18 Ocak 1954 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

18 Ocak 1954 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Hazırlıyan: MELİH CEVDET ANDAY Sayı. 20 i Sanal - debiyat SANATIN, SANATCININ GÖREVİ VAR MIDIR? BEŞ SAYIDIR SÜRÜP GELN NUŞMALARININ OR yaprakta beş sayıdır sü- rımız, son een eğitim geliştirmek için Me ya- zarakalım, .sanafçılarımız ken üşen görevleri gere- rmışlardır, denile- yruğunda olmak demektir. Oysa sanatçı go a buyruk- De e sizelere ei sa- nerede, ne 7a- ona kimse a7, tersine m, © buyru- unda tutar. Bu düşünce, tarihi büyük a- damlar yapar, anlayışından çıkmadır. Aklm bağımsız ol- lar. Oysa, başkaları, öteki alan- ORTAYA ÇIKARDIĞI larda ve ya, sanat ala- nındaki yaratıcıyı da içinde bulandniu en temsil- (Toplum onun ein daha İle ortaya at- m Bi ek topluma yan am e dek varamaz. ELN SANAT - gene: KO- KONU rı belirtmeli, topluluğumuzun sinin, kalıntı kötü- Tüklerden, ini vermesiyle, 5 insanların tahilatların- daki örnek ei leri, yük- sek © değerle taya çi- Kkarmasiyle çe ln ra orta 5 bir istatistik orta- lamanın verdiği insan değil e en ii rastlanan, en yay- olan da değildir. Toplum- Teknik üniversite radyosunun çalışmaları Radyonun daha geniş bir ilgi ? fiği için neler yapılabilir .anbul'da en çök aydın- arasında büyük Radyosu. Her akşam saat aşlamaz düğmeyi (çevirip ari Üniversiteyi o arıyan e ağıl bilirim. Bu basit lirli öğrenci radyo- is e AArikara radyolarmdan üstün tutulmasında haklı sebepler olsa gerek. Radyonun yayın saatleri göyl eee, çarşamba ve cu- günl 20,15 - 22 klâsik iti e we perşembe gün- leri: vine klâsik Türk ei ME 22 Klâsik Ba- tı müz Cuma gönle de 20,15 - izahlı Batı mi arası üziği in dalga 42 M) Teknik Re Radyosu- nun (garip özelliği var. ten güç dinliyebiliyorsunuz, buna 'karşılık İsveçten, Yeni Zelânün'dan Üniversiteye, ya- arın gayet net dinle 'eknik Üniversite Radyosı yebilir, onun yokluğu ile ii gecikebilir. Ama kişi bu gelişmeye hiç e beklenmiyen bir yön veremi öylesine bir ii değildir; gelişmenin ayrılmaz bir par- çul t bütün tat iğ çak e bağ almış bu yeni duru! gerek yaratıcılar, gerek oku- ik düşeni Sanatın, al çının göre ei kesin, aydınlık iz anlamadan bu yolda bir 2m bile ileri gidilemez. Bü- eki sanat konuları bu m ısığında incelenme- Hidir. Melih Cevdet ANDAY dında 'bir genç bulumuya. Din ie müzik öğrenimini Fransada vi > bu sair tarafından DM ii aile işlerini reiki yapıyor. İbrahim elikbaş'i: Ayhan Baştepe' nin 'bilhassa bu işlere çok e- y rev olma özelliğini daha iyi belirtmektedir. Bu bakımdan yazarlarımız, sanatçılarımız toplum yaşa- yışını daha derinden mel ie aaa e yapi incele- agi meli yanlışları, min Yaşasın Bilim Atom bombası İdrojen senemi Kobalt bomba: Ha gayret Gm bilginler <5 e ayret gi ir dünya dümdüz ii siz sa) Biz de alime Ferhat SILACI Eski sayılarımızdan “birinde çıkan Ferhat SILACI'dan, Okuyucu ONUNCU Köşesinde, «© Şiirin ÖY adlı İyi yazarı bir yerde yayınlanıp yayın! İsen Bize bir kanlığin yenil giirlerini yollıyan şair bu söylen! tiyi yalanlamaktadı HALK ŞİİRİMİZDEN SEÇMELER Geçireyim göni xi Vasfı dile gelmez Eşrefoğlu” dan ın terkin urayım Başım yolda iy olursam olayım ee gönül seni Yürüyeyim yana yi Aşk odun urayım ci yayım iğ nül seni Dost gamın alayım başa kalka düşe işe “Uğradayım gönül seni TÜRK Di Di İ Dergisinin ocak sayısında — Nimetullah ÖZ- TÜRK, «Epik ve İzlenim» b: laklı la geçen yüz yi danberi kullanılagelen «Sa- mat» ati, > ye im an sözün yabanc üzerinde sonra şöyle demekti eo duran 'tedi, ürieçesi ola? vakit düşünür, aramam Ge- genlerde bizim D Geliştirme Derneği'nin > yellağkiğ felsele terimlerini Mış ve bir çük araştırmlar s0- 2 — Epik azizi Büyük Türk Kügati (Uy, Türk Dili, Velet ç Derleme derçisi (Edirne) 2. İş ve hüner'anlamına (Eskişehir) Ti — Epikli — sanatkâr, ma- hir. (Uygur. olarak <Epikmen, ilirremirin Klalablceğini söylemek- * YENİ UFUKLAR Dergisl- nin “ocak 'sayısında ( Vedat GÜNYOL İstanbulda yeni çı kan birderginin - — Dü- şüncesi Dergisinin), din der- yi yayların güya Mn ırmağa min Enistemi mietik'd üye Delete ie tenmesi üzerinde yor ki Gelelim Enistein'in mistikli- Zine. Bu konuda, ben yarı ay- dın, olsa © der- ginin sürpriz yapabilirim, geni "in yazılarından YENİ ŞİİRİMİZDEN SEÇMELER | Netekim, > maktahuma «Bana “Göre en bahtiyar, et nikler inley çök şü Rabbim, nihayet sana Sen artik kor z ir hikmet vari nin er, kışın sonuda 5 Belki de bir yi pi Le duvar, Birer ağaç alı sevgilimiz, Gece ma sema, > samizen Mayis temiz Ziya Osman SABA maa bir kaç parçacık ekliyorum. Eu eser- de, Enistsin dinleri «Korku diri», «Toplum ve'akilâk dinin, ve din diye üçe ayır- dinden kastetti- ti sev, Kill Eat Tanrı gibi gör- r. © esirrmâ ere- iz bir şeyin varlığını bilmek, ancak en iptidai ye- Killerinde aklımızın e- engin idrâkin, en par- güzelliğin belirtilerini duy- ul etmek e) em mistik sayılır, dınlar am 'Enistein, paz sonun- ileceği kanaati vardır ki bu dr din ıgusuna benzer. Tecrübe | âlemi beliren k mezcilik'e EE şöyle diyor: Doğrudur, bilim, tal vo son sırrını bu- Jup meydana çıkaramı; ei Gü: dir İm le OKUYUCU KOŞESİ Kadiköyden, “okuyucumuz iz #1 “Akan 'bize “yolladığı bir tupta, “son günlerde gelindi” vir #iir “toplantısında “dikka em mek verdikleri anlatılmakta- r, İzahlı müzik programlarını Nazmi Akman Lai mar hazırlıyor. Cuma “günleri gençler de sed Fakültesin- de Mi dirler Nm a, ri > yel ez orum. “Şöyl 'T. Üniv: İyo: ön Tanığı bir. he ari için her şeydi atlerini “uzat e imi biç de plâğa ni or. mi vü aydan önce yeniden e ra sayıda plâk yaymlarımızı 23'e kadar Ee ettirmemiz mümkün labilir. liye kuvveti de ie biraz zayıf. m bi- nbul arttırılacak olsa memlekete .duyurabili- Programilarımızda sanat edebiyat konuşmalarına 2 verebilsek yayınlarımız, şüphe ki, daha çok ilgi topluya- sz Fakat bunları yapamı- Bundan başka canlı yayın- 'r verilmesi eleği üne inanıyorum. Şimdi 'bun- me a çok az faydalanıyo- lbuki radyoda 'sik sık EE konserleri, gençlik ti- yatrosu yayınları ii p— debi ve akademik tartışmalı kal ir elidir, a da çök az yer a- değilse irıyoruz. . Hiç ayda bir opera Terra! önemli bir görmüş olu- ulübi mi, e Böy e kulüp m yayın! inde ÖNE dinliye bağ gine gö ZA yâlmz | "Halbuki verici ini Kuy. sesimizi ÖTEKİLER KONUŞUYOR —m— Masmavi © Paha biçilmi değeri vi ş İm: Bereket uzanan topraklarda Mor ufuklara bizlerden selâm. Belki son ışıl ökülmektedir Dünya'ya Yaşamak sere diriler; Kinden, köti Atlaş bir örtü emin uzanırken deniz ötelerde Gümeş aşıl aşıl en, Öp in sev sevel Yaşamak arzu edildikçe güzel El değmemiş taze bir ten gibidir. Uyanın asırlık inizden, açın gözlerinizi Ali Celâl ŞİMŞEK RüKuŞ HANIM ai hanım di halinde bir kadın - re arkasından yürür adamın Adım adım Rüküş hanımın adamı Hem harb zengini hem Adanalı Rüküş hanıma ihanet eder Ne yarağanı Burma bıyıkları hoşuna 5 adamın Çünkü aşk oyunlarının en Hej en zamparası ini D a öğüsürler Ama Rüküş hanım verir Sr vermez Tıpış tıpış arkasından yürür adamın Adım adım. Vahit AKALIN OKURKEN İT 74 ü yıllarca a aaa Pe tir. Bu sefer, ikinci basımını da, hak ZE ei ir il ibra 1 eki bir bence Şuri geliyor bir sanat ları dinleyicilerin İsteklerine orme. inkar yim vE arada seçili insanları, görüp yi yek, özentisiz, cektir. Sü kulüp sanat ve eğ- lence toplantıları, tartışmalar ve seçmeler tertipliyebilir. Bu esi zel da özlemi e cilerin Si ikiz Bu dileklerin gerçekl yala. hele — ressamlarımızdaı et Gene 116 vocâk 1054 «cumartesi gü- 8 a MAYA galerisinde R. DİREN" seramik “sergisi Pazardan 'bağka her gün açik olan “bu “sergi 3011084 «e kadar sür gel e son yillarda saldikları "bu sanat “kolu sig çe gili bir gelişme dei ir. Bun sonraki sayımız- sergileri üstünde yazı “bnilardikenınız. Müzik Dünyası bir tir. Ona ii bu sonuncu din, basi ların dininden ay- ridır. Bilginin dindarlığı tabi- at kanunl; a ai idesini bu- lur, Tabiat k: larında ise yüksek bir Zin Kendini gösterir. Enistein bu aklı, erişemiyeceğimiz bir sır ması, hepsinin beğeni bende süphe uyandırdı. ali içinde biç mi ieölü gilr yoletu? diği konserde “Tütk örl Adnan “Saygun'un, Ferli Al marn, “UC, tin eserle- ini oç bümüs, Alnmr'ın üstünden, DEslkin'in «5 “pik is dar, ifer 1952 yılında o İstan- 'bul'da Ses “Tiyatronun bir konser vermişti Değerli piy: Atina'da 2 0- geleceğini öğre, m uyanı da kimi za zaman enli kimi zaman ii yak sarıyor. en önemli y: şilerin olarak lam Mai cizgi ile mel özelleriyle verilmesidir. © Kişiler bugün de görüşleri, sanat anlayışlarile : ünde bu yana mn yeti Fikret Âdi Dünya simi e iâbrefle durulacak kı içinde bulunduğu bir e yaşasın ince bir yergisini mizi Amma *sanki istediği Du değilm mek. m yı ez gil bir er var. Bu sl tabı anki tarihi bi VARLIK yayınları Yeni Hikâyeler 1954 lergisinin yayımladığı Yeni Kikiyeler 1954 te on yal ahaliye var, Sait Faik'le 'başlayıp Müfide Anadol ile biti- âyeler, alışilageldiği Ea eskilerden “yenilere. genç- ili daha gençlere 'doğru»sıralanmış. “Yalnız ben, Müfide Anadol, Memduh “Şevket ili va adıdır ildiğim yanlış değilse M. Ş.E, cilise “yeniden demek, Kitabı “okumağa başlamadan önce 'on yedi yesen ii birer hikâye okumaktansa, bir kişide ucu mağ Sv o b kişiyi daba"derinden Ok koyuhinta a ip ücem n beri ikiyerezi ürse, daha çok hikâye seçil- Haldun Taner'in «On biri elli dokuz» sine gelin- ce, 'bu hikâye 'bana onun şimdiye kadar okuduğum hikâye- en 'başka gibi . Buda Onl da, kalemden “çıkmış “amma, bana öyle geldi ki, Haldun Taner'in hikâyeciliği, bu yönü tutac: gi ekten, satirden Saba likler» de, © 'çök sevdiğim zi a Satokramanes ndeki Ziya yeri gittikçe ir bemt bekçisi, e Azim ee a- ira senin .. öyle meri “in birisi için yapılmış olsun. Bu yaptığın “ de okuduğun için yap- mış “ol. “Olkumasaydım, böyle iyi bir şey yapamazdım, de» Bana 'kahrsa o hikâyede bir Süz var, im De — kar- şısındaki, © hiç konuşmuyor. Ah bir de ' <Anastas mum satsanaz rın Doy m Si ele Dursun K. nın «Kamyon De- a ini nız Yidırım Keskin'in e mi o'güzel yesin icar vi ie «ulans Tar bozm ce. Hem o hil rasında, Türkiy! Ne lüzumu vardı >. ede de EN M.C.A,

Bu sayıdan diğer sayfalar: