i RET; MÜH Yazan: Ziya Şakir Ömer, Mukaddes Ta- A Temizletti Türk Azmınin Şaheser Varlığı| : şın Üzerini at Hazreti Peygamber, deliliği da arkalarını dönmek is- ei sorlar.. namaz kılar ve kıl- ken, — iki mukaddes maka- mın arasını kıble ittihaz ediyor. Meiimeye hicret buyurduktan usulü eta imkân bu- sonra, bu u: Tunamamıştı. Çünkü, (Kudüs) beldesi, Medinenin şimal istik: lıktan Gia Nea ei mescidil öikünbak pi “tekrar nin (Kıble) ittihazı irade rulmuştu. zaman, «Benü selme» zının Ü ei ii öğle nama rokâtim Tahıyorlar- dı, ılar. Ağır 2- ğir & abe) srima dönerek. za buyurdular. B E R5 2 5 z a kg g ş EE (Suhi taşın 0 ei ve e eyi e Jin e bul 2 taş, e i Sürk ei Peygamber) | âm), ba- bi a üzerine bet e ve hayali. ni 0 en ibadetle gez ahin a “büyük ecün. Glüzceti İbrahim Halilul- Mah) ii kürt gelirken bu mal aman kalmış, hayalde kendi dinimi m ral orayı da kendisine (makam) ittil e eylemişti. Beyt Mu kaddes) i inşa eden, (Süzyman Peygamber) İdin. Bu Sat, Gu mâbedi yapmakla, o (taşla daha büyük ehemmiyet vermiş. Artık ondan $01 e (Allahın taşı), büsbütün kıymet ve kutsiyet kes- betmiştir. zmir de mukad- nazarile bakmışlardır. On hr, da bu taşın etrafına bir ta - mâbetler ya cad) ve havalisi, Beni rail hükümdarı öze) linde iken, ( tikümdâri (Buhtunnasır) Kudüs şehrini za tetmek istemiş... F: şehrin Kalesi kuvvetli olduğu için bu- nam lamıyarak tam iki buçuk sene, El mu- hasara eğerek mans ile atlı- ğı taşlarla, (Beyti Mile) i tahrip eylemiştir... rap olan mâbet, &ö Hüsrev) tarafından miştir. Hıristiyanlar da (İsa) Peygam- berin orada defn: ine ka- nidirl a Ve bunun içindir ki, 0- Taya, sini ie etmi e ya iz, bü- etleri, Haz ali ia e ya makamı rükiyet, Dee telâkki. i bozi le in le, . Anci (Kible) hakkında nazil olan yetlere ittiba ederek, o icap do- İayısile tebdile lüzum görmüş- ie ehemmiyeti haiz temayüz etm 'ktedir. talan a) e Bk e deni- olan (Beyti mukaddes) ie Gy Aksâ), Kudüs şeh- rinin - simdi, İslâm mahallesi o- HAMMET v-| i dan Bu âyeti iyi nazil olduğu Resulü rem Tefrika:68 lan - (Müverriye) tej dedir, Ve Mukaddes taş taş ta, aş bu edir. selnklir. BU Sl üzerindeki iz- der, Resi kremin aye iz Ye, eendilerini Buraka bindirmek meleklerin ayak edilmektedir... Şim Ekremin ayak izi ok di rivayet olunan yerde biz mahfazı iz biner le, ge peri) sandik EE üzerindeki be ad ği iermer direk üz etili Mescidi Aksânın bugünkü eklemi nedeki ik âbe) de ziveti, Medi ii li ih We denle eğri ından (Si üzüm ağ a en (eterik ri) e 6 arşındır. geri de, Mesci büyük mihrabı, av - a lede Ge yetlere nazaran, bu mihrabın in. şası ve ibadet makamı olması, (Davut) Peygambere atfolunmal tadır... (İsa) Peygami doğ- duğu üze, Tunan mahal ise, bu mihraba çol Jen ziyaretgâhtir. ezel be Tez aşağısında EL m İs) - zeytin tı ve maraba. (Meryemin mih- kei kai ar mi iyük kapısındı li mam Şâfiinin, İsa Peygamberin Hazreti Meryemin, Yahya ve keriya Peygamber zevatı muhtre ş büyü siyeti as - M med) Grlkeriğ mensup olanla kel denilen kapının hem ie we içi: yi imparatorlarından Tin) in valdesi, (Hilâne) 0 girmiştir. Bu kilise Ma abri - Hiristiyan- lar gibi - Hmm tarafın- m da hürmetle ziyaret edilmek Yöhya ve Zekeriya Peygam- berlerin makamlarını ise, her üç dinin salikleri ei ln ayni ii zim ve ihtiram gösterilmektedir. Darimi var) (4) Helen - Elena. | YURDUN İÇİNDEN | ER G. Sara Saray - Vefa k Trenle Erzuruma Maçının Neticisi e Olacalei giderken gördüklerim nkara, Sivas Ve Erzurum. YAZAN: Palandöğen eyi Me rez şehir “bütün de kafamızda ee çişi birer tarih yapmış İz . İşte her Debi Tapın in bir kahramanlık destanı ii De in urumlular ın yüzlinde dü in çimi ta şii ii ve Türk yurduna kö- se istiyenlere ilk recek olan bu serhad i kahramanlarını — Erzurumun her m yatağıdır.. İşte & vr boğazda bir zamanlar dün- ve kaydettiği bir büyük tünel ağzı rilerine mi ii diğini m yin Er imi bir ir Türk şeh- ye uğurunda miye hazırdırlar, Esasen El yumluların bügüne kadar pad rü van “0 yü urt için şehit olmak.. nin şehit vermemiş hiçbir ev yoktur. Bunlar babala- İlk tren Erzurum yolunda. rından bu ruhu - Yurdun ei için Si uk lilere kanını, canını, mac er Be istilini asla veremez. Anayurttan Kare Galen me kuca- İihı açan Erzurum değil midir? urumluların kalı ilik itiba Eval kya Tür. a iriyet sesinin Erzurum elm olmasıdır. ini Birliğin ilk temeli Erzu- Cernal Otlukbeli civarında vi büyük köprülerden biri a m tatürk bir ün gezdiğiniz yer ii te Erzurum; yık an nnemmiyeii iri Her uriyet b tinin Er- kümeti haline sok- m oi lemsdiyen Gi nası, Bunların kimdi Mia yük selecek olan Atatürk Anıtı. © liyoruz tarafında yeni bir bina karşımı za çıkıyor. Sinema binasi, Yn hükmet yi Fosta ve telgrar. ve niha- bei kaldığı Korkunç uçurumlardan biri üzerine kurulan bir köprü hip olduğu bu eve Erzurumlular şahip osun ve Atatizkün misir kaldığı bu bina inkılği sini atin heşiye ii Sari ikide e eee aiünin li kongre binası yeri: Ne yazık ki, bu bina yanmış. Fakat onun yerinde Cumhurij KE eseri nutmuş. Köşede bı karşı- laştığımız bir iki san'atkâr siyah. m ei yarin bir e zevkini can a ie nee ii Ee m ye et bolluğu ve iamın zorlukla kucakla- ani in 2 ihanalardan b ka bu imde görünmüyor. Fakat & İstaakılu gözüyle müt, ink 8 küs yle i Erzurumlular (mahvolduk) imz Erzurumdaki hâvat çok canlı. (Arkası 8 inci sayfada) acak ? Hik maçlarına üç statta am en ki taraftan idişi diğer ta- Di me bara Jayile bugünkü kar alar rn ayli er 1 ve olâka tedir. Bugün oynanacak oyunla- a- is- r Şeref stadında ra- latin ibi eyni lelerde bulunabilecekler ve bek. ii hiçbir Öster- e ri ii laikler ten mukavemet Galatasaray. karşın eklerdir. Buna ii Gla ya ğe b hayli uğraştıktan santa kaze- derdir, dir, liler henüz takım- rının tam tertibini bulamamış- ken ve her hafta yeni eleman - lar tecrübesine devam ederken a yi nl dir yan Beykozun Fener karşısında kendilei üdafai ak Daha yağ enerji We oyn - -asımpaşa netice alacakları hakikaten me- Takla beklenebili: Matbuat mi mi Matbuat Takımı m 1 pazartesi günü ie 1830 de da a işin satımda Gahiariy Fenerbahçe müte- kaitleri ei ile bir maç ya- eee adaşların futbol kiri lr saat tam 13 Si e sata bulunmaları rica olu - A Bugünkü Spor Hareketleri Taksim Stadı: Demirspor - Yıldız saat 13, Topkapı - Süleyma- niye sa 13, Beşiktaş- Hilâl saat 15. Şeref pini Alemdar - Ortaköy saat lerbeyi | TARİHTEN YAPRAKLAR | İlk Mahye Nasıl Ve Ne Vakit Kuruldu? İstanbulda Mahyenin KanuniSüley- mandanberi Kurulduğu Anlaşılıyor AN: e | İbrahim Hakkı Konyalı Mahyenin tarihi kadar, bu ke- dimenin bie ike de de ri yardır. Bu kelime Se Raşit m tar Lekaliı Ederim. ai e ie larda «mim, elif, he, Ye, her ie lehe Yeniler Yek Fa Os- mani, sinde bu yle ” Mahya: Mah galatıdır. Şer ik aylık müşaherhar demektir. Kandil ke- mesini izah ay Mahye: minare rin © kan: a Se yari si, şehri anıyor. İehce-tük şa ki e Fe Me — Ema kere Tir keki imeye Ti içe ve Osmamlca iüğetleri. ei e de bu kelimeyi hiç alm; hi» mânası 8 ONE ulm dei EZ an alel. aya benzetim isterlenkel sai «mahi> Mi eee Ni ir Pl ie çin yen > glarak sonuna - yalniz arap. imelere eklemesi izimee- bl atını erimiş Si ami yen demişler, s0 u dilimizin ikame di Faralk amahıya, maliye, şekileri ne sokmi e bu sokuş ylık münasina. ann «mar hiy yes kelimesi irt edil « ek içindir. enin nescindeki bü e bi ME e w gir ile yazmak a mahya ke- irilik ve a mânasına mastak li uma n mn veyahut «muhya> denmesi lâzımdır. mahyeden ilk bahse- Halbuki m den kitaplar bunu «mim, elif, be, ye ye he ie yazdıklarına gö- re başka ti BRİ iğ m ve ga imkân MV eray gül, dili yanlış yerleşmiş bir keli- çalar direklerini tuttur - ik için en yukarıya ii atan kirişe de amala GAĞİYUE, Bayram gecelerinde kandiller iki eee arasına gerilen halata düm düz dizilir ve Ramazanın içe oldu ılmak istenir- anlatı di. Bu şeklile Mahye dam kiri- şine de Ee böyle ad- ındırılmış ta ola m Bu keli- in zade İsmail teki pezi alkizammn moğline e vesile yapmış ve şair Nefi “Aferin ey rüzgârın şehsüvari saf. deri Arşa as şimdengero tigi süreyya gevheri, (1) Lehoo-tü-lügad, Sayfa 746, olarak kullanmışlardır. Tahirül. mevlevi Bey ia «YA Mevlâna» görünce mi- parça, ylemişir Sanmayın mahiyye dir ki mahe reskaver olup Pertevile kubbei gerdunu ten- vir eylemiş Atlası cerh berine hamei zerrin gecelerinde minarelerin kü ın aşağıya doğru kan» diller sarkıtılırdı. Bu şekildeki ışık süslerine «mi kaf- tan giydirilirdiz irdi, Mahye halatları Şabanm son yarısından ye İstanbulda ne vakit ku- rulmıya başlanmıştır. İst - Hr feinden sora ya m minareli ilk rulur muydu. im simdiye adar bir türlü halldilemiyen muâdel ie Şak a Bey de bu husı kan- dırıcı bir kayıt bulamadığını söy- mi tarihçilerimizi tetkike da- ediyordu. e sendenber ie ie at e Rİ rn İlk defa v bu etmiş bulunuyo - tih, Beyazıt ve Y: ivuz devi İde minarelere ai kii duğu hakkında tarihlerimizde hiçbir kayda ve işarete rastla > madım. Fatihin, (vakfi; e de sarahat yoktur. Yalnız kanuni devrinde camilerin içine ve mi- arelere mabye kurulduğunu Ö: gösteren işarı er vardır. Hadi- .camini tasvir ederken; «minare- masr pak bu Mink Ahiedise isin vakfından verlegelmistr. t üçüncü Ah amın - « — (Lütfen sayfayı çevirin! (2) Mahfih, mecmuası. Sayı Ji, sayfa 182. (3) Menaktmüllim. Sayia M4. KE Hadikatül Cevami, Cilt 1, say- 11, 18. ) Nevşehirli İbrahim Paşa, li ği