HAFTA KONUŞMASI emek adları ve tadları m «rop lig giymiş patate, ». gibi inasebetsiz ki ve keşkülüfakardı» «Karnıyarık» Abanoz , «kai 8» mek adları vardır. Bizd. ani dilenci e rin » ( iğrenç birer isim m deği il midir? işlenmiş t: üne emiyor — nde öküz e de «imambayıldı kuyru- ko- nepe üstü ürpertici bir o cinayeti ? TANIMADIĞIMIZ MEŞHURL A?: Fikret parmakları arasına aldığı taşları kırardı Tevfik Fikret bir omuzuna Hüseyin Cahidi, bir omuzuna Mehmet Raufu alarak iza A rkadaşlardan biri Fransız|çok bir sebebini bulabilirim, Me- Ç oğunluğun çerden çöpten, yemeklerinin acayip adla-|selâ sonuncusu eskiden panta- rez (yemeklerle ömü: an bir kaçını tercümeye kal-|lonları gergin tutmi için a; sürdü; şu harb halini hesaba -) kis a ii etti: kapları Sind geçirilen kayış- KARMŞIEA fakat daha önce de Taştan mobilye — 19 numaralı ev — 19 ağustos — 1279 tarihli manga al Meselâ, dedi, şu «Winâsor | parçasına ( denilmesinden olabi-| İstanbul lokanta bakımdan ge-|) — AÂşiyanda Atatürkün imzası — Kırmızı kadife pla ve Kili defter — lir. «Turşu» sözünden hoşlanma-|lişememişti. Bunun sebebini eski Ahmet Vefik paşanın semi yışım çok terlemiş birinin terbi. ami aramak lâzım: yesizlik ederek göj ün üstün- in tarihi bizde — ti — 2 z deki di > ve e elile ii edlebiyki gibi — çok yeni| Fikret (o hakkında doküman ER «turşuya |bir devre dayanır, Kırk, kırk beşİtoplarken yalnız en yakınlarını hi öndüm> kalin ileri gelir! |yıl geri dönersek İstanbul nüfu- mek kâfi değildi. Evi ve eş- Bötat a ekökü, | Sonum kaçta kâçı umumi yerler-|yası arasında tetkikler yap- da or e ani Taşradan İmak liımdı. Bu itherin <Âsk «Bissac du mendiant» o şeklinde ir : f İyan kadar bir kere daha z yi şraftan iseler ea e bank b ray eli e şim, gil meselâ eski valinin, yahut imdi Âşiyanda eşyanın dilini, di, lisandan terkipler atılalı be- Pokaikiş Helielerinaği iri insanların. dille birleştirerek ri iyi oldu da sadece ül de- a 4T- İdinliyelim. Evvelâ bahçeden baş- n nin konağına inerler, bu konak-| yıvor' i öl e|yip geçiveriyoruz. Be uk yer, içerlerdi Köylü bile ko- Ri Me luğumda yalnız keşkül ve “İnaklara kapılanmış köylüsünün çarpan şey büyük bayılan 2 anlatmazdı; dilenci VeYA| yanında konumazları ydi on yapılmış vahşi bir mobilyedir. |dervişin elinde tuttuğu kabı dü-) kişi fazla, ön kişi eke Meselâ bir masa, etrafında yin e dük. mutfakların gidişini bozmazdı m iii it e NR malar ilen Kin NE Ahçılığımız eski, Jokantacıl. Mr fake. mikat büyük bir na dan “ve acayipliğinden daha “kö. | ımız. yenidir nape. Bilhassa taş masa Çi ü şudur: O lisanda yemek Ni Vak v lokantalar ei ii Sami liine yapılmşıtır. Otur- > Ni li İ, ec adlarından bir kısı onaklar ve ha onak Ur 5 5 P M sie tahkir çe ip ei get yavan yemeklerinin mefisliği- | asleştirce zmir ii ii Âşiyanın bahçesinde taştan mobilyeler Nanette, Vereneuil , Mesnil gibilküfür sayılır. Birine «midye, is-jle şöhret kazanmışlardı. B la- | ulmuş. Bu taş mobilyeye b ahçe tarafındaki al ka-|münde Atatürk Âşiyana gelmiş- meşhur edebiyatçılardan başlı- tiridye, kavun KİD sucuk» | vayı, eği, ZU dolmasını bi- çenin başka taraflarında da ras- pının üstünde Âşiyanı umara-|ti. Aynı sahifede Sül ın Na- al dahi mej Emi cOğ-| diyemezsiniz! Bizde de «balka- ve İli BE 7 eliniyor. Meselâ bir çam ağacı- | “ını oku; 19 dei dü ev!...İzif, Faik Âli, di ği rafya tâbirlerine, siyaset Ve Ma-| bağı» nın başı i eme Sağ) ER elemi #İnin altında yine arkalıklı ve ma-| Halbuki o bu 19 rakamını hi Sâti imzaları okunu: liye adamlarına, sara; avuk- na hi t keli 'nasıl bir pilâvdı? Belli başlı bü-|y; i < e lar, baik en aa ecek e nim pille Hamyacaz ade li e ein me in Salonda Fikret'in adlı sanlı yosmalara kadar içine ğım: Domatesli, süzme, nohutlu, dek havada, mükemmel surette mak için” me KE eli GE am ne bir çok tablolar göze katılmıyan insan ve yer kalma- b tas kebaplı, yumurtalı, patlıcan- ka" 'abalık bir e im eti ka- ii erkene ne mış! evabı bulunamıyan lı, enginarlı, bezelyeli, beyinli, bul <a ik ye sil yazma Yine re'in düşüncelerini, et- li dr ir. 9 ağustos günü ha attan mia veri eti o gösteren Evet, öyledir. F bizimki an imeclerinden. e midyeli, başlı, kuzu ciğerli, şeh. n bunl Fik; kendi) a; almıştı e R ül mkü ler başka türlü rr Dünyada | dimi aiali np di sada | riyeli, kaburgalı, kıymalı, tavuk- tari . di > e ie yalm yi vi n Aşiyan |eserlere de rasgelmek mümkün- «lmambayıldı, dan ik emi İse kene” İlu, bıldırcınlı pilâvlar ve kapa- yapmış. ir dü Tiyatromuzun bü e kuru bir yemek adı bulunabili kusurlarından biri de şüphesiz |ma, Özbek, Acem, Kaşgar, Ro-İş eriyorum. e iye ei Büyük | cularını ekimiişk Yeke pa e nazlı, kibar bir tatlı-İlokanta: dos, kuskus, bulgur, arpa gele Or e mler Kenarda bir şömine.:: nın büyük kıtada yağlı boya bir z kı ün ifukaraz gibi iğrenç yesi pilâvları, yaşında ölen Fikret tam enin yanında başın ye-|tablosunu yapmıştı. Aynı tablo- 1) yakıştırabilirsiniz? | NÜ rae KA bulu- yır, asıl İstanbul mini ime pe in ra yan bir in- üşemiyecet kadar yüksek, tava- /nun kara kalem küçük Gi beli ndaki lezzetli etin/nan ii pri nin — turiz- ul pilâv, Şapuağ güç pi-|sandı. Bazu: ünde ince|na yakın, uzun pencereler... Şim- |boyda olanını da vücuda getir. rendelenmiş a benzetil (mi geçelim — Si uğrağı en ka-İlâv en basitidir: Âdi veya et su- demir çubuk arı krizdiğim enldi Pkretin bütün hâtıraları bu. ve mesi revayı hak r? Kadın Jabalık bir şehrin, dükkân-| yuna, harçsız ve garnitürsüz pi- yakınları görmüşlei Sl iki abin Te Tevfik Fikret'in uzuvlarına kaba kaba, hoyratça |lârı hesaba katılmazsa iyi yemek |lâvdır. Hüneri bunda göstermi Hü Ek Cahit Y: m nünde (— büyük et ik paşaya ne maledilen et ve tatlı isimlerini | YP! akla tanınmış, adını şehir) lâzımdır. Zira saydığımız © kadar ei ki ba- Giri duruyor gili şair Şök kaymet verdiğini çok iyi göste saymak nezaketsizliğinde bulun-|şöbretleri arası katmış ve Ol) zelerle, beyinler ve ciğerlerle, ta-|zah h Kanlıcaya bize gelirdi. O 2-İne kadar, mangalı da sevmekte- tul » bile k şöhreti bugüne kada; mi k etleri ve şebriyelerle bir pi-İmanlar Kanlıcanın Göztepesin- dir. 1279 tarihini atşıyan bu eski hesabı kaç lokantası vardır? Meselâ hiç | iâva az çok lezzet, rayiha, man-|de otururduk. gide yi ii mangal hakikaten Fikret'in sev- Âşiyandaki tablolar (arasını - bastı» sözle-| bir lokanta — Vefa ZAC, , zara vermek mümkündür. Fakat|na beni alır, bir a Meh- gkriydl 'n meşhur manzume- çok e genler pr ele birincisi- | Hacı Bekir şekercisi kadar — ün|pilâvın «sehli mümteni'» e EE et Raufu Ediz rm uzun bu idin da ta ali elm saçları lüle lüle bir «papaz» eklenir, | Salamamış ve saldığı ünü unu-|ta ilhamla vücuda gelmiş bir mesafe giderdi. heyy etmişti, Şöminenin önün- |9! külmüş üne yağlı ve kepek- ni gitmekten okoruyamamış- ii e sade dediğimiz TÜstat Hüseyin Şahit Yalçın Japon paravanası a lr geri küçük bir ane cübbesi lekeli, sakalı|t sidir. İşte bazı dost koni saa kedisini dinliye! heyeti Üzerinde ie bee resmi . ile | GE yesimleri bur bıyı; damarları) Mahallebici Hacı Recep'e, ba- ii blu emen gidenler | yüzüne baktığını rk şimdi zavallı bir haklar. sarısı saçlar- mor ve iş” papazlardan biri dalzı simitçi fırınlarına bile uzun olurdu. Hele dedelerimiz beyinli hatırı sayılacak kat dar etli canlı la elbisesi çok “ee el bir elirse ömürlü bir şöhretin nasip ola-|ve bezelyeli, üstüne bol ve katı| bünyesini işaret e Je-| Masasının üstünde son -|âhenk yapan kırmızı kadi iz «Dilbi er dudağı» da eski devrin | mayışına kederlenmek |: ge-| domates a'çasile tavuk etlerilrek şöyle ilâve döke” manlarda su içtiği duble anl cuk «Halük» un ta kendisidir. vE e ei zamparası Ağ-İlir. Zira böyle üesseseler bü- mi yi m yemek-| —— Lâkin unutmamalı ki ben ğı. Kahve fincanı, biri cam, öte- vi ai a mış yap teşbihlerdendir.| yük şehirlere pek lüzumlu şöh- iz e? in evmezlerdi.İde o Ee böyle değildim...) | #İ kemik saplı kalemtraşı, hasır|b Halük'un bildiğimiz ri e ameliyat masasını |ret unsurlarından sayılır. Misal sürgü o dediğim Yin sözü kendisine bıraka- kahve e tepsisi ve kendi elile Se laaan hiç benzememek- veya Abanoz sokağında örer olarak Parisi Paris yapan sebep- la; benim bildiğim gibi yapa-|lım : şir üzerine zdığı «Mehme: ir cinayeti hatırlatarak tiksin-İler arasında Eiffel kulesi kadar|bilen belki de ev kak) — Burgaz adasında oturduğu-| inciyi beya Me Görülüyor ki Pikret sevdikleri dirmek bakımından hiç de ye: e şöhretli otel mutfaklarını ve lo- slime ye Pilav k enfesi»İmuz zaman bazan da oraya ge-|77© i Beye, Biyer m nin, takdir ettiklerini 1 bol ğe yakışmaz. Hoş, «dolma» yı da| kantaları gösterebiliriz. Hattâ bu diye öğülen yerlere baş vurdum.) yirdi. Burada şöyle yassı deniz dan tesbihi, vazoları, hattâ «M.| ni yapıyor. Bunları ini genmem; lüzumundan fazla şöhret, çelik kuleninkinden çok (anladım Ki onu yiyenler İcin P“| taşlarını alır, parmakları arasın. T» markalı saç fırçası, diğer bazı da meselâ Nazıma hanımın da tıkız ve e m in ii ski ve belki de daha temelidir! ii En eli ye da da, hiç bir güçlük çekmeden or. |esYası irçök resimleri vardır. Erguvani nası eket zama; unutul- gibi ir v ki — i ürkü muştur; yoksa söylemeğe, yaz.) istanbulda ie zaten henüz ta: ens Feke mkaıaya Öğzeli- b ME Ke ere kağ Atatürkün Bir İyi Ya yağı 2 — i ! & a a dili ve kalemi Del olmadığı gibi > e tü vi şte e ya GR m veğa er fn güzel bir iğne ie tutturmuş- iz olanlarının da muktaklar, yahut D ikkati inek datatiğimm | Sari 07 İM ünyesi| pik n |tur. Blüzunun yakası görün- ie tali ii t bazı 1 eklerile kendilerini a : İstanbulumuz için ü tiz laa; tahinli ii mektedir. Fikret bi bir foto-, ei nn uzlu | tanıt aralı acınır. Birin-| yolsuz, konforsuz, nakil 19 numaralı ev.. Mi kitaplar arasında | ğraftan büyütmüş ve renkleştir- ki; li b Ee ” er. ci cihan harbinden önce az çok Kiz” otel bir şehir diyo- A , İkadife kaplı e kli gözüme |miş olacaktır. in yaratılmış uzuvlara benzete-| pir şeyler Pen EE 10-| ruz. Lokantasız olduğunu unu-|) İlerliyelim. İnişi, çıkışı, düz- | ilişti, ln orta yeri rek berbat etmekten geri kalma-| kantası deni fırında | tuyı 0 cü fetih yılına e şi havuzları, Fikretin|mor kadifeden, iti bir defter...) o Nazıma hanımın daha birç YEAREMK, Mieecik İri, İMİRR GÜMRE) kınayı mi mi gü-| hazırlanırken bu mühim (eksiği) meşhur taşta pe Âşiya- | Açtıkı Bu, Âşiyanın hususi defte.| tablolarda yer aldığını görüyo. slokmap dır; gene İri, biçimsiğiyeç a, gi Bunu |de gözönü nde tutmanın, « hili TR akk Si garip bir «ba | riydi. İçinde Fikret'in o ölümün-|ruz. Meselâ çok sevdiği için Fik- Kuleler ise epirohin... GSİNÜ) göpsiyonli bir adam | metler raflar arasına lo.) mimarisi» vardır. Üstelik bu gö. İden sonra Âşiyanı ziyaet eden-|ret Rumelihisarnın da resmini MY b, MOORRAEZIM SS REA İl bitirdiği gibi gre güç kantaslıı Beişiec ecek tedbirle |rip mimari, bahçeyi oldiğuldak lerin yazılarını birer birer okur- (yapmıştır. Orada da bir ağaç al at bumburuşuk tenini; U «YO-|unuturdu. a bir makarna ve- mz Jâzu ürk ah. |çok büyük, karışık gösteriyor velken bir sahifenin önünde dur. nda Nazıma hanımı görüyoruz. e 'bir lokantanın küğıkta Du — pi “hekimliğin gelip ge, |uzak ıklimlere ait bir yermiş his- «Mustafa Kemal. imzası) Fikret babasının resmini kullannleii - barbunyesile iş bitmez. Şu cihet|çici — ir safra kesesi, tan-| sini uyandırıyor. Yul katın-|dikkatimizi çekti.. FER en | yapa! sevdiklerinin koleksiyo- ee ei bi ih merakı-İvar ki eskiden şehrimizde İYiİsiyon oumacılarına pek kulak/dan tahta köprü ie Kollej | başındaydı. Mahni . Kemal | nunu tamamlamıştır. Sürgünde ir isi Pe ri ii paça, döner kebap, şiş kebabı, m Be yes gre edilmeğe |bahçesine bağlanan ( Âşiyanın|imzasının üst 19 ağustoslölen babası Hüseyin efendinin çapkının nid dal » Wep. |hele yoğurtlu kebap yapanlarİhem SALE; hem tır. üzerinde tahtadan (o kabartma)1918 tarihi Yi Yal Fikret'in ba altına fikret şunları Şahan nın ilk hecesi hoş düşmez; yor değdi; Calatada da mü) Pilâv keyfini ve © milletler arası |1906 tarihi vardır ölümünün tam üçüncü yıldönü.|yazmışı belki kaynana Demi e, lr Geçe ee Re biri olan pilâv «Melek babacığım: da bir 8 a eraklılarınca aranan yerİpi j pişirme ini a — ile a şairin yine çok d ii Ni ler bulunurdu. Bunlar memle-|İstanbul, ür, KA İr Miş amir; e —İkete, Frenkçe tâbirle bir «kaşe»|ya zevk EN ini > iğ gelin sea EE pişir denen birer Satı olduğunu verirdi, yani başkalarında bu-Jtadı bozulm.. alp aslanmış bir let Eni di SM a füm İlunmıyan bir şahsiyet ve hüsu-| İstanbul dem vi Me in sr azlaç» ile e a) ii ay. avutların ciğer kebi a lalid Karay ME DE seyri Ni A 1 şey midir? abilik demedi bile "fasulye piyazındaki bam- b A ee iz ii e aşka, evde ve lokantada verile- “Ltlandi uğulu tüyleri ile. birer GEM terbik Sikke lm içinİmeyen tadı biz yaştakiler her Harb sonrası iktisadi külçesi halindeki ekmek ayvala- masiyon yi unut ek giman halde özlerler. Yemek, bir sevgili d rumu ayri ale rp e bıngıl bıngıl kadın rağbetten SP) özlenebilir ama bu dedikle-| İstanbul Ticaret odası, Ticaret Ba- ağızda KR ri rün düşeli bu teşbihler pala N5 Ne Mİrim şimdi Arnavutluğa kadar) kanlığının ER harb sonrası ikti- ir, uhakkak ki sanat ârda a gidip yemek zahmetine değmez- yi e ticari durumunu “İncelemek bunu duyarak resmetmi Geliniz de yer k göğsü» nünli.., üzer “tetkikler 'apIYOL. Mi tatlı olduğ 1 Tür esinden | Gi kayıtlı tacirlere ır tezke- Bunlardan başka yemiş tablo- veya tera İl anlayınız. Bunu söylemekten mal ye yazılarak 610 numaralı kararna- Jarı sında nefis Amasya el- Söylerken nedense hazetmedi-|bir ye: eğin bir şehri sözde ea menin hazbden ganraki mA malârı, portakallar, bir tarafı im bir kaç isim daha; Tarator, türeceğine, bir yolculuğu bile gö.| pe, PAL alması Joabedeniğ e aaa soyulmuş mandalinalar göze çar- plâkl, silkme turşu, sübye. .|ze aldiracağına İşareti. Ylkanlığına göerderileğen — SADO ve Uzun düşünürsem hepsinin az 1 keydedilece! Hikmet Feridun Es