/06 YisrA 6 HAKİMİYETİ MİLLİYE Yeni mahalleler kurulurken. Adalar - müşterek bahçeli ve bitişik evler . Yeni mahalleler kuruluyor ve yeni ma- eni bir iymar çi- ğırı açılıyor. Son gelen Avrupa mecmuala- Avrupa el birinde ir mahallenin yepyeni bir sistemde tertip “edildiğini görüyoruz. en halleler kurulurken de yeni r » orta Müşterek çatı altında bütün mahalle, müşterek bir iymar gayesi ile tertip edil- miş bahçe ve avlular. Hem başı sokâcak, barmacak bir çatı bir yuva kurmak hem de bir aile ocağı de- »k olam'şehrin birparçasını iymar etmel > a şehirciliğin esaslarmdan iymarı — estetik ve sanat ili değildir. rcilik ve şehir iymarı tekniğe, hukuka, Mİ ini sıh- hate, kültüre ve hattâ siyaset içine giren bir mesele olmuştur. Şehir iymarı birçok kimseler için bugün, yalnız bizde değil, asriliğin ön lara bulunan birçok memleketlerde de kuru ve a önlerini lerdir ki bu ii şehircilik plânlı bir plân- sizlık olmuştur. in ik uk Jakki Mahallenin mektebi, len nesiller de yeni yeni şeyler yaratacak Je eskilerin işledikleri katılı . de “gösteriş ve göz boyacılığı, idi. Sıhhi ve içtimai görüşle hareket etmek, sıhhi 0-| halkın, cak ve yaşamak, şen ikametgâlı mmtakasından ayırmak, irde y mek, yıkmak, yenileştirmek, Uyamamak ve barmak e yava d iye bağırmaşma karşı , ışık, hava, bahçe geniş yezil sahalı | rine siyle başarılan işler anlaşılmaktadır. şıyanlara bol hava bol yeşillik temin et- | raşıt. mek ikinci derece hattâ en geri plânda ka- enfa: düşünen bir şehir > işa “e vi Na ge ça ill re > vazifesini ihmal etmiş olur ve ge- Şehir-iymarı denince, büyük şehir sa- leyi teşkil eden evlerin ön bahçeleri aynı sırada ve bir bütün halinde- dir. Muhtelif evlerin sokak cepheleri boy- şamalarında, seyrüseferi tekniğini, iktisadi ve sıhhat il ii ve e zevki ruhuna rasyo- nel ve uygun gelecek tarzda tertip gaye- Sıra evlerinin sokak cepheleri. Sıra evlerinin avlu cepheleri ve iki ev plân ala bir çatı altmda “ve. biribirlerini tamamlayıcı vaziyettedirler. Adaları © çevi- ren blokların arkalarmdaki avlularda inti- ve temizlik, yaşayışta kolaylık örneği olarak tertip edilmiştir. H. Tu, i sile eri Tarih buhisleri, Nihayet 19 uncu ğin ortalarına doğ- ru Meksa, Guatema| arı ile Yuka- m yarım en Gi akvamın dil ve meyli hakkında -3 üncü Napoleon a Fransa zaretinin em- bulunan Brasseur de Bon, bot onEg bu Böllelerin. menkalalı tarihiye ve istinaden 26 HAZİR Kİ CAL, Meksika'da meşhur (TOLTEK) m ve te UL A)türkleri. Fi a Yazan: Tahsin Ömer mektedirler, Tarihi menkulât ve ananele, leri - ne nazaran bunlar ecdatlarmın vaktiy!: denizlerin öte tarafınd. şıyan o namdı” kuvvetli *bir millete: mensup olduklarmı ve milletin nüfusu pek ziyade artması üzerin» r- | komşusu olan mill in arı er üzden gi neticesinde mağlüp pi berveçhi ati iyzahatı veri; Meksika'ya elim getiren mik ıtanm ahalinin sözlerine göre güneşin delik tarafta ve denizlerin ötesinde kâin 2 nu fakat bu kıtanı han; mmda olduğu nz iyzah eölenei beyandan sonra 'dan çıkan insan- ların muhtelif mi Amerika'nın şi- e garbisine doğrü ilerliyerek omüteaki- n Meksika'daki da) w n bir harp neticesinde bu Kabirlelerin Tal terke mecbur ol uklarından bahsedilmekte ve şu iyzahat verilmektedir : (Analar babalar çocuklarma (hitaben kalkın buralardan gidelim siz esirsiniz, bü- tün işlerin etleri. sizlere - yükletil tir. Bizimle beraber başka dağlar vadiler göreceksiniz. rin öte taraflarında rada tu ar bul miz Ve gi refaha Li AE (8.170.C.1) Bu isli ın © esnalarda hangi yolu takip ettikleri meçhul bulunmakta ve yol- culuk esnasında aralarındaki birliği muha- iş gibi gö deniz Ma takip eden gaddar düşmanları m kanlı kılıçlarını güya mütemadiyen : vw Ne yiyecek ekmekleri ve gıdaları yokta. Yolda rast usareyi ömerek açlıklarını ee mi m insanların (Mague teymdei e lr sini guey kökünü emi CHİCHİMEOUE » namı ml a ol ayı Sie dilerine verilmiş. (5. 171. C. 1). İhtimaldir ki bu insanlar Seri dai kış başlangıcında hareketle şimal istikame- doğru A- tini takip ederek yaz mevsimine erika topraklarına ayak ( basmışlardır. Evvela (CHİCHİMEOUE) ve bilâhare 'EOUES). tesmiye edilen bu (TU) EE 5 2. ettirmektedir! ul Bea ında bu ha- valideki kuyu: ni adliye > olup bun- lara itimat edilebilir. (5. 189. c. 1) İspanyolların Guatemala kıtı irlndi tah- tı inkiyada aldıkları muhtelif milletler da- hi kendilerinin a enşeden yani (TU. ani hakkı LAN) hı olduklarmı müttehiden beyan et- i- İorada göçebe faza elmi; irler. Yol zahmetleri her nevi mahrumiyetler ve me- şakkatler bunları ai biribirlerin- | den ayırmış, nihayet biribirlerinin ardısıra kenarma ulaşmışlar ve arkalarından |... A'da * İyetletinin (Şiyapa) ç bir Mam bazı nebatatın köklerindeki tatlı Tir. evali harplar lüşmanlarının takibatma uğradıkları ve b suretle vatanları terkederek Meya ur intikamı ye - ötesinde düşmanlarının sun kalacak bir arazi HER kari dikleri anlaşılıyor. İşbu ahval v b m layısiyle bu insanlarm sileleriye birlikt irçok Kayıl binerek deniz yolculuğu - na çıktıkları ve nihayet (WUKUBPEK) ye ri (yedi mağara) ve (WUKUB - CİWAN m ani büyük timsah altında) na mındaki sesi girdikleri ve buradan d ıssız olduğu şluk manasına olan To” lan ismini ere araziye e v hayattan bıkarak nihayc refaha kavuşm; larda kâin dah: müsait araziye ilerliyerek a muh telif hükümetler kurdukları ve bu hükü metlerden en mühimmine (ULA ) mar verdiklerini beyan etmektedirler. (S.83.C. ük için uza TAKCHİGUELESlerin kitapları da ec dal ia engin denizleri geçtikten garpta (TULAN) nammı yeri kıtay ni ve buralarda nüfusları pe ziyade artması üzerine de ba lundukla araziyi oradan ipi işgal ettiklerini beya etmekte: emi v CER sonr Senel ül e kendilerine yabanc olan m abiyle Saki a eler neticesinde bu muhacirlerin ilk terek dillerinde epeyce Biri husul gelmiş ve bu da biribirlerinden ayrılmalı rmâ sebep olmuştur. önle be ge a ie şu fıkrada iyzah ediliyor: Soğul. önce mü; aki olan doğ EE e İsüalarin sr şmağa mü wiffak olardaymen: >yanlirmdın: bildeti ayr kendi kabileleri arasa gir vakit bu nasıl şey? Acaba yolum ir (TULAN aynı dili ko iz > lr hep bi kil inaltkg saa asi tari ihi ananele re cdi çer k ve ö bir millete men ört kardeşin güya dan çıktıklarını ve bunların havalisiyle Guatemal erazisini taksim se ei B dört kardeşin — (guic mukadde kitabımda. zikri geçen Çuitzi Balam - Agap, Mahukatal, İki - Balan" namlarındaki şahıslar olması kabı: edilebi- ( 2). kehanet üzerin gi akalenin birincisi 23 hazira C ve ii i 24 haziran tarihli sayılarımız lale kara Acentesi MIHGI OĞLU HALİL NAĞI —ANKARA— ———