16 Aralık 1943 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

16 Aralık 1943 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

.SON POSTA“ ânu 16 SERİ Bir Salı Şehir tiyatrosunda sl, günü akşamları rosunuu talebe gecesidir. Bu gece ına gittiğimi söyler- de Şehir Tiyatrosu Şehir Tiyat- #em, helki #aleheden birinin yerini nuş olmak akmkinle | Mala da itiraf etmiş olac Fakat ye kimsenin li iel r İşgaline hakkım olmadığı çin cl a sessizce çaktım ve piyesi seyrettim. Tiyatro ee dolu muydu, yoksa tok fert m çini yaa takırdadığını duyma- dm, Tek kişi öksürmedi, Kulağıma en hafiften bir fısıltı gel medi, Perde kapanmıştı, Birdenbire bir sikiş... Işıklar yanarken gölgeler halinde be- iren insanlar sanki orada değildiler de © anda orada halkolunmuşlardı. hissini verdi * Şu zaman, bu zaman, şu gün bu gün| da Tiyatrosunun o dram ; kısmında, vmedi kısmında e — Çit Ve ii kere lüzumsuz yerde alkıj- ları. * Bir Sah akşamı Şehir Tiyatresun- da, seyretmek insana tiyatronun | Ç« bihakkın zevkini veriyor. İsmet Hulüsi İMSET Yugoslavyada sırgp çetelerinin fasli e Fıstık dee kendin. $yotine. gine le» e e © selimi ağ haberlere tesadüt o smd, aske ele ye ek lreeğedir. » Baralar Ji kı.lra İnanmak zn ba zam olsaydım, mi; yüz mü| Esi e Siri üyük mili poh piyes hakkında, (hariçten) ve vi yi Ül ee gazel) misali fikirler, duğunu - ve — Dün akşam bize gene misafirler Ada orada bir cep geldi, şlındi sabnede yemek yediklerini) he açlmak üzere görünce hatırladım, aksi gibi evde iyi) bulunduğunu küb Me ye 6 ve etmek icap edecek, Kahin, piyesten tedal mildave-|, Çete. harbi. rağı ine 1âp olmuş bir mis | ee yenilmeyi ke. Düş a Hai bul etinemesi ve kimse ai ann elen yakin ye ME gs imi işgali al © dağınık re işgalin, Bu nn kağ TM en — yet demektir. Büyfik harpten sonm İskemle takırtıları, ! Sevr ınunhedesini kabul etmedi - Bae öhön. Pi hurbine başladık. Yer yer zuhut Öksürü vetlerin ban Türk çeteleri milli kuv' ki suz oldupun (om | Saç bakımı e bakımı ın saçı için ne kadar çok şey ya- Sa ve söylense yeridir. Çünkü: Par. |” lak, ye e lay kıvrılan, geç bö- zulan saçlar kadın yüzünün arttıran en adile tadır. mi çehrenin yakışan ve yakışmıyaı vafürlerin, bakımlı veya perişan ir rın tesiri emi hallerine | bakaral > görebilirsi, ni ve Ni bir iin var. esini istiyen n ma iye verdiği fasıl - sağlik Saçı kurutuğu, bozduf erer en olm tam netice uz m Ye gamalı ima ılık su si ve 3 ve Sili turu alir yumurta ie” çalkala- ak ir vi önce zeytin yağile|mi v Yal öldürür, da la yınız. e bire Sİ cek asittir ki belki de tu-|* -İdan ai e olur mu? Şüpl ve ev işi rçanın, en ay dost ve Die im lirsiniz. An. fırçala- n beş lm Kel 1- j1 kaimiizi de unutmamalısınız. > giz Kolay ve çabuk çamaşır yıkamanın Yolu: Tecrübe sahibi bir kadın çamaşır ko- ei ve sa bucak temizlemek için ne ai ğ de padaki niemleketlerde Sırplarin erime ei sinin hareketler © gö ör ısyada partizan miştir. Yalmz R » sie çetelerin A'niân hatları faali ii bulundukları hakkında habet lere tesi e Bunlar çekilen Rus Es tavandan terkedilen sk Whlı müfrezeler ” so den ve bir de ve vetlerden ibaretti Fakat van ie lim Sırp çeteleri- e len Bütün bunlar hem hem insanı yorar, hem .|de çamaşır eskitir. En iyi çamaşır yı- kirli mani dai kâdar use ınız. Bir ik dik suda ıslayınz. ul bir yere yayınız. yüzüne bi sabun sürünüz heni s2 deneyiniz. Çok ümit zmdeiig Ni de ecek: rübeli ei hak ver ü Tül perde tamiri: TÜL perde yırtılır. sa tamırı kolayı Yırtılan yete “bir r kağıt yapıştırınız. Ve tu a ,apışan kısmı o makinede perdenin örülüşüne uygun şekilde dik'- ii Senrağan kâğıdı yırtıp yo ıslat- ak suretile e yağlamak da pek faydalıdır. çıkarırsınız, tül ta: İdilmiş olarok kalır. gör kuv vetlerdir. aliyet GüAlkğİ ge nişletmeğe çalışmakta, işgal kuvvetle- e karşı mütemadi taciz hareketleri aj iie emleketlerde. geste faaliyeti ze B .cek bir çetenin muhtelif istikamet- lerden sevkedilecek kuvvetlerle süratle tenkii edilmesi mümkün olur. Halbuki li ağlara tica eden Sirp çetele- mek ün olamıyor. ei Fiy bu- lundukları bütün; mantakan, yapmal ka'lanmasını #stilzam rın harp durumu henüz böyle het müsalt değidir. iğ: olmamasına mul herekelierine tesadüf edil manlar bu gibi hareketlere şiddetli inni aldıklarından mühim va barekelierinin nadir olduğu gö- imektedir. Al- i “Gk çele harekâtının, gerek sabo- aj teşebbilslerizin, harp vaziyetine te- HARP ÜZERİNDE: DÜŞÜNCELER y Diğer ie ii e e sra şamar sir edecek bir cak heltiki lara müsai mümkündür. dım edileceğini. bien Çete Harbi Yazan: Sevfi Kurtbek iğ 7 özkaya siki bıraktıktan sonra Alman e geçen A er teşkilâtına zaklar inkişa! şöhlüd Ke sArarihe yakinda. yar- çeteler faaliyetle- rini arttırdığı gibi, kurtuluşu yakın gö- RS, püşüt iie tidirilen uye Malki de isbirliği yapan an- Sağl binlik bi | Yaz maltızdaki tencereni siye yi dişlerinin” arasın- dan tükürür gin v8 ve — e kurtul- ida am eni aç Sa il de eve dönünce dini düşünmek, Büyük bir kinle maltıza beska TM örolası da yanmak bir kadındı, fakat Yo saçları ve yerin yüzile kırk yi ında Yaşını laik dar görünüyordu. a yüzüne yakından bakmak ii Ve muhakkak ki buna kimsö lüzum gör müyordu. İri elâ gözleri ve kuvvetli iki çizgi ile aşağı doğru çekilmiş etli bir . Yanakları — ve pem- Iduğu zaman bu halde e ni Dağılmış ie lin bi bir hareketile başma topladı. Yalmı: HiKAYEC Ey Yirmi sene sonra : Feri enin kapağını | dihi - İV: tanıtmıştı. 20 sene soni yakanaan | ismini duymak ona hey& can veriyorau. Kapiyı açmadan tekraf oni — Hangi Leylâ yi im İstanbullu uma, e ıztaşında ee dalin yeyin Born ayl İba. Kadın Symi tokmağı tut tu. Başı dönüyor dizleri kesiliyordük et aranan Leyla kendisiydi. Kıztaşın” daki büyük sarı ev, top sakallı dedesi Salih Pan akrabalar, kat e si büyük sahanlarla KE gel erme vin a evv günler a İdurdu ve sonra yaraya yedi o edinmişti, Bu suretle yalnızlığın kor. kunç a kurtulurdu. ei. le ik bir aile içinde mişti. A; Se ge ve onların ç0- elukları, ça eN gem yl de .— ana ,ve baba erdiği an Vie e Zeğn imei nere- ye? Hem de onu o koca kalabalık ara- sında yalnız bırakarak. Genç kadın yattığı odada yemek pilimeğe rar olmasıydı odada orlardı. Sefil dene- mesile | di. O zaman i odada kırık bi hn rdı. Ammi ihtiyar e e. ? te harbisin tizar edilmemelidir P mil iç de # 5 hariçle irtibat İİ | çalışacakları li a girmesine mâni çebilir. Dışarâan. yardım olmadıkça çe- büyüy sr mes > rda, ger ör kuvvetlerile sid olları ellerinde bulundurarak çeteleri yaşı Beniz Ki a yan ME edi ği mi kütüyo; e ba yen yi ör ln oşar gibi itti. Mert 1di. Biraz su hı. bulunduğu mek yanmak üzere lâve etti, yemeği karıştır- maltzın yı — Gine fena bir ağrı var, 5 kat ür sağa yiyecek. Bu Ah- hiç | anlamaz. kere Se ii Hatlarda bir yer bülmar söyledim. di. Odanın kapısı - İkarşısında gi le geç-İ|lümsemeğe ve sesini tabiatleştirmeğ? alışarak: vu Ben b Onu bütün “3 öğe mi arr rlarmış. hari ln pre ig köşeye | "Tencerenin kapağını Kiyak ve kapı- i an ne erkek du. Ve kapıyı biraz geç açan bu solgub yüzlü yaam) imei balda, Kadın Galışarı — Bir ez misini, Ve se ti fırlak se ikram ii — gizem hanım niçin arıyorsunuz? Çocuk mahçup bir rn seri amcasının kazı hanının bir si Mas pere yp Annem bana yazdı. Ben mektepte oku k | yorum. Kesik kesik de — Onu bulup e Mei Kadn düşmemek için duvara dayan dı. — Onu ne yapacaklar?. ocuk onun heyecanına tamamen kayd, oturduğu yerin rahatsizhğile a al “dedi. Annelz Leylâ hanımı ık seviyor. uk masum bir favurla cevab ver” Hayır. Bilâkis, anem bu budalâ 'akrabamızdan her zaman nefret eder. Fakat onun çok fakir Ni duy” — Ayi bi Mil zir > ona aşi ve büyük nağı Seyfi Kurtbek Yürü, dan kazanırsın, Parandan ve sağlığın. ni — Kim 0? Dışardan bir erkek sesi duyuldu: — Leylâ hanımla konuşmak İsti; dum. Kadın sarardı. Leylâ, onun hakiki İf sa: miydi, Fakat Ahmetle evlenince ıtının yeni yeni di bir iyilik pişti. pi o, fal , ihtiyar Ahinedi- ni ve i 20 sene evvelki küçük ık seviyordu. Buhran geç” miti. ğa bakti ve sakin bir tavır” — On senedir burada oturuyorum de Tarif etiğiniz hamma benzer Kim” (Devamı 7 nci sayfada) TİYATRO Şehir Dram Tiyatrosunda Yaprak Dökümü Yazan: Nusret Safa Coşkun “ inkilâbımız . ikidir; o İçtimal ücsseselerirlizdeki “ink lâp, aile haya- umızdaki inkilâp, y tersen eski, ahud ist “kapalı ve muhafazakâr — yeni İzini hür hayatımıza geçiş Birincisinin mucize denecek kadar la geçmiş ol- ması il, #kinei iç olmuştu ve hele büyük şehirlerin aile hayatında tılar yapmışt böyle a Üstelik bu Ankıla- denilen bütün dünya için karmakarışık devre tesa: 1, va- izl bütün © güçleştirmiştir. (Yaprak dökümü) ufak tefek serpinti- Bu satırları, güzide edib Reşad Nurk İnin Muhsin yazdığı bir ye tupdan alıyorum. Bu suretle eserin zini öğrenmiş bulunuyoruz. © «Yaprak dökümüvnün tahlili: Fi Ankilâbım, aile bakınımı esini e derken, o «Yaprak (o dökümü; ndeki mânevi © zelzele © cemiyetimize mad- at ve ir vermişti (Meselâ, eserdeki dans a tilâsını ele alalım. İlk kalkınma zama larımmızda, bugün bizi radyoya, Yaprak saa müellifi Reşad a, modem fl olarak değil, yi a Kiye ve be a e ee mev yin e sıl düşürdüğünü hâlâ ürpererek hepi - miz hatırlarız. O, Al Er bn senin patron b ve sonra Kü Taşra a ırakacak ve 5 yel işmiş Kalı lesse- bıra- ye: söylediği gibi, «Yaprak dökümü Wi güzide san'atkâr İ. Galip Arcann Kin hattâ diyebili haline getirmiştir. Gönül, Galibi de Bilmiyorum, - neden? Seni biz sim sonra Hadi Hünle are vaşiama, esere heyecanını ni a, tehlikesi ai Çok göle faziletli Müellifi, romandan, pi Hün, rolüne fena bir Al Bej İm sa? da, | hürriyetten, daha dar, tekniğe daha sı- mi başlamadı. Lâkin, öğle tablo” gramofon v. teri içine girin-|kı bağlı, dar hududu tiyatro eseri-|dan başlıyarak şe anorınal çizgiler ce, yani bu le Aİ Hadi, istihalenin unsur! dar |dolayı peşinen tebrik etmek lâzım! Bir) kalıbile, ses gencini b türlü bırak: #ârakler, Re- |mıyordu. Çilekeş bir zevce, cefakâr bir odern ha; yaşatan lâ Sertel de, evleri arasında menfi rol cej bir türlü ihtiyarlamadı. Kocası bembe başlayınca, oğlu hapishaneye, kızları) Reşad Ni Kk realist gözüktüğü |Yaz sakallı, e bir vaz nm - metres İm düşecek kadar bed -İzanıan a anak keskin deği. İman, o birinel tal âir. Bunu «Yaprak dökümüsnde olduğu |dinamikti. Bu suretlede eserin mevzuunu galiba hülâsa etmiş oldum. «Yaprak dökümüz hem zi çatırdamış, dallar dallara ha mış yâpraklar düşmüş, sağlamları kal muştar. 9 Eser hakkında düşünenleri, van yanar ci ve uhar- karakteri: kine apı me ayn «Yeşil gece» Towan- da görüyoruz. Lâkta, rak ikin sahnede yaşatılınca romanma nazaran daha tr. Montaj, eserin 8 tabloya takati derii topludur. mi final bir tiyatro eseri için pek kuvvetli değil! 3 3 © Temsil: Gincü tobioya Kadar, Suavi müstes- realist bir hüviyet almış-|'me! maaşa lerinde gözüktüklerini söyliye- rollerinin İlüne Nevin aflenin asasına mikrop ami irk bu nemi göküşte İrolü olan ahlaksız bir kadından ziyade ül Nevil Sevi an eli aşa” tı. ik Kk anil iş ei &? Samiye Hün, ailenin ağırbaşlı, mu hafazakâr, mütev kâr kızı «Fikret» de mı tam mânasile Dem 7 nci dayleda) N

Bu sayıdan diğer sayfalar: