “Sulh i isimli bir e meşre: Sulh için harb adeseleri zın: J. 1. Davies İleride televizyon, ei Seoğent e âdi sinema için kullanı kürsüye çıktı. Çok duğunu vi vazul Ta yazmış oldu; okumasına müsaadı ğlu kürsüye SN a baba- sı onun yanında durarak vücude geti ek samimi levha karşı- sında bir kaç mısramı tutabildi- ğim şu yn dinledik: Ayrı düş — zevk a kalmadı Kapkaranlıktır Enli sevk — kalma, mütehassis ol belirttikten son- dı Bivefi dilayada sensiz kaldığım Türklerin irem Yİ geldik leri iddia edil için müdürlükler, baş Tak r vesaire kurmuş b" Tani ayr. irin de yerl ve artı Pp i ler. iç olmazsa hususi te sami mâni olmasınlar. Mantık Harb hemen sadele Keen eri vvel Holivut bile iz Cooke adeselerini Harp devamınca hava si fotoğrafçıhk sahal İndi Hayek ya gifler: yapılmış Moi Gariptir ki, İngilterede Cooke ade selerinden ziyade Alman Zelas adene- leri daha çi Alman Beye mese “Biz a kle iyi salilir alabilecek zel” Şa HALLE gündenberi yer iz EM ve- gekline itiyaç gösterir Meselâ bir R. Bir çölün seyyahıyım şaşkın, pe- ilen miktar arttırıldı... di- eşif uçağı düşman arazisi Ü. LE mel yolar Şimdi de bi rnek işl Meşe yüke. Va misline ps ari peer im Mz Ni rar men ruz çin r resim çekişte a: Çöl, bütün çöl, gök, d çi ye nde tkikat saha ne kadar Ker olursa re- li imdi ben | a yor Yal — fiyatla. dr sene gri ar olur ve uçal i Farkı yoktur kalbimin çöllerde bir | Yin in e imki ina e eri bitirir, viraneden lir rai yeme Ve vg re iz Lâkin Yetki m ediyormuş ve muhakkak bir seye varacak. — iz renin optik sanayii 100 de- ne meydana getirmiştir. Bu maklı klemekle meydana getirilir, ei için de he resimde kenar- larındaki gel tam ler . İşte yeni tamamen adar net a ai > rapılan adeseler bu n tiği ei m Şimdye , adeseden a» 3ümi ışık miktarını geçmektir A. desenin sathı ışığı akset üzerine İyi objektirlerin çoğunun dört - mii üzerii ag ğul,, dan sü le normal uçuş yüksekliğinden 50. yi deseden mliteşekkil olduğuna, laz v teşekkül cn table, yi. | Be olabilir? rana ve bu sa pala v yor, bugünkü kei mem: o. ri emsale olduğu için. ME amire eg ge ve gm göre şekiller tam mânasile oldukları gil ruvvetli bir objel çinden geçen & Bun dn snra ln kar an a de ak gör aralarındaki hakiki mesafelerile çıkar çığın belki de yüzde ellisini kaybediyor rak k yy mem | en gre a e tag Gölet. Karanlık bir mama arman X ve vareden | Yor: pin 1 S0 Kel A m a dene Sar di 606) Artırmız da bitsin ka daha fazla & Göre beki ADESELER Keşif uçaklarının, Almanların kuv. Çeviren: Zeria Öneri kazanı ışığın Çoj kaybedebilir, te om görebilmesi de bu dürbü. nün e nisbetine bağlıdır. meselenin halini 1892 de Tay» Vr ili ay Beya bilgini bul z cilâlanmış &: lerin ışığı piş ini aksettirdiğini ve daha az cilâlı adeselerin de ışık ka yi iin e dağ ge rd). Fakat daha yade bir na enli ceğinden o bu bahse pek fazla önem veren olmâdı. Fükat son mahzuru — cnm bu erer MR Şimdi Brisemi ışık kaybım gis için üzerlerine molektil kalme çekilmekte en ince teferrilatma kadar Bunların en büyük yararlığı, en köt hava şartları altında hava birin son BER Bunun. e bitecek değildir. Sulh zamanında renkli fi — sahasında vüyük Vk rail ye m edecektir. Re mak resmi alnan e le e o çoğunun kaybolması de- mektir, halbuki fotoğtafçınn en bü - yük gı ışıktan ete ektir.