Kl AR Birçok san'atkâr ve şairler hayatlarında | ne fakir günler geçirn.işlerdir ! mi a operası hayatından baki Doğumunun yüzüncü ik nasebetile meşhur Kar: sta kâra e cak ölümü bir sanatkârdi. ünden sonra şöhrete kavı.şan Fakat sağlığında şöhret sanatkârlar bile servete sahip olüma- mışlardır. Burada Same: ve edebiyat imaların ne Ş e 5 8 Ş 2 .$ E Ri, > der la ui alınmış fıkralarla nak lediyoruz: Fikir ve san'at meseleleri : Klâsizme dönüş Yazan : Sadri Ertem | Harp sonrası a rşik bir devre hâ sanatta Muştu. mayül urun derialiğine in- âh bademi ği rüyavi ha- yatmı mantığın üs üstüne çıkarmak ar- zusuna düşmüştü. Bir sürü (isme)lerle en ve ya. ii ğ zat ananesinin yala Hatim a Sanat Gereyanı nm kel EE bir mazi a maziye terdiği tezahür Gikkefe lâyık ayrı bir tetkik Gi Klâsı; ir moda rüzgârı gibi yar ar dalmaya emi zam iraz geç olmakla di ber mem ileketimizde le ia ie b ıt ana nesine hasret şeklinde dönüş m mevzuu 'ndisini li bahsedilmektedir. Türki mazisinden gelen bir ei sanat meselesi İ- leri sürülebilir a kalırsa, böyle bir mevzu; Ü- e dur A kadar sağlam bir jessie malik değildir. Çünkü evvelâ “klâsik,, ie diye gösterile - cek bir iy ktur. Klâsik sanat m mal olan Li r dile henüz $ hip ol alepilec sake itiraf ED Jiyiz. Dil meselesini Si ED erin bile bizim sanat a muhteva itibarile e bize örnek — - uzaktır. Şekil itibarile maziye dönmek de- 3 yan (S) kafiyeli şiiri nasıl yazacak- ? niz divan ananesini Z. sın yeteri leh zevkinize ia yapıy e de kaside ve fahriye yaz- mağa “lk ımız müsaade Mi al tetiğinizde hâkim olan görüş cübbe vi lestar altında beslenen ole e ruhun vi yat telâkkisinden tamamen aykırıdır. Mazi bizim için an egzoti| ikm a. bizim vi ii kı modern bir seyyahın, eski Roma, seyretmek, Bo Bazan eski yalı ii hatırası şek - linde tahayyül ile gazele ve divan ede- biyatma dönmek arasında büyük fark insa ik, ötel sanı hissile ve daikin dönm Böyle Ri eli çiy tasavvur» ak Tu hayatımızı inkârdan tasavvur edi lebilir Başkaları için bir m avdet mâ nasımı ifade eden Avri klâsikliğe dönüş bizim için a bir merhaleyi ade etmektedir. Ti e nesan: hayatma intıbakm ifadesi olarak klâ. sik sanat bünyesine girme! ir. Bu inkişafı ve ustalığın canlanması manasını ifa- de eder. in klâsik sanat membam kazanmış l i at Lamartinin de i- | girdiği olmuştur. Bi “İnsanlık kop Li 2 3 İ dg: & 2 & 8 açası il ele mi kapısının laşıyor ve durup konuş- mak mecburiyetinde kalıyor. Fakat, bir yandan da üzerindeki yırtık yırtık elbiselerden utanıyor ve özür diliyor. Fakat romanecrm hayranlarından olan kadın mahcup vaziyette kalıyor ve; EN m mösyö, diyor. Be lerinizi okurken kitabın cil- dine ri ediyor muyum? lan şair e sefil ve serseri hayatı meş- hur iie ara yetiştirmek a vi yoğunu satan şair bir serefinde de ye. ni elbisesini rehine koymu ak mein yetinde kalmıştı. Halbuki, bir iki gün e kendisini br zyafete Ra lar, bir taraftan ziyafete gitmek m yeri belki yen vi defa olarak doyacak yemek yiyecekti. Fa- kat, sakli arkasındaki “e bl ile gideme: Bunun üzerine oturduğu evin kapıcı sına METE Çünkü borç almadı- ğI bir o kalı imi Verlen, Tıyor, ie erin rehinden çıkarıyor, arkasına giyiyor ve ziyafete gidiyor. Kuliste sıkıştırılan borçlu u tiyat takip ederler ve akdi kulis rel. Yarını e sıkıştırırlardı! binidan beş renk borç a. Meselâ bir gün bir arkadaşı Wi parasız kalım a dert y narak, bir mi istemiş. La- artin, iy İİ Tan para ve e Oce recek gibi. eliz e sokmuş : i aramış, bu cebini ee fakat, de ş para lamamış.. Para- uhtacı himmet dede, Nerde kaldı gayriye himmet ede., Sözlerini e Dİ boy- nunu bükerek ö; Bir ayağı ie Korney Ko e ayakkabı ( fıkrası vardır ki, bazıları loğru olduğuna e .nindirler, bazıları da ihti vermez- ler, itiraz ederler, İLİ ii e rzeyi i bir gün ie bir dükkâ” nr önünde bi da ayakkabı var, biri çıpli ani görmüşler. Kendisini tanımı; akir bir di- yanlı lenci sanmışlar, nm da durup ei etmişler. Korney, bu vaziyete şaşan arkadaş” larına samimi bir şekilde meseleyi an- latıyor: — Ayakkabımı a. diktiriyorum da, Haki 'n, büyük sahne muharriri bir ski dükkânmm önünde oturu. nlıkta kalan şaii Ta: kalır ve bu gu kendisine en büyük 2- zap oluyormı “Kendi evinizde ir seyi eşhur Fransız şa lağım, in sonra çekilir- ken a sıkılmayın, diyor, burada kendinizi tıpkı evinizde imiş gibi saya RADYO ÇARŞAMBA: 27-11-938 m N Mi gem. 12,45 Konuşma, 1 . 18, ,10 Güzel sux enfers operetinde bach). 21 e ii 21,10 Müzik Vi Anadolu). 21,40 Kon türküleri ve Ort ma. 21 in sisap, kama » 24 Son haberler ve ANE program. OPERA VE SENFONİ KONSERLER: 845 Budapeşle: Cenaze havası (Mozart) Dini şarkılar (Brahms). 0.50 Miyan in Brahms'in 1 No. lu br ç “Kral , David” (Honegger 10, oma, Turi rino: Cenaze havası (Piz- zetti). 10. Sottens: Mozart, Haydn. 10.15 Londra (N.): Beethoven'in konçer- tos Gönakbi). 10.30 Paris (PTT) Cenaze havası (Verdi), ODA MUSİKİSİ: 5 Hamburg: Sonata (R. Strauss), 7.20 Brüksel i: e (Şubert). 9.10 Beromünsi gi A ehil (eger, Strauss), u 18 Ka Şuberi, Brahms, PİYES VE KONFERANSLAR: 8.15 Brüksel: Strauss 3il iü 8.15 Soltens: Mikrom: 9.05 RadioParis: Muhfeli MİRİ sara kı, 10.30. Bordo: İki piyi 10.30 Radio Paris: Suvenirs", HAFİF MUSİKİ: 7.15 Bükreş; 8 Varşova; 8.30 Paris PTT; 9.30 Breslav; 10 e Irankfurt; 10,55 Bükreş; 11.30 Viya; VARYETE VE KABARELER: Oslo; 9.10 Hamburg; 9.10 Königsberg lin 10.20 Londra (R.), DANS MUSİKİSİ: 9.10 Stutgari; 11.20 Soitens; 12.25 Lon- dra (R.); 1.15 Londra (N.). Osmanlı Bankası ilân 3 faizli 1911 ihraçlı Mısır Kredi Fon- Zil, onu anlamak, taklit etmek imkânı (bir yeni hayatın ifadesidir. Halbuki uhtaçı himmet dede.., e olalım 1-12.933 tarihinde yapıla- ort: ıştır, ei işi İ u sta tefi nün ve: san: pi ri günler ge bilirsinz. cak ilfa keşidesinde başa ie diy Fİ El bi bir divan yazmak ii lâkkisinin eğme ayi di lebi- a beraber, Se o zaman, Karpo gülümsü; kerime a rma ve Be ağla yebleri Eski harfler ve a bie eğ yatma dönmek gi zamanı gr seriya kendi faki ieiğii unutur V deki gibi mi? diği Halbu- | tarafından pek iyi ş sigorta edile- na karşı çıkan ilk mâniadır. Yeni çekmek gibi il ra avdet ai başkalarına yardım etmeyi düş ei ki ei ve daha iyi ilen) zan. | ceği mezkür m Gr malâmü harflerle ifadesi asli mümkün olmı- oSundan başka bir şey değildir. müş, nediyord olmak üzere ilân ol * tırsanız niçin ben zararlı çıkacağım? (one de Valter.. Fakat erkek ondan da- ilk geldiğim günün akşamı. Evet, an 13 N 4 | Franki: a fazla meraka düşmüştü. Belki bu. olıyorum... Bu a a senden e 7 i n i k na sebep, onun hâdiseyi yeni öğrenme (beni alâkadar eden bi ar. F3- u a ra i e BE ri £ ledi si, e se bir e e iyi kat, sadece beni değil.. Seninle be- bu şekilde başlayışım belki tuhaf oldu öğe Ve hi diseye a alışmış ölmekir”td ber beni.. Lâkin, mesele gittikçe gö" Çeviren: VİRGÜL Otomobil No: | Franki, Valterin uzattığı şampanya kadehini ağzma götürürken biraz sü- künet bulmaya ea ie irki baş. ka tarafa çevirmek ist kat V ei li) merak mişti, dansözün bunu — ai İİ İ Je e bekliyor — Anlatmaz mısmız? dedi. Bundan evvel de bu adam mi sizin resminizi sali gp . Söyledim ya, birkaç kere ii. o e farkına vardiğımı gö rünce — Fakat, resminizi gizli pi çek. meye Sallan ne mâna var! İste. mL! iç, bir şey yok... Şampanyanıizı Önel unuz? erki Sizi ar “Fakat,, dediniz.. etsenize... Franki şampanya kadehini masanm üzerine koyduktan sonra cıgarasın - dan bir nefes aldı ve V: det bakarak durdu. Bak e tehdit. hem bir istihza vardı. — e mi istiyorsunuz? *de- kat ya siz zararlı çıkarsanız? kn er İşittiği kelimeyi anlayama. mış gibi idi. — Ben mi? dedi. eye zararlı çıka- m kmışım? — işer gelmeyin... n, bir şey a m Ne im e rsunuz? Bu U a amm sizin resminizi işe ısrar , etmesile benim ne alâkam var? Anla- hiddetlendiniz.. De istediği! şu , bu adi e gizlice resim al maktaki maksadı yalnız ben değilim, ayni zamanda SİZSİNİZ. — Ben de mi? — .. Çünkü meçhul Az ben iz resmimi almağa bi evvel de, sizinle dansederken be Siz farkında olmadınız. Hattâ, benim o &- di ondan tarafa döndüğümü bile RR ziz. Bugün'de söyle * Di istemezdim ama, siz mecbur et- s pe Baninon hakikaten şaşkına pay bal yi yalan söylemesi ne V aa imkân yoktu. Her eli, siler do; pe idi, Fak doğ kim oluğun VE biri beral erken menim tesin? Bu kim ola- ? Böyle bir teşebbüsten maksat ir Buzu ne Franki Leyburn biliyordu, liyorsi , sig: ya ia > e e. deeri ire yes, , yordu, Kadının, ında oldukça müsteik ve vi pi müstehzi i bir ta- vırla ona büsbütüz şüphe ve yi uzun müddet onun bu e e . zle a ik ettikten yasını mi rank aklı edi. Bu işin ei bi öylesene... Kadn Sinirli bir kahkaha attı: dai sun, timin bile edemiyo: — Resmimizi almaya ilk ön zaman teşebbüs etti bu 7 ğer yal ER musun aki b — Altı, yedi ay kadar var.. dedi. > eme ben seninle ilk dans ettiğim zam; 7 hi Belki de ilk gec: — İlk gece... Yani ii Şikagoya dansederken resmimi lar? Beraber geçmiş bir ie buraya BRE o ilk gece almak istiyor * mazimiz yok. tanr , gen iş ndan ve görmüş iğ değildin.. Franki, yine Valtere uzun uzun bak” raber rl ayrı ak be — muammayı çözmeye YALE olu” Valt ter, bunları söylerken dansözün gözlerinde bir gi Ki hissetmişti. Ksm teri it * Ge ediyordu. Ne MEN by gi ei imle? Bunu belki kendisi de bilmi * ei ! Franki, söylediklerinin ki kinin yüzünde ne gibi bir tesir bırak” tığına bakarak devam etti: (Devamı var,