Kadınları radyo başına çekmek için Bir radyo istasyonu pek cazip ve ikramiyeli bir usul bulmuş eyicileri radyoların: ya akşamlari geçer ler. Öğleyin de ancak yemek sa, atlerinde radyolarını açaflar. İş güç sahibi kimseler için bun- ıda da, esasen miye imkân yokutur . Radyo istasyonları da ekseriya ptogramlarını orta göre tanzim et mişlerdir, Fakat, evde oturan kadınları bütün boş zamanlarında radyonun baş'na çekmek, onların bir araya toplanıp Omahut dedikodularını yapmalarına mâni olacağı için, her halde faydalıdır. İşte, Meksikodaki yeni bir rad- yo istasyonu bunu düşünmüş. Fa kat, kadınları, ne yapmalı da gü. nün erken saatlerinde radyo başı na çekmeli?, Her balds konferans, yemek ta rifi, piyano dersleri onlar için pek ğram olmıyacaktır, Rad- yo istasyonu kadınları sabahleyin saat 8 den 11 e kadar radyoyu ta kibe mecbur etmek için daha mü €ssir bir çare bulmuş; Evvelâ “Kadın hâva klübü, ismi ile bir klüp kuruyor. (Buradaki “hava,, kelimesi tay. yarecilik mânasına değil, rakiyo- mun sesleri havadan geldiği için, radyo mânasına kullanılmıştır. Ve ya, ö saatte radyoyu dinleyecek o- lanlara havadan para kazandıraca- ğı için!) Bu klübe her istiyen kadin ya zlıyor. Âzadan para falan da a. ınmıyor. Yalnız i sabahleyin radyo başınad beklemek külfetine katlanmak lâzım, Radyo, bu üç saat zarfında, ka- dınların canını sıkmamak için de güzel parçalar neşrediyor ve arada tırada - işte asıl mühim olan tari- İt da bu- klübe aza yazılmış olan. Tardân bazılarının ismini okuyor. Eğer spikerin âğzmtia isminizi İşittinizse derhal radyo merkezine telefon ediyorsunuz, isminizi duy- duğunuzu yazdırıyorsunuz ve sön- ra gidip size verilecek hediyeyi a- ıyorsunuz, .Bu bediye bizim para. mezla bir iki liralik bir şeydir. Fa- kat mütemadiyen radyo başında beklerseniz hemen her gün bir he- Giye kazanmak ihtimali vardır. Bügün klübe 5000 “kadın yazıl- mış bulunuyor. Bu 5000 kadın a rasından her gün ancak on k ismi okunuyor, Fakat, her kad. — Belki benim ismüm geçer! di, ye radyoyu takibe mecburdur .. i saatte okunaca ğı da malüm olmadığı için kadım- lar saat 8denllc kadar radyo | başınllan ayrılamıyor. Bu det / zarında radyo musiki pi galıyor, konferans veya haber ve riyor. Fakat, konferanslar | bazan en can srlecı arasında birdenbire için kadın). ka bile kapayamı bir geçer geçmez, derhal telefen etmi ye mecbursunuz. Evinde telefonu) olmuy: dakika müsaade Bu.mik lunan en ya yö istasyonur nuzu haber v ramındaki her parçayı dinlemi alıştırılmış oluyor. Belki koc. onları radyo başından ayrılmayıp öğle yemeğini ikmal ettiklerind. “ | kendisine şiar olârak almış olan bu “| ğin bu sene toplad İ İngilterede 45 bin köre radyo dağıtıldı Musiki, her görme malrumiyetlerine mukabil, teselli buklukları bir şey zaman, âmaların, olmuş tur .Bir çok ima saz şarilreine, â.! ma çalgıcılara her memlekette ve her zaman tesadüf edebiliriz. Radyoda, şüphesiz , onların bu- gü nda en fazla den biridir, T nema, televizyon gibi 20 inci a temps, Mireille, Mistinguette. Kadınlar gerek spiker, gerek artist olarak radyo neşriyatında büyük bir rol oynuyorlar ve bilhassa epiker olarak kadınlar tercih olunuyor. Fransız radyolarında başlanğıçtanberi bir çok kadın spiker. ier çalışmaktadır. Bunların en meşhuru matmazel Lola Robert ile matmazel Francine Lemaltre'dir, Tola Robert 1926 da Belçikada «pikerliğe başlamıstır. 10444 lenberi de Poste Parisien istasyonunda spikerlik etmektedir, Francine Lemaâitre ise radyoya, bundan $ sene evvel, Radio Normandie istasyonu yeni açıldığı zaman, orada bir daktilo ola- rak başlamıştır. Bir gin bir vesile ile radyoda söz söylemesi icab r. Fakat, ses dinleyicilerin hoşuna gidiyor ve onun spiker asını istiyorlar. Ondan sonrada Radio Normandienin spikerli- ği kendisine veriliyor, Bu ikizpik er, hemen bütün gün radyolarında haber verirler, hâvadisleri okurlar, Fakat diğer bazı kadın spikerler vardır ki on- lar yalnız programların bir kısmına iştirak ederler. Meselâ ma- dam Suzanne de Saint.Croix Radio Pari istasyonunun çocuklara mahsus programlarını idsre eder, Matmazel Germalne Batine yi- »e ayni İstasyonda “ameli hayat bahisleri"inden bahseder, Fransız roğyalarında seslerini işittiğimiz kadın artistlere ge- eğlencelerinin ze olan körler bu sâha kadar sevseler yeridir. Fakat, acaba radyo neşriyatın- | a dan âmalar hakikaten istifade ede- Acaba hangisi bir radyosu var mı? Onların hep | biliyorlar mı? birer radyo sa Imalarını olacak- temin etmek ne kadı tır! Bunu ilk defa düşü “Kör- lere musiki dinletelim!,, cümlesini ismi ile bir birlik var: teşekkül bundan sekiz sene evvel | g radyo Tir. Radyo sergileri ye hasılâtr â mipine tahsis olunur . “Amalar için radyo birli h diye kadar bütün İn Elli | 290 bin! ak-| in köre radyo da rından şikâyetçidi; şâm karısının, âdeta og uslu srmuş bir çocuk gibi, hediye al nce sevinecek olan ge- veya tencerede bırakıp yaktıkla- ne kocasıdır » | dır. Başta kurulmuştur ve her sene, bilhassa | ” ce, bunlar arasında bir çok sahne ve sinema yıldızları vat- Mistinguette gelmektedir ki, elli yaşında olduğunu ge- lerde bizzat itiraf etmiş olan bu kadın Fransızların hâlâ sev- ikleri bir yıldızdır. r şantözler arasında Luüşienne Boyyer de radyo neşriya. tında ekseriya dinlenilen güzel ses sahihlerinden biridir. Yine Fransız artistlerinden Marcelle Chantal sahne ve sinemada oldu- Şu kadar mikrofon başında da şöhret kazanmış yıldızlardan bi: idir, Meşhur sahne artistlerinden Yyonne Prentemps ve matmazel Mireille ile yeni sinema yıldızlarından Blandre Montel de Fransız radyolarında programları hayranları tarafından heyecanla bekle- nen ganatkârlardır. Fransanın bir de “radyo şairesi” vardı ki Suzanne Malard ismindeki b kadm radyoda okunmak üzere birçok giirler, yine radyoda söylenen şarkı ve skeçler için bir çok manzumeler yaz“ İ mıştır. “Radyo şairesi"nin kiz kardeşi Cita Malard ile beraber yaz- dığı tiyatro piyesleri de vardır, Alman film yıldızlarından Hild Krahi ayni temsillerine iştirak ederi bir arti sttir. italya, Radyo istasyonlarını çoğaltıyor zmn faaliyetine dair neşredine bir! idi zamanda radyo göre bu neşriyatın yüz musiki neşriyatı teş- ir. Diğer kismı da stasyen daha kurulacaktır. Son) havadis, piyes ve propaganda neş. defa olarak Adirabağada ve Trab- | yatına tahsis edilmiştir. lusta tesisi edilen radyo İstasyon, çalışmıya başalmıştın Musiki programı içi Ustte soldan itibaren: BlanoHa Montel, Lusanna Böyar, Marçolle Chantal, Hild Krahl. Altfa soldan İtibaren: Yvonna Prin- Radyoda kadınlar Hollanda ve Belçikada radyo - neşi iyalı ” Bugün geniş bir programla rad yo neşriyatı yapan memleketler- den biri de Holandadır, Avrupada mevcudiyeti pek fazla hissedilmi- yen bu memleketin denizaşırı müs temlekeleri çoktur, radyo neşri yatı ida Holanda ile bu müstemle- kelerini biribirine bağlamak bakr mundan Jüzumludur, Holanda ahalinin radyoya karşı rağbetini arttırmak için, muayyen bir müddet zarfında radyo maki si alacaklara vergiden yarıyarı- ya tenzilât yapıldığını yazmıştık, Bundan başka, Holanda Hin. distanın da radyo sahibi olan kim selerin adedi arttığı nisbette rad- 9 vergisi indirilmektedir. Avrupada küçük 'bir yer işgal J ettiği halde müstemlekeleri ana vatan topraklarından fazla olan memleketlerden biri de Belçikadır, Bu itibarla Belçikada râtiyo neşri | yatına büyük bir ehemmiyet ver. mektedir Helanda kadar olmamakla bera- ber, ozun da bu sahada bir oçk te- şebbüsleri görülüyor. Meselâ, Belçikada (o hususi bit | radyo İstasyonu vardır ki (Ruys selede istasyonu) yalnız Belçika kongosuna neşriyat yapar ve bu | neşriyat hemen hemen bütün gün devam eder, — Bu haftanın programlarında opera neşriyatı Dünyaca tanımmış edebi şaheser- lerden biri de, kiç şüphesiz; Abbe Prevo'nün “Manon eLako,, sudür, Eserin birçok bestekârlar târa fından of 4 yapılmış, romanm kahramanı bütün sanat şubelerinde ismi etrafında esörler yaratılmasma âmil olmuştur. sene zarfında ekserisi b rolardan naklen 279 cpera, 233 senfoni konseri neşredilmiştir. Temsil edilen piyeslerin adedi de 529 dur, İtalyada ilk radyo istasyonu, ( Teşrinievvel 1924 de faaliyete geçmiş olan Roma merkezidir. 1924 de 1935 ç kadar geçen on T rahasmda 10 dan fazla tiyatro eserine mevzu olan Manon Lesko musiki sahasında da birkaç operaya kahraman olarak alınmış. tr. Bunlar arasında Massenet'nin (Devamı 14 üncüde), to 16 ŞUBAT — 1999 ui 11 - 13 Yaşında ıçin yün bluz am © DD zi örgüdür. Birinci düz, iki ilmik teisi rincinin aynidir. İkİ ki ilmik ters; Y düz ilmikleri ikinci ilmiklerinin ve bu mikleri, birinci lerinin altıma gel sırada yine ilmikl te sıraları deği tün örgüye bu su! dilecek, yalnız tek miklerin yerleri & Örgünün jarse ile ari mına gelince: e hi cihan Ankara t Beş sıralı kısımlard8” eden jarse örgüleri düz örgü olarak deve” cı sıra tabiatiyle ter$ tar. Yalnız bu mik ile dokuzunc da fazla iki ilmik suretle on beş san yükseklikte bütün dokuzuncu ilmikler tırilan iki ilmik devi” Yedinci sırada bu iki arasında üçüncü bir arttırılacaktır. 8, 9. ça, ralar sadece jat86 : yil al AN ör, esi Sİ omeri Hezik rada evvelâ artırılMı$ e ta ilmikten tel çekil sonra diğer ilmiklef? öğe dir. Bu suretle 6 sre miş olan üç fazla Si miş olur. Sonra el : jarse örgü örer, tl ra kol yerlerini # niz, Bunun için il zl mik kâpayınız. iki sırada ikişer ilmik raki sırada ise bir rini” rs? müş bir ke takılır, Dikiş b zun ön kenarlari lenmiş örme bir İnir. niz. Fantezi örgüle yiniz. Omuzlar! teşkil kol tarafından 6 mik kapayınız. Bi İ kalan ilmikleri bir İ sınız. Ön. — 50 ilmik Öl timetrelik kısmını sai İişleyiniz, Burada İ ci kinci sırada Üç şi ar dördüncü ve besini tif rer ilmik kspam: den yerlerini açınığ. fantezi örgü ile göl arkada olduğu BÜ zel santimetrede, YA açmağa başladığı ya taraftan da her ÜC ga mik eksiltiniz. R9 yn oi sırasında tıpki sr bi dört defada büt x Yollar, — 45 ni ge malı, Evvelâ çetele beş sıra örmeli: lere başlamalı, e rer ilmik 8 santimetre a rar fantezi örgü ağ ayni zamanda 00 devyerleştir Eğ ada, Bunun için ilk taraftan #kişer » dir. k Parçaları pine e muz ve yan diz AY merde Bİ etiler 3 se ger