SM ia Filmler “Gizli Hakikatler” merlkan sinemasının ortaya çıkar. dığı güçlü rejisörlerden biri John fiouston'dur. Hoüston'u türk seyirci- ler , memlekstimizde en son dört yıl önce e “Heaven Knows, Mr. lison nrı Bilir, Mr. Allison” isimli giden hatırlayacaklardır. Ne var ki “Tanrı Bil'r, Allison” ünlü rejisörün süsünü göstermekten çok U- tak bir filmdi. Houston memleketi, mizde “Moby Dick-Deniz Ejderi" “The African Gueen - Afr.xa Kraliçe- gi, “Moulin Röugs - Kırmızı Değir. men" ve “The Treasures of. Sierra Madre - Altin Hazineleri" isimli film- lefiyle tanınmıştır. Uzun bir süre 515- sizliğe gömülen rejisör, en son olarak Tennessee Wililams'ın bir piyesinden beyaz perdeye aktarılan "Iguana Ge. celeri” isimli eseri yöneterek kendinden göz ettirmiştir. Houston'un 1962'de o çevirdi ği bir tekrar E M A başka film Türkiyede bulunmaktadır : Passlon - Gizli vizyona “Freud-The Hakikatler” “Gizli Hakikatler”, “Hayatımız, ruhumuzdaki ilkel ve hayvanca içgi- dülerle çivremizden edindiğimiz mede- ni düşünceler arasındaki çatışmalara geçer" diyerek XX. yüzyıldaki ruhbi- imsel anlayışı allakbullak eden psiko- log Freud'un hayatını ele almaktarlır. İnsanın ruhi yapısını meydanw getiren bilinmez unsurları dünyada ilk inceleyen Freud. hakkında bir çevirmek, yalnız ünlü br rejisörü gil, aynı zamanda senaryo yazarlarını da düşündürecek bir konudur. Freud'u b:yaz perdeye aksettirmek Houston İ- çin nekadar güçse, “Gizli Hakikatler” in senaryosunu yazmak da bir o hağat güç, hattâ daha yüklü bir çaba, girmiş Secret Freud un hayatını Iki saat on da» kikalık bir filme sığdırmaya çalışır- ken, bu hayatın yalnız bir bölümünü ele almak elbette ki yerinde bir dav- 1- Saç dökülmesini önler. | 2-Kepek ve kaşıntıyı ” yok eder. 3 - Saçları kuvvetlendirir ve besler. 4-Genç hücrelerin fa- aliyetini artırarak dö- * külen saçların ye- rine yenisinin gelme- sini sağlar. 5 -Saçlara canlılık, ha- yatiyet ve güzellik verir. YE (AKİS: 130) lira raniş olurdu. Nitekim senaryo yazar. ları, Charles Kaufman ile Wolfgang Reinhardt da bu yolu seçmişlerdir. Fa kat buna rağmın Freud'un, XX. yüz- yılın yüzüne bütün çıplaklığı lle fir- lattığı gerçekleri bir hikâye havası i- çinde belirtmeye imkân var mıdır? Messlâ senaryo, Freud'un teşhis ettiği Oedipus kompleksini, Elektra komp. ni gösteren olaylara nasıl yer â- vırabilir? “Riüyala isteklerimizın yerine getirilmesi Rüya, tepinen sil eder” l inle tece'li eder, şüüraltımızın gizl arzu, gaye Ve köşelerinde iştahları tem- diyen Freud'un rüya ver diği önem ve bu konuda yaptığı a lamalar bir filmde nasıl gösterilebilir? Senaryoda bunlarin hepsini ye lüzum olup olmadığını bambaşka bir meselenin masına s“bep olabilir, belirtin sormak da ortaya çik “Giz Hakikatler” larının yukarda ne dereceye ineslemeden önce, gereken bir husus vardır: Freud dern psikolojiyi hemen hemen tek Pı şına yaratan bir bilgindir. Onun £sa- yesinde psikozların, nsvrozların, Yuh ve akıl hastalıkla! ; bugünkü tıbba te lar “ kazandırılmıştır. zl l senaryosunda yalnız n senarvo yazar en noktalara kadar ön Üzerinde duru sun belrtilmes bile bir başarı sayıla- Nitekim yaz: bu hususi ça b:lirtmemekle ber, hiç o. mazsa üzerinde durarak, senaryonun başarıya yaklaşmasını sağlamışlar- dır, Fakat bu başarıya yaklaşırlkan psikoloji bilgisinden z) V / uzun konuşmalarla sıkabilecek salıne- lerden uzaklaşmadan 'dâ dir. Bununla lara edemem beraber ilen sahnel bilinçaltına ait anlam vir kızın . Susannah York - haya'ır ilgilendiren “gizli hakikatler'in vavnş yavaş meydana “çıkmasını dinleyicinin ilgisini çekecek dir. Bu arada gençkiz! Freud'un kendi geçm hakikatlerin de hast olarak gel yükseltmekte, nu arttirarak seyircir maktadır, MRNA. konuşma- yer veri ism*s Filmin konusu son Filmin konusu, aslında sadedir. Viyanalı Dr. talârı hipnotize & lunu seçmiştir. Fakt ik davi Viyanada ilgi görmemiiktedir Bunun . üzerine Freud, Pâriş çalışmalarına devam eder. Hastalarını hipnotize ederek uvuülan bu Zzenç onların bilinçeluna iti lan “gizli hakikatleri ortaya çıkara- Freud, nas- iyileştirme vo 56 göğe miş © AKİS, 24 ŞUBAT 1965