6 Nisan 1931 30 vene Akşam evel İstanbul: 7 Manakya'nın Osmanlı dram kumpan- VedatNedi yası ve kumpanyanın başlıca artistleri Aleksanyan kuzu gibi bir adammış, bir az hava karardı mı onu evine bir olay gök Halbuki sahnede... Hakiki Babalarımızdan işittiğimiz, o zamana yetişmiş olanlardan duy- du; uğumuz Gedikpaşadaki o Güllü trosu, mark irade- undan anlaşılıyor ki etmiş 4 edilmiş. bir Falez ve bir kuvvi nak kum, Güli Ağap'a un bir stihalesidir, erler alâkadân in bir şi Delil mi istiyorsunuz? Şöyle seyircilere bir bakıverelim: En önden ti bir er ez a "bile u- kollarının yeninden omuzlarına kal lar sıra sıra e Pİ tıbbiye talebesi; harbiyı dishane e mülkiye leri ve ekte e a Tiyatroda kadınlarda en üst, en temiz, fendiden adam bal en k, çat sesi yok, kadın: em alabalığı Yak, Kıp aldi ie Toni Grok'ım ötekiler gibi derme çatma Elya hakikaten sekiz kişi rek- kep orkestrası, piyesi in vel ve aralarında, hiçde fena Smayan parçalar çalar. Tiyatronun (Repertuar) olduk- ça genişdi. Hissi mevzular da var idisede ekserisi üviyetler, kı! yukarı belli olurdu. Meselâ Fran- sua İyi çifte sakal gör- dür , kılık kıyafet ne olursa ni Dük Emperiyal, tarzında Barn sakalı görürsen Kont yahut iüat kompanyalarında (Anti- ka Talyan) dedikleri siyah ceket, beyaz renkte dar ve kısa ban- talon, siyah çoraplarda sık sık ARIN Hele silindir şapka, laima. air arasında o( taksimi öğe) hususu da eyi bir zabıt ve rapta alınmıştı. Her rolün sahibi ımuayyendi. Manak efendi daima müşfik, fedakâr, aile oca- bir baba idi. Mülâyemet bütün ruhuna o ka- dar hâkimdi ki meselâ (Şato) su- e ın içinde, çoluk n yük tehlikede bulunduğu esna- il a bile, mutaarrız bir NG karşı, o titrek sesile, dilinin per- sengi olan “ yavrum! yavrum! , bitabıı diriğ etmez, (Biçare zeve) beni lerinden Holâs ki en eyi Türkçe nedamet piyesinden bir tablo konuşanıdır, vi Allahlık adamı temsil ederdi. Kalıplı, kıyafetli, Meşhur Rozevelt'e Hal ve halinden ir adam olduğu da ER idi. “Rolleri ona ii kaftan gibi uyardı. yakışıklı idi. ri vardı. gibi bii ön iye ( Binemeciyanın Wi dükdn: manyatizme edilmi: gibi olanlardan, hiç bir oyunu devam eden hanımlardan ya bahsedili rdi. Binemeciyan kara yağız, yani kara kaşlı, kara gözlü, kara bı- yıklıl , konuşurken EiSler ağzı- yapıp mahut kelimeyi kullanalım, frapan dururdu. Ladam da iş Düval, (Kontes Sara) da Piy. Severak, (Faki delikanli hikân yesi) nde ai e lerin arkası da ( plöröz) lere benzeyen hanımların e yaşların sildikleri enva renkte mendillerle lâle bahçesini andırırdı. alilâ) di arkasından sehi tu- valet gö oi m ı sı, neticede sevgilisini bir tarafta Şahiriyanla Edil sandalda gö- mü oni intihar mı eder, alt tarafını u um. Her an da yüreği kabart- mak, mi üye Hemi mak ta olur ya? Bi bazan da ( Şanzeli deli Sala yında, hasmının Marki e ar, yuvarlan- mak tehlikesi geçirir, (Vale) koşar kokialerden bir kahveci sandalyası getirir. Aleksanyan kuzu gibi bir adam- Biraz hava karardı mı soka- evinin aaa i arkadaşı götürürmüş. Höt deseler korkarmış. Halbuki e acar şeydi? Her perdesi bir iki katil vakalı meselâ 11 perdelik (Kara değir- men Rayli faciasında, Jabinor, Cim, kont Raymon dö Marol rollerinde, Haccacı zalimin çellâdı | Tefecilikle | Te fecilikle nasıl mücadele edi- ap veren il esas itibarile bir nokt finda toplanıyor. Bi rruf başka an de ileri sürüyor, — İstihlâk kooperatifleri, gelir- at bu bir teşkilât Bu teşkili İâtı ni beklemek doğru değildir. İstihlâk koopera- tiflerinin faideleri ve mahiyeti hakkında halka fikir ve lll | verilmelidir. Bunun için bir mües- seseye ihtiyaç vardır. Bundan başka rai Bee dır. e etmek lâzım Büt erzak fiatleri (odüştüğü halde e şar li olduğu derecede düş Geçen gün adına gibi fiat düşkünlüğünden yalnız satıcılar istifade etmiştir. ” Meselâ arp, fiatleri, görülmemiş bir dereceye üştüğü bira hâlâ eski Sahife 5 mücadele m B. evelâ gıda maddelerinin kontrol edilmesi lâzım geldiğini söyliyor Vedat Nedim &. Vedat Nedim bey gıda maddeleri üzerin İhtikârdan, bunların kontrol mediğinden bahsettikten dedinki: sonra — e tekrar avdet edelim nasıl mücadele kooperatifleri olm gi deleri kontrol edilmiyen | bir yerde tefecilikle mücadele imkânsız ola: enc iye cek ve içecek mad- la- glyi aya kadar, | bilir. Halkarasında teşk ma- kontrol Bu bir şehir | ğa, hayat pahalılığile m işi bir devlet | ibtiyaç vardır. Asıl içtimai me- işidir sele budur. LEE gibi, kâh boğarak, kâh hançer | Heki ablasına terkeder, ile, kâh tüfek, kâh revolver, kâh tabanca, boyuna i) nde, ( Balm: vali da Rodil Kz Paşam ii Garos SlndE de ay İkinci e e Şahinyan, (Ladam Okamelya )da mükemmel bir Ga ston olur, kırk yılda bir Ni 9 Fakat Çobanyan, alaycı neleri neşeli A Mr anın cina- et plânları eydana çıkarı- ile ES Köpoğlunun Samatya ağzı lisa- komik tipleri kendisine pek Mali. sahnenin ortasında, heman topikten barde gibi, daima bir eli pantalonun ös duru; Hi benizli, (Gazla) çimelernden o gün avdet > risli bir Çarşuy kebir yumcusunu a Çaprast Ef. , ri nun altında dosyalarla, ya bir noter yahutta M. Lobaronun yz ur, Bala an doktor- yap Sancakçıyan, hain “m kine yalancı şahitlğe miryan ise daima uşak- hikla arz edilirdi. Hekimyan hanım, karakuş, kara gözlerile, cami yıkılmış, mihrap yerinde, Kİ ei Sara Bernarla omuz .( biçal are gi e mü sokuluverm miş (kimselerden de “ Dalyan gibi! ,, zle, hak- blend Güllü Agop'un meşhur Karaka iii andırır ba el Madam Binemi daima ocasile Sari rail İdi. Daima âşık kocası, maşuka kendisi idi. Genç yaşından beri etlenmiş, yağ- lanmış, fakat hal taravet kaybolmamı him piyeslerde genç adın rolünü (Fanfan Kiçdin gibi bazı a enin a — kısacık etekle, 12 yi ir kız olur D lu. Sn en iyi A esi İsem > ik babası, masum 'n can Ve gönülden ayi ki a an da Fendbazlık, nel gö- rümcesinin veya eltisinin kuyu- sunu kazmak gibi hususlar Aram Ma an'ın karısı Me hanımın çenesine verilirdi. Hiddetli, 28 soluk almadan lâf söyler. Allah hiç bir kulun öyle görümce veya elti yere Yaşlı kadın rol hanim, eee kl ei gözüne makyaj yapar (bilmem basi Hicet var mı il) bakiki DE ei veya s imiş Te uzun eteklerini süzüküiye ie bitişik salondaki kuyrul piyanodan, (Kredi el Par sındaki milyonlardan, avd uğrayan zevci Vikont dan bahsede ede, eski bi gazetesinden, kesilip dinin e bestekâ uno resmi idi ah sevgili pederim, kont Mi pri tabile â part yapar, sonra tek hi kanatlı kapıdan mi iy sir sofranm hazırlanmasını, şam) li buz kovalarına ko emrederdi. Manak kumpanyasının en ci civli zamanlarında Kınar Mn yoktu zannediyorum. Sonraları neyi çıktı. Mini mini vücudile (Fru se daki hali halâ gözümün önün! “ Gelinlik esvaplarımı getirin, gögsüme koyun; ben imi severim! ,, diye diye, verem döşe- ğinde, haleti in yel saat , Ati ona karşı mev eği muamele gösterirler Doğru imi aten yıldızı da asıl sonradan parladı. AAleksanyanın madamı Siranoş ötekilerden silik, hizmetçi vazife- si de Marin'in mevdudu. Açık muhabers idar a, uhdei se akat e M. müdi- > BUZA Rİ Yama