Bir Şehirde Heykellerin Yeri Nereleri Olmalı? Büyük Gazinin Türk heykel nereye konur? Bir ür veya abide için en sip yer neresidir? İşte şehirciliğin e- he: eN ie EN noktalar- dan biri de bude kurunu vusta minde o vaktin san'a.kâr ve mi; ni bunu biz: den iyi biliyorlardı. u eski binleri tetkik edince e görüyoruz ki heykeller ve abideler son bir! asır zarfındaki mey ve avlıların tam ortasına tasından geri heykel koymak i için, yoksi a bile - bir ocağı önündeki heykeli. ü, ini gö: ü: ir misal. ticelerden: daha san'atkârane eser- ler vücuda getiriyor. ordu. Hakimiyeti Milliye NAFİA VEKİLLİĞİ... BİNASININ. Teşriu eve PROJESİ. ine Kesimi h bi şaheserdir, Iki imektej idir. YT Mim un — ei e garip bir ei eceklenir dal otel in projesini yapmış ol dizi Nafia en e inat ayelerini a! Vekâleti binasını zieteğ vakit meşhur ur birr rın böy- ; e Iran uzun parç r köprüyü Haa e Merkez k dı i ğe kip eden çıkmalar mütemadi biri in tesirini yapar. 1 ası olmak ve her evil mazrufunu ve bir diledi denildiği vaki it insan Nafıa işleri ile uğraşan den çehresi b Jazımgeldiğini lar. t derhal insana kapı mr ” tarafa doğru çıkan kule ve kerliğe ait ei hatırlatan bir e yi ha izdir nılan şey o eserin ne maksatla ya- pıldığını ve neye yaradı; A Kİ ın. İrir bir çehresi olmak v bir Bak gibi bir fikri terk si e imiş düşünen! olur! ve Büyük E Erkânı Harbiye e yı göstermiştir. idir. (Holzmeister) Ee İtinalarda bunu daima temi Ma olmuş | ve üstattır. ir t Uur. şi hey kel, ais çeşme gibi san'at e! li erini mey- danlarm ortalarına ve geçit yerle- kö- n |seye yan taraflara inşa ederlerdi. o vakitlerin bir san'at an'anesi ur şehir mimarı (Camillo Sitte) ki çocuklara li edi- ibi /ni niz, onlarda ka ykel yap- tıkları vakit sie ve tabii bir Ni 5 Sml san'at hissile tıpkı eski mimarlar gibi bu heykeli yan türüt ya- -| parlar. İstanbul'daki Ayasofya çi ınlamak i için eski eser- Si karı; e dikkat nca ki bu İyük Erkâni Harbiye binası Ani LE Floransa, (sinyora) meydanındaki heykeller. inizi Ve Altı Köşeli Taksimat Sistemine Dair. Ötedenberi ii in tanzimin. de dama gibi yekdiğerini amüden kateden kai ve m ifrazları nizm mütehassısları ark a şekil taksimatı terketmi er. Bu- ni ina arsalarını muntazam yap- başka bir Tipe olmadı danlara birer heykel yaratırlar. Şe- edelim. Mesela kadim Mısrilerin ma- mi Mi desi yapacak vaziyette konulmuştur. hir ti tanzi imi bir mühendi: slik i şi o olduğu anlaşıldığı şu yakın Zza- anlardanberi bu nazariye iflas et- Tat Eski şehirler niçin güze idi? Iş- "at an'aneleri- ekinler To elini orta- sını daima boş ve serbest pa lardı. Hatta deri lerdi ki: mey- danın ortası hee değil gla- diyatörlere mahsi Meşhur mimar ve res: “Mi- el hü yaptığı eyi ie Ba onların yerile de meşgul Rİ o heykeli nereye ka ki bi edil tesiri azami olsun? Sonraları şehirler mühendisle- rin perkel ve künyeleri altında te- geri başlayınca» san'at mesaili yerine hendese mesaili kaim . ol- pi İşti un neticesi olarak ai keler kemdileriie birer san'at kii değil hendese mevkii buldular | io en irelerin murabbaların müseddes veya kmiistatillerin mer- kezleri idi. me mea hendese ile garı mukayyet olan ibda. kabili- yele herhalde fennin hesap ve “ İgüzel bir şehri -|(Mikel Anj) David he işi var- ki nulmuştur. Bu heykel ya âbideyi bir binanın önle vi a ya kapısı önüne koymak, hi iç Sip “İbir yen yi Floransa edi! da geniş bir eya rekzedi iştir. B a yapılan arın- n keni ın mm ti onun tesirinden müteessir olmak | 2 fırsatı her zarnan kabil sima e te bal sebeple Taksim mey: ,ki al par ve tesirini azaltır. San'at itibarile Teala) nm en olan Floransa'da tı u heyi az Mikel ni b Mi Dir et > susta > diy. Heyl kelin & bir taki arkasında tarafta araba tinden (fazla Rİ ilan ege istasyonu, bir. piyas. .-İyolu ve etrafta bir sürü sey, mi idiylerinde teşekkül edecek hiç sl ie syon. ba bahalli intihap di ierindesi kaybederler. keli 2 za Ve e kahimeyığ da öyle kenara arıyoru: Mikel albuki Ani j bu mevkii düşünerek ve bile- gs int tihap etmi siri kat'iyen yap 2 yanına yaln bu he yke- oradaki ins Bu gibi e den şehir mimarları kardıkları netice ise rnein iyi tesir Tesk ya doğardı ki eydanın ortasında e uzaktan bain akla husule gele- mezdi. Heykelin arkasına bir ze- min teşkil eden binanın yontma taşları ise heykelin vücudundaki şekiller ve leşi rise Ea muhit ve çerçeve yapmakta şekli tebarüz e kte idi. Bu .— bilahare oradan. ei S düşüldüğüni mesela bir adenin rindeki leri koymak için behem meydanlar veya did ii eler liçi işti -İden la lke Karlie çil Iraba yollarını is e Biz ii bi ski male tetkik e-| - bugün ek ler Bre ve mi S i VİYANA'L e onlara yer| i hususi hazırlamaktır. Yani heykeli mey -İ Yazi Be ii il meydanı heykel i için' ,fesi ariyor. Almanca ve İngilizce yapmı laz iz. “E mü Avrupa şehir-. a ayi a maatte- şehirle- İstanbul Ee heykele rin yerleri e rile b etmi: mihveri ü Z€- heykelin veya âbidenin zel yaklaşıp di 4 k ve -Olam kaale, bir mak ire tramvay ve Mrbalarn hal ceği gayet geni; idenin de böyle orta: Gg — "sını itiraz etmiş ve bunu kenara al-| hı gürül- sümen uzaklaştırarak ona ba- - İlkan daha huzur ve vecit ie görülmemekte, deniz hasıl etmek çarelerini düşün- erin. müştür. Bunun için heykeli yı oynatmaksızın tramvay ve a uzakla: tırma. ve "rey ykel yalnız lez zemin olacak p- mal k hususunu teklif et etmiştir. e Şimdi Yeni şehirde şuai olarak altı köşeli taksimat tercih edil- mektedir. Altı köşeli ni Sis- teminde Hievdanli ve yol ağızları - yerine ekseriya üç birleşmesinden husule geldiği i cihetle vesaiti nakliyenin çarpışma ihtimallerini in denli kânını vermektedir. Altı Sİ sis- temin şayanı tercih olması sebep- kö d vi sistemlerin arasında bulunması- -İdrı.Bu sisteme al arsaları en mü- sait ve sıhhi bir surette in e|bil olmaktadır. Ki nida banizm enstitüsünde bu sistemin ie. tine dair uzunizahat veren enstitü reisi M. (Cauchon) Kir tabir ettiği her altı köşe adayı şimal -ce- e istikametine ee binala- Mk en büyük tesirini m e kendi yerini bulmuş olacaktır. a ZAT LI bir dai Efendiler nezdinde aşçı vazi- ürkçe ve > pa lanlar olunur. b. “ng - “Wiene rin aus sehr guten İsta tüchtig im Haushalt si » ,Steli KAN neta in Seal İlosen Hikah Sehe e Als unter P.S.a.T. göre tertip olunmuştı üneş te- n ettiğini ve bu e taksima- tın arsa itibarile dört köşe taksi- mattan Mey 10 daha tai oldu- kara? nın e imar plânında- iliak kısımlar bu nazariyeye tur, Davet. Maarif hi inden 0-929 tarihinde İla im- Tevfik, Zekeriya, Mehmet Nedim vi sinema uzmanla ıp azn Beyler Zat. İşleri Müdürlüğüne müracaatleri, 2-5508