1 Şubat 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 24

1 Şubat 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 24
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

VI€ İŞLETİM MODLARI Video Arabirim Çipi ile birçok şey yapmak mümkün- dür. Bunlar üç ana kategoriye ayrılırlar — yüksek çözünürlük grafikleri (bit mapped mod) — sprite grafikleri — metin modu (bir karakter setinden karakterler) Bu kaıesorılere ilave olarak seçilebilecek iki mod da- ha vardır — noı-ma] renk modu — çok renkli mod Bir de yalnızca metin için geçerli olup çok renkli mod- da kullanılamayacak olan diğer bir mod daha vardır: — genişletilmiş renk modu Bu modların özellikle ve işleyişlerini size anlatmaki çin üzerlerinden şöyle bir geçeceğiz. Daha sonradan ayrıntı- h olarak yeniden değinmeyi düşünüyoruz. 24 A. BIT-MAPPED MOD a) Yüksek Çözünürlük VIC 17. kütüğün 5 ve 6. bitlerini ayarlayarak seçilen normal yüksek çözünürlük modunda, grafik belleği ve ekran arasında direkt bir bağlantı vardır. Grafik bellek- teki bir bit ekrandaki bir noktaya tekabül eder. Çözünürlük 320 x 200 noktadır (aynı zamanda piksel olarak da adlandırılır) ve 8K'lık grafik depolama kapa- sitesi gerektirir. Renk bir baytlık video RAM'ının ekran- daki 8 x8 noktalık bir alanın rengini belirlediği 1K'lık video RAM'i tarafından belirlenir. Aşağıdaki renk be- lirlenmesi grafik bellekteki her bit için geçerlidir. bit -0: video RAM üst 4 biti (üst nibble) bit — 1: video RAM alt 4 bit (alt nibble) b) Çok Renkli Mod VIC 17. kütüğün 5. ve 6. bitleriyle 22. kütüğün 4. biti tarafından seçilen çok renkli modda, iki bit grafik depo- lanması ekranda çift genişlikte bir noktaya tekabül eder. Bu nedenle çözünürlük 160 x 200 noktadır. Her 8 x 8 nok- talık nokta alanı için dört değişik renk seçilebilir. Her noktaya verilen iki bit o noktada hangi rengin olacağını belirler. Renkler şu şekilde belirlenir: bitler — O0:arka plan rengi kütük 0 bitler -0l: video RAM alt nibble bitler — 10: video RAM üst nibble bitler - İ1: renkli RAM Spraythır bellı bir çözünürlüğün kullanıcı tarafından tanımlanabilir nesneleridir, ama büyüklük ve renkleri de- ğiştirilebilir. Spraytlar ekrana birbirinden bağımsız ola- rak aynı anda yerleştirilebilir. Spraytların birbirlerine ve arka plan karakterlerine ilişkin öncelikleri ve ekrandaki pozisyonları (hareket alanı: 512 x256, ekrandan taşar) belirlenebilir. Bir sprayt tanımı 63 bayt bellek içerir. İki değişik tip sprayt vardır. a) Normal Spraytlar Normal spraytların 24 x21 noktalık bir çözünürlüğü vardır. Sprayt tanımındaki her bit sprayt matriksinde bir noktayı temsil eder. Renk şöyle belirlenir: bit -0: saydam

Bu sayıdan diğer sayfalar: