İRONİ ANUN ven Ee AM POSTASI ve Meşrişat Müdürü hakkı tarın © ver Vakıt matbaası f p Maerikarın ödünç “ Verme kararı “ürkiye ile | müzakere edilmedi B(A.A,) — Vaşing- | MinKta , gazetesi ödünç verme ve kanununun Türkivsye de karsr verilmezden önce ti ile istişare edilmiş rivor, —— 0— « | Fransdan We ieler istiyor! 5 (A.A,) — Rüyter a |, 9 Alman hududunda bulu - b'pi bildiriyor: . inanilir bir kaynaktan Nk “üğine yöre, Peten - Gö - NM Yaşmasınm çsas hatları şun 5 Ne Fransız şimal Afrin ve batı Afrikası, ayrı ayrı üz İl telâkki olunacaktır. he Libya seferi dolaym'le Ak MN Büyaclarının çok #eele bu Üye çimali Afrikada, Alman - filosunun yardımı Ol - MW“ bizzat kendisinin işgal et- iyle, İstediği bütün den 8 üslerini alacaktır, > Batı Afrikası, sarih sütret harz — İspanyol müdafi iş, telâkki olunacak, fakat — İspanyol kuvvetlerine harp malzemesi verilecek de aynı zamanda gizli Ak eri yardımı yapacaktır. Karşılık olmak Üzere, Vişi- iç, Piktar Pransız harp esiri k ak ve işgal musrafları azaltılacaktır. maniye kulübünde güreş i Maniye klübünde yarın rf güresleri yapılacaktır. Me en gürbüz pehlivanlar gi. ve Bak kardeşim, herşey e. | Nde, ne İstersen yap, seni #diyorum, Ben seni kırk i, Ür tanıyorum ve her sa- ina olan muhaböetimi da. af imüş görüyor, istediğini Wiğ.“Ta herkesin emniyeti var, Vüyam) arkadaşına min, Ku gözlerle baktı: (| Yok teşeklir ederim (But Zaten muvaffak'yetimin im sizin gibi candan a çevrilmiş ol. “İN Ben senin arkadasnım. M7 İN Arkadaşlığın heyrelisin! Evet veya hayır. yalnız s8 A #na iyiliğini isterim, izti. Mİ a *kmeden korkarım bunun # Mina bir şey söylemek iste ÜR (Tom Butney) vatkundu, X Vilyam) teşvik etti: ye (Butney) ? Çi ! i | © e, yam) karını iade etsen Ma,tina biran evvel kavuş. , İşt Vilyam) kıpkırmızı ol. İN yer, ! Karrmı yollayamam. i (Vilyam) onun ne W dokunncak, casusluk * Yak için başka adamları Me İND nasıl olsa! we, Butney) ben karımı bak. —N , büna benim hakkım “ imi? a Tabii hakkın var fakat > © Mi > kardeşim, sen bilmez. , ge Bimezsem söyle, sövlemek. m , derdini bana aç vE pe ci İsg Kime aracaksm? İ E lmanva İ siyet meseleleri ve bu. ire; MA BEK — Aksim pottam smmm Hayattan parçalar Fahişeliğin içtimai ve ruhi sebebleri ai) “Bir gün evvel iffetli görünen bir kadını bir gün sonra sürükliyen sebeb nedir? Bir kadına bu gayrimesru cinsi münasebet ticaretinin bütün mesuliyetlerini, bütün tehlike ve hattâ suclarmı, bütün cemiyet aforozlarını kabul ettiren kuvvetli ictimai ve ruhi meyelânlar nelerden ibarettir?... ,, Yazan: DOKTOR RASIM ADASAL Yanık insan tarihinin başlangı , endanberi dünya Üstünde Ve ber yerde dalma ticari kazançlar mak, #edile vücutlarını satan kadınlar, haltâ çocukler ve CİNSİ dalâlet movzubahs olunca erkekler de mevcuttur, Ahliki mahkümiyeti,. İ re, meşru mesenuiyetlere ve dinin sidetli Befretlerine rağmen zina ve fahişelik her zaman rağbete maz, bar oluş ve olmakta bulunan çok eski profesyonel bir meslekür Cennet babçelerinde İlk insan a , vasi Havvaya memnu meyvayı ye. dirmeğe muvaffak olan #eytamı ef, aneler ve dini kitaplar menfur bir yılan şeklinde tasvir ederler, Bir kağmı cüveleri ve sözlerile Sknâ e, dekilen mablükun bu kadarçir. kin ve korkunç bir hayvan olma » sas; lâzrmdır. Bİlâkin Çmemany meyva) mın nçfasetini ve husus yetlerini tesvir ederken duygulu ve edebi bir eda ile konuştuğu ve hoşa giden bir çehre tavrı da takın dığı muhakkaktır, Bu itibarla şey, tan ilk kadının muvacehesinde ik kortizanlığı yapan bir muhabbet tellâl ve sahte meddahıır, Dini itikatlara, cizaneler ve cinsi telâk. Hiler karıştırmak belki doğru bir gey değildir, fakat ne Yapalım ki dinin de çamur bateklikları içinde kabul ettiği insanın bütün meyil, leri ve hırsları beşeri ve hiliridir O halde Havvanm da birçok hirs. lar in bir sembol olarak kabul ettiğimiz (memnü meyvs) sl cin . gayri meşru temayüller için d, varid olamaz mı? Cennetten koğu lacak kadar bir günsh ikliyen v. Ulu Tanrmn gadabmı davet eden Havvanın işlediği memnu meyva , np etli usaresinde ilk kadm zina. sına ait bazı İzler aramalıdır. Jik insanla doğan ve çeğlarca devam edegelen içtimal bir İtiyadın kay, nakları için besit sebeplerden zi, yade onun bekasını tarihin seyri İle beraber uzutan daha esasi; çe mantıki âmiller aramak İcap eder, Beşer tarihi kadar eski ve içti - mal bünyede yer aliş olan fahi, gelik giki bir musjbet için de synt arada düşünmelidir, İzsundan gay ti bütün diğer hayatlar nevilerde erkek ve dişi arasındaki cinsi mü , nesebat, nihayet biyoloj& ve new Yin bekası ve nermasin istihdaf e. Bici bit gayeye matuftur, Tenasü « İi münasebetlerin bir imtiyaz ve #ermaye şeklind; satılması ancak beşer ırkıma mahsus bir itiyat ve kazanç vasmtasıdır, Fahişetiğin safe ları bir sürü hastalıklar, izdivaçlar ölümler ve cinayetlere her gün boşunmakia, halbuki bir taraftan da daha yenileri le dolmaktadır. Bu gayri meşru vo gayri ahlâki tes naslili ticaret Ve sanat yalniz taze et zövlüni satan fahişeyi değil, çok defa belki de ondan ziyade birta . kım mutavassıtları jstifadelendir « mektçâir, Esasen fahişeliğin inti » garınt kolaylaştıran ve teşvik eden esas âmiller arasında muhabbet tellâlları ve randevucuların gay « Tetleri mühim bir vol oynar, Be - Yoğlunun yan sokaklarına Ve gizli randevu ©vlerine birçok iffetli ka « dınları ve kızları düşürerek geceli gündüzlü olarak şehvet satıcılığı Yapan bu muzir insanlar her yer. de, her tabakain derçeç derece ve muhtelif şekillerde icrayı habaset etmektedirler. Faket İshiseliğin €sası ve içtimai mânazt nedir? Bir gün evvel iffetli görünen bir kad NI bir gün Sonra fuhsa sürükleyen Yanda sebep o Kadır basit midir? Birkan. dina bu gayri meşru cinsi münases bet tisaretinin bütün mesuliyetleri Bi, bütün tehlikç ve hallâ suçları- mi, bütün cemiyet amozozlarını kös bul ettiren kuvveliğ içtimni ve ruhi Mmeyilânlar nelerden ibarettir? Bu mazide bu ayk'rı ve nemeşru cinsi ve ticari meyilinda kadınm ruhi malâliyetinin ve tereddisinin rolle. Ti çok yazılmış ve aşağı yukarı her fahişe ruhan malül veya mütered di telâkki edilmiştir, Fakat ilerde bu psikolojik âmlileri incelemekle beraber bu husustaki kanaat ve telâkkide mübalâğı olduğu muhak kaktır, Ansak fahişe kadını da snf bir gehvet meta ve fena hayat masına lüzum yoktur... 28 la ge yeni 6 bir insan onuğa,, tez Halbuki ben seni çok iyi tanıyorum, gen iztırap çekiyor. do ay onu deli gibi sevi, sun, sir Vilvam) ım bası öne doğ. ru düstü, 8e$ © . (Tom Butney) devam etti: — Evet böyle olmasaydı onu bırakır gelirdin, kendikendine zaafını biliyordun ve onun için kendi hayatımı feda ettin, bu deli gibi fenlrk vabtığmı zannet. tiğin vatanıma hizmet icin va. gamava baslağın, Onu sevdiğini biran düsünmemek İcin morfin yanan bir insan gibi kendini teh. ilkeden tehlikeye attın, kendine tekrarlamaktan korkuyor, ondan nefret etiğini kendi kendine inandırmak için çabalayıp du, ruyordun! Fakat on” (Sir Vilyam) kekeledi: — Hiç bir erkeğin bir kadmı Sevemediği bir aşkla onu sev. — Ve seviyorsun, > Vilyam) ın gözleri ateş saçlı; —Odabeni #eviyordu, biri daha beni seviyordu, o yıktı be. Nim yuvami, — (Matmazel Doktort) — Ve intikamımı alacağım. Günkü karım hiç bir kadınm bir erkekten bu derece refret edemi- yeceği kâdar benden nefret edi. yor! Onun eseri, onun dalavere. 8İ, ondan intikam alacağım; — Hepimiz seninle beraberiz (Vilyam), istediğin emri ver! (Sir Vilyam) uzun uzun dazma baktı: — (Butney) deği, kendi, ken, utaniyorum, Öyle zan. herkesi aldatıp kendim için çalıştı , bu hakikati, (Sam Coye) a bile söy. leme lim, bunu bilen bir sen var- — (Vilyam) bunu biliyorum ve sana sövlemekteki maksadım da aşikâr: Senin hareket etmen, deki sebep ne Olürsa olsun, İn. gilterenin senin eibi bir eefe ihti, yacı vardı, Bak sayende ne bö- Mâları atlattık. (Gottlib Vurm. şartlarmın, #rtsad! güçlüklerin ve yahut da umum! mânada bir men» Cant istihdafının basit kurbanı (e * tâlkki edenlere de hak vermek im - kânmzdır, İktısatçı, içtimaiyatçi ve ahlâkıyatgı müdekkik veya mü. telçkkir Biri kendi zaviyesinden ig timai hâdiseleri görmeğe mütemâ. yildir, Bilhassa moralist zinayı çok keskin ve haşin hükümlerle tel'in eden din kitaplarına yakm bir ah« lik aşkı gayreti ile fahişeyi ahlâk» sızlık cürmiyle etiketler ve ölçüsile mahküm eder, Bunun sn3 sebeplerini, iktisadi ve ruhi cephe» lerini pek araştırmaz, cinsi İlcaları, aşk hikâyelerini ve maişet davala, rmt nazarı itibara almaz, İçtimai « yatçı da bağan sırf ctmiyetin bals. larını ve jhmallerini; harp, setulet, tabii veya içlimat buhran gibi fe lxçtleri gözününde bulundurur; fukigenin fert olarak | şahsiyotini pek mütalea etmez, Psikoloğ fa - hişeliğin ef bir nevroz yani rü hi malüliyet olduğumu iddia eder ve bilhassa psikanaliz mektebi cin si sevkitabilerin ve bilümum ruh hastelıklarınm kendi ince metod - Yarile tahlili sırasmda fahişeliğe de önemli bir yer vermiş ve (fahi. Senin rah) nu tenasül daliletler Ye itihiraflar ile birlikte mütales etmiztir. Hakikatte bu kadar eski olan eV #nsanm aile bünyesini şiddetle ald kadar eden bu derece mlihim igtis zoti bir meseleyi daha şümullü bir tarzda mütalen etmek ve fahişeli * #e sukut eden bir kadının ruhu Ki» dar, muhitini ve onda yarattığı saruri hayatı incelemek daha doğ. rudur, Esasen modem ruhiyatn mevzuları dahilinde mütelen etti » di bütün beseri o temayüllerde —rormal ve anormal-— muhitin içtimai ve iktısadi tesirlerini de Y'. re kendi ölçülerile aynı zaviyeden işikik etmekte ve bu suretle daha sarih ve ihatalı bir (psiko.sogyolo fik) etüd meydana çikmış olmakta. dır, Biz de buna sadık kalarak fas bişelik hakkındaki tehlilimizi tere kibi bir tarzda mütalea ediyor ve bütün ömlileri aynı zamanda gözü aünde bulunduruyoruz. ser) (Franz Haber) “Kayzerin gönüllüleri”, Hanedana yapılan,, (Sir Vilyam) sözlinü kesti: — Geldik artık, bunları bir ta- rafa bırtkalım olür mn? — Tabii, Sahilde bir motöre bindiler, tahtelbahirin yanma geldiği za. man icemnuniyetten ağlayacak gibi oldu, “U - 745” tertemiz ol muş, arkasında kocaman bir neferinin tavrma (uyduruluyor. almış, basar basmaz marşını çalmıya başladı, elinde kartalı bir sopayla bir Alman askeri idare ediyordu, Marş bi- ter bitmez. (Sir Vilyam) söze başladı: i — Evvelâ İngiliz olduğumuzu unutmayalım, hen beraber üc de- fa “Hip hip, burraf” haydi bep beraberi 3 — Hip hip hurra! — Bip hip hurma — Hip hip hurra — (Sir Vilyam) neşe içinde yü. zen askerlere muhabbetle baktı: — Evlâtlarım, dedi, çabuk ve bu kadar iyi yapılan vazifeye ne kadar tesekkür etsem azdır. Size bütün bunları niçin yaptığımızı dahn sövlemedim, vaziyet müsa, it olmadı, (Devamı var) Çocuk pertevsizleri — Geneler arasında pehlivanlık me. rakı — Harfendazlık, para ve içki — Meyhane ve ha. Sohbetleri mam — Tophane günü — Şehzadebası carsisının yapıldığı tarih Yazan: Reşad Ekrem KOÇU | Divanların, geçmiş asırlarda Türk tuvalet ve kostümleri bakıma dan zengin birer vesika kaymağı cdduğunu kaydetmiş; on oekiziuci &ğe rın böyük peiri Nedimin divanmdın seçtiğim mısralar ve beyitleri naklederek konuşmuştun, Begiinkü söhbetin mevzuunu da Nedimja birkaç miri ctraftıda toplıyasağın. Divanlar, geçmiz asırların £âet, anane, zevk, fikir ve esnst ha, yatı, siyesi hayatı ve Türkiyenin tarihi topoğrafyası bakımından da mükindir, (ÇUBUK PEXTEVSİZİ: Çubukların tütünleri, bazan pertevsisle yakilrdr; bunu, Ned *ain teşbihinde aydın olarak okuyoruz: > z Görünce sinesinde tâlı mihrt rüyun ah İlim, Bana bir sim pertevsüa ile dilber dühan yaktı, GENCLER ARASINDA G9) HEVESİ, PEHLİVANLIK MERAKT: 1 a : Lâk devrinin gencleri arasında güreş hevesi ve pehlivarlık mes rokt yayılmıztı. mesivelende, bilhessa çayırlarda, soyunurlar, güreşin benli; Küğılhanaı gezintilerinin başhca eğlencelerinden biri de güreşti, Usak olsa nola feğa nakdi conları Seyritmedin mi dlinki fedayi elvanları; Sevk âtesine sen de tutuşdun mu ey Kö Gördün nü din güreş tutusan pohlivanları. HARFTNDAZLIK, PARA VE IÇKİ: Gördüğü güzelleri ve diiberleri ayartmak htsusunda, Wüle devri, nin güzide galri, tâlâkatine gas güvenirdi; fakat: İki üç harf İle peydadır Nedimli yazı aşk Diyen Nedim, talâkatin ve giirin sihirli tesirlerini gösteremediği yamcnlarda, gltınm, i5 gören ve söz kesen olduğumu bilirdi” O tafir dnhteri zerle biraz adıştırdık Atar kapağı aman duymasın peder mider, Bir nevcivanım kendisini âşıkınm kolları arasına birakmasına son ergei de hirabı ği, onu da işret defederdi: $ Sen de bir vakt ola nüşi meyi Bâb eyliyesin , açılasın, Tet'i hicap eyliyesin, $ Sen dolu üç def'nsık çek camı da, sohra Senin Yuslatın muhtacı ibram olsa da mâni değil $ Acdursun güzelim sen dahi sabreyle bira, Şimilicik şerm gülüp meclise peymane gelür. MEYHANE VE HAMAM: Bugün de, meyhaneler, muhakkak ki kasvetli yerlerdir. Ten By. e sanıyorum ki meyhane yaptsmdaki kasvet, asırlardan kalın bir 9. panedir; İşte pair Nedim, iki yüz yıldanberi ayyaşların dilinde dolaşan meğhur beyti ilç, kllsik meyhanenin tarifini yaptuylır; Meyhane mukassi görünür taşradan amma Bir başka ferah, basta tetufet var içinde, Ayyaşların, sabalıleyin, perişan ve sersem uykudan uyanıp kene dillerine gelmek üzere düştükleri Yy erde, bamamlardı, Nedim, Neve dirli ı Paşayı methetmek ürere yazlığı bir kasideyc, böyle bir »ammamiye ile haşlar; em ki olap dide hibdan bidar, Huruşa başladı nazil serde derdi bumar, Varp o halle hemmama üftli hiz iderek İlinee küsci halvette cayrâhı karar, Ne gürdilm, ah, artan, el aman, bir âleti can Gelüp yanımda güneş ibi oldu lem'a nisar... Üstat Nedim, zarif ve cine şair bu meşhur hammamiyesinin kiç bir mısrada, ve kellmeninde, mevzuun tehlikeli nezaketine rağmen, bayağılaşmamış, bilâkis, İbrahim Paşa halkındaki mediiyelerinin en güzellerinden birini $bda etmiştir. SARHOŞ NÂRASI: 3 İçkili kır eğlencelerinde, kafelar dümanlandıktan sonra Bâra Ge mayı, Mile devrinin taze dili çalri de hoş görüyor: Her küşcde meclis bezenlih bezmi çemende, Geh hâde, gehi nârayı mstane çekilsin! TOPHANE GÜNÜ; |, Nedimin bir şarkısından, İstenbulun bir Tophane günü olduğu öğreniliyor; o elin icin, sa'rin, çoktanberi görmediği sevgilisini eğlen meğe çağırlığına göre, Tophanenin pek şenlikli bir Yer olacağı tah, min edilebilir. Sarkmın son beytinden, Tophane gününün, kurban bayramınm günlerinden biri olacağını kestirmek İse, bilmem nc da. reteye kadar yakm bir şey olur, Dil senin sötihetin; tâlibü razıptır pek, Şevkimiz talat piir marusa galiptir pek, Hele Tophane rünl olsa münasiptir pek, Gel benim kası hilklim, bize bir Mi ölelim, zmimiz rüyin ile üsten olsün, Handelerle lebi 2â'ln gi elyan olsun, 'İtizar itme Nedimâ suna kurban olsun Gicl benim kaşı hilâlim bize hir 58 delim, Divandaki taçihler ve direkler ares: Nedim divanında, Nevşe. kirli brahim Paşa ile damatinrmin ve oğlunun yept raylar, kasırler, medreaele» 0-0-1 ve sebiller birçok tarih kre'arı » azm arasında Wi 3 fevknlide yayan, dike e camil yazımda, İbrahim Paşa tarafından yaptırılan yen dir ki bu cersr, b en civejvii bir semtinin, Nevşebirli gibi büyük bir vezirin hatsması olması, İstanbul tarihi için mahalesi kl çok cazip bir seydir. Bugün, bu büyük vezirin merkadi de, Şehzadebusından Vefaya giden “inde, “sehilinin yanıhası nda, o8dde Üzerinde bronz parmak sl iş ğ » Hiretii, köllshenesl ve medcemi, sliaja cirelndn tonlanmmızlır, Stambul içre ve otmfta asârt pek çoktur Birisi dahi işte ba müzeyyen süka valâdır. Kema'i ziynet ile oldu güye bir sarayi pâk, Ki her dilldâm bir mskurel dilenyi ra'nadır. Nedimü böyle tahrir eyledi tarihi itmamım Yapan bu <arsuyu cüdi İbrahim Pasadır, Tarih mrurar ebesi hecsbile kıwnet'andirilirse Elert TT YoA, mı gikar 5 İbmala Sga 'le yârin mm ve bu arada ei Mediminde felâketi Je netimdemen ihtilâlin arifesime vesile, ; *