maa İN a A jeti “azozn yatuytps S1p91 9pJ9JSYT “pJeA ep zıtuıgeyiş ynueul TH! U9p9syeg uspulmajmnsn *'yue) EySEG uopajeyeti ng *u113999p9 seu19) EYEp 114 3u1sajeyei 1g UEABİ OJEYYIP ULPpJEjiğ YON 305119 '1stAep ses 3p uru9Jeyeui 131139 9U1y9 -193 URPp,plejld 'N Uog tay yenmN *1op9 31dso) TuLrepanplo eyyeLusıpe3 04opej1si U1)0) -uwu 19y un3ng uepunzşnu 1()91pnş Uye) OpuTUlYJ? ULUIYSE UEJECA A ulumoggeynu 794ınıuı 949goje1 'yozapa moni BJEZBU Te) -you 1g 1üesul 3A yumu “)9J199NLU YO3 nu “EpuLyşey nesiup9ı yıue),, 4g uesyJ 1S19)J Be49H 941ıgza, 34 urgel, MOJEYSA JEBiN ep m la tenkit rüzgârları önünde nihayet yıkılır. Bu- nunla beraber, garp ve şark âleminde haya- Ti vakıalardan veya hayali vakralarla karışık hakiki vakıalardan terkip edilerek inşa olun- muş tarihi binalardan bazılarının hâlâ yıkıl- mamış olduğunu bugün bile görmekteyiz. .Bir iki misal ile bu umumi ve mücerret sözlerimi izaha çalışacağım. Benim kadar ih- tiyar değillerse bile, bira zyaşlı olan mual - lim arkadaşlarıma hitap ediyorum: Rüştiye, idadiye ve darülmuallimin mekteplerinde okurken “Kurunu ulâ,, ve “Ezminei kablet - tarihiye,, hakkında size neler öğretmişler- dir? Mezopotamyada ilk imparatorlukları teşkil edenlerden, Asurilerin muhteşem, ci- tırlarsınız. İyi bilmiyorum, e Nehi- rudun İbrahimi ateşe atmasını, ateşin İbra- amma yazmasından Bu masalların hepsi Ahdıatik'ten alınmış ve bi- rer mavaka' Di sz me He- - BE TueWez Rak 18179 gyre21 uireje -yea “di&ejess oyınsTeso1 119 Eyiyevi ypun$ “gejeryeA Ueuejdo) aJ)10jUaJ SA Jilyej ULreJ 2A uRIIpJiĞeJu2 'Ueıynpunyo TejZEYONN “1119303 Tulloj -Teurıyı youujıgdoğnp 24eyey Jepey 9U 'Umejij -BdrJAy uejo Sıuyo 9pej1)sI UEpULEJeğuANU ul5 “ıyısızep repunznyjela) uLlojey ng ezuos “ynrdn3 yeyyeumyo Tumayyrey uğ *ınığnumujo 2 “TppT URlrsnul 131779 Jngeyo1 Eung 9MEYEEY utueymey 99U1İ DA n3upjo mpeyeg - - m3e$ - nyo epulejz12) UNOJOJN “EJOJA 2JUOS 339) eg 1sı yıse ununzozezedun UnlJ - YALI, UBU gı9AA9 Uepuyeıe) ewe utunmg epu!s - Bun£ıpj ep n,unH “urpzojsıuns iLe) 9191 -ns O 9A znyjJeJ9) 94Ip NA n,L, Op TUJSUMJON #ang, “1oyyyurğ “1£ejop uap19Jd909 1Z2g ENSE 3A s9ue1y “puejyosınadj 19ğ2190 ejy2ujo Isgueli. Uo4£enui UaJouyay ng “14 Jojârun al — 19 — Zının toprak denilen kabuğu Kazrla, kazıla, 7 bin, 8 bin deği il, daha pek çok .bin seneler yer yüzünde mevcut demekti! Ahdıatikin hikâyeleri, bu maddi deliller önünde artık ayakta duarmadı. Ahdrıatikin mevsuk ve mukaddes olduğu- inat ve ısrar etmiyerek, bazı tefsirlere kal - kışmak zaruretini duydular. Orta kurundan misal aldığım, şecerei âli “Osman ile Münşeatı Feridundaki menşur ve mektupların uydurma ve sahte olduğu kat'i bir surette ispat edildi. Bu vakralardan bir şey, bilhassa hatırı- mızda kalmalıdir: Hakiki ve şeni olmıyan vakraların da, birer mavaka' (fait) gibi ta- rihe girmiş ve uzun müddet tarihte yaşamış olmaları vakidir. İleride göreceğiz ki şu ve- ya bu tesirlerle bazıları hâlâ muhafaza edil- mektedir. i Arkadaşlar! Biirsiniz ki vaktalar, bi- zim ötedenberi, Almanların Oo kaynak (memba — Ouelle) ve fransızların vesikalar “zeurejnyanıy BÂL1S9 U3P, “uye yeLuğıpe euyedsi UlUtAep 119 uojfnu -nSnp U9pJ9AA9 9Jı 9423 ng E43A n$ “U9ylap9 Tew4r Yezid 1&eley 41S9 “evrmpyop epiel -Snyng (Jm1AnUM) 1spey uezeg 2119J9S94EY “nu eyepegunysi “ollojo9ounSnp pınueLu “L1ej 24ryıy 24 Töjeu 2ruos zoppnul ng uepunruyna “LrejeryeA Wmjey zuun3nplo Jiyes E43A J1ej U1ZTUIpU9Y “UlöI yeLiejue nun3ğnpjo Thyânur zepej 9u. unung "Ipunzel yevuyeğe4 Igı3 n3 ez çi katten ne kadar uzak olduğunu görünüz? muştur. İbranilerin maddi kudretlerine, Süley- şöyle bir göz gezdirmek kâfi idi. Fakat sko - lastik zihniyet, tarihi, haritadan takip et- mek lüzumunu hiç hatırlamamıştı. Coğraf - - olduğumu gön terdi.. ğ , Hele hilkati Adem ve hilkati kâinat me - 1949 Zeng epuıseze 119J9u95 6261 91! #261. *anj$snuyjo 1519p ani 1g 1fep4ej ozojnonsn olduegmi younso ruma.ms y41gye) UluLloymsn yut) ep UEJETE) 1331p “ıgı3 ığıpelek edluleşıny uzprejeti -mp4n ng tuajorAop Şii Ululylrej yut -So ueyjelej 110 “Jojojeyeui ng u4og Ulun -NI “39 yedsi nun$npjo (Jajjtayode) 19j498 »)yes inuyjnınpAn oJ4ıyo.ms Teynul ueprejdn? yeti u9jıpe 4297 EpUISEJE 119J11Ur9 BA JEPUN -ny yanı, 1zeg 34 1J30 ojı ulyyoejy ueyms tup -uL19j9U9S 1261 - 8161 ur “ISENULMALI TUOLUNI di az e İğ rında birdenbire peyda olup parlıyan Yu - nan medeniyetini, bir Yunan mucizesini nak letmemiş olmaları asla muhtemel değildir. İşte bu Zeus'un başından tamamen müceh - hez doğan Athenâ gibi tabiatın . böğründen ru mederiyet neşrettiği, Anadolunun mede- ni hayatı, Yunan harsı sayesinde başladığı hikâye olunuyordu. Tarih derslerinizde Akdenizin şark sahili- yalnız âdem oğullarına değil, mahiyetlerini anlıyamadığım bir takım mahlükata da hük- meden harikulâde bir kudrette tasavvur et- miştim. Hele İbrani tarihinin ilk devirleri “Enbiyayı Beni İsrailin,, hayatı, benim na - zarımda bütün beşeriyeti Çinliler, Hintliler