5 Mart 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

5 Mart 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

“AVTUp& Hiyabrp ae ve “Avustur- ya Tiyatro Tar Konferanslar prof. Dr. Heifiz Kindermann Anka; ya 3 Mart akşamı gelecek, Dİl ve Tarih - Coğrafya Fakültesinin Hâmij konfer Tans verecextir. Dü 5 Mart Cuma g “Tiyatro 'bilimin'n ev alanı”. ikincisi ünü -Saat 15'te- “XX nü -saat geleceği ve Mart Pazartes! g Yüzml başında Avrupa Tiyatrosu”, W- çüncüsü de 10 Mart Çarşamba günü Saat 17.30'da- “Atom çağında tiyairo- nun anlamı ve gerekliliği” konuları üzerinde verilecektir. Prof. Margret Districh pror. H. Kindermann'a, gene Viynna Üniversitesi profesörlerinden Ba- yan Prof. Margret Dietric r. Prof. Diztrich de D'i ve Ta- ya Fakültesinde, 9 Mart h refakat ot- mezted ih - Coğre Salı günü -Saat 17.30'da- “Fransız lâ zminin büyük dekor sanatçıları” konusunda bir konferans verecek, 1 Mart Perşembe günü -Saat 15'de. de Devlst Konservatuvarında “Sahne ve seyirci" konusunda bir ikinci konuş- ma yapacaktır. Bayan Prof, Dietrleh Viyana Üni- versitesinde alman, ingiliz dilleri, ti- yatro bilim! ve felsefe tahsil etmiş, 1943 de asistan olarak girdiği Viyana Tivat- ro Enstitüsüne 1954 de 'Tiyatro Kür- süsü prof:sörü olmuştur. Prof. Dietr'eh titimin “Maske und Kthurn” adlı tiyatro bi- ayrıca, aynı Er yayımladığı limi derg.sinin sorumlu yazı işleri mü- dürüdür. Önemli eser sunlardir: “Avrupa Dramatürjisi" (2 cil) ve “Modem Drama” (1961). Bu son &se- rinde türk vazarlari da yer almakin ve Sabahattin Kudr:t Aksal, Orhan Ass- na, Cevat Fehmi Başkut Selahavlin Batu, Necati Cumali, Refik Erduran Haldun Taner ve Vedat Nedim Tötür oyunlarından parçalar verilmektedir. Msaf dukları süre v profesörler Ankarada bulun Divlet Kons veatuvarı Devlet Tiyatrosu çalışmalarını da Yü kından izleyeceklerdir. AKİS, 5 MART 1965 “Zalamea Kadısı”, Klâsik oyun, 3 perde, Yazan ; Ca'deron de la Barca (1600-1681). Çeviren » Salâhattin Hlâv. Tiyatro ; İstanbul Şehir Tiyatrosu (Yeni Komedi), Oyun : Sahneye koyan, dekor ve kostüm : Tunç Yalman. Müzik : Mehmet Abut, Konu : Bizde -gene Ş:hir Tiyatrosunun 1939 da oynadığı “Hayat Pir tlüyadır"ı bir yana bırakılırsa - hemen hiç tanınmıyan ünlü ispanyol ya- zarının sayısı yüzü aşan oyunları içinde “Zalamea Kadısı”, imtiyazlı olmax iddiasını güden, bu. iddia ile namuslu aile kızlarıyla gönül eğlendirmeyi - hattâ onları kirletmeyi « tabil bir hak sayan Kral ordusundan genç bir su- bayla bir halk adamını, şerefi. kirletilen gençk&ızın babasını karşılaştırıyor. Axsaşlı baba, iffetine tecavüz edilen kızı için, üniformalı zorbaya diz çöküp valvarıyor, kitleanen namusunu onunla evlznerek temizlemesini istiyor. Amı gururlu subay, suclu olduğu kadar küstah ve vicdansızdır da. Babanın yaşlı gözlerle istediği şeyi ere etmiyor, onu alaya alıyor. Bunun üzerine, halkın b sırada Kanrlılığa' seçtiği talihsiz baba, ne Krala, ne de -suçlu bir subay Ol- duğu için - asksri mikumlar a müracaata lüzum görmeden, hem suclu hem güclü delikanlıyı' ipe' çektirip sallandırıveriyor... Oynıyanlar ; Hâdi Hün (Kral LI, Pnilippe), Mühip Arcıman (Komutan Don Lop), Erdoğan Gemicioğlu (Yüzbaşı Don Alvaro), Hüseyin Kemal Gür- men (Baba ve Kadı Don Pedro Crespo), Burçin Oraloğlu (Oğlu. Höle Ra- kunt (Kızı İsabella), İbrahim Delideniz (Don Mendo) v.s. Yeğendiğim : * Yazarın büyük bir sadelik içinde kurduğu klâsik oyun ya- pisi. İki zıt ve soylu karakteri temsil eden Kadı ile Komutan” da çizdiği güç- lü yüzler. Tünç Yalmanın oyunun güzelliğini yapan sadeliğini, bu sadelik içindeki şiirli! realizmini doyuran sahne düzeni ile kendi çizdiği güzel dekor- lar. Hüseyin Kema; Gürmenin Kadı'da, Muhip Arcımanın Komutan'da, ese- rin belkemiği olan bu fki ana kişiye, ifadeli kompozisyonlatıyla kazandır- dıkları kişilikler. Çapkın ve gururlu Yüzbaşı'da Gemicioğlunun, Kadı'nın genç vs atılgan oğlu Juan'da Burçin Oraloğlunun, duygulu ve talihsiz kizi Isabelle'de de Hâle Rakuntun başarılı oyunları, Beğenemediğim Önemli hiçbir şey yok. Sonuc: Yalnız gençlerin değil, herkesin zevkle seyredeceği güzel bir oyun. Lütfi AY istanbul Sehir Tiyatrosunda “Zalamea Kadısı” Adaletin. kestiği parmak.

Bu sayıdan diğer sayfalar: