Sanat, sanat Bu nazariyenin memlekcümi zde evver” in ”halk,, la ve "cemiyet, için değildir! ziyade atı İn emma: ile devir, “mün az olduğu devirdir: Abdülha mit devri.! “Sanat sanat içindir. yesi züppe, kuvi me rasyei mütereddi ve tesi i gibi kendi içi: a yek bir sınıfın ma- lıdır. Bu sınıfa ıp insanlar için- erine sanat değil, za şey Em i içindir: Dünya bile onlar ik için döner! HAKİMİYETİ MİLLİYE Bir lise talebesi ne diyor Bir lise talebesi imzalı bir mektup aldık. Aynen neşredi- bu ideolijinin Mela ZI. “sanat sanat İrini .. diyen sa- matkârlar ne kastediy: “Ben, fem ne zam nın, ne de mekânm tesiri altın-| “ da kalan bir hlük deği. !Ben, nasılsa, cemiyet i- çinde yasıyorum. Fakat es lerim, cemiy. dışındadır. “Merih, te de yasasaydım, e I yari kendim i mim ii yaşıyan bir ey endim için yasıyan bir vali- mz > ariyenin doğruluğuna Bu inananlar. “sakın bu sözlere isyan etmesini: Haşa! Bi iz, hiç bir vakit, böyle — iddiada Aezmeyzi demesin- “ vakit, bütün nazariyeleri b yıkılır. nasıl olur da en kalmadı. yalmız: “sanat, sanat mi? cesameti karşısında Fakat bu nazariye bir vakiadır. ginizer - mi Tekir; Abdülhamit Vi | geçirerek A Modern şehir m Bu “hayat,, 1 ve “ce-| yoru: aa i odalarının dört mari işi , (Güzel 'sazadar nü ki ni Tarihi, mimari şekillerini, ist inat ne sığdırmağa yeltenen görgüsü: ağlak seed lemerkn "ç tecrit ederek bugünün maksatla ve hodbin tata kârıdır. ele alli m yazı olar abestir. Bu sanatkârlar, —tıpkı ev. yazı bütün bir gençliğin dü- ini iy leri arşmdaki ki yollan baş. yim tercüman olduğu| için lam vasıtalardır. a dünya; r yerim bilmi- isin, şeyden evel, size mile yeni yen, cemiyet ii ve di Ikla bütün mü- sekli söylemek iste- ğ yn — e nkazlarıa öğ. nasebetleri bir *tek,, yolu ğun olmak üzere, yepyeni inhisar eden insanlar gibi— geniş a AA dili m Türk miymari doğ Sür a E geniş cemiyet bö. eminiz vaziyeti, Kİ O Buyenimiymari, eski miyma- acıklıd inin taban, zıddıdır. er Bir öy ir kapalı kalmış e çoğumuz, herhangi bir eseri ski mi: , Pr i 1 1 sekili ol e ii Bu nazari Mi rrienin memleketimiz- de en ii revaç bulduğu u devir, a ve ",cemi. vi sının az olduğu) 747 ei esilerine telin edeceğim! nat zariyesi, hiç dilini bimiyökire Mekteplerimiz bize iliyeti vermiyor. Bu- lerini araştır: temasa gelmemize le yoktur. Y: lin sanatkârı ni cemiyete dört açmayı öğrenme- Hidir. Kendisi, man bile, ini görmek istediği Bugün, kenidisini (o terennüm ir, üzerimi Mn vi. inen bir dei “sanat, sanat içindir.,, nazariye- b Ee ie ettiği gün, ei . ün iyı ve e zu e eyi imi Çünkü, bu e hi, is- iyadir? Bugünkü sanatımız —ekseriyet| pi üzere— “maderzat,, , “anadan doğ- ma,, sanatkârların Sühetili Halbuki, biz İett istidatla-| rın sanatına teşi Cemiyete sz bilen sa- a-)natkâr, ancak kültürlü bir sana ir. Sadece "İrtri edilmi, lar, vakit, bu mazariyenin kovuğuna sığınmak is- teme ““*dir. kâr : bu sahada yayakalır!, V.N. nm ç Bu toprağın malısın sen. — Meslektaşlarıma — Caniyla, başiyla Mezara taş olacak ri en sert taşiyla karları! Hayata can katarsın Kiler damarları “. böyle ansızın eritemez seni bekler r kaç, ister mi Bi senin kara kömürün. boş yere ee Ne çıkar diş pla 7 me rm ve kahbe felektei Kazman, n, onun göğsüne h ”Fani kubbede baki bir sek aş doğruysa m bir sapan 2 sada sesin o mii Derler ve bu çekiç Bu sıra ermemişti Sali 2 kimsemip” Çekicin Sür olupta hilkati Ondan bazı ye işi Çeki ici, Başına her fırsatta kakmalı Müstahak ma ”Dünya,, e ğe deler o, insan .- deşik cimcik onun da her ye celiyor, ig geliyor. in ma a derinden bim Taşlar serilerini erirken etleri si Tak! Tak! denilen eski kaltek!... e > âri, gözleri. |edebiliyo cemiyetin ea rmeğe Tİ deği-|m lim. Bu, maalesef, bir hakikattir. makla beraber, bilhassa dini bir mahi; odern şehi mi müstal tadır. Ve hiç bir vakit bir neticesidi dei üslup doğar. r imarisi, ettikleri içtimai rdan rı için, gelişi güzel kullanmak & süsler mimari eksik liklerin boşluklarını doldurmak ir. Bunların ahenğin- ne i adesidir vE geri mia * , birinci derecede 'şekli,, gelen “Kül, e tabi- idir ve onun muhassalasıdır. Yeni bir Taaliyete eni Şi ii -İmeli en nihayet nu. En nihayet > i, mi i, yalnrz kendi dahilinde, bizim, , den evel © şe aruretlerden anlı idr ki, miymari, ya beynelmilel Zeliş En ğ sanat, | çıkmıştır. Bu , yeni miy-| icine ve kendi unsur dayana- ilim adamlarının eserlerile vari, tari i yanmda bilir. «Bir Zener yaslan nie en kil yer tutmak-|ancak vuz; maksada ak ri temin v edebilir. bunun bir bn rak b san mekân ez halktan a iz — e 79 li temadisi, bir inkişafı olarak izah;ler. ve köksüz bir mahluk “sa ; | edilemez. NE ür Kp la bağa ME, iğ v. day Tarihi miymari şekillerini, is- demi bir tay: yyare, bir köpe > içimi. A riyetinde kalıyor. Ne yeni tinat ettikleri içtimai şartlar: dan m inşa e eden mühendis s gibi, miymar Şi Ee ne de mecmuaları takip ayni rasyo- Bu şerait dahilinde, şüphesiz | ki, sizin Tatediğiniz “kültürlü genç- er öğ- için, gelişi güzel, kullanmak abes-in. tir. Modern şehir miymarisi, yı şekilleri ve yeni kanunlarile ye) miymari. aridir. Bu günü ün ik- Ne, yapmalı? Ya gençlere Hisez)ni tısadi UŞtUr ni miymar, ülvasraliktan Eren lerde bi 7 Bir sie. öğretmeli; yalm ta er, her pen san doğrudan oğepinine k va bir tarzda genis bir terceme faaliyetine girişmeli. Bain ise Birisi o vakit gençlik hakikataı biz “çorak tarla,, kalrmağa mahkümdur.,, Bu bir ifadesidir. Bir kütüphanemi miz yek. disa, bilmiyen gençler kültür aki e ai id. rar. mekten korkmıyalı m. Onun acı li Maddenin ektup bir ihtiyacın canlı) kân — aşa bir yea — yo; hakikati açıkça itiraf et-| alm: yaşama Şeklinin Bi tadesidir? se m ferdi ii objektif ve kol Miynsi mizin içinde yarat- maktır. hissidir. ii » öüğektirleştiri ile me , fikre göre biçim a Minderi in göre şekil Si ek ması demek, ayni e fi maddeni: in kanumlarma göre ge Bu iki un: maddeni bir tek şeki- 7 ilâcını da o & WE çabuk cağırmz. a şüphemi ve Biktim, id belaşacsinden miymari eseri doğar. nç , yapılacak | iki şey, vardır. i ya nu, hem bu- nu mili piek akal eser bii etmek|â BİZ. —M eki mame lisan tedrisa- ki mi zam: an mımızda mektep- m alin Sel bes isi imi acemee, tirir. arasmdaki! müvazene e eserin mükem- tayin e a seni sim ve saire emi deri lersi şükür bi emelidir. Bu- için nesi ie derece mu- alimyok dü meden haric: ünkü bu bir BE e pe Bir ir ilya. Ne albu! an| mai, Bir e-| de elinin Miymari, diğer -sanatlardan| te iyadı bağlıdır. ö -İca; Ni bir anl te- si gibi telakki Kene -| sat iile pre 1 düşünüş, katiyet ve Es. ,İlikle hareket etme lidir. Her sanat şubesi gibi, miymari altında ilen lunan vasıtaları eyice bilmelidir ve yuvarlaklar, lar, ihram. esas Dört köşeler üstüvaneler if ğini Tar ve mahrır miymarinin şekil İmei peşi eder. Miymar, ekimi, ışık ve gölge oyunlarile temin eder. Bir mi eserinin ağırlığ veya ha- fifliği, satıhlarındaki sığın Min tesirlerine tabidir. Ee ğı eseri, am: miymarinin e drkları, ve lüzumsuz ii den kurtarabilir. süsler, miymari eksi iklerin boş- devrin "sanat Ta aile olan vasıflar, slup ar ve teknik sartların. Türk T. T. Şirketi Ankara centeliğinden: Ruhsatsız radyo makinesi kül. lardır. ediş Hilberselmer'in "Büyük şe- ,, adir eserinden hulâsatan KİRALIK OTEL, Çankırı caddesinde Fevzi Paşa ma- allesinde kâin merkez e otelinin on beş eylülde hitam bulmuştur. mobilyesile talip bulunan Jiyiz. — aa i zamanda — ve sİS- says beda yat faali. |ti da kanunu mahsus mucibince taki- De ı kanuniyeye tevessül edilecek- otel müdürü İsmail Beye müracaat et- meleri ilan olunur. 3—282 2 li İ ii ge başl Balkan planla il Mei eşini mesi almıyanların derhal müraca- atle ruhsatname almaları ve evel- şii sanat, ilim ve fi atına zim kada KE PüDakE Kilis bir mi yoktur. Artık bu boşluğun doldurulma- si piddanbi v eri bulanların abonelerini inse zl meleri beyan ve ilan olun : Şehremaneti TÜRK TİYATROSUNDA, 20 eylül cw--rtesi akşamı. 'LÂLE DEVRİ. “ “Tarihi piyes —3 — perde 3—312 1691) 1—309.