ıda si XV ve XVI ncı asırlarda Istanbulda yabancı ressamlar TANIMADIĞIMIZ MEŞHUR! AR: “Kırkbirinci temsilde MUA aklımı kaçıracağım!.,, «Ayni piyeste her gece rol icabı çıldırıyorum. Bir ea değiş düz vE ee ep N X STANRIT, HAYATI : Ben böyle koca istemem! 'r bizi aldatıyor vesse- im. Ve Veyaknt da kendi işlerimize ari yatı gum bem şaklayan tabi ikip gk ei — Aman, bu sene kış ne güzel geçiyor! Şubat yanladik, hava İse ie ae seviniyorduk. Bizim şubat > tmm sevinci çok sürmedi. asıl şubat geçen per iş nasıl girdiğini Halük Y, Şehsuvaroğlu —— İstanbulun Türkler tarı yila gark kostümleriyle çok meşgu. oi- kinden bone “Ber sahada yüzük bir | muştur. sanat ve fikir hayatı başladı. Bellininin 25 ar: İstan- ve —— irini menetemiş ikm biz-| buldan ayrılmazdan evvel bitirdiği p anlayışında Fm menin e eseri Fatihin hâlen British tin: doğmasını ve yı um'da bulunan ve dünyaca bi- cu yüzyıla kadar erikli. Pa Fakat 1 5 mia portresidir. inci asırdan İl Osmanlı sara-| Fatihin sarayında Son samanları- yında zaman zaman yerli ve yabancı!na kadar yabancı ressamlar ressamlar çalıştırıldı. (1) jar. Bu cihet ölümünden beş ay ev Taassupsuz. ve İleri bir görü 1 .yapılmış bi tresiyle Mehmet İstan! EF“) İstanbulun doğan burunlu, zel olan Fatih bulda ki duğu sarayına Venedikten li bakışlı, ra ni irtti ve bunlara kendi mâdal, portre: x ie rını, portrelerini yaptırdı. Oturduğu bati bükülmüş, Yüzü incelmiş, sa- salonların duvarlatını resimlerle süs- letti Fatih'ten sonra İkinci Bayezit nak- mütemayil olmakla beraber, m ere rinin neğe parıltısı sön- ini bir tnnamıpin insan tasvirleri yap) m tırtmaktan çel bu suretle bu. TeK imasından altı Gebetde, ölen Patihin yerini alan Veli Bayesit bütün bu resimleri ten, Avusturyada ve İrandan gelen) toplamıştır. ri lir. Bunlardan Venedikli vel Bayezit zamanında, Mikel Anj İs- Avusturyalı ressamlar Onal öara-|tanbula gelmek etemişse de sonra layışında|dan bir takım sebepler ve bazı dost- fi in savverler iltifat görmediler, | san izde yabancı ressamlar, Venedik-| takı; pla. larının e bu seyahat di an aa. i vk. ediyordu. iri Fal unun tamamiyle ir hi mdardır.» di n Sol a İlin er lda bir balyanın eşimde çıplak: Te yarım birİy Fatih'in gençlik pati kadn statüsü bulun: diğ ve .— ide Burada İstanbul fatihi a üz dol vererek ame br. Başında arkaya doğru w utki bn. e bulunduğunu l Fatih madalyasını bu sanat- ike vim attedi iyorlar. İk ladalya e # tüyü ol masi di Too bun: sonra yanın e yüzünde üç va göri ya 1 ai «Eğer eski fikeinizi mü- aya hafi teo'dan sonra İstanbulda Ma-| gelmenini tavsiye ei o Dİ im “Oortanmn da Perre ete Yada iyi İkürgalanırsını Bizi Se Bü er tkârın İstanbula £el-|çok faydalı olur. Biye glmıyacağa! olduğu Ferrara dükü ile İstanbul-| ufak bir gi seyi size bir data ei Baptirta ehdadens arasmda bulunmazdı. Hagı mem e -— 1485 ta- rihli bir mektuptan an'ası o ii li Padişahın mütead- maüayalann yapmiş ve Mtifatla- olmuştur. üddet İstanbulda kalan sa-| onlar ri büyük. madalya. ereği rim ki nin vw ge Fatih at üz! se yine sök dönmüş! Yane. Kavuğu kulağının üst nci bibi mage —— a MD başka birini göndermeniz. e sinde yapraksız iki ağaç ve|tarzımı o gel'n dak ara lada sana: k bir tepenin orta: de gatirlyocrumauz tabii, Middle, e me gideri gi- ii elem gebe le pek de —— Divaneler hekimi inci temsil,, — Sahnede bir muziplik — Acaba aktör sahiden » mi ie — “Sfei babanın başına gelenler — | vet... İşte nihayet sahiden aklımı kaybettim!. — Seyircinin son derece- de hoşuna sd bir — Bir ço ye ye kocasının o kaynanası | bir sanatkâr. Ez Şadi ve oğlu B. Gazanfer akıllı aktör, 41 ve ii neden sahiden çıldırmasın' Kr Bu duğu - mic pie 2 kabe gibi tip nba la meşe, Bir çol ri İ ide önü li Baba Term. Tak Kolis İstenilen de o olm. Halk kırılıyordu. Alkış göklere çikıyordu. Lâkin Saffet Baba: ! üö çalar a doğru kaçtı, a arar bir roldür, Fakat o İn aktör bunu pek ağır oynam. dönüyordu. Her dem taze!.. Şadi pek gay eğe evlen- müstesna oğlu, gelini ve tanka sevimli dora in bir e (Bu bu Te: sim Şad eri dir. 11 gün MR ek çekmiş. Kendi- zile son resmidir) ir. disi gece hazırlamağı da vie ar sah- e beri oynanmaktadır. Her düünüyorar ki çok yerinde bir dari di sahriede çıldırmakta-| SEY Ol önce de m yorma Sahiden ” e allen BATİ #mkayi Ne şaşalayıveriyoruz, gr” Mi tikamet değiştiren şii üz güya kardan kö- açanlar rmla çarpıla haykıranlar Wil sorarsınız?. sonra saat üç eni iy yak hırıarı durar gibi oldum, yel vermek için ke- nâra çekilmek iseti'm e sizin... Koluma bir çimdik basıp sözü- mü kesti: Sus, fazla dırlanma. Zaten sinlerim api kalktı, bir de n dırıltını dinlersem şuracık- 2 da diner bayılırım vallahi Se: se doğruca eve yürü baka; adar bi girsin de gan Gi sonra eger ei Kis bie bale ey adar 2 uf olsun ve Közesine attım. Koma a sülük yapışan e al tabii. Tipiden kurtu- mızı kaldırınca sie sma doğru bir iyor, İKendi gelmediği takdirde gönderme- Saffı ei de de le çocuk denilecek yaşta | ! ik, -İd istenilen sanatkarın MPİ de, Şadi bu piyesten ve bu eçildırma | iken ilk defa biribirlerini Dalila|7€ seçi Bayan gene benden ar ye ye anl İnirimelm de malım değildir. İnek a i»'nden bahsederken gaf. | piyesinin provaları sırasında gör- e gfedimektedi. TO tarihinde yar) Yavuz Gelmem öiiydnden özeli iyor. Şadi birdenbire. köpürü|fet Babaya: Evlendikten snra tün ömür Nerede de benim kocam? EZ N bul ir öl-| Kanun! a Bayezit ü İ G Di güsünde tam profilden olan bu re. /gibi hareket etmedi Bu hükümdern dayak | — Bir adama 40 gün müteme-İleri, bütün müşterek erini dizlerine vurup hay- pi u vii Tesa mi?.. Bilhassa çıldırmış) a; delisin!» derle, : simde Fatih, meşhur Bellini tablo-| devrinde “Türk, Acem, At *İbir adamden?. Saffet Babayı) ke 41 inci gün deli olun Ben de |Gyetroda geçmiştir. Bir çok pi. kırmaya başladı suncakinden daha az sakallı, shatiy| Holndeli ressamlar, German. Pİ a mekete * getirmek, ona piyeseEe “1 İni ae yeğlerde karşılıklı oynamışlardır. | Gebul sözle bakalım, koca. ve ie görünüyor. büyük bir er zi deliri olduğu halde —/mı ne yaptın? Kaldırımdan iner- Gentile Bellini de Barto.| İran sanatkârların in Re in yermek. a Xe|Bir gün o Sai sahnesi nde | asıl bts Kaynana roll ken yanımdaydı, ondan sonra ne vi e via 79 eyl. |ebrizi Veli Can bu devrin meşhur) k için üzerine | hakikaten kaçırıvereceğime emi-| olduğu için Şehper hanım Hemen |oldu köcam? , kocacığınım!. ünde İstanbula Madalyacı, şe ee Öyle , ir deği nim!., yi ilk ilerde Olhemen bütün piyeslerde sahnede | Yusufcuğuuum!.. Otoposlarm al- s nin ram ve harap en. Bar” ai ee enn o zamana kadar bizim tiyatroda |ğimi Melliğe sevkeder Kek m olmitaştar,| SM ek kel Rae ii Me edine. ürer sy” ni hakimi Eman emiş. Tek-İbuki şimdi piyesin 2 ge- emeği vardır. âr vızıltıları arasında boğu- > e ince gittiğini| Baz piyeslerdi Tuyordu. O arada ben de savuşu- a meşhur ressamı Belini bü (Arkası 6 ncı sahifede) Bu sahici sahne karşısında |duyuyorum!. Yani derik ken-| Şadi'yi döğmesi Henbeder. Mesel | verdim. devirde İstanbula geh atkâr- z delicesine alkışlıyor. diliğinden geliyor!. dem taze» de kıhbık piye- Cemal Refii- Jarin €n telihlisidir. Bellini de diğer) çi) xw ve XVI ncı asırlarda İf) Fakat Şadi o kadar hakiki bir) Di; sinde ibi, Taşaiar ye padalaclar gibi Dü“ tanbuldaki Türk nakkaş ve Pössam- | sarelle N Saffet in en bir koca rolünü oynıyanı Sadi bi kümüsrin İkram ve iltifatlarını gör in tatsilât için; 1071/046 fet Babanın birden-|bal aç imiikeş k Gi ? e p eml zengin bir a > palm bire aklına müthiş bir şüphe ge unmağa bayıl pig ii e aa ne iri Gr müteaddit. portre- ime mem. ie : sahiden mi ir şimdi Şadi, onun gırtlağı- nir... Ve Şehper hanımdan mü- v t e az rtlmlrini Mİ na VE YO ie NO E ancâk hakikaten delir- ör s&mak üzere üstüne hücüm|kemmel bir dayak yer... öiekin İri di k İstanbula 2it| (9) Fahsin Öz, Günl a bir adam «bir sah-fedi ai li Hib İpe Onlar sahnedeki ara sıra Tol o hk yenil iz etiri. İyması. Türk işlemeleri ve resim dai- bu m icabı böyle mu- aga Nazım Derar * önerken beraberinde İsinnlruld resi, (Sayım Öz bu adetleri oymıyabilir. Babanm bujkmlık inde, Dali a Çi o kabil hususi hayatlarında gayet 3ahife 1597 kuruş yaptığı bu eserlerden bir ami biret e deterlrindei erer düşmesinin mühim yiz sili olduğunu düşündü. 40 günliyi geçinmişlerdir. Satış ek ali İdarekanesil <ötürdü. Bellini resimlerinde spabebi de ewdur: Bu piyes hafia-| sahnede yalancıktan delizen bir Hikmet Feridun Es ŞE