Bir Görüş Süleyman duğu iddiasın* bir suç gibi ortaya atan vallahi de, kahvaltı dini savunması mektedir. man o Demirelin kabahat, kusur niyetin sahibi de medeni Demirelin bilhassa Anlaşılmayan eline olduğunu Demirci mason değildir” olarak cesaret A.P. Büyük Kongresinde, oturmayan o bir aydın bir başka nokta, kendisini Mason temime çıkaran, kabul ediyor manâsı tarzında lanse edilen Demirelin bu örneği sayılmamıştır. . Ama asil kendisinden gelmiştir. kendisinin partidaşlarına billahi de mason değilim. Ben sabahleyin kuran masasına ailenin çocuğuyum” Derneğinin dolayısıyla taşıyan bir kâğu vermesidir. Ben bir mason o ol- kargı o "Ben okunmadan tarzında ken- çevrelerde' akisler yapmakta devam et- Süley- masonluğun "İşbu Yeni Süleyman bir zih- tutumu hiç bir çevre- hiddet masonların karşısındaki kurmay heyeti tarafından bun- Aşağıda bulacağınız yazı bur masonun bu davranış tepkisini dille getirmektedir ve AKİS'in dan dolayı çok ilgi çekici bulunarak yayınlanmaktadır. Evet, ben bir Masonum ve bunula öğünürüm. Öğünmeme sebep, ne bu yüzden kendimi büyük görmemden, ne de Mason oluşumun bana herhan- gi bir çıkar sağlaması umudundan do- gar, öğünmemin tek sebebi, aşağıda a- çıklayacağım ilkelere bağlı Masonlu- gun, ister yerinde ister yersiz olsun, o topluluğa girme niteliğini bende gör- müş, olmasıdır. Her şeyden önce, Masonluğun ne olduğuna bilmeyen, veyahut ne olduğu kendilerine kötü niyetliler tarafından yanlış anlatılmış olan iyi niyet sahip- lerine bir iki sözüm var.. Masonluğun ne olduğunun en iyi tarifi Mason düşünürlerinden Henry Coil tarafından yapılmış ve ansiklope- dilerde yayınlanmış olanıdır: "En geniş ve etraflı anlamında Ma sonluk, hepsi sade ve köklü nitelikte olmak üzere bir fazilet ve sosyal ahlâk sistemi, saf bir din ve bir hayat felse- fesi olup geniş bir insancıllığı da kap- sar; hayatı pratik bir görgü saymakla beraber manevi değerleri maddi de- gerlere üstün tutar; belirli bir inanca bağlı olmayan bir dindir ve hiç bir mezhebe öncelik tanımadan bütün mezheplerin gerçek olduğuna inanır; ahlaka dayanır ama softa değildir; dindarlıktan çok akıl arar; hoş görür- dür ama vurdum duymaz değildir; gerçe ği araştırır ama tarif etmez; mensupla rını düşünmeğe zorlar ama ne düşüne- ceklerini söylemez; cehaleti hoş gör- mez ama cahili afaroz etmez; eğitimi geliştirir ama belirli bir eğitim progra mı ileri sürmez; politik özgürlüğü ve insanlık şerefini korur ama herhangi bir davası veya politik propagandası yoktur, sadece hayatın soyluluğuna ve yararlığına inanır; savaşkan değil al- çak gönüllüdür; mutedildir, evrensel- dir ve o kadar geniş görüşlüdür ki Ma- sonluğun ne olduğuna veya ne olması gerektiğine' varıncaya kadar herkesin kendi fikrini' edinip söylemesine izin verip herkesi gücü yettiği kadar Ma- sonluğu onarmaya çağırır." Şu hususu da belirtmek gerek ki, herhangi bir kimsenin Mason olabil- mesinin ilk ve temel şarta Tanrıya i- nanmasıdır. Zihinleri bulandıran diğer bir cihet de Masonluktaki gizlilik unsurudur. Oysa ki, Masonluğun ilkeleri ve inanç ları, mensupları gizli değildir ve bütün dünya yayınlarında apaçık belirtilmiş ve belirtilmektedir, öyle olmasa benim şu açıklamaları yapmama imkân ola- mazdı. Tam tersine, bu inançların ve ilkelerin mümkün olduğu kadar geniş çevrelere yayılması ve tanıtılması her Masonun görevidir ve boynuna borç- tur. Masonluğun gizli olan tek yönü, aralarında resmi (oturum yaptıkları zaman görüşülenler ve söylenenlerdir. Bunun da sebebi gayet basit ve gayet yerindedir. Masonluğun temel ilkesi in- san özgürlüğü olduğuna ve aralarında- ki bu görüşmelerde, örgüt içindeki gö- revi veya rütbesi her ne olursa olsun, bütün Masonların eşit söz hakkına sa- hip bulunduklarına göre herkesin, inan cını ve düşüncesini, hiç bir sakınca AKİS, 18 ARALIK 1964