AMMA SMA Hazırlıyan: MELİH CEVDET ANDAY Sanati - Edebiyat Sayı: 19 111954 ERER e” Eleştirmeci Memet Fuat'ın dedikleri 1. TÜRKİYE'DE ÇOĞUNLUK OKUMA BİLMİYOR. /AHESER YARATAMIYORLAR. YAZA| 3. HÂLK BATI'DAN GELEN EDEBİYAT ÇEŞİTLERİNE DAHA ALIŞAMADI. Genç eleştirme yazarak verdi. görüşünü savunuyor. İngiliz romancısı o Charles Dickens, halkm çok sevdiği bir yazarmış. Eserleri kapış kapış il elden ele gezer- esin, yerinsin; ME pe Bugün bile, büyüklüğü karşısında hizi e irken, spenülerlkine rağmen» diye mırın kırın e- De varmış, m günlerde, ünlü İngiliz - K, Chester- Sevme: ya, ma; e vi pe don- ini verin, bir fincan sıcak m değil, insanlığın ortak malı Memet Fuat. dört sayıdır sür İren Eğitim - dergisinin ocak 1954 sayısında yayımlandı. Tarım okulunda okuyan, genç bir köylü, Me, gün And- ta- ge- is zi zi yükler basit. duyar Kk lm İnsanları merhamete, kine, şerefe davet Kayran. Tarım okulundaki © arkadaşlarımın, sosyete düşkünü kahraman- Tarın yapmacık ızdıraplaiyle, el Sanat konuşmaları üstüne düşündüklerini e Arkadaşımız, şimdiye kadar konuştuklarımızın tersine, halka inmek değil, halka yükselm: selesi olmadığını anlatmıya aklen önce, son günlerde yağan bir yazıya daha dokuna sı yazısı çıktı. gn oynanmıştır. ın Nurettin Sevin seyir- zak aşk oyun- a elenmesi nasıl yebili nra Sofekls'in Antigon sinde karar kıldık. Şaşırdınız değil ni? Ama nden? Büyük eserdir, güzel eserdir, doku- ş EŞ Gmemn. Andrö Mau- yükselmeyi dı ırdır. Çocuk sevgisi, ö- orois da öğüt- lüm korkusu, barış isteği gibi. — lüyor. lü İngiliz eleştirme- «Ama Chesterton'un mem- cisi G. K. Chesterton, Char- ei ti ai , Maurois'nın- Gelelim Andre is'nın ei ne de olsa, bi «Halk için Edebiyat» adlı ya- © kımıza kıyasla, daha yüksek- hsin YücePin çevir- — tirs diyenler çıkabilir. öyleyse, miş olduğu bu yazı, Varhk (gelin bu isin bir seviye me- Mercutio'nun komik sahnleri başlayınca birden gök gürül- tüsünü andıran müthiş bir ya ln on binlerin kah- kahasıydı. Dönüp uzun uzun eme 1 . Kara bıyıklı, otuz beşlik bir kasketli. elini gakağına dayamış, gözleri gül- Di küçülmi bakıyor sakallı altmışlık Dir gi Dal makaraları koyuvermiş, gözlerinden yaşlar boşanıyor. on dört yaşla; On üç, ü ki naklarını avui (Devamı $ hz iie) Karikatürcülerimiz hansi sosyal konuları işliyorlar? Babıâlide çalışa eşi ie Ma ve yeni abıâlide ne kadar kar ara; ürü varsa bir araya ip geçen hafta Maya'da bir ser- gi açmışlar. GA yi © rikatürist bir ar Adlar: nı sayalım: Altan, grg E- Jâtun Nuri, Doğan, üngör a el İsmet, ıstık, Mim Uykusuz, Nehar Filiz, Sel- e Sinan, Suat Yalaz, Y: n Çetin, Yalçın Tüzecan, Pie ve Turhan Selçuk. genç karikatürisi- iz kai Sururi yok. O- na da galiba ” türlü haber veriler imei Sergiye Kal klan Yane Mim yi An han pe nl e 1 30-32 gında. Grupun en seçen ie İsmet, Atillâ ve Oğuz Ee da 18 iki ğun Gi Binet yenlerde. olanlar UZ, İçeride vir tek Akademi ezuni Semih Balcıoğlu. Altan, a lâtun Nuri, Uykusuz da bir müddet Akademiye devam rında. Magazin a Ze ahi bütün kari- iin irk Tü bil- nuların! İciri Eviz pe en 2 günün karikatüris- ar aki toplum ilgflendiriyor? Karikati ça kay gu mümkün: türü göze ( çarpıyı üzerinde traktör. (Bu karl: katür bizim Sanat sahifesin Ni e çıkmıştı). a Semih 10ğlu'nun bir karikatü- in görüyoruz. ir bo- muş. Dem iki köylü, Si şöyle diyor" «— Dinine ii öküz konuda bir kari rü O da şöyle: Köylü traktörü alıp tarlasına getirmiş ama m) imkânı yok. . Şöyle — Çok şükür üç beş kuruş denklerin bir traktör m Simdi iş — çekecek özürü almaya Bu Ve bir mem- leket geli var, Köye trak- tör girmişti emil dahi kullanması 1 bilmiyor! , yes dek parça ve a iie yoruz. Bu Sanatkâr- ların ndini el ermektedir. öylü (O dâvalariyle . ilgil “e uyku Ss “2 20 karikatürcünün kl gar, Sea yi) sermesi öz Kili j 7 YAK yn Bergiye kahılan karikatürcülerin imzaları konular Mıstık'ın eserlerin- yes de var. Bunların Çoğu M'da çıkan tür- m Birinde köylü yerdel otları ei göyle diyor: te- ikiz ri bey», Yani köyde sağlık dâvası, Yine Mıstığın göyle bir rikatürü (dikkati sekiyor. Ta alarda oturan İnsan lar. Yazısı: mir mi bizi tarihten bir parçadır». dür konuyu Semih de iş- ağ , yer altla- köylüler. Bu Henan i “köy eki pire url de ncü mevki trenlerdeki (köylüleri çi; Dia binleri peni arpıyor. ne mide, İsim: «Günün ada- zan biri de aynı ko- a şu şekilde dokunmuş: Kuşaklı, Tatil, bereli bir yobaz paravanın arkasından ti ve silindirli olarak çı a Yalaz da a e Karikatür çizmiş: bağırıyor: kri yi zıyor». — Hayat pahalılığı: di vd ME Turf ? KIŞ TAHMİiNi Karanlik kış günü Mere üstü sokaklara, Bırak kendini Git bakalım ; gittiğin kadar “Freni i bozuk kamyonlar gibi. z ih mı, Dize süne mü? Ardından gezer Karanlık kış pu kalay ea? m vim beri r.caddelerde, günü akşam üstü. NE ar mü? Sıcak. ışığı mı? Tramvaylar mı? saçarak. Hikâye Kahve boml lu. a. henüz erken saatleri. İl dam, ikisi de Ezlem “len diden kimseler. a- “e e öteki esli , Gözlüklüsü daha ev- rai kahvenin tek gitti aldı. Beriki- da e - sanki mahsus yapar gi- a tl çıkara çıkara, kom çatlatırcasına ookuyordu. ie bring” kahveyi göz- güne gık dedim hiç de mecbur değilim, Onla- ra bakmıya kanun beni mec- AZ bur my Edemez, muhak kak, « Bende A al çekin aş nızı nasıl derim? Vay e b ilân sayfa- tahtakurusuna (o dönmüşsün. cıgara İçişteki rahatlığa bak!» ETE anlıyamadı. «Belki de bir mü teahhit, yahut da tüccardır. ığı mul iriyarı biri memleki ancak midesiyle bağlı olabilir. Bi- rinci sayfadaki yazılarla ne ORHAN KEMAL Kahveye tek tük müşteri gelmiye başlamıştı. Aksi gibi, gelenler de o tarafa, gazete uyanın Yi oturuyor- lardı, Gazeteyi bıraksa bile, yeni gelenlerden birisi kapi” ve Garsona seslendi, garson i 3 E dar kaba sal teyle ne ii olabileceğini Gitsem lan filân. O da çok gelmi a devam et ra ee zeteye başını İndirdi, 0- kumasına devam etti, BEBEK Bugün doğdu Allı bebek e i bebek arın yaşıyacak mal 'gün ölecek Ah bebek 'ah bebek. Ferit EDGÜ o ; TEKERLEME Ayşe Ayşe aş gibi Memeleri taş gibi Ayşe bizim Ağzı kırık testimiz Ayşeyi. allıyalım “Yazı yazar Kalem tutar Naaş işler Derleyen: Ferhat SILACI onuda eniyi kari- kati yen e © işl 8 lükte bi e anlari Hil üiia mbanın karşısın dize alya Bü konu di günün en önemil millstler- arası za ırtasiyeeilik En başarılı eser Mıstık'ın Taş devrinde iş sahibi dilek- çesini mın bir köy! ydı. la şehre * getir- diler». Yâni kız evlâtık ol- muş. Yalçın, yalınayak bir kü- feci cocuğu yapmış, park- lardaki o İlânlardan (o birini Ga « Rek çen uk gibidir, bakım Al Ni vini de, çocuk ki-” iin air b pm cü çe- kz 8 — Gecekondn o meselesi, eroincillir, Amerikan taklit. © çiliği, ekmeklerin e bozukluğu, gösteriş v. Bu konularda da eserler göze çarpıyor. Bütün bu karikatürler sanatkârların toplum : meselelerine büyük bir yer ayırdıkları te- riyor. başarılı kari ti eğ de Kind zi n iyi bel e BAKIMINDAN YENİLİKLER Ferruh Doğan'ın yazısız karikatürleri çok Mek toplu- yor. Ferruh bütün espriyi çizgilerde toplamış. Zaten Karikatür o sanatında da bu aramıyor, yoksa işin hikâye tarafı değil Çizgiler kün olduğu kadar basi Nuri yapmış. OTUZ. reyi o şimdiye ee olanlara Salık v ririz, aman kaçınması. bir şey. Et yatür Karikatürler Bunu da İlk gö: afzı “yoruz