MEET AI A EE TEE TER a MM TAN Gündelik Gazete A ASMUHARRIRI Emin YALMAN oi a | UNUN MESELELERİ Topola Yerinde bağlar, mey- köy evleri! Şumad. Tu başka! İmirde Yeni Bir li imalar anesi Bi Alaka AN) SS İnhinarldr dare, Bezi civarda ve eski kız li ae Mefiyi, hi, anda beş yüz bin lira. try? DİR tit in imalâthanesi yap. rar vermiştir. BİR plânlar miş ba Bina, , e Yi hdi hakla vekâletin- unduğu cihetle gama Üzere mühendisler öğe yiz Eeleceklerdir. Erkek. Hacağı buji ka &melenin çalı- klar ile itbanede müteaddit iş İ mele ye ocUk bakım yerleri, sıh ekhüneleri de buluna. ) — İzmir su ü Hi ücret. mak üzere toplanmış ONU, metre mikğbi 18 kuruşa in. de şirketin ili bulunan zati. Başkalarını Kazanmanın Yolu 1 — Bir münakaşadan mu- zaffer çıkmanın en iyi yolu münakaşa etme- mektir. 2 — Başkalarının düşün- celerine saygı göste- riniz. Bir kimsenin yanlışını yüzüne vur- mayınız. 3 — Yanlışınızı derhal ka- bul ediniz. 4 — Başkalarından müs- bet cevapla karşıla- nacak sözler söyleyi- niz. 5 — Daima dostluk havası içinde yaşamıya şah» şınız. 6 — Sözün çoğunu başka- sına söyletiniz. 7 — Bir fikri karşınızdaki- ne mal etmekten $sa- kınmayınız. 8 — Her meseleyi başka- sının da gözile görmi- ye alışınız. 9 — Başkalarının odüşün- celerine ve dilekleri- ne sempati gösteri- niz, 10 — Asıl hislere ve saikle- re hitap ediniz. 11 — Düşüncelerinizi matize ediniz. 12 — Meydan okumayınız. Ve size meydan oku- yanlara (yumuşaklık gösteriniz. dra- Kendini Sevdir- menin Yolu 1 — Başkalarile alâkadar olunuz. 2 — Gülümseyiniz. 3— Bir insan nazarında en şirin ve en mühim kelimenin kendi adı olduğunu unutmayı. nız. 4 — İyi bir dinleyici olmi- ya alışınız. Başkaları nı kendilerinden bah- setmiye alıştırınız. 5 — Başkalarının menfa- atlerini gözettiğinizi gösteriniz. 6 — Başkalarını mühim in- san telâkki ettiğinizi samimiyetle göste niz. Aİ sanırlar, Yanılıyorlar. HAYATTAN EN er insanın hayatına yeni bir kalıp vermesi için İ çareler vardır: Dost edinmek, arkadaşlarla iyi ( geçinmek, muvaffak olmak, ( güçlükleri yenmek, her yerde iyi karşılan mak mı İstiyorsunuz? Kolayı var. Amerika romancılarmdan Dale Carnegie bütün bunların yolunu yazdığı eserde anlat- mıştır. Eser, Amerikada en bü yük rağbeti kazanmış ve bir çokları bu eserin tavsiyelerine uyarak, muratlarına ermişler- dir. Dale Carnegie'nin öğrettikleri, ha- yattan azami derecede istifnde et. menin yollarmı göstermektedir. Metodu kolaydır ve birkaç kelime ile hülâsa edilebilecek derecede a- meli mahiyeti haizdir. Carnegie diyor ki: İnsan dünyayı başkaları” “ * oözlerile görmeli! Çünkü bızım yaşayışmız, baş. kalarile olan münasebetterimize bağlıdır. Fakat çoğumuz bunu u- nutur veya unutmağa Özenir, Hal- buki başka insanların da hedefleri, | menfaatleri, ümitleri, dilekleri var. dır. Bunlarla alâkadar olmak ara- da bağlantılar vücuda getirir ve bunlar hayatın sonuna kadar de. vam eder, Hayatı başkalarmm de gözile görmek © kadar mühim bir şey, dir ki bunu yapabilen bir adam, istikbali namına her endişeden kurtulabilir, O halde hayatı baş. kalarının gözile nasıl görebiliriz; Evvelâ, hayatı gözlerile görece. ğimiz adam her kimse ona samimi | bir saygı göstermeliyiz, onu mü, him bir ihsan telâkki ettiğimizi hissettirmeliyiz. Çünkü Freud'un dediği gibi her insanda büyük ol. mak dileği vardır. Bu kaidenin bir istisnası yoktur. Ve her kişinin buna ehemmiyet vermesi çok fay. dalıdır. COK NASIL İSTİFADE DİLİR ? hareketler alâkz uyandırmaz. Hü- ner, insanlarla konuşsrak alika peyda etmek ve bu alâkayı arttır. maktır, Siz bir insanı kendisinden bahse sevkederseniz bu alâka hâ- sil olur. Bir insana hayatta ençok ne ile alâkadar olduğunu, neye merak saldığını sorup öğrenmek bu çe. şit alâkaları canlandırmağa yar- dım eder. Bu şekilde harekete baş- larsanız başkalarının bütün dü. | şlincelerini, bütün endişelerini si- 76 anlattıklarmı, böylece aranız- da hakiki dostluğun yerleştiğini görürsünüz. Herkesin sizi müte. cessis sayacağmı zannederek bu gibi alâkalardan o sakmmaynız. Çünkü insanlar kendilerine karşı gösterilen alâkadan haoşlanırlar. ütün bunlar insanlar ars- amda sevgi ve saygıyı art- | tırır. İnsanlar arasındaki muame le ve alâkaları sağlamlar ve ko- laylaştırır. Hanri Ford bütün bun- ları toplıyan bir söz söylemiştir. “Hayatta muvaffak olmanın bir #ırrı varsa o da başkalarının nok. tai nazarını kavrsyarak her mese- | Jeyi kendi ü kalanın da geli. far oka? Başkalarının kusurundan bah- setmek lâzımgeldiği zaman bunla. Tı doğrudan doğruya anlatmamak gerektir. Çünkü bir adamın kusu- runu yüzüne vurmak, ona bir dar- be indirmek ve bu darbe ile onun zekâ ve gururunu yaralamaktır, Bütün bu anlattıklarımızda hiç bir yenilik yoktur. Bununla bera, ber en az ehemmiyet verilen şey. ler de bunlardır. Halbuli bu esas- Jar hayatta en büyük değeri haiz. dir. Bu esasları tatbik sayesinde gönüller kapısn açmak mümkün olur. Okuyucu Mektubu Bu İşte Bir Yanlışlık Var den Sabri Çıdam yazıyor: İstanbul 31 ci okul öğretmenlerin- Almanyada Faşizm Niçin Muvaffak Oldu? Almanyada Faşizmin muvaffakı - yet sebepleri, İtalyadaki sebeplerin ayni değildir. Almanya teknik ve kül tür itibariyle ileri bir memleketi, sosyalizm ve kommünizm kuvvetli idi, Hattâ bir çokları, Almanyada a- mele ihtilâlini bekliyorlardı, fakat buna rağmen faşizm geldi, çünkü... o Almanya 1914 harbinden mağ - lüp çıkmıştı. Bir çok müstemlekele - rini kaybetmiş, iktısaden harap ol - muş bir vaziyetteydi. İktısadi buh - ran halk kütlelerini görülmemiş bir sefalete düşürüyordu. 1918 de sosyal demokratların muhalefetine rağmen Spartakist ihtilâli oldu. Erbert hü - | kümeti Hindenburgla birleşerek bu ihtilâli boğdular, Bu devirde kommünist fırkası xa- yıftı. Amele sosyal demokrat fırka » sma ve ünyonlara bağlıydı, bu sebep- le Spartakistler muvaffak olamadı - lar, Spartakist ihtilâli başladığı za man sosyalist demokratlar Prince Max'ın temerküz kabinesinde aza idi- ler, İhtilâl mağlüp olduktan sonra, ameleyi tatmin için sosyal demokrat « ları iktidara getirdiler, Fakat sosyal demokratlar burjuvaji ile birleşti, demokrasi namı altında, burjuva mi İlitarist rejim yeniden kuruldu. © Fakat bunu müteakip senelerde ik» tısadi buhran şiddetini arttırdı. Ak man kapitalistleri buhran karşısında yeni metodlar tatbik etmek İstediler. Bu sebeple kanunları değiştirmek, ücretleri azaltmak, mesai saatlerini uzatmak istiyorlardı. Bunu ancak bir diktatörlükle temin edebilirlerdi.. Sosyal demokrasi bu silâh olamaz» dı. Bu sebeple 1930 da Brüning dik- tatörlüğünü kurdular, Sosyal demek - ratlar Brüning hükümetine yardım ettiler , Brüning hükümeti faşizmle birleş- t. Faşizme yalniz “Alman bur» Juvajisi değil, ecnebi burjuvazi < ler de yardım ettiler. Halkın geri, gayri memnun kütleleri, küçük burju vazi, dağmık unsurlar, geri amele fa- şizm cephesine geçti. Smf şuuruna sahip işçiler de sosyal demokrasiden ümitlerini kesip kommünizme geçti - er. . Amele hareketinin kuvvetlenmesi karşısında Hindenburg faşizmin ikti. darını tercih etti, Hitlerle birleştiler, Matbuat hürriyetini kaldırdılar, mec lisi feshettiler, Terör Ünyon lider - leriyle birleştiler, bu suretle nmele- nin mukavemetini kırdılar. 1933 de polise tedhiş selâhiyeti verdiler. Ze »« min hazırlandıktan sonra Hitler ik - tidar mevkiine geldi, Kommünistler buna muhalefet ettiler, bir çok defa- lar, sosyal demokratlar, ve ünyon - larla faşizme karşı müttehit bir cep- he yapmağı teklif ettiler, fakat red- “.- Babam için maaşımdan her ay | dedildiler. Faşizm iktidara geçince üçer lira nafaka kesilip İstanbul 4 cü | yıldırım gruplarmı / teşkilâtlandırdı. icrası vasrtasile Adana 1 ci icrasına | Sosyal demokrat fırkası, ve kom « gönderiliyordu. Paramın bura icra »| mtinist, sosyalist matbuafr kapattı, sında kalmadığını ve hesapta yanlış | amele | Içtimalarmı, teşekküllerini uk olmadığını tahkik ğe yarak menetti liderleri birçok ameleyi tev- iken Adana icrasının 4-3-! VS | kit etti, raktırdı, görülme - 37/419 No. lu tezkeresi üzerinde tek-| miş bir e intihabadı yap ina Kaldığı gibi bu DÖN O vukubulan ya gitmiştir. itler, bütün Alman milleti, ne büyük ve mühim bir millet olduğunu hissettirmek için metanetini methediyor. Ve büyük harpte ancak hiyanet yüzünden mağlüp olduğunu anlatıyor, ve bü. tün Alman milleti onun bu sözün- Otomobil Kralı Forda göre, hayatta muvaffak olmak, kâdiseleri başkalarının gözlerile de görmekle mümkündür. Lİ > Kazamıza bağlı tayin edilmi " elena bir örnek Si * İiçebey ar endilerine da» ty b bu gp Jandarma ku, e DİE konter, k ley, Vİ ik, ) — İzmir yy ela ia Belen e iğ! iş Projeyi “erİNi | bitirmisler ve Kiz rem Ne N Düny Mi İktisat vekületi. ra la me en Bonra esaslı kpa, Zİ) maksadiyle tek. ana, iniz, Selerek ise başlıyacak, den, bu telkininden hoşnut olduğu için başma geçirmiş bulunuyor. Siz de alâkadar olduğunuz her insana ayni hissi verirseniz onun İzzeti nefsini beslersiniz, onu Ken- dinize bağlarsınız. Bunu yaparsa- nız her yerde iyi karşılanırsınız, herkesten yardım ve sevgi görür. sünüz ve hayatta muvaffak olur- Bunuz. İkincisi, başka bir insanı muva- haze etmekten mümkün mertebe sakınmalıdır. Muvahaze, çok fena bir şeydir. Çünkü muvahaze olu. nan adamı müdafaa vaziyetini al- mağa davet eder ve o da kendini müdafaa için her şeyi yapar. Son- ra muvahaze tehlikelidir. Çünkü gururu yaralar ve hiddetini hare. kete getirir, Muvahaze edenlre, başkalarını islah ödemezler, Bilâkis nefret u- yandırırlar ve muvahaze eden adam müuvaffakiyetsizliğe mahkümdur. Ufak tefek kusurlar üzerinde du- ranlar, söylenenler herkesin nef. retini kazanırlar, Bâzı insanlarsa, ancak İyiyi gö- rürler ve gerisini ihmal ederler. İnsanlar ancak bunlara bağlanır. lar ve bunlarla beraber çalışmak. tan zevk ve bahtiyarlık duyarlar. Dalma kusur arıyan ve bunlari bulmağa uğraşan insanlar değer- SİZ ve alçak ruhlu kimselerdir. Sonları, felâkettir, Ü cüncüsü: başka insanı met- hetmeli, Insanlarda mühim olduklarını hissetmek istemelerile methedilmek ve sevmek biribi- rine bağlı hislerdir. Bunu ihmal edenler, arkadaşlarile iyi geçine- mezler, Her insan gururunun ok» şanmasmı ister, Vaşington “ Sat vetpenak reis!" ohitabından hoş- lanırdı, Büyük Katerina, “Haşmet- penah İmparatoriçe! kelimelerini taşımıyan mektupları açmazdı. İn. sanları methetmeyi bilen kimse de çok kuvvetli bir silâh elde eder. Bundan maksat, dalkavukluk de- Zildir. Fakat her insanın bir iyi tarafı vardır. Ve her insan bizden daha ileri olduğu bir meziyeti ha- izdir. Bunu kendisine gösterirsek bize dost olur ve bize karşı hayır. hahlık gösterir. Çünkü her insan az takdir görmekten müteessir o- lur. Dördüncüsü: Başkalarını takdir ederek dostluklarmı kazanmalıyız. Dünyada herkes takdir havası İ- çinde daha iyi çalışır, daha iyi söz söyler, daha iyi hisseder, Arkadaş. larınızın meziyetlerini takdir edi- niz. Çünkü hepsi takdir iştiyakı i- çindedirler, Beşincisi; Başkalarile alâkadar olmaktır. Bazı insanlar iş hayatın. da veya başka vadilerde başkala- rını kendilerile adar etmek İ- çin uğraşırlar ve başlarından ge. çenleri anlatmakla başkalarının saygılı alâkasnı kazanacaklarını rar birikmiş nafaka borcu diyerek yüz altmış lira elli beş kuruşun öden mesi için 937 Nisandan itibaren maa şımdan on lira yirmi beş kuruş da- ha ansızın kestiler. Her ay muntaza man kesilip mahalline gönderilen ka nuni borçtan başka hiçbir kimse ile mahkemeli değilim. Bu usulsüz işi düzelttirmek için tirerek 2-4-937 tarih ve 37/580 No. ierasma gönderdiğim dilekçenin ne sinden bir cevap... İst. lerasının tez- keresine de bir karşılık yok. Babam- dan aldığım mektuptan bu işe be - nim kadar kendisinin de üzüldüğü anlaşılıyor. Kalabalk aile efradını idare ede - mezken maaşımı ellerinde oyuncak gibi kullananlar hakkında alâkadar. ların nazarı dikkatini celbetmenizi dilerim.,, Faşizm muvaffakıyetinin & baslıca sebepleri şöylece hulâsa edilebilir: 1 — 1918 ihtilâlinin mağlübiyefi, demokrasi namı altında kapitalist ve militarist diktatörlüğünün kuv» İstanbul icrasına mektupla kaydet «| vetlendirilmesi, 2 — Sosyal demokrasinin Brüning ile iadeli taahhütlü mektupla Adana | diktatörülğüne, Von Papen dikta . törlüğüne müsamaha ile, iade makbuzü geldi, ne de icra dare | kuvvetlenmesine meydan vermesi, faşizmin 3 — Müttehit cepheye muhalefeti, 4 — Hitler iktidara geçtikten son- ra sosyal demokrasinin intihıbatı bekleyip, sessiz kalması Eğer o devirlerde, sosyal der 'k ratlar, ünyonlar faşizme, faşizmi ge- tirmek istiyen hükümete karşı bir leşseydiler, bügün faşizm muvaffak olamazdı . ADSIZ YAZICI