Hazırlıyan: MELAN CEVDET ANDAY m Sayı: 23 Sanat - Edebiyai 8.11.1954 İş BiZ NE DiYORUZ ? Sieşilar NE DiYOR? İstanbul'un e Mei Nureddin Şazi Kös işkü: da sizce hir lerde ne bili ilim, loş görü: rörlük, si Nureddin Şazi mia Peki ai kendi niçin «Sanat yin e diye irmüyor? iel; ken- dileri gib e kalkmaları ne demek? By Kinin e aldı? Yok, kendi gibi düşünmiyenleri yobazlıkla, ayinin suçlamağ: ışı Mn iyi esini | istemesi. Bu düzümleri b ayar la nere- geliyor? Çevresinden, toplumundan, çağından > ol- san: mn mi vazg — rundadır. Beli, ne böyle düşünmemizi İmei ediyor bay Kösemihal, zorba- Tık demezler doğrusu sanat ie de bizim ağzımı Daha köyi ii içindir ya R alt tabal ka 2 ii dedikten a gercek bir sanatcı ol nmay: y ir Zi seyi birine kartmyor «Sanat halk içindir. demek ıkadır, tu olması» i ne İyi a vaz Naredain Şazi «Sanat ei bir tek içi vardır: Sa- matçının çapı» diyor. Bi öçüklüğü in anlaşılacak? Sanatının “ le, değil mi? Ee Ee ması, çana bakılmaz le değerlendiren hi , Nureddin Şazi Kösemihal, «Sanat toplum içindir» üyeler neden kızıyor? Onların yanıldığına, kendi gibi dü- ünen sanatcıların başarısı yetmez mi? Yoks E a gibi mıyor, sai hepsi bizim yanda da ondan mı üzüntüsü? Melih Cevdet ANDAY HALK ŞİİRİMİZDEN SEÇMELER KAYGUSUZ m larda; yaratmışsın Kıldan köprü yaratmışsın Gelsün kullar geçsin deya Hele biz şöyle duralım Yiğit isen geç a Tanrı Geçmiş Dizi , Hastalandığını day uz şair Cahit Sıti Tarancr'ya geçmiş a Arkada: iyi e dört gözle bek- İ Li ORKESTRA ve koro konseri Selmi ANDAK Konservatuarın 8 e el seri, ANE bir gi gerini emirhan Altuğ, Wagner'in kendi SA rahatça benimset- t. let Operasında Girgin- >, Ankara Devl or di ve Ea olduktan sonra ni- rı Türkçeye çevrilir? nserin en önemli eseri, rahle 53 rapsodisi di Şer Muhidan Sadak'ın a A AC ANAM AŞ KAAN AŞMA, Devrik Cüm le üstüne bir tartışma Ye sarlarımız, yazı dilinin . komuşma dilinin iu düzeni ile genişletmeğe, ler kullan- . Halbuki dil ler değişmez kuralları olduğu Tr inan musu değil, tama- 1 ei 28? in: mezsek, DEER Eişmez, a benimsiyor demektir. Yer m d dil artık öyle nülmeden ucak da, olmaz iler Nr se oda doğa pu yk - diz e düşünmeği örmek me gösterdiğiniz. Âşık Paşa Zade'nin Tarihi ile Mercümek Ahmed'in Kâbus- name'sinde «devrik an Je-. re sık sık zn Türk: enin Söz - olduğunu göstermez; yalnız kuvvetli bir Arap - İran kül- türü ile yetişmiş olan bu iki yazar İsi ki yabancı et- iyi gösterir. Mir do — Nurullah Ataç şu karşılığı veriyo: eğe kalkıyorsun nâme ie şimdi önümde değil, di - dağınıktır be- topluma, toplumun diline ye- direbilmektedir. Yeditej , Ahmet Ateş'in yazısı bana hiç de ere görünmedi. Bir kere koni dilini kü- u- EN lan cak. Bugü ciler «fetva» mı verirl er? diki cesaret ve Yıldız Dağde- lenin söyleyisteki başarısı ö- vülmeye değer. hubertin, Men- bp ei > hovenin ve Sehumannın gölgesinde gö- renler onun kişiliğini tanımı- yo, hu bence eleği, i çin nive Haydn'e sadık k: mek mânasızlığını Ki sn çal rm iz len söyler Apaçık değil, iç- va anan cümleler. Jacgues ampt gibi düşünüyo- arkı kime barış içerisinde- dir. Erkek korosu “girince Yıldız seri söylemekteki seyre önemli di. Muhiddin Sadak İdaresin- de pir. ger ak YENİ ŞİİRİMİZDEN SEÇMELER seri başarı Küçük” puan RE we KiNCi Yusufçuk kuşu incir ADA ağacına kı Balları damlayan incirleri an ai etti, Sonra metelik vermeden çekip giti Ben cirlere uzanacak oldum mevsimlere zkı şakların n bana mu sordun, etme Tanrım Be: isafir eri Kölen li kölen değil, Bedri Rahmi EYÜBOĞLU Ayrıca koro Behubert'ten i- ki parça söyledi. Sehubertin hayatı ne de AR Onu, müzisyenler, ünlü selerin, zengin, ve tata ae genç eri arasi LE ırıl bir ni Kalin derinlerinden Zi selen şu Bl kad Schubert oluy. «Sen rah in Tatlı barı: yunu bu işin ESKi - YENİ “ Bugün HE e & e irak 0 gibi, Yaz gi rim yap demekle, cayı a git de bana nes- “ yük kaç > sene ev- vel nm; mut av- resim yapabilmek e e ından ders atma! zım. MER Karal TeS- mine liken öein mbille ei bir hediye değildir ki. lasguez'in yetiştiği ani biribiri arkasından sarılmak Mesleğe giren herkes için Bu acüğunu zon.an: leceğe inanmamak kadar saçmadır. 1953 pekiyi ssam tıpkı 1553 latan, ini Veliye giyüireiek. ide bu- kalmış eski e- serle rin 8; niş olm: sından faydalanarak a sayı toplamak İsteyen bir KAMpazaRE ” e mi e Güzel Belenü Ankara'da Büyük Tiyat- ro'da Salâhattin Batu'nun bir tragedia'sı oynuyor. O- ustası bir bancı rejisör sahneye koy- muştur. Takis Mousenides, Atina Antik Dram a baş rejisörüdür. a ya- Tema ve maksat bakımın- dan: Yazar, bu oyuna, gü; zel bir tema, güzel bir mak: bulmuştur: Isparta pre si güzel Helena; iyinin; doğ- runun, güzelin kenboai insanlar, bu güzele, iyiye, doğruya ulasmak için döğüş- wektedirler. . Fakat — döğüş Z sonra gerçek anlamını mizi İnsanları kin kap- iti) lamıştır. Yiğit in değil, öc almak için döğüşülmiye bil yâşlanmıştır. Güzele İyiye ka- vuşmak için girişilen ik zalimlik yırtıcılığına dönm vir Bu savaşta, güzel ğe, £ e İR » Bugün tamami ların ida içinde bir me edi ortaya çıkarmıya kalk- mak İmkânsızdır. ağa aşmak ise bir nların Bahri SAVCI e e Şehir tiyatrosundaki Son hadiselerin izahı Diyorsunuz ki; «Son yıllar- > Aİ komedi ekl len bazı m sebe araştırdığınız 2 tro - çevrelerinde, ima e ve sahne ptum, neye ci ş , ne fikir ve mü- talâa, DEKAN ni rın hepsi — şahsımdan vel — Me ve o ” GÜNÜ iTIRAZ Kimi aldatıyorlar Allah ©: Ata yeli Peynir gemisi a yi alar Iği kı mâhut a 4 w Han han zeller al Et l ucu Yliğ Yatsı vaktini de Kim uydurmuş? Feyyaz KAYACAN vUNuNE G Şaşarım sevdasına. ağaçlârın Nasıl da Yeme baharda Kış hiç gelmiyecek gibi. Şaşarım kırlangıçlara a da yuva Sie telâşla ve k iklimlere n Bel yy ü günün, Ağaç a dsek Kırlan; çı pi nefesi vermüt kı zi) on; İlya n sel Memleketin sayılı güzell )n dokuzunda... On dokuzunda sevgilim anl . Ahmet H. Evet KELİMELERİN Gucu a ie açtı Kelimeler El döküldü. Yepyeni bir ümitti bu Yepyeni bir sevinçti Kelimeler verdi le Kelimelerdeki kuvvi Falcı kadının namı Namus le bez bir iş Namusla istek Birinin hakkı melik Öbürününse istem! undan sonrasını anlarsınız. Kimler kirletti kelimeleri A rmesine am? Kel lez lendi Kelimeyi yendi. o aşkına vi yn mm eğ z kıtlığında. mezi ncınm mumu yok mu MN gibi, lup ça msvilikler lerde. Nevzat YILDIRIM «İŞTE BUYDU SEVGiLiM, n in eded 3 serserinin m e dı. :kizinde doğrusu renin ülmez derler, yaşındaydı. oldu arasına gir oldu. uz ARIKANLI nemi iki Bone 1553 yılında doğmuş 1502 de ölmi ili parçayı ç- yayınlar» arasında ln ik ad aldık. ize Dilimi Sabahattin EYÜBOĞLU'dur. cımız daha iyi ve daha akıllı ol- maktır. çeviren yazılı iarm (0) derki, o mezler, lüşünce ile görür ve (| Sözlere vi meyi istifade (o sakallı Aşağıdaki kitaptan KİTAP VE HAYAT Ne yaparsınız bu adamlara: olmıyan lâfı itab: Bi el düşüncedir; geri kalan her m mar ME sey kör, sağır ve CAmSIZĞIR. . eair yerde okudum» diye- hi muhakkak Gocuğa iniz. Ben insanların söz- kel EM şi bie gen e yazılarını ayırdetme- mak hi verme- — diğim için, konuşurken İşle- ke erin AGLA ED nilen hataların, yazarken de haline sokuyoruz. Retorika işlendiğini li gramer üzerine, Cicero'n namıza der v ik niz ie şu veya bu cümlesi hakkını şündüğünü öğrencisinin ne düş günü akar sormuştur? Bunları Al- — Kia, ks bi hâfızalarımıza — eördüklerimden de fayı ütün telerruatiyle m nıyorum. Onlar der ki: er- rırlar; harfler ve kelimeler, © gem'uzamakla daha büyük ifade edilen şeyin özü ein olmaz. de “derim. ki: gelir. Ezber bilmek; bilmek © gerçek ihtiyarlamakla d: değildir; hâfızamıza emanet alla lep * söylerim: edilen her şeyi saklamaktır. o misallerimizi yalnız yaban- İnsan, kendiliğinden bildiği ( cılardan ve kitaplardan al her şeyi âmirine bakmadan, > e Misal ba- özlerini kitaba çevirmeden, Gr in ediği gibi kullanır. Ta- mamiyle kitaptan olan bir ( dan daha az zengin değildir. bilgi ne a pi Böyle (Ama çoğ n maksadı bir bilgi: ve olarak (di söz söylemek değil, kul anil iie şey de- bilşinlik taslamaktır. Sanki mem; pi Ea olarak kul- ntin yahut Va: n'ın lanılmasın. Nİ Eflâtun, * dükkândan © getireceğimiz erçek (| felsefenin yağsın Mer irade, inan; ve dürüstlü olduğunu, gayeleri başka © Gi lan diğer bilimlerinse sa- dece süs Gi zn let zumsuz ranta ayırıp ui si celerimizi yatroya me etip. değer- küçük ve benden YERLER erin mena çıkarmaya hayrına nların çalışma- O gü z yetmiyor. larının aksamamasına ma- tuftu. (GG) Pİ as mektebine mensup bir filozof.