Ren& Marchand, türk romanı hakkında ne diyor? m e Türk romanının, cihan yeri işgal edebilmesi ve b inkişafında kendisinden yabilmesi için, kendi milli içini görmesi şarttır. edebiyatında hakkı olan eynelmilel medeniyetin beklediğimiz rolü oynı- ve içtimai hayatımızın Düşünceler: Şehrimizin Güzelliği. . Yepyeni devletimiz için yepyeni bir ”merkez,, kurduk: Ankara Bu yi şehir, gittikçe isi etmektedir İlk a bulunan bir gocuk kavu: şkalaşmış buluyorlar: ia elsi ve seyir içide bir şehir.. .. Rene March- and, üç sene bd ERE - thai ik ziyaret ve dört duvarı içinde musdel halline çalı; ibi, tamamile mücerret bir âlem İçinde, ancak kaidele, nı“Le röveil dtune race,, atlı s3 rinde tesbit bei ee liz lam edileni anladım. Bezleri sanatile, doğ-| Bu şehirde çok orijinal, çok gü- zel binaların yanında, çok çirkin ve İçok zevksiz binalar da var. Şehri- mizin umumi miymarisi hala bir po altına Bilhassa hususi gene Ankara'da Kendisinden ap İsme elemi İm eş en yazmasmı de ica ettik. gok dik. “ağ ak mütalealarını in “Bu e daima müda- ettiğimiz fikirlerin bir ecne- ir tarafından da teyit edildiğini görmekle memnunuz. 1910 da Yasnaja Polian'deki in- > Leon Tolstoi'u ziyaret etmiştim. Bu ölmez rus ye sanat ve edebiyat hakkında ken, bana ri şu selale söy- Temişti ”Musikiye, < edebiyata, resme ait herhangi bir ese- rin hakiki sanat kiymetini bilmek istediği, ri okuturum ve tabloyu gös- rim. Ve çehrelerinin dinlerken ii > yağ ir u gi ci Eserlerinin bütün insani sapla medyun Düşünmedim fazla. it binalarda — ek-| arasi üzere — bir zevk anarşisi Bir Şark hikâyesi. , Yunus Nüzhet, -4- İstanbul'u bugün gezdim biraz; yüb'e uğradım, kılınıyorken na- maz: Baktım camdan. Ürperdi damarlarımda çocuklu. dan kalan Bir damla kan.. "Bugün hem Öyle perişan ki; * Bugün ben, ben değilim sanki. İstanbul sokakları, İstanbul so- kak Bazı gün bazılarınızdan tek adam geçmediği vakit mi? Daha gün batarken ür e doğlarin biribi- Muhakemem |” ları!lO Döndüm döndüm birçok duvarlar, bahçeler, evler arasından geçtim; Birkaç yangın yarasından geçtim., uzakta!» Ah ne doğru bir si açtı bana İs- Ey İstanbul makale Ey sessiz, Mühendissiz İstanbul sokakları! Ne von bilmem ki bu yaz İsti ruh Cazbant, Duy, seyfiye, İstemiyo: ea vii ii yer istiyorum kij Bazan aa kii Galiba bir köydür istedi; öyler ne ön elen erlerdir. ki gay: tan gelen ha-| hakimdir. ği vaki mi?) i Bir şehrin umumi Sizde 3 Möylzr ne i güzelliği âmme hizmetle: i sizdi 5 > > e ya S — > - i il iti - am ri e istidat, artistik |rindendir. Bu giye mutlak sir miş bir yolcunun sal Ko bir eser yaratmağa kâfi gelmez.|retle emi me 7 mi Ea niye ve omnşumuz Biyel Beyi He bir oğlu Hakiki sanat eserleri, içtimai ve| gulelim üzel ALMAM: o Hiğini ve e > Bani asi a İstanbul s0- ileri ie pıyor üni DE Siyasette. olduğu gibi, sanatte| ii ii inşasma tiyen mü-|.. pi 3 ii e pi YG ei mi hi e lidir. Çünkü her bi- Sizde dünyada gezer gibi gezilir: ğer als else dayanır. Hakikatte |52 inşa eden, ayni zamanda şehrin Sizde yürüdükçe gö , Dolmazdı ma bu üş beyneni güzelliği üzerinde müsbet veya j satırlık yer* ei ei nn ei ez menfi müessir kl adır. Biz sie gi aba gibi işiri. kıymet ki sağa eler velev. Mukadder Li SENi et ehemmiyetsiz mahalli hâ. Şehir plânı, gre yoları ve Gibi sizde de meçhul| Bu adam — diselerde ve tiplerde hakikaten) meydanların istikamet yiye işli- gas dl “ebedi ve insani,, olanı ifade ede-| ğine inhisar etmez. anda, ieineal iallağı < Taianböl s0 EH yaşında, bilmiş olan eserlerdir. ve go ve ai e dü- kakları!| Sarık yok ama başda, Di ün sizi: daldım bir fal Ruhunda var kocaman ye , her inşa edilecek) (—“ te Kendimiz: Bi 5 binanın Mini bir il Eh ağ ir sark) ndan, i zamanda ii > — güzelliği inle da tetkik e-Jancak heyecansız ve manasız bir gün onu arasam İğ melidir. kopyanın güzelliğini verebilir. ezmem bir sürü Fahlik eldir hatalı olan olan) (Eğer, bilâkis bize, memleketi- Mu gi günün beş vaktinden n birini Da a; ai izin insani ile gelirlerse, türk intihap ederek Evine giderek edilmiyorsa, estetik cephesinden çirkin olan binaların da inşasına müsaade edilmemelidir. iyeleri ta çok vasi salahiyetlerle mücehezdir ler. evlet ve erkezin yebiliği nisbetinde ”gü- << olmasma,, titremeliyiz. Yahut ta hiç sanat değildir. türk Çünkü sanat, ya beynelmileldir. Eğer kendi şahsi ve ferdi hislerini, lisanımız- da mükemmeliyetle bile söylese, gene bizim üzerimizde bırakacağı tesir zaif olacaktır. eş milletini izin umumi ve Fransız dostumuz: 6 hand Türk romanının inkişafını bü- yük bir alâka ile takip ediyorum. alıp Kadrinin Södom ve go- erimi yatı- beklediğimiz rolü için kendi milli ve içtimai ha ö rma — garip DAİSOR ta Halbuki, insani hususi, iyetlerini ği akde - Bo oğazi. içi âleminde büyük bir istikbal açıla Bi Bilir. Bulurum onu desinin soluk dalir seccadesi Komşum bugün düğün yapıy. demi iel Fakat bu düğünden kastım dua ; Bir dua düğünü! Komşum bu, yadediyor Biğieaben a geldiği gü. ü. IğI Komşumun oğlu işte böyle geldi inyayal Sormadan anladım bu ingile se” bebini, I 1 k ğ k Şöyle baktım. b nÜteessir bu müş Gülerek bir şiir yazdım. vetleri, bizim mizin, ekseriyet . düşmüş ol dukları hataya, yani evelden e kalmağa m: ahıkm. olan, “sanat İ ve benim için bu gün, — zaman- 'dan fazla en mükemme; sanat- Bu suretle memlektimin kapılarım lek romana açarak, yi ora , de etmişti — onun bütün ki ne o zaman hakkile nüfuz ra miştim. e çalıştım. Bu itibarla, zi ya-) i. |bancı ve eski şekillerin adli” kurtaran büy > Jâtin harfi ink JE. gösterme- dı için örm ar taklit hatasına inler, lhassa ieinla, era ve saadetleri: ından sonri ilsinler. IŞ pi . Fakat, gittikçe bu hakikat bana bütün şaşaasile göründü. Bu haki- |biline imanımı, gayet açık ve Se bir muhabbetle, söyliyebiliri türk Fakat si m an Bolme hakkı olan yeri m katin ışığında, hodgâm ve hatı cemiyete muhalif ezen hayatın üstüne ağa, çıkm hay. tecelliletile kendilerini alakadar kil Mi genç kuvvet- ll Beymen sanat sahasım münhasıran ve zahiri bir Me çan isterler- kalıp olmak ta: sy tırla; nelmilel sanati teşkil e- —İzevk alırız. e urada da Tolsoi,un e ilerledikçe derinliğini da- hafa; Ve ei iğim bir sözünü ha- olsi bir gün kendisine dün- yanın lee make gelen bir a- *Ne garip, bana o kadar ei gelen Şu u Hindli- mektubu, eli ve Rusça olduğu hal- de anlamadığım bir lisan- Ja yazılmı; enziyen bu mektuptan ziyade nİedebilmesi ve beynelmil: niyetin izkişafında kendisinden ürerler ve bütün istidatla; lay mektubu okuduktan sonra de- v ii ki; Yazdığım şiiri bir muska yaptım. Bebeğin boynuna taktım! ”Muskanın sureti, Heryanı bahri muhit sayısız adalar var$ Oraya yad ellerden ne gelen var ne giden! Yalnız ki boşluklarda akıyor ili orlari akit vakit yolcusuz ateş renkli bir tren Bu adalar hepsi de ayrı e mapa Eyy suçsuz gelen adam sen de ümidini kes Buraya günah yapmak için sokarlar bizil,, dah. kalbime yakın ve anlayışlı görünüyor..,, * . (Devam edecek)