TİYATRO Ankara Adana Tiyatrosuna hazırlık Adana Tiyatrosu, gibi, Be- lediyenin ve değişik müdürlerin idaresinde birkaç yıl devam eden bir bocalama devresinden sonra, geçen mevsim sonlarına doğru, per- desini kapatmak zorunda kalmıştı. Adana gibi iktisadi bakımdan gelişmiş, aydın bir çevrede elinde olmıyan sebeplerle tiyatrosunu ka- atmak zorunda kalan Belediye, isabetli bir davranışla, tiyatronun sanat yönetimim Devlet Tiyatrosuna ' bırakmağa karar vermişti. Şimdi bu kararı uygulama Oo safhasına geçir- miş olan Devlet Tiyatrosu sanatçı- ları, Adana Tiyatrosu için giriştik- leri hazırlıkları tamamlamak üze- redirler. Adana Tiyatrosu, biraz gecike- rek de olsa, yeni mevsime 15 Ocak akşamı perdesini yeniden açarak girmiş olacaktır. Devlet Tiyatrosu, İzmir ve Bursa tiyatroları gibi, tur- ne halinde yöneteceği bu üçüncü il sahnesinde, ilk oyun olarak, Musa- hipzade Celâlin "İstanbul Efendisi" komedisini oynıyacaktır. Mahir Canovanın sahneye koydu- gu eserin dekorlarını Turgut Zaim, kostümlerini oHâle Eren çizmiştir. Bellibaşlı rollerini de şu sanatçılar canlandıracaklardır: o Vedii (o Ceza- yirli, Azmi Örses, Mithat Demokan. Ahmet Evintan, Ergun Uçucu, Fer- di Merter, Ülkü Ülkümen, Sevinç Aktansel, Semiha Berksoy, Semra Savaş, Maral Üner, v.s. Lütfi Ay Başkan Vekili seçildi Anadolu Ajansının verdiği habere göre, "Uluslararası Tiyatro Eleş- tirmecileri Derneği"nin Pariste ya- pıla son genel kurul toplantısında, tiyatro eleştirmecilerimizden Lütfi Ay Başkan Vekilliğine seçilmiştir. Yönetim Kurulu şöyledir: Şeref Başkanı: Robert Chesselet (Belçi- ka), Başkanlar: Marcelle Capron (Fransa), Fernando Reyna (İtalya), Başkan Yardımcıları: Lütfi Ay (Tür- kiye), Callari (İtalya), Paul Elmar (Almanya), Kopecki (o (Çekoslovak- ya), Prestrom (İsveç), Shipley (A- merika), Szydlovski (Polonya), Os- sia Trilling (İngiltere), Bayan Gra- vesen (Danimarka). 32 Altındağ Tiyatrosunda "Kördüğüm" “İsmiyle müsemma" bir oyun Oyun : "Kördüğüm"; Oyun, 3 perde. Yazan: Hidâyet Sayı Tiyatro: Devlet Tiyatfosu (Altındağ). Sahneye Koyan : Suat Taşer. Dekor- Kostüm : Seza Altındağ. Oynıyanlar : Suat Taşer (Ramiz), Handan Uran (Nezihe), Ümit Kiper (Handan), Tuğrul Çetiner (İlhan), Dinçer Sümer (Ender), Nur Bartu Ea Nurtekin Odabaşı (Erkek). "Topuzlu"nun ve "Pembe Kadın'ın başarılı yazarı, "Kördü- n köy sorunlarını işleyen oyunlardan başka türlü oyunlar da ya- zabileceğini göstermek isteğiyle yazmış. Büyük şehirlerde yaşıyan in- sanların, ailelerin de elbette ki çeşitli dertleri var. Güner Sümerin "Bo- zuk Düzen"i gibi, Hidâyet Sayın da rate bir baba ile bencil bir annenin etrafında kendi "âlem"lerinde yaşıyan, yetişmiş bir gençkızla oğulun hikâyesinden, birarada yaşadıkları halde manen birebirlerinden kopmuş, daha doğrusu birbirlerini düşünmemiş a na çalışmamış insanla- rın -"mutsuz aile"- dramını vermek istem Ama "Bozuk Düzen" bu- nu, sıcak bir hava içinde ne kadar yumuşak, ne kadar "olası"lık duy- gusu veren bir akışla canlandırmağa çalışıyorsa, "Kördüğüm" o kadar katı, sivri ve kopuk kopuk çizgilerle duyurma yoluna gitmiş... Beğendiğim : Yazarın, sahneye koyucunun, odekoru çizenin ve bu mutsuz "mutsuzluk" oyununu oynıyanların hiçbirinde "aman ne gü- zel!" denecek önemli bir başarı, ne yazık ki, yok... Beğenemediğim : Yazarın pek yüzeyde kalan andan dermeçat- ma kişilerinden ve oyun yapısından tutun da, yavanlıkta birbirlerinden geri kalmıyan oyuncuların canlandırmağa çalıştıkları silik gölgeler. -Ama, oyunu koyu bir melodram haline getirmediklerine, gene de, şük- retmek lâzım. Sonuç : Tiyatroda rağbetin, her zaman, bir değer ölçüsü olmadığını ileri sürenlere yerden göğe kadar hak vermek gerekiyor. Üç aydır -biraz da son olaylar yüzünden- afişte kalan "Kördüğüm" şimdi de İzmire gö- türülüyor... Edebi Heyet, yerli oyun seçiminde böylesine gözü kapalı, bu kadar cömert davrandıkça, seyircinin tutumuna bakarak sıhhatli bir değer hükmüne varmak hiç de kolay olmıyacaktır. Naciye FEVZİ 8 Ocak 1966