Sahife 4 —— Ankara Devlet tuvarında Konserva Sadi Yaver Ataman Bazı hâtıralar Zarif Şb — Sait Halim, İbrahim —| as paşalar — Keçecizade Resad Fuat duğum iki) Bu defa ni Vekili (mü- ırmızı, siyah fesler hafta içinde güzel di sanatlar ve| dürü göstere! — Ya buzat| Gahzadel d ev — Kadın kılığındaki vi ve tavan 7 ii hususiyle musiki - animal : ö Me? Her hakkı mahfuzdur. emim Mümtaz S, yakından temas etmek UŞ. arasından düğün seyri — Köy halk musikisi çok seslidir larını ara. üzel Sanatlar| Adnan Saygun: — Mektep musiki artık devrini tamamlamıştır YT aturka iz Bebekteki sahilhane-J di. Bu rivayetin doğru gibi ü N gi i di Umum mü e- | müdürü... demiş. ” mizde otururken (görür-| zannedilmesi de paşanın padi- eli Kâzım Akses, o ve en| Bunun üzerine Maarif Vekil ,musiki dinleyen bir tek köyülye raslamadım Mir sandal veya kayık ba a A iken Ge im kati ve sert bir ifade ile şöyle ğin. yerinde esen Ha-| VE unla bir tefevvuk teveh- band e ve | konu: yeğen N ike ikm Eİ tin eyi El Mi kimi iş öğretmen vi Z Konuşan: SADEDDİN GÖKÇEPINAR e kib etmek imkânlarını hamrla” o pey sen (mâdun)... Ma- ayrılırdı. Gelenler paşanın o- | İYa bir fes giyinmeği âdet 1 ii kara, İstanbul ve daha) şeykinin emirle! LE gulları idiler, Salt Halim, Ab- tizam etmişti. Hâlâ gözümün geniş bir sahada yurt muslkisi| öne itaat edersin; yahut gi- bas Mehmet Ali Halim | ÖNÜN zerinde kendisiyle hasbıhal-| dersin ii paşası. lerde bulunduk. Devlet Konser-| fi çıktan birisini tercihte Payaclar 7 e Yabayasmi mfitandali vekleler- İhtar bizakilağ ratERE ya- El il TR yanl e müz ziyaret ettim; dostlarımı BÖr- yet tabli olarak (gitmeyi) seç- pa eri lerini | SET: meğe gitim. KonservatıvaTlmış.. Ve neticede zarar eden ziyarete ma oküler" de müdürü bestecimiz Ulvi na, | memleket li emleket doi Si salan. 3 Erkin, Vu verimli ım - | musikisi ol giden kadınlardı. ii essesesl hakkında bana aydın-| yine re nm musiki işlerine Semi akabe il en | nazara si bir şeyini batar Jatıcı malümat verdi. Genç | yakından aşina olmıyan bir Gi öpmeleri gbi bir şeydi | Jâamıyorum; yüzü gözü, boyu Konservatuvar (o orkestrasının Konsmaturar EN İm ebe- zel de bir şeydi; zira a- ii a Salt Halim Paşa- provalarında ve bir radyo Kon-| pin çalışmalarını yı - Me benzerdi; o kadar erinde hazır bulundum; bü|kık ei ER ER ge- — oi vardı. Çok suretle orkestranın çalışmaları- | ziyor, teker teker, yahut Iki, üç, lim paşa Iki çifte ina eri Ve Meypolsindn nı yakından takib ettim. dört kişilik gruplar halinde ça- e Sü koü ika, ği - pi musiki m lessesesinin ba-| Uşanları odalarında ziyare nın sandaliyle, Abbas paşa Li Yakacık ikametirden lan ii e yakından 41-| diyormuş. Bir odada, birisi yle ve tertemiz giydi iri Babası 6) ne onda ve va. ini diare ire vin diğeri erkek iki arkadaşın yan kayıkçılariyle öz koyunu | hattâ ne de biraderlerinde av ası kadal yana oturup t ki piyano üsleri rr merakı yoktu. Viyolonist Zeki | Öngören 5 son- e e ir iifat etmezlerdi 8 ii ei im ” Ta gelen ler arasında, | bal ikisini ayırmış ie bazi çifte kayığı tereih eee a ıkı > - a Necil Kâ 5 Devlet Kon , sen de başka bir odada eği iri — iz 2 karayı a — u servatuvaı serim geti-| yalnız çalışacaksınız.» diye em- nin üstünde de bir harim ağa) on ü Md ha rilinciye kadar, musiki ile doğ-| etmi dan günler geçtikten rik Alin baz yi ii alar yrd “Oğul. rudi ğruya alâkalı ol sonra, mektep İçinde yine böy- da Bebek sahillerini süsli-| lâ"! beride “iller “ve , ül air ayrı izlee Ge yoktu li birer idare adı e Halk türküleri ses ve saz birliği hocaları Sadi Yaverle beraber yen güzel manzaralar yok de-| âkâ ya pi mı olduklarına şüphe etmedi-| Iki talebeyi yine bir! #ildi. Keçeci zade Şişman ederlerdi. Hasan, eşin nu Zal noksan taraf, in görmüş. Eiilernin 3 e halk musikicimiz Sadi Evli ve dört çocuk babası, Bana halk musikisi karakterinde 5 -| şat Fuat Beyin mavun meşhur) İbrahim Elilmi, Fuat, ve Mah- başında bulundukları müessese- getirilme: le arka-| hayatını şöyle anlattı: kalem denemem vardır. Fa- Er “Gerçi tek kürekli tdi mut Paşalar ve paşacıklar. Ha nin ikm ve ER olan musiki | Te kl hiddetle 2 nın EN Söyleyip — Liseden sonra Konserva- halk musiki ve o folkloru- güzel mi güzeldi. san Paşa Rus - Türk muha ye ülfet el olmaları idi. — Siz burada ne yapıyorsu. KER halk (türkülerinin tuvar Garp musiki kısmından na ait müteaddit eserlerim var.| Hele Reşat Beyin sandalına ire ei a. müşir oi li m biri birer sanat Buz maz? e Ea arandığını merak €t- |mezunum. rüleli zama- Bir kaç sandık da henüz tasnif| pin; mesinden sonra pi ye Vo Si olan, ve olmuy: birl — Duo yapıyoruz, efendim. nında da meşkhaneye devam! e: folklor malzemem e İğ. Zir Bezi kali ati paşa da sözden, bir telmihten bile inci- Ben size Duo'yu ayrı oda- Blk Şehzadebaşına gide-|ettim. Sekiz yıl öğretmenlik; mevcut. Eserlerimin bime tarafından epeyce salan i, Fuat Paşa evvelleri Roma necek kadar duygulu bir yara- yarda yapacaksın: meğim hz e Sadi Yaver'i evinde Z2i-|yaptun. Bu sırada Şimali ve|17 yaşında iken yazdı İsmi| tayyare kalkışı gibi bir Mi ik pri dılışta bulunan öğretmenlerin ei ilim rta Anadoluda dolaşarak ha'k| Safranbolu düğünleri, yanlar gösterirdi, Sadrazam Arifi Sağ — hastalıklıydı — kırıldığı anlar oldu; arada an: pi ei 1 bir evden ziya-|türküleri toplayıp folklor tet- ve türküleridir. Diğer erim e i ve erbeyi Bi Jaşmazlıklar belirdi. Bir mües- Yürdiğin yu iki misalle gel- de il rl daa küçük kikleri yaptım. Sekiz yıl da Ka-|sunlar: Halk sazları ve BiR sesenin başında bulunan mesul| miş geçmiş Kanoralaar mü- RR eivAlya rr a rabükte Belediye relsliğim var.! musikieiler, halk rsi li bir insanın yine o müesseseden dürerinin ik risini suçlu tut- bele duvarları çeşi Ti alk yıldır Beyazıt ii mü-İtonal hususiyet ve karakterle- bir uzuv olmasını gerektiren incitm: arıns | sazlarile dolu ie mlelere, sıra! dürüyüm. İkf sene kadar dari, EE MM pe mecburiyeti, geçmiş günlere alt kar, trim il nmak temi” olta nç sanatkârlar | ll in çalışmış-! ni ia ö seki ojisi, (o köyde ŞER a ai şleerle, kimle, ve muallim, aşk mall) çakmaktı, Şirketi Hayriye mü- Hebei e anlatmak İstiyorum: e m e eter Si li Halk musikisile uğraşmak a e ae sisin diri umumisi Hüseyin Haki p.| fn ve mahale mi ci fu Saffet Arıkan'ın Maarif ve. | DİzMEÜST etmis olanlar b) merakı size nereden geldi? | |halk dilindeki | tesirler fendinin oğullarında da güzel | 79 im gözü gül le li masında ankara Kon. | ADAK a tatediğim ei uşkaya,| — Memleketimiz olan zik İolkiorumuzan ali li het, Konservatuvar gibi bir sa Anel ranbolu, halk türküleri ve o-,ö e) ve soncusu da Engine kendileri de güzel Insanlard. ağa <a e Kai e mİ üni ARAN buz Gürel, |yun havaları bakımından çok, edebiyatı ve masiksiir oldukları için gözlere çok tai rsa ticaret odası il van bir | Junacak sa- iz. e ai E en e gayet e ie gelirdi. 8 ade a a el e atkâl uzaffer,yük zevkim düğün gidere) br a silme a y.| daha doğrusu aynı hamurdan mayer Sanan Ez aye ürer dinleyip © oyunları Fıkrala, be çok zengindir. On- hasr. olaran ka istirak edecek Suni arm apilmiş. Müdürün | ox yalm Mazi e YE riye, ret! seyretmekti. Delikanlı olmağa lar, oecdatlarının o Şahmeran| G.; çö, yi Mi a “ . Biri > > tidir. Ankara Devlet Konserva: e ve i rada i i can - si imi yin kya a Eni a kamer ie Ee a ne na & a e en enne) 02 vi müdürle, — el ami verin oğur talebesinden lere götürmeğe başladı yazmal bir a” ingene ça- au aeilazak) pi mel Merinden cik ii 1 Bi ensar ma a ve Ulvi Cemal Erkin'le — Adnan eke. bağlama çalı-| kadınlara saz çaldığım için er- dırlarında yaşadı Sü kli dadılar bacı olur- | Ye havlu gibi büyük şöhreti me matkârı lamağa z lamış,| Pu hakikatin anlaşılmış oldu-| yor. Yanında da Yaşar ri olduğumu EE halde Gti rd İde bari a innldi iei ile iştirake ka Tabiatiyle © netice : amp; | KOLU EERYOR ye ME MEM aileidin Palandöken, xiğbr Me ŞİNATILiNlardı. öaha| Halk beee neler vardı: Saymakla bitmez. | VETMİ Mi a arm aşma manı | DAĞ YOR Kuşkaya, Remzi Barantel, Sa-| gelişip artık ii kl Mu 3 k 1 dür, Fikri ÇİÇEKOĞLU İdun (o Aksüt, Nihat OÜfler,remez olunca düğünleri 2 R Ea ve siyah ek e Zeki Altın, Hasa n)aralarndaki budak deliklerin, — Halk musikisile uğraşmak- fay Üfuk, uş Güçlü ve İrfan'den seyre başladı tan maksadınız nedir? sier Matinelerden itibaren eriyen mayt süzün yi Mevlüd Bilgi oturmuşlar, Bunlarm ki-| — Hangi sazl sını — Çalışmalarımızın iki mak-| İkinci emin fes reng U EM mi misi üniversite, kimisi Kon- Halk sazlarından telli o- 9ad) vardır. Birincisi halk mu-| fesi severdi. Ae gi ii e Sip e an mpi baro reisi çok sarmaya, kimisi de lise 68-İlanların hemen hepsini çala, | SİKİMİZİ DİY: itiyatlarından | Jarı geniş fe: mi e a da! Men, Binden e Gİ Si veli ai ee larında bir kaç dajrım. Nefeslilerden zurna çala-| Kurtararak asıl kıymetleri ve eee. l SAMGALI DOKTOR Ahm A iz AvURAr rım, Davul çalmasını da iyi pi. | dökümanter mahiyetlerile ya-j lesi vardı: hak ene en dei rağ A a) MAYK m i gay-İlirim. Ankara r: da çal-) MR mel beşe psi a si LAR EORAŞML SÜ İaniz ruha şi sn cuma | retimle me; miştir, di-|mışımdır. o Klâsik O musikiye sinde çok gil KE Ç ok er Kl aİyor. Bati ii geçesi sah akım için tambur da bili. |hunusiyei ve > karakter” taşıyan lan. yukanda imi geçen sak 2 - KAZANOVANIN Vekili, Adnan Sayguna eo olunacak mev-İmalara dev. iliyor. usikisinin üzerinde 1ş-| Halim Paşa idi. (Meşrutiyette o — Sen nesin? Burada işin İlde akraba; ve ari eler... Bi Ne EA araştırarak | Sadrazam olan zat). O zaman g AŞK MACERALARI eme ir kei “ae ayatı ve e serleri tek ses zevk ve itiyadını almış) buna bir mâna verirlerdi; Sul Artitune: e vGorüüriğ Haile ie Saygun cevap vermiş: Sadi Yaver Ataman Safran-) — Besteleriniz var mı? yi yarama halkı! tan Hamit kırmızı fesi sevmedi- ÜN remer ve Turhan Bey — Öğretmenim. les boluda o doğmuş. 41 yaşında. — Bestekâr değilim. Yalnız Del sahifede) | gi için inadına yapıyor derler- o Tetrika No. 73 kei erieel E- odasına koşar, terlerini kuru- ki dilber... Adamı deli eden ğ asına, giyinmesine yakit yan di Locada tanımadığı Yki erkekkiz.. 1 kızı bunun yüzün- yardım ederdi. Bunları acı acı ke yarn. saat kadar iğ kalkarak yol verdiler.İden can verdiler...» İşitmediği ar Bi sip meğe Bol bal Donatella bir ara ayakta halde bu dedikoduları tehay- timi kolunu locanın kensırna daya- ime Denek Kİ am ir ei ei 4 lm ep ie © YAZANSLUCİANA PEVERELLİ X ÇEVİRENSMAZIM DERSAN du? Bu saat süren an-) © ika oi imi hakkında sö; kt he ra dı: Mıncabın dolu Ml, Yer bular | sözlerin. « mahiyetini tâyinde çe akin ai yanlar sıralar t 11 5 ihti side sandalyelerde oturuyorlar. rr 4. on|Nibavet ışıklar söndü. Maestro yecandan yerinde duramamış, «dhtiyarım, ihtiyar ve yorgun» e Li bile e Di e Arasını v Gön, Bis teylu, e Blm eği eölnüjer. sahnede görünür li ir| kalkıp locanın al gelmişti. | diye mırılı iMfinde bulundu. Donatellânm asi mea, gözlüklü biriydi. azla, alkış tufanı başladı. Seyircile- yi gürültü de onun ayak) Donatellânın sini sa-| bir içkiye ihtiyacı vardı, boğa- atle yüzüne baktı. e ape Di lime min Gnl e ri eleği Du arel EEE | enleri" (AL, Mesirö” Başını güz) bararılıkla (bekledi Harhalâsi ze #öszınıkian olmuş-) <ç Güzel ız beni bain e ailenin otur ya atmış Fakat sonra kukanç | pürattan Donatellânn göğsü rüllü g elen tarafa çevirdi. Do-| nerede ise koşup gelecek, ça-)tu, bir damla likör, canına can | 711? Hani ii Donatellaya m yanındaki | en filim çevirmekten) gi ner Ve Kabardı. Kendi ken mate gördü. Yüzünde der-|maşır değiştirmesinde ona yar-| katacaktı. Hem de halk ara-| tuk Beraber filim ole çen ağ b dine: hiddet eseri & belirdi,ldım edecekti. sında dolaşmak, kendisini gös-| MİSÜK ml sen Milineda ha? şeyler fısıldadı. Bazı Ml bir) tik oturan terzi «Ba- > rn di ba sr bi Li ya e m mr pimli iz İz ir Nasılsın bakayım! i bin tellaya doğru|yan> yanındakilere bi ie üzi . alelacele nasıl koy- zl azla elbar Wieki eraralyir 50 kn pilin süre. nini onun ğini önündeki muş ise öylece duruyordi. ra etkeğin Sale) — Benı İşle için bir. kaça pin aya girişmişti. aki hiddet idi, ve dil ek par mak yapıp. intikal etti. Donatellanın Pe Di İni sev- Armando detle, — âdeta| maki sayar enmiedim: Dr DE a emer. baslann m üdafaa elim ben'de onun sevdiği BAL varmışlar | gömleğini ın. Tim eimi iie ella an Gel bass Vi O ediyordu. Maide Söylenen o anım.» Orkestra, programının lk lu. Acaba mendili nereye) erkeğin m El Sen tellâ, 1- İsözler kulağına gelir gibi olu- Maestro — arkası çevirdi, | kısmındaki — parçalı rasile|kovdu? Bir Bizin bulamıyordu. | Erkekler bir kıraliçe gibilm, yordu değneğini kaldırdı. Tiyatro sa-|caldı. Her parada ışlanın ami terden uş-| hürmet Ss nezaket Kine «Kiz yp > öteki çok|lonu derin bir süküt içine gö-Jârdı arası kesilmiyo; akanın düğmesini de ai riyorl müldi. Herkes kulağını kabart-| Antrakt estro çamaşır lamadı. Her halde Donatellâ| güzelliğini bir kat daha e — Tam başlama işaretini ve- nn ve EM etine valize bir yedek koymağı unut-| mıştı. Donatellâ, hiç bir zam; -İreceği bir sırada hafif bir gü-İiçin odasına çekil muş olacak. kendi güzel bul- iri mii pi geldi. Armando, desi e m. ge- Küfürleri bastı, yz mamıştı. Hole geldiği zaman) jâncd a. duğunu söylemişti. esnasında en ufak birllir, bana raki ki maşır) küplere bindi; âdeta ağlaya-|Tefakatinde bulunanla ara: yacaktın? si gürüliye pie fahameml -ee-| değiştireceğim! zaten biliyor, cak gibi aldı. Si Kristina Biraz da onun yanık ek git- O senin için büyük mezdi. Pek yakın Jocalardan|) Aynanın önündeki küçük) bu hususta ne kadar da itina; | meliyim. Beni kızar. |bir imkâ Diver "öl kenarın-İ Konser başlamak (üzere 'di.| birinde bulunan Donatellâ he-| koltuğa oturdu, yüzüne baktı.|lı idi; konser bitince | derhal dedi, ge e diy era rağ EK ir