6 'Teşrinicvvel 1936 — Siyah elbise neden matem kıyafeti olmuş ? Iptidai kavimlerde ölünün hayalet şeklinde geri gelmesi korkusuna karşı garip tedbirlere baş vurulur Hayaleti aldatmak için erkekler kadın kıyafetine, kadınlar erkek kıyafetine girerler, kadınlar takma şakal takar, erkekler sakallarını AN İnsan! li kabileleri bir ir Hiç a ölü ile ayni | nun için Afrikanın yer! den en lmak isi 7. Birçok kimse- zamanlar çok vahşiyane âyin yapar- ler me mezarlıktan geçmem: yeğ ili di nik em , çok uz! un yo) va rı katetmeği gü ir ikamet leğiştirili sellem lar, Halbuki dir. Bir se sağlığında ne. kadar fe re. hiç bir fenalık yap: AR rağ- men korku neden li geliyor Sir ise m adında bir ir İngiliz araytşnış wo âlimi b z gk hay ver MATEM ELBİSESİ | run etrafına ge adedi-elliyi Mi | — $ seçmek seyleri bu e ya zi elele ve kabileyi rahat başını a kapardı. Di ğer kadın e çökei vps mi sema — ei tahta Kii gili dik tutarlardı. Reisin en gü ZE meye Somatra adasında ölünün tahtadan bir heykeli yakılır heee siyah elbise giymek âdet hük- üne girmiştir. âile efradından biri diğ zaman siyah elbise giymek çok bir . Fakat Sapan mi e re ifade etmi; aletler! eş Sür SEE Di giyim İptida insanlar ölülerin muziplik yapmaktari hoşlan- dıklarına inanırlardı. Bunların haya- OL engi tercih ederli rengi be; lilerin cedlerinin bir zamanlar çöl yaşamış olmalarıdır, Çölde beyaz ren- klerden zor oldu- için beyaz tercihi edilmiştir. sew Bütün iptidai insanlar İce ün Jar olduğuna inanırlar, O zaman da- ha diğer dünya; sgfer smamş olduğun- yı kaygu- ie bu dünyaya ii 4 teiikesi var vr itmemiş bitirmek en e let edebilirmiş. Fakat bir hakikatte ri Pi maktan balim EN Mei ii LEME En e ei buradan çıkmıştır. ” KABİLE REİSİNİN HAYALETİ ğü ht sı ölünün ve ği yaranmak | için derhal kafası ezilir- di. Diğer bütün kadınlar diri diri gö- prak rpm ye dökülen. to) iyice -a elli kişi daha ke- e ml toprağa dö- yin nehiri Bundan tağına çevrirlerdi. Hayaletlerin dad dukları, kadınların Gi yapma sakal taktıkları görülmüştü: EV YAKMAK ÂDETİ ünün evi yıkılır TE m Şeki DE ev inşa edilirdi. Bu mayı fethi ile tarihte n: bie sonra İtalyada bir mehir e BOĞAZDAN Kem DÖKÜLEN Sir si elen pre e > re zi adasındaki yerlili ret edilecek bir âdetleri İL maya, ölmek üzere olan kimsenin hal onlara yardım edeceğini vadettiği tak- receğine inanırlar. Bunun için bir düş- be veya dost en bi uk kaçırırlar ve onu kumda il > na Kada gömerler, Gi Ju biberli pr yedirirler, va ağ m edeceğini vadedinceye kadar bu böyle devam eder. Esir yardımı vadeder etmez, valdini geri almaması e ölünün yeni evi tanımasının dan Ebi ecza Fakat gitgide bü için ) lduğu mey- it getiril- âdetin pek pahalıya mal olduğ vi ie Biye ş dana çıkmış, bunun yerine daha i Alarik'ki Ro-| nomik e a hareket etmek dil Gotların meşhur önderi e ii başka için bir evde biri ölür ölmez delik del Ez ekte ve ölü Ea delikler zi şarı taşınmaktadır. ra bu delik örülmekte bi Sarekiş hayaleti Ek öylüleri birçok evlerinin alt katına bir delik en lar. Bu delik daima kapalı tutulur. Bi- ri ölünce bu dışarı çıkarılır, sonra delik kilidlenir, Bir daha açıl- maz. GARİB ÂDETLER umatra'da ölü korkusı ar Kiş bin bir hileye teresi edilir 'ken dar vi Ni e) Yel nk uk üremi ne- batatın arasında kaybolduğu için ha- ki idi. Je kur yl inin önüne geçildiğine ina-| d SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ — Tercüme iktibas hakkı mahfuzdu - Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İR TEM Tefrika No. 760 Hüseyin Hilmi paşa evine kapandı, bunun üzerine valilikten azledildi.Fakat işler bundan sonra daha çok ii Osmanlı devleti 350 indi » Ye- Şimdi idi ahaliyi menin bu en idi. Bunun in de le yaptıramamıştı, Hüdeydeye büyük, | hi EE altında bir küçük herkes, büyük, küçük eşya ha- | yerli idare vücude getirilmeli e halk muleleri, her şey işte böyle denizden e ülü n ye vazoluna- hamal sırtında a a arına sarfe- Babiâlicre (şakii mahud) yahut | dilmeli idi a “İmamı mahud) Abdülha- de ni Ya azay; immet midin ismile gösterilmeli idi. ir er lâyihaya imam Seyid Yahya Hamideddin Ye- | İstanbulda aldıran mende şeri ahkâmın ce! etmesi. Hüseyin Hilmi ml di bir ademi ni, adliye teşkilâtının Hüdeydeden | merkeziyet usulünü tatbik eylemek zı ver- | istiyordu vara: istiyordu; padi- vali gelince bir günde vilâyet memur- lerdi! Cübbe tedarik edemiyenlerden redingotla görünmi ne bulabildiği beyaz ince kumaşı sar- vali ve memurlar bu garib ile namazını Sananın de kıldılar, (Bu kıyafet Hüse; i sonra vali o gönderilmiş olan Tevfik be; (heyeti ıslahiye), diğeri (heyeti nası- ha) namile Yemene iki heyet gönde- rilmiştir. Islahat heyeti evkaf teftiş mahke- mesi müsteşa: Hüsnü, ülmi üküti efendiler de vâiz sıfati- le ilhak mler Bu heyetin lü- zum gösterdiği ıslahatın hiç biri ya- müddet sonra şeyh Ebülhüda u Hasan Hali: den m ep olarak gönderil nasihat heyeti «şakii mahudş ile gö- şmek istedi ise de muvaffak olama- dan ge ri dönmeğe mecbur kalmıştır. eki ii iii dairesinde işe, ıslaha- ta başlamı: Fakat En mr ün şıldı ki kıyafet meki el yerine fena in sil Hal Mili ilk ehemmiyet W a (elbise değişmekle bir memurun Ş Abdülhamid mutadı üzere m lâyi- ha hakkında reylerini bildirmı lerini san ar .dan istedi. İkisinin reyi bermutad biribirine muarız düştü, Said paşa Pa usulünün bakası'a taraftar görün: İslâmiyet js camiasına dair ai mütalenlar Kâmil 3 ran devle- tin nezaret ve murakabesi altında ez dahili i AM ve muhtar ir idare tesisi afık olacağını yaz- “ bu ve Hüseyin Hilmi paşayı tasdik eti un üzerine zam Halil Rifat paşayı huzura sağma. Sasid ve Kâmil paşaların yazdıkları gösterdi; kendisinin ne düşündüğünü pi? ti paşa sıkıldı. gr reyi re ni idi. Pa ünce- si ne idi? İşin nezaketi ui meydanda idi. Mesuliyet te büyük ol tı, Suya, sa- buna dokunmadan yi şu mealde bir ai ariza hazır- Gi isvesini tebdil ile Kapani gön nde- e Gin seyin Hilmi efendi # değiştirilmesine Pei yor Ecnebi müfsidlerin 'ikâtına mey. sin. Yakında ganbotlar viii tir; ipe da kaçakçılığı a sin!) il Rifat paşa ne yazılsa Abdülha- öyle bir hamlede idare şekille- idarei maslahat yu dairedi en muvafık tabirlere ak ediyor- du. Bu cevaj in hoşuna gitti. n hakiki sebepleri ölünün akrabaları değil olanlar yalnız ölünün akrabaları de dir, Ölen bir Birmanyad: a ölüler ortada bırakılir, kartallar bunları diğikler mâni öle ii sem he er sey hoş u suretle ölü ü İmam e yaar düşün- için, Hoğasırlar aşağı eritilmiş kur- | yalet çıkacak yol re MIŞ. De değişmez; bilâhkis ahalice Yemen isyanının ga, ga Bundan daha garip bir usul de cese- | istihfafa uğraması gib bihi vet ti lmak, Yemenlilerin nelerden şi- üyü k için | din evin etrafında Bale döndürül- sıl olur) a kâyet ettikleri, erkekler başlarına vr örterler kadın- | mesidir. Bu suretle öl tini bi ei istifayı tercih ileri buna göre tedbirler alınmak ü sağ i. Hattâ bazan er- | kaybede: â Hilmi paşa us Ye- | ahaliden ileri gelen bazılarının ai keklerin a elbise değiştiği va- mazmış. mene varıp mahalli ahvali biraz tet- | bula celbine karar verildi. Geli Hay: Sir Hayaletin sudan geçmesi imkân- n sonra bu tedbirin boş- | ayrı ai dâive tahsis, istirahatleri es- ildiği içi bi Ancak ira Kendilerine il v di nin nehir üstünden Eğim ge- | dei seniyeye karşı gelmek 1. | ve pim kusur olunmadı. Bunla kısa keserler, erkekler ise saç uzatır- | ne Sumatra'da şahid olursunuz. Avus- | Abdülhamid ise bu tedbirin Miki tanbulun görülmeğe değer yerlerinde ardı. Şimi İraiyada yerliler el götürürken | © kadar kani süreli ki (20 mu- | de gezdirildiler. Niha; ir g pa ile mapa u, hiç durmadan | harrem 1317) tarihinde Hi Hil ülhamid mal başkâtibi Tahsin un alâkasını siber içindir. mi paşayı vezaretle taltif yi za- | ve ikinci arap İz . üm Eli, z salan min kalmaz, | man bile stebdili dier eylememeğiz | Yemenliler nezdine gönde, ini bakmasına münasib > uhu, yeller m olduklarını sordurdu. görülü üldüğü celeğini ea anlatıyordi Abdülhamid bunların e mn yen farkına varamaz ve avdet ede- Yara ei öllekiilği G3 zarak huzurda kendisin sultan bizzat bir Avru ii irade üm, ie mon aadları yerlileri daha GN x za emire Yemene gönderdiği ir kaç gün sonra gene bir şey yaparlar. paşalar: Yemenlileri aldılar, ce- ortasından keserler. Ve her kirim bir dirmekle mi bizi aldatacak? Bediye maat halinde huzura Bövünüel a Yes lü bunları il beyaz yapıştırmakla li olur, utur ve bu suretle yaşayan- in pine sea ZMİŞ, ralyada Ken, kabileler hayalelerin fena k ci ü gö- ikular sürerler, Aylarca bu ie fimia katlanırlar. e taşı- yazlar mi? Bunlar Şaplaya Pensiyar kare pil yin iyinet v gö- gi m 'emende çıkan isyan- öm era mem , idare yol- adişaha bi yin a tnkdlm e ei Şimdiye kadar ii ! hükümet ia elimi sekin için ne zim ise yapılmıştı! #ühintlerindz Yemen yi iel i şey Yi rösterecek ei j bu ediz İstanbula İ emen ahvalinde hiç bir tebeddülü intae edemedi. | (Arkası var) J (1) Tahsin paşanın hatıratı, ! ! 4 i ği e