İaftanın Filmleri : İh “Aşkdan Kaçılmaz ,, Filmi? ki ârsoni, Alman filmcile- ii yan HE veri benzetmek EM yıldızdır, © Almanlar, Unan genç yıldız, ince, meyi miri tipti. Fakat, bu kâfi ti © ön | A adar ben: ? teda ne Gelen, gideni u mu?, ünkü, bu da cazib bir yıl - Ke zedi e dine bir filmde ilk ro! | Yıldız, eskisine ne derece” | Roze Barson'inin çevirdiği ilk filmlerde bu benzetiş uğraşması - nm izleri vardır. Hattâ, bu cihet bariz olarak göze çarpar. Lâkin, tutulan bu yolun yanlış olduğu, hiç bir yıldızın bir başkasına tıp” kı tıpkısına benzemiyeceği, takli- dinin, aslı gibi tam bir kıymet ifa- de edemiyeceği kestirilerek, son zamanlarda bu yol bırakıldı. Yeni | Roze Barsoni, Filmde yıdızm tutmasında, daha ziyade kendisine mahsus (o cazibenin rol oynadığı neticesine varıldı ve Ro- zeye, kendi varlığını serbsetçe or- taya koymak imkânı yol açtı. Roze Barsoninin ilk filmlerin * den olan bir filmi, geçen kış, “Çar” daş,, ismi altında “İpek,, sinema- sında gösterilm'şti. Bu hafta “Me- de, onun ilk filmlerindendir. Bu film, hoş bir komedi filmi- dir. Rozenin Lilyanı nasıl taklid ettiği, bu filmde açıkça görülüyor. Iğrile büğrüle bacak atışlara va * rımcaya kadar... Hele “Bebekleş - me,, sahneleri (hemen “Sarışın kukla,, yı göz önüne getiriyor! Bu eğlendirici filmde oyniyan diğer artistler Georg Aleksander, Volf Albah — Retti, Kete Hak, Hilde Hildebrand, Maks Gülstorf, | Oskar Sabo... Bunlarm ( topluca | oynayışı, kâfi derâcede ahenkli dir! i Gi Kahramanlar,, Nasıl ? Stalk kahra Emi , bu asında gös - il m *miştir. Son zamanlarda is - | Svzuuna tamamile aykırı ç © çoğaldı! Gelelim filme.. ii Bunda baş ro- i ,, ard Bartelmes yapıyor. Lo- 3 Yangla başka birkaç artist inci safta rol yapanlar. Ar- “in teker teker oynayışı i » Mev 'vzu, vak'anın takib et - ği Kısaca anlatalım! i ii a iki dir, görüyoruz. Bun! <ephede şarapnel a 4 Khramanlık gösterir! dümüş, Alman hastahane» - “Tanmıştır. Asıl aram gölge-. bi sinde tedavi sırasında morfine a- lışmıştır. Kendi kahramanlığı, — aldanışla cephe arkadaşların birine maledilmiş, bu geli db, madalye v s. alarak, haketmedi « ği şerefi kabullenmiş, Amerikada taklar kurularak hararetle lal “dedir. Otekine karşı h geçmek istemiyor. Çünkü, fera - gat duygusu beliyen bir erkek - tir! : “Gölgedeki kahraman,, , -işte filme en uygun isim !- mo; lışkanlığından tedavi sayesinde kurtuluyor. Fakat bankadaki ye- rini kaybetmiş, kimsesiz kalmış- tır. Bir kızla tanışıyor, sevişiyor. Onunla birlikte bir çamaşırha - nede çalışıyorlar. Delikanlı ol - ukça iyi bir mevki edinerek, kız ile evleniyor. Bir çocukları dün- ina- Bu sırada bir Alman, çamaşir temizleme işini kolaylaştıran bir makine icad ediyor. Makineye üstelik bir de kol takmca, çama- şırhanedeki işçilerin dörtte biri- Loretta Yang ne, tasarruf maksadile, yol ve - riliyor. Onlar, Almanın makine- sini fabrikaya sokan delikanlıya diş biliyorlar. Önce onun evi ö - nünde toplanış, sonra fabrika ü « zerine yürüyüş.. Delikanlı, bunları eriyi - rinden alıko; isti Mu - vaffak olamıyor. “Polisler, yürü « © “Villi Forstun ikinci şaheseri,, diye ortaya atılan “Maskeli kadın,, filmi, bu hafta “Saray,, sinemasın- da gösteriliyor. Bu, onun oynadı” ğı film değil, rejisörlüğünü yaptı- gı filmdir. Film, pe reji, gerek oynanış yüş yapan işçilerin arasında gör- Köme delikanlıyı, ştiraki var, le Delikanlı Bu diye mel kemece beş seneye mahküm edi- liyor! Yürüyüşün polisçe durdurul - ması sırasında, kargaşalıkta bir vuruşla masum karısı v deli. kanlı, hapisten çıktıktan sonra da şüpheli vaziyette esi Almanm icadma ortak olduğu i- çin eline geçen külliyetli parayı, işsizlere yardım işine tahsis edib, et memleket dolaşıyor. Amerikada işsizler bir yerde o - turtulmuyor. Her ayak bastığı yerden sürülüyor. İşsizlerle bera- ber, “Amerikanın bu hali neye varacak?, ,diyerek, yürüyor, yü- rüyor, yürüyor. Arada “vaziyet, elbet bir gün düzelir,, tesellisi de var! Görülüyor, ki mevzu, daha ziyade Amerikalıları alâkadar e- itibariyle, iyi filmler arasında yer tutabilir. Fakat, “Şaheser,, sözü, lüzumundan pek fazla cömertlik” eyleri bu filmi yaparken yerine get'rmiş, ufak tefek bir Eyi yenilik te katmıştr. O ar İynanışın da iyi oluşuna gö e, or” “Şaheser,, sözü, anı evkalâ - de,, eserlere saklanılmak gerek - tir! X Bu musikili (ve şarkılı filmin mevzuu, oyalayıcıdır. Filmde Ol - Çekovanın vı eseli, ilde Ştolts, Alolf Volbrük (| gibi lerde Pavla Veseli ve Adolf Vol - brük bulunuyorlar. Bu yeni yıldız” ları dikkate değer bulduk, Umu - mi oynayış da, anlaşmalıdır. Film, sondaki iki bitebilirdi. Birinci merhale, dok * dicidir. Oradaki eski muhariple- rin vaziyetine, Nevyork üzerine yürüyüşle neticelenen ruhi ha - lete, iktisadi buhrana, işsizliğe dokunuluyor. Tani manasile A- merikan filmi! Film, başlangıç ve devam mer- halelerinde seyredeni şaşırtıcı - dır. Nasıl bir cereyan takib ede- rek, nasıl bir sona bağlanacak?.. Tereddütler uyandıran böyle bir şaşırtıcılık ortaya koyuş, bazen arak yapılır ve film, sey- redenlerin merakını arttırır. Fa- kat bu filmde, bu vöziyetin bir | kararsızlık eseri olduğu intibat u- yanıyor! : taya konulan film, nihayet iyidir. | “ Maskeli Kadın ,, Şaheser Değil / | merhalede ** amma Evans tiğini öğrenerek, uzaklaştığı an!.. Ikinci merhale de, doktorun ope" ki kısa safhayı müteakıp, Karü - zonun Verdinin ermesi — vuzuh ez kesilmesi yerinde olan bir ekdir! “ Mahşer ,, Zayıf ! “Sumer,, sinemasında göste - rilen “Şahane Vals,, filminden evvelce bahsetmiştik, Sonradan programa, ilâve olarak, başka bir film de alındı. “Mahşer,, filmi! “Mahşer,, , çok zayıf bir filmdir. Bilhassa kuvvetli olma - sı icab eden sarsıntı yüksek binaların yıkılış sakndleri, b hiç > öyle değil. Görünüş, üst üste nulmuş kibrit kutularınm Mei - rilişini vi önüne getiriyor. Tek- nik imi arın pek üstün olduğu bir ei bu Gr bir film, filmi > başına gösterilmemesi, “Şahane vals, in gölgesine $1 - la. tercih edilmesi, isa « uştur ! betli o Lil Dagover, Keçi Seviyor!